• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۱ - ۰۷:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی خسروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به نفع امارات و عربستان کار کردیم، به حماقت ما می‌خندند/ وزارت ورزش باید ورود کند و فغانی را به لیست برگرداند

قضاوت فغانی در جام‌جهانی با پرچم ایران مثل پس‌گرفتن خرمشهر ارزشمند است

خسروی که سال‌ها کنار و وسط زمین سرد و گرم فوتبال را چشیده است حرف‌های جالبی در مورد اتفاقات چند روز اخیر جامعه داوری می‌زند و عقیده دارد اختلافات شخصی باعث شده فوتبال ایران و البته بخش داوری یک اشتباه بزرگ مرتکب شود.

 به نفع امارات و عربستان کار کردیم، به حماقت ما می‌خندند/ وزارت ورزش باید ورود کند و فغانی را به لیست برگرداند

به گزارش «فرهیختگان»، اتفاق عجیبی که اخیرا برای علیرضا فغانی افتاده است سال‌ها قبل برای علی خسروی رخ داد ولی درایت مسئولان وقت فدراسیون جلوی آن اتفاق را گرفت. حال با توجه به وضعیتی که برای علیرضا فغانی به‌وجود آورده‌اند شاید بهترین فردی که او را درک کند، خسروی باشد. او که سال‌ها کنار و وسط زمین سرد و گرم فوتبال را چشیده است حالا حرف‌های جالبی در مورد اتفاقات چند روز اخیر جامعه داوری می‌زند و عقیده دارد اختلافات شخصی باعث شده فوتبال ایران و البته بخش داوری یک اشتباه بزرگ مرتکب شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با خسروی را در ادامه می‌خوانید.

شنیده‌ایم برای حل مشکل فغانی راه‌حلی دارید و هنوز فرصت جبران هست؟

همه ما ناراحت هستیم و همه اظهار تاسف می‌کنیم. ما ایرانی‌ها یاد گرفتیم در خوشی‌ها دعوا کنیم و در ناخوشی‌ها مهربان باشیم. الان هم هیچ اتفاقی رخ نداده است. مثل این اتفاق در سال 95 برای من و مصطفی‌نژاد رخ داد. زمانی، رئیس وقت کمیته داوران بود. عابدینی رفت و مصطفوی رئیس فدراسیون شد. به او گفتم مرا چرا خط زدید من که تازه به لیست اضافه شدم. یک نامه به بلاتر نوشت و بلاتر قبول کرد و من و مصطفی‌نژاد دوباره به لیست برگشتیم. الان هم باید همین کارها را کرد. لازم است وزارت ورزش ورود کند و جلسه‌ای گذاشته و با نخبه‌های داوری در این خصوص مشورت کند. کمیته داوران را رها کنید. آنها اصلا صحبت نمی‌کنند که بخواهیم بدانیم موضع‌شان چیست و ما‌ها که کاره‌ای نیستیم حرف می‌زنیم. لازم است یادآوری شود فغانی پرچم جمهوری اسلامی را بالا برده است. خواهید دید این آقا در جام‌جهانی قطر که تیم ملی ایران حذف می‌شود تا فینال می‌رود و فینال را سوت می‌زند. رفتن فغانی به جام‌جهانی مثل پس‌گرفتن آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی برای ما ارزشمند است.

می توانیم از فیفا درخواست کنیم فغانی را به لیست برگرداند؟

فدراسیون باید درخواست بدهد و مانعی وجود ندارد. اصفهانیان یک کاری کرده و خودش پشیمان است. حالا خشم عمومی علیه کمیته داوران است. تصویر یک‌سری مدارک و چک رد و بدل می‌شود و درحال آبروریزی هستند. خدا کند حوزه‌های نظارتی ورود نکنند. بهتر است همین حالا بگویند اشتباه کردیم. ما دلمان برای این مملکت می‌سوزد با هر تفکری که داریم باید کمک کنیم مشکلات حل شود. همه ما دلمان می‌سوزد. مگر سازندگی‌ها برای برخی انجام می‌شود؟ نه! یک مملکت سازندگی می‌کند و کاری ملی برای همه انجام می‌دهد. موضوع فغانی و افتخاراتی که کسب می‌کند نیز ملی است. این کار اشتباه بود.

 چرا اینقدر در فدراسیون اشتباهات مکرر رخ می‌دهد؟

چون آدم‌های تکراری در فدراسیون فوتبال و کمیته داوران وجود دارند و مثل محله بروبیا مدام می‌روند و می‌آیند. من با شخص کاری ندارم. بلکه می‌گویم نسل جدید را وارد این حوزه کنید. اسامی زیادی هستند که می‌توانند کمک کنند. من اسم نمی‌آورم که اسمی از قلم نیفتد ولی سابقه داوری ما نشان می‌دهد که چه نفراتی وجود دارند و می‌توانند کمک کنند. از این افراد استفاده کنید اصرار به همکاری با آدم‌های تکراری بس است.

 چرا اوضاع فدراسیون تا این حد به‌هم ریخته است؟

من در بخش داوری می‌دانم اوضاع خیلی به‌هم ریخته است. همین که برای آماده‌سازی داوران هیچ برنامه‌ای قبل از شروع بازی‌ها در نظر نگرفتند خود گویای همه چیز است. هیچ کاری برای داوران نکردند. هزینه تست کرونای داوران را نمی‌دهند. من از کجا بیاورم در همدان نفری 600، 700 هزار تومان هزینه تست بدهم. من حق‌الزحمه داورانم را دو ماهه که ندادم و برایشان لباس نگرفتم. هیات ما اصلا بودجه ندارد. من که نمی‌توانم به رئیس هیات فوتبال فشار بیاورم. اینها مشکلات داوران ماست.

 برخی در کمیته داوران مدعی شدند خروج نام فغانی را قبول نکرده بودند؟

ما فرهنگ معذرت‌خواهی در کشورمان نداریم درحالی که یک معذرت‌خواهی همه مشکلات را حل می‌کند. این کار به قول کشتی‌گیرها فول بوده است. از اعضای کمیته داوران که همه‌شان بازی‌های آسیایی رفتند بعید است چنین تصمیمی را قبول کردند. خودشان می‌گویند ما قبول نکردیم. درحالی که همه اعضای کمیته داوران در مضان اتهام هستند. مسعود مرادی، مسعود فلاح و دیگران همه دخیلند.

 اگر آنها قبول نکردند به نظر شما بانی این اتفاق چه کسی است؟

پارسال ممبینی پیگیر این اتفاق بود که تاج اجازه نداد و با قدرت پیگیری شد و جلوی کار را گرفت. آنها اشتباه کردند و به خاطر یک اختلاف شخصی یک سهمیه جام‌جهانی را خیلی راحت از بین بردند. قبول این واقعیت خیلی سخت است. ما با این کار شانس را رسما به عربستان و امارات که دشمنان اصلی ما و رقبای اصلی ما در فوتبال هستند، دادیم. به قطر و بحرین کاری ندارم ولی می‌دانم عربستان و امارات به حماقت فوتبال ما و به دیوانگی ما می‌خندند.

 برخی تیم‌ها به هفته اول قضاوت‌ها اعتراض داشتند. ظاهرا در این حوزه نیز با اشکالاتی روبه‌رو هستیم؟

تیم‌ها بی‌دلیل اعتراض داشتند. در کل هفته اول فقط یک اشتباه در بازی تیم‌های فولاد و ذوب‌آهن رخ داد و داور پنالتی فولاد را به اشتباه گرفت. همیشه تیم‌ها معترض هستند. البته یک پنالتی هم باید در بازی تیم استقلال می‌گرفتند که آن هم اشتباه داور نبود. پنالتی را ندید، در این صحنه کمک‌داور باید کمکش می‌کرد. این اعتراض‌ها همیشه وجود دارد و ما به این اعتراض‌ها عادت کرده‌ایم.

 * نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک