سخن گفتن از نسبت علوم انسانی و کاربرد عمدتاً حول‌وحوش دو شاخۀ تجاری‌سازی یا کاربردی‌سازی قرار می‌گیرد. با آنکه نقدهای بسیار جدی و بجا بر تجاری‌سازی علوم انسانی وارد شده است ازآنجاکه این نظرورزی‌ها نسبت به جنبه‌های علم‌شناسانه و معرفت‌شناسانه غفلت ورزیده‌اند «تقلیل‌گرایی‌ تلقی از کارآمدی علوم انسانی و کاستی مفاهیم ناب» را سبب شده‌اند.
علوم انسانی آکادمیک و نسبت آن با جامعه در ایران امروز
مطالبۀ «علوم انسانی کاربردی» از سوی سیاست‌گذاران است یا از سوی اصحاب علوم انسانی؟
آخرین منتخب آرشیو
مطالبۀ «علوم انسانی کاربردی» از سوی سیاست‌گذاران است یا از سوی اصحاب علوم انسانی؟
سخن گفتن از نسبت علوم انسانی و کاربرد عمدتاً حول‌وحوش دو شاخۀ تجاری‌سازی یا کاربردی‌سازی قرار می‌گیرد. با آنکه نقدهای بسیار جدی و بجا بر تجاری‌سازی علوم انسانی وارد شده است ازآنجاکه این نظرورزی‌ها نسبت به جنبه‌های علم‌شناسانه و معرفت‌شناسانه غفلت ورزیده‌اند «تقلیل‌گرایی‌ تلقی از کارآمدی علوم انسانی و کاستی مفاهیم ناب» را سبب شده‌اند.
برای صدایی که شنیده نشد
اعتراضات ۱۴۰۱ ابعاد و زوایای بسیاری دارد و آنها که معترض بودند اهداف و غایاتی داشتند؛ در این میان حضور نوجوانان در بین معترضان پیام‌های مهمی برای خانواده‌ها دارد.
رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
نواندیشی دینی یا اصلاح‌گری دینی، اصطلاحی است که در تاریخ معاصر و جدی شدن رویارویی دین و مدرنیسم رواج یافته است. هرچند نواندیشان دینی از طیف‌های فکری مختلفی بوده‌اند و متناسب با زمینه‌های تاریخی حیات خود و نیز ویژگی‌های شخصیتی‌شان، اهداف و اغراض یکسانی نداشته‌اند، اما نسبت به آنها در بخش عمده بدنه جامعه دینداران سنتی به‌ویژه روحانیون، نگاه چندان روشن و حتی مثبتی نبوده است.
نقدی بر دیدگاه محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان؛
سیدمحمدرضا تقوی، پژوهشگر و نظریه‌پرداز علم دینی و نویسنده کتاب‌های تحول علوم انسانی از مبادی تا روش‌شناسی، الگوی علوم انسانی اسلامی چهارچوب نظری و مدلِ عملیاتی و مفاهیم و گزاره‌های علوم انسانی با نگاه تحولی در یادداشتی به سخنان محسن رنانی پاسخ داده است.
متن سخنرانی رضا غلامی در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما؛
مدرنیسم دوره‌ای بسیار مهم از تاریخ فکری، فرهنگی، علمی، تکنیکی و صنعتی بشر است که از دگرگونی‌های گسترده در جامعه غربی در مسیر میل به توسعه و کسب قدرت و رفاه از طریق تغییر نگاه به عالم، به انزوا کشاندن سنت و دین و به میدان آوردن عقل و تجربه تدریجا به‌وجود آمد.
۱۶ آذر امسال چرا اهمیت دارد؟
برای بحث درباره انقلاب اسلامی هم می‌توان چنین نگاهی را مورد توجه قرار داد. انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب دیگری بود که باعث به وجود آمدن امکان‌های گوناگون‌ از تفکر می‌شود. می‌توان یکی از مهم‌ترین امکانات که در پس انقلاب اسلامی شکل گرفته است را سیاسی شدن جامعه یا ظهور امر سیاسی به عنوان یک واقعیت در هستی‌شناسی اجتماعی نام برد؛ با انقلاب در ایران امکان ظهور سیاست در عرصه عمومی شکل گرفت و یکی از محفل‌های مهم این عرصه هم قطعا دانشگاه بوده است.
عبدالکریم خیامی، استاد ارتباطات در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
عبدالکریم خیامی، عضو هیات‌علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با موضوع رسانه، حقیقت و پساحقیقت با اشاره به ویژگی‌‌‌های عصر پساحقیقت در نسبت با مخاطبان رسانه معتقدند نسبت مخاطب ایرانی با حقیقت قطع نشده است.
گزارش همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ؛
همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ شانزدهم و هفدهم دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. علیرضا منجمی و غلامحسین حیدری‌مقدم در آغاز برنامه به ارائه گزارش پرداختند.
1 2 3 4... 6
ویدیو آرشیو
روایتی از زندگی و شهادت میرزا کوچک‌خان؛