• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۵ - ۱۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از ارزش‌گذاری 8 تیم برتر غرب آسیا؛ النصر گران‌ترین تیم قاره، سرخابی‌ها در جمع ارزان‌ترین‌ها

رویای فتح آسیا2020 در جدال نابرابر

دو تیم ایرانی درحالی موفق به حضور در جمع 8 تیم برتر آسیا شدند که بنا به ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت، جزء ارزان‌ترین تیم‌های این مرحله از مسابقات هستند و مجموع ارزش بازیکنان آنها در مقایسه با تیمی همچون النصر عربستان که گران‌ترین ترکیب بین تیم‌های آسیایی را دراختیار دارد، به‌مراتب کمتر است و قابل‌قیاس نیست.

رویای فتح آسیا2020 در جدال نابرابر

به گزارش«فرهیختگان»، مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با تمام مشکلات و اتفاقات عجیبی که در آن رخ داد، پنجشنبه‌شب به پایان رسید و تکلیف 8 تیم صعودکننده به مرحله بعدی این مسابقات مشخص شد. این تورنمنت که از همان روزهای نخست شیوع کرونا در دنیا به تعویق افتاده بود، سرانجام درحالی به‌صورت متمرکز در قطر پیگیری شد که تیم الوحده امارات به‌دلیل مشکلاتی که شیوع این بیماری برایش به‌وجود آورده بود، از حضور در ادامه مسابقات انصراف داد و الهلال عربستان نیز در جریان بازی‌ها به‌شدت درگیر ابتلای بازیکنانش به کرونا و از مسابقات کنار گذاشته شد. به این ترتیب تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ایران، النصر، الاهلی و التعاون عربستان، پاختاکور ازبکستان، السد قطر و شباب الاهلی امارات راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. دیدارهای این مرحله نیز طی امروز و فردا برگزار خواهد شد.

دو تیم ایرانی درحالی موفق به حضور در جمع 8 تیم برتر آسیا شدند که بنا به ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت، جزء ارزان‌ترین تیم‌های این مرحله از مسابقات هستند و مجموع ارزش بازیکنان آنها در مقایسه با تیمی همچون النصر عربستان که گران‌ترین ترکیب بین تیم‌های آسیایی را دراختیار دارد، به‌مراتب کمتر است و قابل‌قیاس نیست. از سوی دیگر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان تیم‌هایی چون الدوحیل قطر، شارجه و العین امارات که بین 25 تیم باارزش فوتبال قاره قرار دارند، از دور مسابقات کنار رفتند تا ارزش صعود نمایندگان ایران بیش از پیش مشخص شود.

 النصر عربستان (58.8 میلیون یورو)

گران‌ترین ترکیب کنونی فوتبال آسیا از نگاه این سایت متعلق به این تیم عربستانی است. گران‌ترین بازیکن این تیم گونزالو مارتینز است که 12 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده است و البته النصر به‌تازگی او را درازای بیش از 16 میلیون یورور خرید. جیولیانو برزیلی، عبدالرزاق حمدالله مراکشی و احمد موسی نیجریه‌ای پس از او به‌ترتیب با 9، 6.2 و 6 میلیون یورو گران‌ترین بازیکنان این تیم عربستانی هستند. التعاون، حریف بعدی این تیم در این تورنمنت است.

 الاهلی عربستان (40.3 میلیون یورو)

دومین تیم گرانقیمت این مرحله نیز عربستانی است که در مرحله گروهی نیز دو بار به مصاف استقلال رفت که حاصل آن یک برد و یک شکست برای آنها بود. الاهلی در رده‌بندی کلی پس از سه تیم چینی و الهلال در رتبه ششم ارزشمندترین تیم‌های آسیایی قرار دارد. عمر سوما، مهاجم سوری و گلزن این تیم با6.5 میلیون یورو گران‌ترین بازیکن این تیم است. لوکاس لیما، مدافع چپ برزیلی الاهلی نیز 6 میلیون دلار قیمت دارد و دیانینی، دیگر مهاجم باشگاه عربستانی توسط سایت ترانسفر مارکت 5 میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است. مارکو مارین، هافبک آلمانی و مشهور این تیم در کنار لیوبومیر فیسا که به‌تازگی از بنفیکا راهی جده شده است، دیگر نفرات گرانقیمت تیم ولادان میلویوویچ محسوب می‌شوند. آنها در دور بعد به مصاف شباب الاهلی می‌روند.

 السد قطر (28.7 میلیون یورو)

شاگردان ژاوی هرناندز که فردا باید رودرروی پرسپولیس به میدان بروند، رتبه هشتم تیم‌های گرانقیمت آسیا را در اختیار دارند. در ترکیب السد بغداد بونجاح الجزایری و گلزن با 6.8 میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن حاضر در فهرست تیم است. گیرمه برزیلی با 4.5 میلیون یورو در رتبه بعدی قرار دارد که البته السد برای خرید او از المپیاکوس یونان 1.5 میلیون یورو بیش از ارزش او پرداخت کرد. اکرم عفیف که سابقه انتخاب به‌عنوان مرد سال فوتبال آسیا را در کارنامه دارد، 3.2 میلیون یورو و سانتی کازورلا، ستاره سابق آرسنال که در تابستان و به‌عنوان بازیکن آزاد از ویارئال راهی قطر شد، 2.5 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده‌اند. نام تائه‌هی، حسن الهیدوس و یونگ وو یونگ نیز دیگر ستاره‌های گرانقیمت قطری‌ها هستند که ژاوی امیدوار است به کمک آنها بتواند تا مراحل پایانی این جام پیش برود.

 شباب الاهلی امارات (20.03 میلیون یورو)

تنها تیم اماراتی حاضر در این مرحله در رده نوزدهم این فهرست قرار دارد و باتوجه به علاقه تیم‌های این کشور به بازیکنان برزیلی عجیب نیست که گران‌ترین بازیکن آنها نیز کارلوس ادواردو باشد که به‌تازگی به‌عنوان بازیکن آزاد از الهلال راهی این باشگاه شده و 4.8 میلیون یورو قیمت دارد. لئوناردو، هموطن او 3.2 میلیون یورو و هلدون که اهل آفریقای جنوبی است 1.9میلیون یورو قیمت دارند. به این ترتیب همین سه بازیکن تقریبا نیمی از ارزش بازیکنان باشگاه را تشکیل می‌دهند.

 پاختاکور ازبکستان (13.05 میلیون یورو)

حریف امروز استقلال در این رتبه‌بندی تنها چند پله از آبی‌ها بالاتر ایستاده و رده چهل‌وپنجم را دراختیار دارد. جلال‌الدین ماشاریپوف، ملی‌پوش با 8/1 میلیون یورو گران‌ترین بازیکنی است که در ترکیب این تیم ازبک حضور دارد و به‌همراه ایگور سرگی‌یف تنها بازیکنان پاختاکور هستند که بیش از یک میلیون یورو قیمت دارند.

 استقلال ایران (12.18 میلیون یورو)

آبی‌ها بدون شیخ دیاباته نمی‌توانستند بین 50 تیم گران آسیایی قرار گیرند. ارزش 8/2 میلیون یورویی این مهاجم مالیایی باعث شد رتبه 49 به این تیم ایرانی تعلق بگیرد. پس از مهاجم تنومند و گلزن استقلال، فرشید اسماعیلی قرار دارد که 725 هزار یورو قیمت‌گذاری شده است و روزبه چشمی (675 هزار یورو)، وریا غفوری و مرتضی تبریزی (650 هزار یورو) در رتبه‌های بعدی قرار دارند که البته بعید است تیمی حاضر باشد برای مهاجم مصدوم استقلال که فصل خوبی هم در این تیم نداشته، چنین رقمی پرداخت کند.

 التعاون عربستان (11.35 میلیون یورو)

برخلاف سایر تیم‌های عربستانی، التعاون بازیکنان گرانقیمتی در اختیار ندارد و شاید به همین دلیل در فصل قبل در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر لیگ این کشور نیز قرار داشت. لئاندره تاوامبا کامرونی با 2.8 میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن تیم است که البته مدت‌هاست در ترکیب اصلی تیم به میدان نرفته است. پس از او سدریک آمیسی اهل بروندی با یک میلیون یورو و رایان الموسی با 700 هزار یورو قرار دارند که نشان می‌دهد این تیم چندان به‌دنبال خریدهای پرهزینه و سرمایه‌گذاری روی بازیکنان خارجی طراز اول نیست.

 پرسپولیس (11.18 میلیون یورو)

عنوان ارزان‌ترین تیم این مرحله به دیگر نماینده ایران می‌رسد. البته در جدول کنونی این سایت به‌جز حامد لک هنوز فهرست دیگر خریدهای جدید تیم در نقل‌وانتقالات وارد نشده است و به همین دلیل این تیم در رتبه شصت‌وهشتم قرار دارد، اما با اضافه شدن ارزش این 6 بازیکن و همچنین حذف علی علیپور که همچنان از نظر ترانسفرمارکت عضو این تیم محسوب می‌شود، قرمزها 11 پله صعود کرده و پشت‌سر التعاون، همگروهی آنها در دور قبل قرار می‌گیرند. شجاع خلیل‌زاده و احمد نوراللهی با 800 هزار یورو گران‌ترین بازیکنان تیم هستند و پس از آنها کمال کامیابی‌نیا، بشار رسن و سیامک نعمتی قرار دارند که هر سه آنها 725 هزار یورو قیمت‌گذاری شده‌اند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک