خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار سرویس گفت و گوهای فرهیختگان

بررسی تفاوت‌های جنبش مردم فرانسه با التهابات خیابانی در ایران در گفت‌وگو با حسین میرزایی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی

در ایران و فرانسه شاهد شورش بودیم

با توجه به تجربه زیسته میرزایی در کشور فرانسه و رصد اخبار و اتفاقات چند روز اخیر این کشور او این‌طور تحلیل کرد که درباره این اعتراضات لازم است به سیاست‌های دو دهه اخیر فرانسه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۴-۱۳ - ۱۰:۱۰

دبیران اتحادیه انجمن‌های علمی برق و اقتصاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دفاتر سیاستگذاری پاتوق جلسات دورهمی هستند

اواخر خرداد‌ماه بود که اعضای جدید شورای حمایت و نظارت بر فعالیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشور معرفی شدند؛ شورایی که شاید آن‌طور‌ که باید شناخته شده نباشد، اما می‌تواند به‌عنوان حلقه رابط میان مسئولان وزارت علوم در سطوح مختلف و حوزه‌های مختلف با بدنه دانشجویی فعال در حوزه‌های علمی عمل کند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۴-۱۲ - ۰۹:۴۵

مهدی رزم‌آهنگ و میلاد ترابی‌فرد، 2 کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کردند

مقابله با تحریم جانمایی ایران در یک کمربند اقتصادی است

جریان‌شناسی و ریشه‌یابی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بیانگر این نکته است که در طراحی سیاست‌های تحریمی اگرچه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان هدف تحریم‌های ایالات‌متحده قرار گرفته، اما مشخصا از سال 1389 این تحریم‌ها علیه کشورمان شدت یافته است و این دوره را می‌توان موج اول تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران نام‌گذاری کرد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۳-۲۴ - ۰۰:۰۹

نشست «الزامات افشاگری رسانه‌ای» با حضور سردبیر روزنامه سازندگی و سردبیر روزنامه فرهیختگان برگزار شد

منتجبی: ناچار به گذراندن یک دوره از رادیکالیسم هستیم/ فروغی: رادیکالیسم سیاسی همیشه منجر به شکست می‌شود

میزگردی با عنوان «الزامات افشاگری رسانه‌ای» با حضور اکبر منتجبی سردبیر روزنامه سازندگی و مسعود فروغی سردبیر روزنامه فرهیختگان در پایگاه خبری شفقنا برگزارشد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۳-۱۶ - ۱۵:۵۵

مهدی طغیانی، اقتصاددان و نماینده مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نسخه‌های دهه ۷۰ برای اقتصاد ایران جواب نمی‌دهد

سیاست ارزی ما در قانون احکام دائمی برنامه توسعه معرفی شده است. قانون را باید اجرا کنیم تا قانون تغییر کند که فرآیند خود را دارد؛ اگر اجرا نشود سلیقه می‌شود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۱۷ - ۲۳:۳۶

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین ابوالحسن‌تنهایی درباره وضعیت جامعه ایران - بخش نخست

جامعه‌ای متکثر هستیم

:موضوع «شکاف‌های اجتماعی» در ایران در میان اندیشمندان و صاحب‌نظران عرصه علوم اجتماعی از نقطه نظرگاه‌های متفاوتی بسته به پارادایم نظری که دارند مورد دقت قرار می‌گیرد. در دومین قسمت از سلسله‌گفت‌وگوهایی‌هایی که درباره «موضوع شکاف‌های اجتماعی» با جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان ایران داشتیم به سراغ حسین ابوالحسن‌تنهایی، جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران رفتیم و درباره ریشه، علل و راهکار‌های بهبود شکاف‌های اجتماعی به بحث نشستیم. 
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۱۶ - ۲۳:۲۹

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با تقی آزادارمکی درباره وضعیت جامعه ایران

گسست‌ها و گسل‌های جامعه بی‌پاسخ مانده است

برای اینکه فهم دقیق و شناخت سنجیده‌ای از «شکاف‌های اجتماعی» داشته باشیم به سراغ متفکران و جامعه‌شناسان مطرح در ایران رفتیم و سلسله گفت‌وگوهایی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه اولین گفت‌وگوی ما با تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی علوم اجتماعی دانشگاه تهران را می‌خوانید.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۱۱ - ۲۳:۲۸

آزادی در اندیشه سیاسی امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با شریف‌ لک‌زایی

نگاه امام به آزادی، فلسفی است نه صرفا فقهی

آزادی از آن مفاهیم سهل و ممتنع است که به‌رغم بداهت آغازینش، به دشواری فراچنگ می‌آید. این مفهوم کشدار و سیال، جز با ارجاع به بنیادهای اساسی مکاتب فکری مختلف، وضوح معنایی نمی‌یابد، وگرنه به مفهومی رتوریک که صرفا به سوءتفاهمات دامن می‌زند و مناسب مجالس خطابه است تبدیل می‌شود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۰۹ - ۲۳:۴۷

تحلیل مناظره غنی‌نژاد و درخشان در گفتگوی «فرهیختگان» با پرویز امینی

تحلیل مناظره غنی‌نژاد و درخشان در گفتگوی «فرهیختگان» با پرویز امینی

دوشنبه‌شب بود که موسی غنی‌نژاد استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف و مسعود درخشان عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی روبه‌روی هم قرار گرفتند و مناظره کردند. این اسامی آنقدری وزانت داشت که مخاطبان انتظار طرح مباحث مهم و اساسی را داشته باشند اما این انتظار در دقایق اولیه مناظره رنگ باخت و در انتهای حدود دوساعت گفت‌وگو تصویری ناباورانه در اذهان نقش بست. شخصی شدن مباحث، جدل به‌جای گفت‌وگو، طرح مباحثی دور از واقعیات جامعه و... ازجمله مواردی بود که پس از این مناظره مطرح شد. در این باره و برای کنکاشی بیشتر با پرویز امینی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس سیاسی گفت‌وگو کردیم. او معتقد است: «برخلاف ذهنیتی که از این دو نفر وجود داشت، هر دو سوی مناظره دچار ضعف تئوریک بودند و خطا‌های فاحش تئوریک اتفاق افتاد.» امینی می‌گوید: «همیشه گفته‌ام که حکمرانی ما خلأ تئوریک دارد. ممکن بود این گفت‌وگو به دلایل دیگری هم قابل‌نقد باشد ولی اینکه به این میزان شلختگی و اغتشاش مفهومی وجود داشته باشد، خوب نبود.»
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۰۷ - ۱۸:۴۸

تحلیل محتوا و فرم مناظره دکتر غنی‌نژاد و پروفسور درخشان در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پرویز امینی

ساده‌سازی تئوریک، لیبرالیسم ایرانی و دوری از واقعیت اجتماعی

دوشنبه‌شب بود که موسی غنی‌نژاد استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف و مسعود درخشان عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی روبه‌روی هم قرار گرفتند و مناظره کردند. این اسامی آنقدری وزانت داشت که مخاطبان انتظار طرح مباحث مهم و اساسی را داشته باشند اما این انتظار در دقایق اولیه مناظره رنگ باخت و در انتهای حدود دوساعت گفت‌وگو تصویری ناباورانه در اذهان نقش بست.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۰۶ - ۲۳:۱۷

سیدجواد طباطبایی و بازآرایی رمانتیک از مساله ایران در گفت‌وگو با محمدرضا قائمی‌نیک‌ _ بخش نخست

طباطبایی از خلال تجددِ غربی، به دنبال احیای تجددِ ایرانی است

درباره ایده طباطبایی با محمدرضا قائمی‌نیک، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به گفت‌وگو نشستیم که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید. 
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۲-۰۳ - ۲۳:۱۹

جامعه‌شناسی گرفتار تقلیل گرایی پروژه‌زدگی و سیاست‌زدگی

با شروع اتفاقات ۱۴۰۱ یکی از پرسش‌های اصلی که ذهن‌ها را درگیر کرده بود چرایی وقوع این وقایع بود، در این بین دانش‌آموخته‌های جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی در کشور ما به‌سرعت درحال تحلیل وقایع بودند اما آنچه به‌چشم می‌خورد و درحال رونمایی از خود بود، نوعی بی‌معنی بودن تحلیل‌ها به امر واقعی بود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۱-۲۸ - ۲۳:۴۱

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد پزشگی درباره حق اعتراض از منظر فلسفه سیاسی اسلامی

حق اعتراض مقتضای عدالت اجتماعی است

:حق اعتراض مفهومی است به‌شدت سهل و ممتنع. دست‌کم از این جهت که به‌رغم بداهت آغازینش، مفهومی است پرتنش که به‌راحتی فراچنگ نمی‌آید و ابعاد پنهان فراوانی دارد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۲-۰۱-۱۴ - ۲۳:۰۰

فیلم کامل گفتگوی روزنامه «فرهیختگان» با سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت

طی روزهای اخیر شاهد توافق ایران و عربستان برای از سرگیری دوباره روابط بعد از حدود 7 سال قطع رابطه بودیم. توافقی که می‌توان وقوع آن را بیشتر نماد باز شدن یک گره بزرگ در روابط خارجی ایران و کشورهای منطقه دانست. در آخرین روزهای سال پرحادثه 1401 با سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت‌وگو کرده‌ایم تا به بهانه باز شدن این گره در حوزه سیاست خارجی، از این مقام مسئول در دولت سیزدهم، درباره گره‌های حل‌نشده مشابه در حوزه سیاست داخلی اعم از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، مبارزه با فساد، تبعیض و موارد مشابه آن که در حیطه وظایف و اختیارات دولت است بپرسیم.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۱-۱۲-۲۶ - ۲۱:۴۲

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

با اختیارات رئیس‌جمهور بسته «امتداد وحدت» اجرایی می‌شود

دولت سیزدهم اتفاقاتی را در حوزه روابط خارجی رقم زد که بر مبنای شعار محوری این دولت از ایام انتخابات بود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۱-۱۲-۲۵ - ۰۰:۰۰

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار سرویس گفت و گوهای فرهیختگان