• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۶ - ۱۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
احمد درویشی:

روایت تاریخ معاصر هوشمندی می‌خواهد

هرچقدر به زمان فعلی نزدیک می‌شویم ساخت فیلم و سریال در مورد تاریخ معاصر سخت‌تر می‌شود، چون تعداد بیشتری از آدم‌ها هستند که این مقطع تاریخی را درک کرده‌اند، برای همین روایت از این مقاطع بسیار سخت است و هوشمندی خاصی می‌خواهد.

روایت تاریخ معاصر هوشمندی می‌خواهد

به گزارش «فرهیختگان»، احمد درویشی، کارشناسی‌ارشدش را در زمینه مدیریت رسانه گرفته و حالا هم دکتری تاریخ می‌خواند برای پایان‌نامه‌اش موضوع سریال‌های تاریخی تلویزیون را انتخاب کرده و همین مساله باعث شده تحقیقاتی هم در مورد این مساله داشته باشد. به‌بهانه این صفحه سراغش رفتیم تا برایمان از ساخت این مدل سریال‌ها بگوید و اینکه چرا مردم همچنان دوست دارند قصه‌هایی را در دل تاریخ ببینند.

درویشی در مورد ساخت سریال تاریخی در دهه‌ها و بازه‌های مختلف گفت: «ببینید اگر کسی بخواهد در مورد مثلا جنگ جهانی اول فیلم بسازد کار راحت‌تری دارد، حتی در مورد یک شخصیت که در تاریخ وجود دارد. اما هرچقدر به زمان فعلی نزدیک می‌شویم ساخت فیلم و سریال در مورد تاریخ معاصر سخت‌تر می‌شود، چون تعداد بیشتری از آدم‌ها هستند که این مقطع تاریخی را درک کرده‌اند، برای همین روایت از این مقاطع بسیار سخت است و هوشمندی خاصی می‌خواهد.»

او در ادامه به سریال‌هایی که در مورد تاریخ معاصر ساخته شده است، اشاره کرد و گفت: «تاریخ معاصر ساختن خیلی سخت است و کارگردان و نویسنده باید تحقیق زیادی برای این مساله انجام بدهند، اینکه فقط چند کتاب را به‌عنوان منبع معرفی کنند، نمی‌تواند مخاطب امروز را که با وجود فضای مجازی دسترسی‌های نامحدود دارد، اقناع کند. مثلا همین سریال «معمای شاه» که چندسال پیش از تلویزیون پخش شد؛ درست است که پیش‌تولیدش طولانی شد اما با وجود تحقیقاتی که برای ساخت آن انجام شد، نتوانست در فیلمنامه مخاطب را با خودش همراه کند. برای اینکه نویسنده و کارگردان بیشتر روی یک مساله تمرکز داشتند، اینکه پهلوی به هیچ‌وجه نمی‌توانست حکومت کند و همین باعث قیام مردم شده بود. درحالی‌که همین پروسه قیام و پیروزی انقلاب سال‌ها طول کشید اما در این سریال توجهی به این واقعیت مهم تاریخی نشده بود و معطوف به‌نظر شخصی کارگردان، سریال ساخته شده بود. البته درست است که هرکسی برای ساخته‌اش هدفی دارد اما وقتی در بستر تاریخ صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم قرائت خودمان را از تاریخ ارائه دهیم.»

درویشی مساله دیگری را هم در مورد سریال‌های تاریخی معاصر مهم دانست و گفت: «یک اثر زمانی می‌تواند مخاطب را با خودش همراه کند که حرف برای گفتن داشته باشد، اینکه یک بیانیه سیاسی در محتوای فیلم گنجانده شود، مخاطب زده می‌شود. قرار است از بستر هنر برای زدن حرف‌مان در آن بستر تاریخی استفاده کنیم. ممکن است تخیل وجود داشته باشد. آدم‌هایی که در دل آن اتفاق تاریخی نبوده‌اند و کارگردان برای اینکه کارش را پیش ببرد و مخاطب را با خودش همراه کند، این شخصیت‌ها را اضافه می‌کند ولی در اصل، نمی‌توان به آن اتفاق تاریخی و آدم‌های واقعی دست برد و همه‌چیز را تغییر داد. شما باید آنقدر منبع برای کارتان داشته باشید که هر سوالی در مورد اثر می‌شود بتوانید پاسخ دهید. یادم می‌آید بخشی از کارم به مساله سینمای علی حاتمی و روایت او از تاریخ گذشت. او با نگاه شاعرانه‌ای که دارد، تاریخ را روایت می‌کند. آدم‌ها همان آدم‌های تاریخ هستند، بدون اینکه چیزی به داستان آن آدم‌ها اضافه یا کم شود ولی نکته اصلی این است که تاریخ را تحریف نمی‌کند. درام به داستان‌هایش اضافه می‌شود اما تحریفی در داستان‌هایش صورت نمی‌گیرد. همین باعث می‌شود مخاطب داستانش را قبول کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار