• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۰۱ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزیر بهداشت در جریان بازدید از بیمارستان مسیح دانشوری از همکاری دکتر ولایتی تشکر کرد

در آغاز کرونا بیمارستان مسیح دانشوری کمک بزرگی به ما کرد

زالی: بیمارستان مسیح در مقابله با بیماری جزء بیمارستان‌های پیشتاز بود

وزیر بهداشت گفت: در آن زمان که دغدغه تخت خالی داشتیم و نمی‌دانستیم که چه موج سنگین یا سبکی را در انتظار هستیم، نمی‌دانید که این همکاری بیمارستان مسیح دانشوری چقدر فرح‌بخش بود که در این بیمارستان تخصصی تخت‌های آماده داشتیم. در تمامی دوران بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های پیشرو بود و هم‌اکنون نیز یکی از بیمارستان‌های پیشرو در زمینه کنترل و درمان بیماری کروناست.

در آغاز کرونا بیمارستان مسیح دانشوری کمک بزرگی به ما کرد

به گزارش «فرهیختگان»، سیزدهمین آیین پویش ره سلامت روز گذشته در بیمارستان مسیح دانشوری با حضور دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد. وزیر بهداشت این ماه‌ها‌ با توجه به مشغله‌های فراوان مربوط به کرونا کمتر به بیمارستان‌ها می‌رود و روز گذشته به بیمارستان مسیح دانشوری رفت و از بخش‌های مختلف در دست احداث این بیمارستان نظیر مرکز پژوهش‌های باقرالعلوم، مرکز جامع پیوند حضرت مهدی(عج) و ساختمان بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) بازدید کرد. در حاشیه این مراسم بخش جدید اورژانس بیماران کرونا بیمارستان مسیح دانشوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    توسعه تجهیزات پیوند اعضا در مرکز جامع پیوند حضرت مهدی(عج)

مرکز جامع پیوند حضرت مهدی(عج) یکی از بخش‌های جدید بیمارستان مسیح دانشوری که قرار است با تکمیل 6 اتاق عمل جدید مجهز به پیشرفته‌ترین و به‌روزترین امکانات پیوند اعضا، دایره ارائه خدمات مربوط به حوزه پیوند اعضا را که تاکنون محدود به عمل‌های پیوند قلب و ریه بود، کامل کند و با بهره‌برداری کامل آن، عمل‌های مربوط به پیوند کلیه، پانکراس و کبد نیز در این بیمارستان انجام خواهد شد. مجموعه پیوند و جراحی مسیح دانشوری درحال‌حاضر 12 اتاق عمل دارد که با تکمیل توسعه ساختمان بیمارستان ظرفیت این بیمارستان در بخش اتاق عمل به 25 تخت خواهد رسید.

  بهره‌برداری از بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) همزمان با 22 بهمن

یکی دیگر از مراکز مورد بازدید در حاشیه برنامه روز گذشته، ساختمان بیمارستان امام حسن مجتبی(ع)  بود که با تکمیل این مجموعه، 370 تخت بیمارستانی در این بخش به مجموعه بیمارستان اضافه خواهد شد که ظرفیت بیمارستان مسیح دانشوری را 2 برابر افزایش داده و به حدود 800 تخت بیمارستانی می‌رساند. با احتساب این ظرفیت مسیح دانشوری به بزرگ‌ترین بیمارستان ارائه‌دهنده خدمات قفسه صدری در منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد. همچنین در حاشیه برنامه روز گذشته، اورژانس اختصاصی بیماران کرونایی به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد. این کار در کاهش خطر و احتمال ابتلای سایر مراجعان به کرونا تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

  همکاران و متخصصان مسیح دانشوری در خط مقدم مقابله با کرونا هستند

دکتر ولایتی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: «به جناب آقای وزیر و دیگر حضار محترم خیرمقدم عرض می‌کنم و وزیر بهداشت و همکاران ایشان تلاش موثر، دلسوزانه و مستمری را برای مبارزه با کرونا و حفاظت از سلامت مردم انجام داده‌اند و بدون تردید در این دوران سخت مسئولیت، خدمات زیادی را ارائه کردند و برای این عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی داریم.»

وی در این برنامه که با بازدید وزیر بهداشت از بخش‌های مختلف بیمارستان مسیح دانشوری همراه بود، افزود: «در سال ۱۲۷۳ شمسی، زمین بیمارستان مسیح دانشوری در تهران خریداری شد تا مظفرالدین‌شاه بتواند درمان شود و سپس مراکز آموزشی درمانی دیگر در این مکان احداث شد و امروز به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین‌ مجموعه‌ها در خدمت مردم عزیز قرار دارد.» 

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: «از سال ۱۳۸۲ کار پیوند در این مرکز درمانی آغاز شد و در سال ۸۸ اولین پیوند صورت گرفت.» 

دکتر ولایتی گفت: «درحال‌حاضر ۲۱ هکتار زمین در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری است که امیدواریم در آینده نیز توسعه پیدا کند، ضمن آنکه درحال‌حاضر ۹ مرکز تحقیقاتی در بیمارستان فعال هستند که موفقیت‌ها و دستاوردهای زیادی نیز کسب کرده‌اند.» 

وی گفت: «مرکز درمانی بر پایه (حکمت) که علوم جدید دارویی با کمک از کتب اطبای پزشکی ایران است، فعالیت خود را آغاز کرده و بی‌شک با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه شهیدبهشتی این موفقیت‌ها به دست آمده تا بتواند خدمات بهتری را به هموطنان عزیز ارائه کند.» 

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه‌ از ابتدای شیوع کرونا، متخصصان، پزشکان پرستاران و کلیه همکاران بیمارستان مسیح در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند و این تلاش‌ها کماکان ادامه دارد، افزود: «مدافعان سلامت در سراسر کشور با نثار جان و ایثارگری، زینب‌گونه در برابر این ویروس منحوس ایستادگی کردند و مجاهدت‌های آنان در این مسیر که دلسوزانه و مخلصانه ارائه ‌شد، همواره در اذهان ایرانیان به بزرگی ثبت و ضبط خواهد ماند.»

  روایت وزیر بهداشت از تدبیر دکتر ولایتی در روزهای نخست شیوع کرونا

در ادامه این برنامه، سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار کرد: «میان میلاد حضرت زینب و روز پرستار یک ارتباط خوب‌ وجود دارد، زیرا حضرت زینب پرستار صبور قافله غم‌دیده کربلا بوده است و عشق، اندوه را شیرین می‌کند.» 

وی ادامه داد: «من سر تعظیم مقابل جامعه بهداشت و درمان و نظام سلامت فرود می‌آورم که حماسه بزرگی را به تصویر کشیدند و در سال‌های سخت تحریم و با دست خالی چه حماسه‌ای را آفریدند و من از تک‌تک پرسنل نظام سلامت به‌خاطر خلق این زیبایی‌ها تشکر ویژه می‌کنم.»

نمکی در بخشی از صحبت‌های خود از تدبیر دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور یاد کرد و گفت: «در دوران آغازین کرونا قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت را برای آماده‌سازی تخت‌ها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها به استان‌ها فرستادیم. در همان زمان آقای ولایتی در بیمارستان مسیح دانشوری با من تماس گرفتند که 250 تا 300 تخت را برای پذیرش بیماران آماده کرده‌ایم.»

وزیر بهداشت افزود: «در آن زمان که دغدغه تخت خالی داشتیم و نمی‌دانستیم که چه موج سنگین یا سبکی را در انتظار هستیم، نمی‌دانید که این همکاری بیمارستان مسیح دانشوری چقدر فرح‌بخش بود که در این بیمارستان تخصصی تخت‌های آماده داشتیم.»

نمکی ادامه داد: «در تمامی دوران بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های پیشرو بود و هم‌اکنون نیز یکی از بیمارستان‌های پیشرو در زمینه کنترل و درمان بیماری کروناست. بیمارستان مسیح دانشوری یک موزه ارزشمند پزشکی کشور است. در توسعه زیرساخت‌ها درنگ نمی‌کنیم. بنده از هیچ کمکی در این ایام دریغ نکرده‌ام.»

نمکی در ادامه گفت: «من دلم نمی‌آید درخصوص مسائل مالی صحبت کنم اما به‌ هرحال درمورد مطالبات اقتصادی نباید معنویت قشر عزیز نظام سلامت را نادیده بگیریم، هرچند این کار ارزشمند کادر درمان با هیچ‌چیزی قابل مقایسه نیست.»

وی افزود: «امسال یکی از بدترین سال‌ها از نظر شرایط اقتصادی و بودجه‌ای در کشور است و در این شرایط در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ما متحمل تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورها به‌خصوص آمریکا هستیم.»

وی تاکید کرد: «امسال بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل نظام سلامت خواهیم داشت و از امروز ۵۰درصد فوق‌العاده ویژه پرستاران اعمال خواهد شد و فوق‌العاده ویژه دیگری مخصوص پرستاران شاغل در بخش‌های کرونایی اعمال می‌شود.»

نمکی گفت: «امسال ۲۰ هزار نیروی پرستار در کشور جذب می‌شوند و اولویت استخدام با پرستاران شرکتی و به‌خصوص شاغلان بخش‌های کرونایی است. ما باید سعی کنیم مهارت‌های کافی به ارائه‌دهندگان خدمات آموزش بدهیم.»

  بیمارستان مسیح در مقابله با بیماری کرونا جزء بیمارستان‌های پیشتاز بود

در ادامه مراسم علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: «شب یلدای امسال به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متفاوت با سال‌های گذشته انجام می‌شود و امیدوارم مردم ایران نکات بهداشتی را در این شب رعایت کنند.»

  او ادامه داد: «بیمارستان مسیح در مقابله با بیماری کرونا جزء بیمارستان‌های پیشتاز بوده و اقدامات خوبی در درمان بیماران کرونایی انجام شده است.»

  زالی گفت: «بحث کمبود نیروی پرستار یک زخم سه دهه است و در دانشگاه شهیدبهشتی درصد جمعیت به پرستار 0.9 است. من از وزیر درخواست دارم که در زمینه تبدیل وضعیت پرستاران به‌خصوص شاغلان بخش‌های کرونایی مساعدت شود.»

زالی بیان کرد: «امنیت شغلی پرستاران یکی از موضوعات مهم به‌خصوص در دوران کروناست. درحال‌حاضر 6هزار پرستار دوران نقاهت بیماری کرونا را می‌گذرانند. سالیانه پنج هزار پرستار بازنشسته می‌شوند، بنابراین کمبود نیروی پرستار بیشتر به چشم می‌خورد. درحال‌حاضر سختی مشاغل ویژه پرستاران به‌درستی اجرا نمی‌شود.» 

او افزود: «عوارض بیماری کرونا طولانی‌مدت است و باید از مدافعان سلامت حمایت مستمر شود.»

در ادامه مراسم جماعتی، نایب‌رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «بیمارستان مسیح دانشوری فعالیت خود را در زمینه بیماران کرونایی از ابتدای اسفندماه آغاز کرده و کارهای پژوهشی خوبی درخصوص بیماری کووید-19 انجام شده است.»

او ادامه داد: «در بیمارستان مسیح دانشوری از بهمن‌ماه با تشکیل تیم‌های بحران آماده مقابله با بروز بیماری احتمالی کرونا شده بودیم.»

جماعتی گفت: «آموزش کارکنان بیمارستان درخصوص مقابله با بیماری کرونا، جداسازی بیماران عادی از کرونایی، اختصاص تمام تخت‌های فعال بیمارستان به بیماران کرونایی، انجام مشاوره‌های روانشناسی ویژه خانواده‌های بیماران کرونایی و حمایت‌های روانی، به‌کارگیری تهویه غیرتهاجمی در بیماران، ازجمله اقدامات انجام‌گرفته در بیمارستان مسیح دانشوری است.»

او افزود: «درحال‌حاضر ۴۷۱۶۰ بیمار کرونایی به‌صورت سرپایی به بیمارستان مسیح مراجعه و چهار هزار و ۹۰۳ نفر در بیمارستان بستری هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار