• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۲۲ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رای دهی به شیوه پستی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 نسبت به سال 2016، 10 برابر رشد داشته است

40 درصد رای پستی کار ترامپ را می سازد؟

با وجود درخواست‌های ترامپ از مردم برای رای دادن حضوری در پای صندوق آمارهای منتشرشده حکایت از رشد تصاعدی و عجیب رای‌دهی به‌شکل پستی در انتخابات پیش‌رو دارد.

40 درصد رای پستی کار ترامپ را می سازد؟

به گزارش «فرهیختگان»، اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا یک‌چهارم آرا به‌صورت پستی به صندوق ریخته شد، در انتخابات نوامبر 2020 به‌دلیل شیوع ویروس کرونا آمار رای‌دهندگان پستی به‌مراتب بالاتر از سال 2016 خواهد بود. افزایش رای‌گیری به‌شیوه پستی درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از هفته‌ها قبل در صفحه شخصی‌اش در توئیتر و همچنین در اظهاراتش مدعی شده این شکل رای دادن منجر به تقلب در انتخابات خواهد شد. اگرچه او خودش به‌صورت پستی رای می‌دهد اما مردم را تشویق به حضور پای صندوق‌های رای کرده است. ترامپ حتی در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری 2020 از تقلب در انتخابات با رای‌گیری پستی سخن گفت و از هوادارانش خواست برای جلوگیری از تقلب در مراکز رای‌گیری اوضاع را به‌دقت تحت‌نظر بگیرند، چراکه اگر تقلب شود، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد. جمهوری‌خواهان حتی می‌گویند یک ارتش 50 هزار نفره برای نظارت بر انتخابات ایجاد خواهند کرد تا درصورت شکست او توانسته باشند اسناد تقلب را برای ارائه به دیوان عالی آمریکا جمع‌آوری کنند.

با وجود درخواست‌های ترامپ از مردم برای رای دادن حضوری در پای صندوق آمارهای منتشرشده حکایت از رشد تصاعدی و عجیب رای‌دهی به‌شکل پستی در انتخابات پیش‌رو دارد. با این‌حال جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی که قدرت را در دست دارند، از ابزارهای خود برای محدود کردن رای پستی استفاده می‌کنند. به‌عنوان نمونه هفته دوم مهرماه، گرِگ ابت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس با ادعای جلوگیری از تحویل آرای غیرقانونی دستور داد که در هر بخش (کانتی) این ایالت، تنها یک محل برای جمع‌آوری رای پستی از کسانی که می‌خواهند آن را شخصا تحویل دهند، وجود داشته باشد. این دستور باعث شده بخش‌ها در این ایالت اقدام به جمع‌آوری صندوق‌های اضافی کنند.

آمریکا از روز 18 سپتامبر (28 شهریور) شاهد آغاز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری 2020 بوده است. این رای‌گیری تا روز 2 نوامبر یعنی یک روز پیش از روز اصلی برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.  با گذشت بیش از سه هفته از آغاز رای‌گیری‌ها، آمار منتشرشده در این باره نشان از رشد چند برابری رای‌گیری غیرحضوری و پستی نسبت به انتخابات دوره گذشته دارد. به گزارش رویترز تا روز جمعه 9 اکتبر (18 مهر)، درمجموع 6 میلیون و 600 هزار آمریکایی آرای خود را به صندوق‌های رای ریخته‌اند. این تعداد 10 برابر آرایی است که در مدت مشابه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 اخذ شده بود.
به گزارش نشریه آمریکایی فوربس در هفته گذشته 4 میلیون و ۲۵۰ هزار و 6 نفر در ۳۱ ایالت آمریکا آرای خود را به صندوق انداخته‌اند. این میزان دو برابر آرای هفته قبل آن است. 10 برابر شدن میزان کل آرای اخذشده تاکنون نسبت به مدت مشابه سال 2016، افزایش 2 برابری آرای اخذ شده در یک هفته به نسبت هفته قبل حاکی از شیب تند افزایش میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکاست. برخی از رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی آمریکا که بر انتخابات این کشور متمرکز هستند  پیش‌بینی کرده‌اند میزان رای‌دهی در هفته‌های آینده رشد سریعی داشته باشد.

«مایکل مک دونالد» از دانشگاه فلوریدا که پروژه‌ای درباره رای‌گیری را در دست بررسی دارد، معتقد است میزان حضور مردمی در انتخابات سال جاری آمریکا به حدود ۱۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. در آمریکا 230 میلیون واجد رای وجود دارد که در این صورت میزان مشارکت در انتخابات 2020 آمریکا به بیش از 65 درصد خواهد رسید. رقمی که مشابه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1908 آمریکاست. آمریکا از سال 1912 تاکنون، به‌جز در سال 1960، هیچ‌گاه دارای مشارکت مردمی بیشتز از 11.63 درصد نبوده است. در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز 136 میلیون نفر شرکت داشتند.

مک دونالد می‌گوید هرگز به یاد ندارد این تعداد از مردم در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده باشند. این محقق دانشگاه فلوریدا معتقد است مردم وقتی رای می‌دهند که تصمیم‌شان را گرفته و دونالد ترامپ (رئیس جمهوری فعلی آمریکا) را مورد قضاوت قرار داده باشند. او تاکید دارد رای دادن مردم در برهه کنونی علاوه‌بر چگونگی رای دادن، یک اقدام سیاسی نیز محسوب می‌شود.

اگرچه به نسبت تعداد کل رای‌دهندگان آمریکایی، رای دادن 6 میلیون نفر قابل توجه نیست اما مساله مهم، رشد چندبرابری رای دادن مردم آمریکا چند هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به نسبت انتخابات پیشین است. در انتخابات سال 2016، حدود 25 درصد از مردم آمریکا به‌صورت پستی آرای خود را ارسال کردند. در این انتخابات برخی نظرسنجی‌ها از افزایش 50 درصدی رای غیرحضوری و پستی خبر می‌دهند. بخشی از دلیل این رخداد، به بحران کرونا بازمی‌گردد. درحال حاضر آمریکا با بیش از 7 میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۳ بیمار مبتلا به کرونا، در رتبه نخست دنیا قرار دارد. این کشور در تعداد قربانی نیز با 215 هزار نفر در رتبه نخست ایستاده است. به همین دلیل حزب دموکرات و فرمانداران این حزب تاکید خاصی روی رای‌گیری پستی برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان داشته‌اند. یکی دیگر از دلایل افزایش رای‌دهی به شیوه پستی و غیرحضوری، کاهش محدودیت‌ها برای رای‌دهی به این شیوه به‌دلیل بحران کرونا بود.

برخی از ایالات انتخابات سال جاری را تنها به شیوه پستی برگزار می‌کنند و برخی دیگر از ایالات که پیش از این برای رای پستی دلیل موجه می‌خواستند، این محدودیت‌ها را حذف کرده‌اند تا رای‌دهندگان آمریکایی بدون چندین ساعت تعلل در پای صندوق، رای خود را بدهند. دلیل دیگر اما نگرانی از رخداد سال 2016 است. در آن سال، بسیاری از دموکرات‌ها با توجه به پیشتازی هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها، از پیروزی دموکرات‌ها مطمئن بودند و به همین دلیل در انتخابات شرکت نکردند. در این انتخابات اما آنها با توجه به سهولت رای‌گیری، از خانه در انتخابات شرکت می‌کنند. دوقطبی شدن جامعه آمریکا با اقدامات و اظهارات ترامپ نیز در این زمینه موثر بوده است. ترامپ آمریکا را در بحرانی‌ترین حالت قرار داده و این وضعیت باعث شده تا حتی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که بر بسیاری از انتخابات نظارت دارند، درباره احتمال به هرج‌ومرج کشیده شدن این انتخابات و به خشونت کشیده شدن آن ابراز نگرانی کنند؛ به‌ویژه اینکه ترامپ رای‌دهندگان را تشویق به بی‌قانونی و ارتکاب جرم در رای‌گیری می‌کند. دموکرات‌ها برای پایان دادن به دولت ترامپ، به‌صورت جدی برای حضور در انتخابات ابراز علاقه نشان داده‌اند.

براساس نظرسنجی مرکز پیو، 69 درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند اظهار داشتند انگیزه فوق‌العاده‌ای برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری دارند. 18 درصد هم می‌گویند انگیزه زیادی برای رای دادن دارند درحالی‌که 8 درصد می‌گویند تا حدودی انگیزه دارند. فقط 5 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده می‌گویند انگیزه زیادی برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند. نکته مهم این است که سهم طرفداران ترامپ و بایدن که می‌گویند انگیزه بالایی برای رای دادن دارند نیز کاملا مشابه است؛ 71 درصد طرفداران ترامپ و 72 درصد هواداران بایدن می‌گویند انگیزه فوق‌العاده‌ای برای رای دادن دارند و همین مساله نیز باعث رشد تصاعدی رای‌دهی به شیوه پستی شده است.

  رای پستی و قوانین ایالت‌ها

افزایش اقبال مردمی به رای دادن به شیوه پستی یک نگرانی را به‌دنبال دارد و آن هم طول کشیدن بیش از حد روند شمارش آراست، زیرا بسیاری از ایالت‌ها برای رسیدن برگه‌های رای پس از روز انتخابات فرصت فراهم می‌کنند، البته به شرط اینکه پیش از سوم نوامبر یا در آن روز رای داده باشند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با بررسی تمامی دفاتر انتخابات ایالتی، در سه شکل چگونگی رای پستی در ایالت‌های مختلف را بررسی کرده است. آنطور که این رسانه آمریکایی نوشته، در 9 ایالت به‌علاوه ناحیه کلمبیا، مردم در درجه اول رایشان را ازطریق پست ارسال می‌کنند. 36 ایالت دیگر اما به رای‌دهنده این اجازه را هم می‌دهند که ازطریق پست رای خود را به صندوق بیندازند. رای‌دهندگان در پنج ایالت باقی‌مانده ایندیانا، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، تنسی و تگزاس برای رای دادن به‌شیوه پستی باید بهانه قابل‌قبولی ارائه دهند. (تصویر شماره 1)

رای‌دهندگانی که ازطریق پست رای می‌دهند، باید هرچه زودتر رایشان را پست کنند تا شمارش شوند. 25 ایالت زرد (تصویر شماره 2) فقط رای‌هایی را که قبل یا در سوم نوامبر برسند، شمارش می‌کنند. 25 ایالت سبز باقی‌مانده، به‌علاوه ناحیه کلمبیا همه رای‌هایی را که در روز انتخابات یا قبل از آن ارسال شده است می‌شمارند، حتی اگر دیرتر از این تاریخ برسد. این مهلت‌ها براساس هر ایالت متفاوت است. ایالت‌های سبز که آرا را پس از روز انتخابات قبول می‌کنند، 354 از 538 آرای الکترال کالج را در اختیار دارند که این تعداد 66 درصد کل الکترال‌ها را شامل می‌شوند. همین وضعیت نیز باعث می‌شود در شب انتخابات برنده نهایی مشخص نشود و باید تا زمان شمارش آرای این ایالت‌ها صبر کرد. بسیاری از این ایالت‌های سبز درصورت تاخیر در خدمات پستی، تا یک هفته زمان برای آرای پستی درنظر می‌گیرند. ایالت واشنگتن از سایر ایالت‌ها متمایز است؛ در این ایالت هر رایی را که تا 23 نوامبر، تقریبا سه هفته پس از روز انتخابات برسد شمارش می‌کنند، البته به‌شرط اینکه رای تا سوم نوامبر به صندوق انداخته شده باشد.

برای رای‌دهندگانی که قادر به رای‌گیری ازطریق پست نیستند یا ترجیح می‌دهند شخصا رای دهند، چهار ایالت به‌نوعی خدمات رای‌گیری زودهنگام حضوری را ارائه می‌دهند. (تصویر شماره 3) برای رای‌گیری زودهنگام در می‌سی‌سی‌پی و میسوری باید دلیل موجهی وجود داشته باشد. در نیوجرسی و اورگان رای‌گیری زودهنگام حضوری محدود است، زیرا انتخابات آنها کاملا ازطریق پست انجام می‌شود.

  طرفداران ترامپ مشتاق‌تر به رای حضوری

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در انتخابات سال‌جاری نزدیک به 40 درصد آمریکایی‌ها قصد دارند به‌صورت پستی رای دهند. این مرکز در سایت خود نتایج نظرسنجی را منتشر کرده است. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق رأی‌دهندگان (90٪) کسانی که گفته‌اند به‌صورت پستی رای خواهند داد، قصد دارند در ماه آینده رای دهند، درحالی که 7 درصد اظهار داشتند قبلا رای خود را برای ریاست‌جمهوری به صندوق انداخته‌اند... تقریبا از هر 10 رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده، 4 نفر  (39 درصد) اظهار داشتند که قصد دارند رأی خود را  از طریق پست ارسال کنند (یا قبلا این کار را کرده‌اند)، درحالی‌که 33 درصد می‌گویند قصد دارند شخصا در نوامبر رای دهند. 21 درصد هم شخصا رأی داده‌اند یا تصمیم دارند قبل از روز انتخابات به‌صورت حضوری رأی دهند.

طرفداران ترامپ بیش از دو برابر حامیان بایدن می‌گویند که تصمیم دارند در روز انتخابات به‌صورت حضوری رأی دهند (50 درصد در مقابل 20 درصد). در مقابل 51 درصد از طرفداران بایدن می‌گویند که آنها تصمیم دارند از طریق پست رای دهند (یا قبلا به این روش رأی داده‌اند). یک‌چهارم طرفداران ترامپ (25 درصد) می‌گویند تصمیم دارند از طریق پست، غیرحضوری رای دهند. در ماه اوت (مرداد)، قبل از آغاز رای‌گیری عمومی در هر ایالت، 60 درصد از طرفداران ترامپ گفتنه‌اند ترجیح می‌دهند در روز انتخابات به‌صورت حضوری رأی دهند، درحالی که 17 درصد ترجیح می‌دهند از طریق پست رای دهند.  در میان هواداران بایدن، 23 درصد گفته‌اند ترجیح می‌دهند در روز انتخابات حضوری رأی دهند و 58 درصد گفته‌اند که رأی دادن غیابی یا رای‌گیری از طریق پست را ترجیح می‌دهند.

در میان همه رده‌های سنی، طرفداران بایدن بیش از طرفداران ترامپ می‌گویند آنها رأی داده‌اند یا با رأی غیابی یا نامه‌ای رأی می‌دهند. در میان طرفداران بایدن، رأی‌دهندگان سفیدپوست 9 درصد بیشتر از رای‌دهندگان اسپانیایی‌تبار گفته‌اند که رأی داده‌اند یا از طریق پست رأی می‌دهند.

 

 

 

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار