اگر بتوانیم توجیه «حمله سایبری» را در روز نخست بلیت‌فروشی به بالا نبودن پهنای باند سمفا در نتیجه استقبال بالای مخاطبان مرتبط بدانیم، اختلال 40 دقیقه پایانی روز 21 بهمن را باید ناشی از کدام اتفاق بدانیم؟ بررسی این وضعیت مشکوک ما را به این هدف می‌رساند که سمفا، با دست‌هایی در پشت‌پرده، گرچه با هدف انحصارزدایی آمده اما خود موجبات یک انحصارگرایی ویژه را رقم زده است.
پایان انحصارگرایی قدیمی با یک‌‌ انحصارگرایی جدید
«فرهیختگان» از معایب سمفا و آمار واقعی میزان تماشاگران، سانس‌ها، فروش و آرای مردمی جشنواره این دوره گزارش می‌دهد
آخرین منتخب آرشیو
مهدی جعفری، کارگردان «یدو» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
«یدو» دومین ساخت بلند مهدی جعفری است که شریف است و البته خالی از ضعف هم نیست و می‌توانست در جاهایی بهتر داستان را پیش‌ببرد؛ اما او شرایط کرونا را هم در ساخت فیلمش تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید که با همه وجود تلاشش را کرده است تا بتواند فیلمی قابل قبول را برای مخاطب ارائه دهد.
تهیه‌کننده فیلم «بی همه چیز»:
جواد نوروزبیگی به بالارفتن غیر منطقی آرای یک فیلم در نیم ساعت پایانی دیشب، واکنش تندی نشان داد.
گزارش «فرهیختگان» از تکثر فیلم‌های جشنواره امسال که سوژه جالبی را برای ورود به دنیای خیال در نظر گرفته‌اند
قطعا با این فتح‌بابی که «مصلحت» انجام داده، باید منتظر تصویرگری مطالبات مردمی دیگر در قالب داستان‌های خیالی باشیم. مسیر جذابی که هم ایده‌آل توده مردم است و هم نهادهای نظارتی و حاکمیتی، مشکلی با این شکل طرح مساله ندارند.
کلاس نقد
برای ارزیابی عینی یک اثر نیازمند معیارهایی ویژه‌ای هستیم. معیار هم عبارت است از استانداردی که در قضاوت آثار زیادی قابلیت تعمیم داشته باشد؛ بدین طریق، منتقد، اساسی برای مقایسه فیلم‌ها از نظر کیفیت نسبی در اختیار خواهد داشت.
گفت‌وگو با کاوه صباغ‌زاده، کارگردان «رمانتیسم عماد و طوبا»
«رمانتیسم عماد و طوبا» یک عاشقانه خیلی‌خیلی آرام با انرژی مثبت است. وجه آموزشی و ترغیب برای زندگی در کانون خانواده و همچنین توصیه به فرزندآوری، بدون توجه به مشکلات اقتصادی و فردی آن، از نکات مثبت فیلم است اما ضعف‌های آشکاری هم دارد که در گفت‌وگو با صباغ‌زاده درباره آنها حرف زده‌ایم.
«بی‌همه‌چیز» محسن قرایی به جز بازی‌های خوب اشکالات اساسی دارد
بی‌همه‌چیز داستان زنی به نام لی‌لی است که سال‌ها پیش معشوقه یکی از جوانان روستای خود بوده است و از او صاحب فرزندی شده؛ اما این جوان که نامش امیر است، فرزندش را گردن نگرفته و باعث شده مردم روستا لی‌لی را به‌عنوان بدکاره از آنجا بیرون کنند.
الزامات تصویرگری مردمان حاشیه در سینمای اجتماعی ایران به‌بهانه نمایش «ابلق»
«ابلق»، حداقل در تصویرگری مردم حاشیه‌‌نشین و معضلاتی که با آنها دست‌‌وپنجه نرم می‌‌کنند، کاوش چندانی نداشته و بنابر ضرورتی که نه برای قصه ایجاب می‌‌کند و نه مخاطب، دلیلش را می‌‌فهمد، روایتش را در آنجا و در بین آدم‌‌هایش تعریف می‌‌‌کند.
بازنمایی بحران جنسی در سینمای ایران در گفت‌وگو با پوران درخشنده
توجه به اهمیت پرداختن به مساله بحران جنسی حتی باتاخیر چندین‌ساله هم‌جای تقدیر دارد، اما همچنان بسیاری از مدیران معتقدند که نباید به این مسائل ورود کرد و باید یا کتمان‌شان کرد یا انکار.
1 2 3 4... 6
ویدیو آرشیو