• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۳ - ۰۲:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نتایج ضعیف رئال‌مادرید و تقویت شایعه برکناری مربی فرانسوی

زیدان 4 بازی فرصت دارد

روز گذشته مارکا از تعیین ضرب‌الاجل برای مربی فرانسوی خبر داد و نوشت اگر رئال در 4 بازی بعدی خود نتواند نتایج لازم را کسب کند تغییرات روی نیمکت این تیم در راه خواهد بود.

زیدان 4 بازی فرصت دارد

به گزارش «فرهیختگان»، برای هواداران رئال‌مادرید بازگشت دوباره زین‌الدین زیدان روی نیمکت این تیم به‌معنای شروع دوباره دوران موفقیت او تلقی می‌شد. سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان او را به یک مربی موفق تبدیل کرده بود و پس از مشکلات عجیب‌وغریب این تیم با لوپتگی و سپس سولاری، زیدان در نقش یک منجی به برنابئو برگشت. او فصل بعد لالیگا را نیز فتح کرد اما حالا و در این فصل دوران بسیار بدی را تجربه می‌کند و ناکامی‌های پیاپی باعث‌شده حتی خطر برکناری را نیز حس کند. اتفاقی که پس از شکست اخیر برابر ساختاردونتسک اوکراین محتمل‌تر هم شده و حتی صحبت از ضرب‌الاجل به این مربی فرانسوی به میان آمده است.

لطف بزرگ اینتر

رئال پس از قرعه‌کشی مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان به‌عنوان مدعی نخست گروه خود مطرح شد و انتظار می‌رفت اینترمیلان رقیب اصلی آنها در این مرحله باشد. کمتر کسی روی مونشن‌گلادباخ یا شاختاردونستک به‌عنوان رقیب جدی زیدان و شاگردانش حساب می‌کرد اما آنها هم در خانه و هم در زمین حریف به شاختار باختند و از گلادباخ هم فعلا یک مساوی گرفته‌اند. به این ترتیب اگر لطف کونته و تیمش نبود شاید آنها همین هفته شانس خود را برای صعود از دست می‌دادند اما اینتر هم در مسابقه رفت و برگشت به رئال باخت و هم این هفته گلادباخ را شکست داد تا رئال امیدوار باقی بماند.

زیزو شنبه گذشته و پس از اینکه تیمش برابر ویارئال با تساوی یک–یک متوقف شد خطاب به خبرنگاران گفت: «اصلا نگران نباشید.» آنها اگرچه چند روز بعد اینتر را بردند اما این هفته دو شکست پیاپی را تجربه کردند تا این‌بار هواداران واقعا نگران آینده تیم خود باشند. ابتدا شکست 2 بر یک خانگی برابر آلاوس و سپس باخت به شاختار در لیگ قهرمانان که ممکن است به قیمت نخستین ناکامی آنها برای صعود از مرحله گروهی در تاریخ این مسابقات باشد.

تیم زیدان اگرچه در دیدارهای اخیر با مصدومیت ستاره‌هایی چون سرخیو راموس و ادن آزارد روبه‌رو بوده اما او با همین نفراتی که دراختیار دارد باید به‌راحتی رقبایی چون شاختار را شکست دهد. نباید فراموش کرد این تیم اوکراینی پس از برتری در دیدار رفت، دیگر در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نشده بود. به‌خصوص پس از شکست 6 بر صفر در خانه و 4 بر صفر در آلمان برابر گلادباخ تصور می‌شد نتیجه رویارویی آنها با رئال یک اتفاق غیرمنتظره بوده که ازسوی تیمی شگفتی‌ساز رقم خورده اما آنها سه‌شنبه‌شب ثابت کردند که هیچ‌چیز اتفاقی نبوده است.

زیدان در این دیدار بنزما را دوباره در خط‌حمله دراختیار داشت اما همان‌طور که تونی کروس در پایان بازی گفت یکی از مهم‌ترین مشکلات این تیم برابر دروازه حریفان است که نمی‌توانند به گل برسند. آنها فصل پیش هم شاید کمی خوش‌شانس بودند که بارسلونا در فرم خوبی قرار نداشت و با برتری در دیدارهای آخر خود در فصل توانستند فاتح لالیگا شوند.

حالا با شروع فصل جدید تعداد گل‌های خورده آنها نیز نگران‌کننده است و اینکه تیم در هر مسابقه‌ای که راموس را در ترکیب خود ندارد اینچنین در دفاع آسیب‌پذیر است، نشان می‌دهد تیم زیدان تا چه حد به کاپیتان خود وابسته است و حتی نفراتی چون رافائل واران و ناچو هم نتوانسته‌اند جای خالی او را پر کنند. اشتباهات عجیب مدافعان و گلر این تیم یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی‌های اخیر رئال در هفته‌های اخیر بوده و ادامه این روند می‌تواند منجر به از دست رفتن شانس قهرمانی تیم در رقابت‌های مختلف باشد.

زیدان: مشکل ما فرصت‌سوزی است

شکست برابر شاختار باعث شد در نشست خبری پس از بازی خبرنگاران خیلی زود درباره احتمال کناره‌گیری زیدان از او سوال کنند اما سرمربی فرانسوی خیلی محکم این اتفاق را رد کرد: «به‌هیچ‌وجه تصمیمی برای استعفا و کنار رفتن از سمتم ندارم و همچنان به کارم ادامه خواهم داد. در نیمه نخست نمایش خوبی داشتیم اما در گلزنی موفق نبودیم و فرصت‌های خوبی را از دست دادیم. به‌خوبی حریف را تحت فشار قرار دادیم اما ظاهرا توپ نمی‌خواست تبدیل به گل شود و فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفت. شایسته حداقل یک گل در این نیمه بودیم اما با وجود عملکرد خوب به آن نرسیدیم. گل اول حریف کار ما را بسیار سخت کرد و به ما لطمه زد. باید به‌سرعت به آن واکنش نشان می‌دادیم اما امکان آن وجود نداشت. هر کاری لازم بود انجام دادیم اما درنهایت بازی را واگذار کردیم.»

او در ادامه درباره شرایط کنونی تیمش و ناکامی‌های اخیر ادامه داد: «از لحاظ نتیجه‌گیری روند بدی داریم اما باید هرچه زودتر چاره‌ای پیدا کنیم و برای بهتر شدن آماده شویم. با چند نتیجه خوب اوضاع عوض خواهد شد. ما در بیشتر بازی‌ها خوب بوده‌ایم اما در استفاده از موقعیت‌ها عملکرد قابل قبولی نداشتیم و درنهایت به برد نرسیدیم. به‌نظر تیم ما در بحران نیست و به‌دلیل اینکه چند اتفاق همزمان رخ داده کمی با مشکل روبه‌رو شدیم. در موقعیت‌سازی بسیار خوب بوده‌ایم و تنها مشکل این است که در زدن ضربات نهایی دقت نداریم. مثل همین دیدار که واقعا نتیجه غیرمنتظره‌ای گرفتیم و درحالی‌که شایسته کسب امتیاز بودیم بازی را باختیم. ما به توانایی‌های خودمان ایمان داریم و به جنگیدن ادامه خواهیم داد.»

زیدان همچنین مشکل بدنی بین بازیکنانش را رد می‌کند و معتقد است تیمش به خوبی تا پایان مسابقات برای کسب نتیجه می‌جنگند و تنها بدشانسی و گل‌های بدی که دریافت می‌کنند باعث ناکامی تیمش شده است. به‌خوبی واضح است که تیم او پس از جدایی رونالدو دیگر آن توان و قدرت لازم را در خط‌حمله ندارد و رئال از آن زمان نتوانسته جانشین مناسبی برای این ستاره پرتغالی پیدا کند. خرید نفراتی چون ادن آزارد یا لوکا یوویچ به قصد پر کردن جای خالی رونالدو و حل مشکل گلزنی تیم انجام شد اما هر دو به شدت ناکام بودند. وینگر بلژیکی در فصل نخست حضورش در این تیم تنها یک گل زد و بخش عمده‌ای از فصل را مصدوم بود. این آسیب‌دیدگی‌ها در فصل جدید نیز ادامه داشته است و باعث شد عملا بازده چندانی برای تیمش نداشته باشد. یوویچ هم فرسنگ‌ها با مهاجم گلزنی که آینتراخت‌فرانکفورت بود فاصله دارد.

4  بازی سرنوشت‌ساز

رسانه‌های اسپانیایی و به‌خصوص روزنامه‌های هوادار رئال به‌تدریج انتقادها به سرمربی تیم را شدت بخشیده‌اند و زیزو دیگر مثل سابق مورد تمجید قرار نمی‌گیرد. روز گذشته مارکا از تعیین ضرب‌الاجل برای این مربی فرانسوی خبر داد و نوشت اگر رئال در 4 بازی بعدی خود نتواند نتایج لازم را کسب کند تغییرات روی نیمکت این تیم در راه خواهد بود.

رئال فصل را چندان خوب آغاز نکرد اما پیروزی در ال‌کلاسیکو باعث شد زیدان مدتی در حاشیه امنیت قرار گیرد. با این حال روند ضعیف اخیر باعث شده تا انتقادها بیش از قبل شود و شاید اگر تیم از لیگ قهرمانان حذف شود کار به بازی سوم یا چهارم نیز کشیده نشود. زیدان عصر شنبه باید تیمش را به سانچز پیزخوان ببرد تا رودرروی سویای آماده قرار گیرد. دیداری دشوار برابر شاگردان خولن لوپتگی، سرمربی سابق رئال که البته انگیزه‌های زیادی برای انتقام‌گیری از این تیم دارد.

رئال چهارشنبه آینده در خانه و در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان میزبان گلادباخ است تا تکلیف صعود یا حذف آنها از این تورنمنت مشخص شود. آنها با توجه به شرایط جدول هنوز هم شانس صدرنشینی دارند و هم شانس چهارم شدن در گروه و به همین دلیل زیدان هنوز امیدوارانه درباره آینده صحبت می‌کند.

دو مسابقه بعدی تیم نیز در دربی مادرید مقابل اتلتیکو و همچنین رویارویی با بیلبائو است. البته از شانس خوب زیدان، از 4بازی آینده سه مسابقه در زمین این تیم برگزار خواهد شد و او فرصت خوبی دارد در این دیدارهای دشوار نتایج لازم را برای ابقا در تیم کسب کند. البته مدیران باشگاه فعلا هیچ اظهارنظر رسمی در این زمینه نداشته‌اند و حتی یکی از افراد نزدیک به باشگاه به روزنامه آاس گفته فعلا زیدان همچنان مورد حمایت باشگاه قرار دارد: «باشگاه فعلا برنامه‌ای برای مذاکره با زیدان درباره نتایج اخیر ندارد. فعلا نمی‌خواهیم جلسه‌ای با او داشته باشیم. زیدان یکی از افرادی است که در تاریخ باشگاه بسیار تاثیرگذار بوده و مشکلی با ادامه فعالیتش نداریم.»

در مادرید او همچنان هواداران زیادی دارد و آنها اعتقاد دارند با توجه به مصدومیت ستاره‌های تیم ازجمله آزارد، راموس، والورده و کارواخال کسب چنین نتایجی چندان عجیب نیست و باید به این مربی فرصت بیشتری داده شود تا بتواند تیم مدنظرش را بسازد. ازسوی دیگر باشگاه در تابستان گذشته خرید مهمی انجام نداد و طبیعی است که تیمی که به‌خوبی تقویت نشده در فصل جدید با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.»

علت اصلی عدم حضور فلونیتینو پرز در بازار نقل‌وانتقالات به گسترش کرونا و بحران مالی باشگاه‌ها برمی‌گردد که باعث شده تا آنها با احتیاط بیشتری به‌سراغ نفرات جدید بروند. ازسوی دیگر گفته می‌شود رئال برنامه‌های زیادی برای تابستان آینده دارد و مشغول فراهم کردن مقدمات خریدهای کهکشانی خود در پایان فصل است. نفراتی چون کیلیان امباپه، ارلینگ هالند و پل پوگبا که می‌توانند پروژه کهکشانی جدیدی را در این باشگاه رقم بزنند. با این حال هواداران باشگاهی همچون رئال برای کسب موفقیت نمی‌توانند منتظر بمانند و عدم نتیجه‌گیری در این فصل و به‌خصوص کنار رفتن از لیگ قهرمانان در مرحله حذفی برای آنها غیرقابل تحمل خواهد بود.

رائول یا پوچتینو؟

از همین حالا فهرست گزینه‌های جانشینی زیدان نیز مشخص شده است و رسانه‌های اسپانیایی مشغول گمانه‌زنی درمورد جانشینان احتمالی او هستند. مطابق انتظار نفر اول این فهرست مائوریتسیو پوچتینو، سرمربی سابق تاتنهام است که از زمان جدایی از این تیم برای اکثر تیم‌های بزرگی که مربی خود را کنار گذاشته‌اند به‌عنوان کاندیدا مطرح شده است. پوچتینو در دوره قبل و پیش از آمدن زیدان نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های رئالی‌ها مطرح شده بود اما درنهایت پرز به‌سراغ سرمربی سابق تیمش رفت تا باشگاه را از شرایط بحرانی نجات دهد. حالا بار دیگر بحث انتخاب سرمربی برای رئال‌مادرید مطرح‌شده و نام پوچتینو در صدر فهرست است. این در حالی است که رسانه‌های انگلیسی در هفته‌های اخیر از احتمال حضور او به‌جای اوله‌گنار سولشر در منچستریونایتد خبر می‌دهند اما فعلا که هیچ اتفاقی رخ نداده است.

دیگر گزینه‌ای که رسانه‌ها برای جانشینی زیدان مطرح کرده‌اند رائول گونزالز، اسطوره باشگاه است. مسلما پوچتینو تجربه بیشتری نسبت به رائول دارد و پس از سال‌ها حضور روی نیمکت تاتنهام و حضور در فینال لیگ قهرمانان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای این پست باشد اما رائول هم مزیت‌هایی دارد. او به‌خوبی با فضای باشگاه و شرایط حاکم در این تیم آشنا است و می‌تواند به‌خوبی بازیکنان را با خود همراه کند. رختکن رئال رابطه بسیار خوبی با زیدان دارد و جانشینی او برای هر مربی‌ای می‌تواند چالش بزرگی باشد اما رائول که سال‌ها در این باشگاه بازی کرده و یکی از اسطوره‌های تیم است می‌تواند به‌خوبی از محبوبیت خود در این زمینه استفاده کند. ازسوی دیگر تجربه استفاده از زیدان نشان داده چنین اتفاقی می‌تواند بهتر از به خدمت گرفتن مربیان نامدار جواب بدهد و به همین دلیل شاید مدیران رئال ترجیح دهند از یکی دیگر از اسطوره‌های خود روی نیمکت تیم‌شان استفاده کنند.

با این حال پوچتینو هم تجربه بیشتری در کار با بازیکنان بزرگ و ستاره‌های فوتبال دارد و به‌خوبی می‌داند که چگونه باید با آنها مواجه شود. چنین تجربه‌ای می‌تواند به این مربی آرژانتینی کمک کند تا بتواند خیلی زود تیمش را همدل کرده و از شرایط کنونی خارج کند. به هر حال هنوز مشخص نیست آیا واقعا چنین خواسته‌ای بین مدیران باشگاه وجود دارد و آنها تمایلی به تغییر سرمربی خود دارند یا اینکه تا پایان فصل با زیدان به کار خود ادامه خواهند داد و در آن زمان درباره تغییرات در تیم و استفاده از ایده‌های جدید و نفرات تازه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار