• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۳ - ۱۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

احصای 300 زمینه تحقیقاتی در ابعاد مختلف شخصیت و فعالیت‌های سردار سلیمانی

برنامه علمی که به دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان واگذار شده، برنامه علمی مقاومت است که یکی از راهبردهای آن راجع به حاج قاسم سلیمانی است، قریب به 300 زمینه تحقیقاتی در مسائل مختلف و ابعاد مختلف شخصیت، عملکرد، مدیریت و سایر جنبه‌های شخصیت ایشان تاکنون احصا شده و به‌زودی در سامانه پژوهشیار بارگذاری خواهد شد.

  به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: ایام فاطمیه و فرارسیدن سالگرد شهادت شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همچنین چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده، فخر دانشمندان مسلمان را به پیشگاه مقدس ولی‌عصر(عج)، رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای و مردم شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. مطمئنا تمام کسانی که این مطلب را مطالعه می‌کنند تصدیق خواهند کرد در سالی که گذشت، نه‌تنها مهر و محبت شهید حاج قاسم سلیمانی در دل‌ها کاهش پیدا نکرد، بلکه روزبه‌روز عطش دیدار و با او بودن، در دل‌های ما افزون‌تر و علاقه به او، که علاقه به همه خوبی‌هاست در وجود ما افزون‌تر شد. آتش فراق او همچنان مانند روز اول جانسوز است؛ اما آنچه ما را در این داغ سنگین و مصیبت جانکاه سر پا نگه داشته و باعث شده که بتوانیم مقاومت کنیم، امید به گرفتن انتقام سخت است. ملت ایران و تمام ملت‌های منطقه که خونخواه حاج قاسم سلیمانی هستند موفق به انتقام سخت خواهند شد. 

حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در دهه 70، نقطه عطف و مهمی در تاریخ این واحد دانشگاهی است. ایشان با پذیرش تدریس درس وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، بر ما منت گذاشت. در آن برهه، تدریس درس وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) توسط یکی از شاگردان برجسته و منتخب مکتب امام خمینی یعنی حاج قاسم سلیمانی برعهده گرفته شد و همان‌طور که در لیست ریز نمرات ایشان مشاهده می‌شود، عدالت و دقت در ارزیابی یکی از ویژگی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی بود. سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سال‌های ۷۵ و ۷۶ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، درس وصایای امام خمینی(ره) را به دانشجویان رشته الکترونیک تدریس کرده و نمره بحق داده و مطلقا نمره غیرواقعی به کسی نمی‌داد. چندی پیش هم تصویری از کاربرگ نمرات شهید در زمان تدریس او در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان منتشر شد که با کمی دقت می‌توان متوجه شد که نمرات به‌صورت کاملا منطقی و علمی به دانشجویان داده شده بود. شهید سلیمانی به علم و محافل علمی علاقه زیادی داشت و یکی از دلایل این علاقه‌مندی و توجه او به دانشگاه این بود که با وجود مشغله زیادی که در آن دهه برای تامین امنیت جنوب شرق کشور داشت، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان را پذیرفته و برای حضور در کلاس‌ها به شهادت همکاران دانشگاه، بسیار دقیق و منظم بود. اگر به دلیل موجه و مهم و البته نادر، امکان حضور در کلاس را نداشت، حتما از قبل اطلاع‌رسانی می‌کرد که مبادا وقت دانشجویان تلف شود. در آثار، گفته‌ها و سخنرانی‌های ایشان علاقه به جوانان و دانشجویان موج می‌زند و همواره مدافع جوانان با هر تیپ و ظاهری بود. محمود کریمی، مداح اهل بیت(ع) خاطره‌ای از حاج قاسم سلیمانی درخصوص جلسات عزاداری محرم مطرح کرده و گفته بود: «هر سال ما قبل از جلسات عزاداری محرم، مجلس روضه‌ای به‌صورت خانوادگی با مرثیه‌‌خوانی جمعی از پیرغلامان برگزار می‌کنیم که حاج قاسم نیز حضور پیدا می‌‌کردند. یک شب یکی از حاضران به من اعتراض کرد که فلانی برخی خانم‌هایی که در جلسه شما حضور پیدا می‌کنند، حجاب مناسبی ندارند، به آنها تذکر دهید. من به حاج قاسم نگاهی کردم که ببینید چه می‌‌گویند! این فرد رو به حاج قاسم سلیمانی هم کرد و گفت حاج آقا شما به ایشان بگویید که تذکر دهد که حاجی جواب داد: مگر به خانه شما می‌‌آیند؟ خانه شما آمدند، برخورد کنید. اینها به خانه مادرشان حضرت زهرا(ع) آمده‌اند.»

حاج قاسم سلیمانی علاقه و ارادت زیادی به جوانان داشت و جای‌جای زندگی ایشان به‌عنوان یک اسطوره نشانگر علاقه ایشام به جوانان، دانشجویان و علم است. کاری که ما برای گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی وحد کرمان انجام دادیم بسیار جزئی است و در مقابل عظمت ایشان قابل گفتن نیست؛ اما اولین کاری که با نظر دکتر طهرانچی و هیات‌امنای محترم دانشگاه آزاد اسلامی برای گرامیداشت این شهید گرانقدر انجام دادیم، این بود که نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به دانشگاه آزاد اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر پیدا کرد. بعد از یک پروسه نیز تابلو و سایت تغییر کرد و ان‌شاءالله شانزدهم دی‌ماه از تابلویی که به اسم ایشان نام‌گذاری شده پرده‌برداری می‌شود. علاوه‌بر این مرکز تحقیقات شهید حاج قاسم سلیمانی و مقاومت در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده است. برنامه علمی که به دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان واگذار شده، برنامه علمی مقاومت است که یکی از راهبردهای آن راجع به حاج قاسم سلیمانی است، قریب به 300 زمینه تحقیقاتی در مسائل مختلف و ابعاد مختلف شخصیت، عملکرد، مدیریت و سایر جنبه‌های شخصیت ایشان تاکنون احصا شده و به‌زودی در سامانه پژوهشیار بارگذاری خواهد شد. علاوه‌بر این، تندیس شهید قاسم تهیه شده که جلوی در ورودی نصب خواهد شد. البته این اقدامات درمقابل عظمت او و اقداماتی که برای جامعه و مردم انجام داده، بسیار ناچیز است. برای طراحی سردر، یک مسابقه ملی برگزار شد که مورد استقبال تمام معماران قرار گرفت و یک الگو برای برگزاری سایر مسابقات در زمینه معماری شد. همچنین جلسات متعددی برای تببین شخصیت ایشان برگزار شد؛ چراکه جامعه و جوانان ما نیاز به الگو دارند و حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان عامل غرور ملی و خود باوری می‌تواند یکی از الگوهای مناسب برای جوانان و نسل امروز ما باشد. ما به معرفی حاج قاسم سلیمانی نیاز داریم و ایشان هیچ‌وقت به ما نیاز نداشت و همواره سعی می‌کرد خود را از انظار پنهان نگه دارد، زیرا اعتقاد داشت خدا اعمال ما را می‌بیند. سبک زندگی شهید سلیمانی که دارای ابعاد متفاوت و روشن است می‌تواند الگوی مناسبی برای زندگی با عزت، شاد و موفق برای نسل جوان باشد. گسترش اندیشه مقاومت در سطوح مختلف جامعه، آشنایی نسل جوان با سیره و پذیرش این الگو به‌عنوان یکی از کارسازترین روش‌های رشد و گسترش تمدن اسلامی نوین، سبک زندگی سید‌الشهدای مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی در ابعاد مختلف و بهره‌گیری از مکتب سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در مسیر دستیابی به تمدن اسلامی از اهم برنامه‌های علمی مقاومت محسوب می‌شود. امیدوارم بتوانیم در مسیر شهید حاج قاسم سلیمانی که مسیر عزت و افتخار مردم و کشور ایران است قدم اندکی برداریم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار