• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۱۹ - ۰۷:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازگشت ترابی به پرسپولیس با توافق یک سال‌ونیمه در جلسه چهارشنبه

تلاش ناکام 2 دلال برای سود 150هزار دلاری

وقتی موضوع بازگشت ترابی به پرسپولیس جدی شد 2 دلال با مدیرعامل باشگاه تماس گرفتند و با او دیداری داشتند تا شرایط بازگشت ترابی را به پرسپولیس مورد بررسی قرار دهند.

تلاش ناکام 2 دلال برای سود 150هزار دلاری

به گزارش «فرهیختگان»، مهدی ترابی یکی از بهترین‌های پرسپولیس در دو فصل گذشته ابتدای فصل جاری فوتبال به شکلی عجیب جمع سرخ‌پوشان پایتخت را ترک کرد تا یک شوک بزرگ به هواداران این باشگاه وارد کند. او به تیم العربی قطر رفت به این امید که بتواند روزهای خوبش در پرسپولیس را در تیمی ادامه دهد که بسیار دست به نقدتر از پرسپولیس بود. اما وقایعی رخ داد که ترابی را وادار کرد تا بار دیگر به لیگ ایران و تیم پرسپولیس بازگردد. شماره 9 سابق قرمزها دیروز با قراردادی به مدت یک‌و‌نیم فصل به پرسپولیس برگشت. «فرهیختگان» می‌خواهد نگاهی به اتفاقات چند روز اخیر بیندازد و شما را در جریان روند مذاکرات پرسپولیس با این بازیکن قرار دهد.

 توفیق اجباری

مهدی ترابی اول فصل قراردادش را به گونه‌ای با پرسپولیس فسخ کرد که از بابت حضورش در تیمی دیگر هیچ مبلغی دست باشگاه پرسپولیس را نگیرد. به واسطه اجرایی نشدن برخی از تعهدات او این امکان را پیدا کرد تا به راحتی قراردادش را با پرسپولیس فسخ کند. مدیریت وقت باشگاه آنقدر روی مسائل قرارداد بازیکنان اشراف نداشت که ترابی توانست به راحتی از پرسپولیس جدا شود. اما این ستاره ملی‌پوش در تیم جدیدش یعنی العربی قطر با آن چیزی که انتظارش را داشت روبه‌رو نشد. مصدومیت‌های پیاپی باعث شد نتواند بازی‌های زیادی در لیگ ستارگان انجام دهد و خیلی زود مسئولان باشگاه به این نتیجه رسیدند که باید دنبال یک چهره دیگر باشند. زمانی که مذاکرات آنها با یوسف المساکنی، بازیکن تونسی جدی شد ترابی فهمید باید فکر دیگری برای خودش کند. همان زمان زمزمه‌هایی برای بازگشت ترابی به پرسپولیس به گوش رسید که برای خودش و پرسپولیس توفیق اجباری بود.

 ناکامی 2 دلال بعد از جلسه با سمیعی

وقتی موضوع بازگشت ترابی به پرسپولیس جدی شد 2 دلال با مدیرعامل باشگاه تماس گرفتند و با او دیداری داشتند تا شرایط بازگشت ترابی را به پرسپولیس مورد بررسی قرار دهند. این دو دلال در جلسه با جعفر سمیعی اعلام کردند که باید برای دریافت رضایتنامه این بازیکن مبلغ 150 هزار دلار پرداخت شود. سمیعی بر خلاف مدیرعامل قبلی بعد از شنیدن صحبت‌های این دو مدیربرنامه اعلام کرد باید همه چیز را دقیق‌تر بررسی و بعد دستور پرداخت را صادر کند.

ظاهرا سمیعی بعد از بررسی شرایط متوجه شد که العربی برای جذب المساکنی نیاز به خالی کردن لیست خود دارد و باید این کار را تا قبل از پایان زمان نقل‌وانتقالات انجام دهد. از آنجا که ترابی قراردادش اواخر فروردین 1400 به پایان می‌رسید العربی چاره‌ای نداشت جز اینکه زودتر با ترابی توافق کند. ترابی می‌توانست تا پایان قراردادش بماند و دستمزدش را کامل دریافت کند و برای همین راه اقتصادی‌تر برای العربی این بود که با نگرفتن مبلغ رضایتنامه و البته ندادن دستمزد کامل ترابی اقتصادی‌تر المساکنی را به لیست خود اضافه کند. همین مساله باعث شد تا سمیعی متوجه شود بدون پرداخت 150 هزار دلار بابت رضایتنامه هم می‌تواند این بازیکن را جذب کند. موضوعی که باعث ناراحتی‌های زیادی شد و دلال‌ها هم به سود سرشاری که برایش نقشه کشیده بودند نرسیدند.

 پیشنهاد تراکتور و مخالفت ترابی

از آن زمان که سمیعی با پرداخت 150 هزار دلار برای رضایتنامه ترابی مخالفت کرد اتفاقاتی رخ داد که باشگاه پرسپولیس آن را فشار اطرافیان ترابی قلمداد کردند. واکنش‌های رسانه‌ای به عدم پرداخت مبلغ رضایتنامه ترابی از یک طرف و رو شدن پیشنهاد تراکتور‌سازی و البته یک تیم قطری همگی باعث شد تا هواداران پرسپولیس دل نگران سرانجام این انتقال شوند اما وقتی خود ترابی اعلام کرد که در ایران به هیچ تیم دیگری نمی‌رود به یک نحوی حواشی این بازگشت کمتر شد. هرچند هواداران پرسپولیس هنوز نمی‌دانستند دقیقا چه اتفاقی برای این یارگیری مهم خواهد افتاد. برخی نزدیکان ترابی می‌گویند او می‌داند که هواداران پرسپولیس موضع منفی درباره‌اش دارند و نمی‌خواهد با رفتن به تیم دیگری اوضاع را خراب‌تر کند. درنهایت به وعده‌اش عمل کرد و به پرسپولیس بازگشت و بعید است حالا دیگر کسی یادش بیاید که او با چه شرایطی این تیم را ترک کرد.

 چهارشنبه یک سال‌ونیمه توافق کردند

4 روز قبل بالاخره نشستی مستقیم میان پرسپولیس و ترابی برگزار شد. ابراهیم شکوری که سابقه کاپیتانی ترابی را در تیم سایپا داشت در جایی بیرون از باشگاه با هم دیدار کردند. در این جلسه در مورد زمان و مبلغ قرارداد صحبت‌های نهایی شد و سمیعی هم به شکل تلفنی در جریان مذاکرات قرار گرفت. درنهایت ترابی قرار شد قراردادی به مدت یک سال‌ونیم با پرسپولیس به امضا برساند. ظاهرا بر سر مبلغ هم توافق شده و باشگاه می‌گوید رقم قرارداد معقول بوده است و البته بخش مهم ماجرا همان منتفی شدن پرداخت 150 هزار دلار بود که می‌توانست باشگاه را به دردسر بیندازد.

 دیروز امضای قرارداد، بازی در نیم فصل دوم

 ترابی دیروز در باشگاه حاضر شد و قرارداد رسمی میان طرفین به امضا رسید. شنیدیم ترابی بارها تکرار کرده بود که برای جبران اتفاقات اول فصل به پرسپولیس می‌آید و بالاخره این اتفاق ابتدا در روز چهارشنبه و در جلسه با شکوری و سپس دیروز در باشگاه به شکل رسمی رخ داد. البته ترابی تا نیم فصل دوم اجازه همراهی پرسپولیس را ندارد و فقط می‌تواند از نیم فصل دوم برای پرسپولیس بازی کند. او چون در ابتدای فصل به تیم العربی رفت دیگر بازیکن آزاد محسوب نمی‌شود تا بتواند از حالا برای پرسپولیس به میدان برود. البته او تمریناتش را با پرسپولیس دنبال می‌کند تا بازی‌های نیم فصل دوم آغاز شود.

* نویسنده: اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار