گزارشی از سیطره یک شرکت امنیتی
یک کمیته فلسطینی با توجه به شواهدی بیان داشته G4S تجهیزات امنیتی را که توسط نیروهای اسرائیلی مورد استفاده قرار گرفته، برای محدود کردن دسترسی فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی استفاده کرده است.
  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۶ - ۱۸:۳۹
  • 00
گزارشی از سیطره یک شرکت امنیتی
کنترل مسجدالاقصی در دست شرکت G4S
کنترل مسجدالاقصی در دست شرکت G4S

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، صنعت «شرکت‌های نظامی و امنیتی خصوصی» اکنون نامی برای خود دست و پا کرده است (پی‌ام‌اس‌سی). بزرگ‌ترین شرکت در این زمینه، ‌G4S نام دارد که شاید بعد از اتفاقات حج سال 94 بیشتر با آن آشنا شده باشید؛ شرکتی که در عربستان، عراق و اخیرا در فلسطین خبرساز شده است.

  کنترل مسجدالاقصی

فلسطینی‌ها هشدار داده‌اند که شرکت امنیتی G4S در برنامه‌ریزی‌های اسرائیل به‌منظور کنترل ساختمان مسجدالاقصی در قدس مشارکت داشته است. بسته شدن و قرار دادن گیت‌های الکترونیک برای مسجد موضوعی بوده است که انتقادهای بسیار زیادی را نسبت به سیاست‌های اسرائیل به وجود آورده است. موضوع نصب دوربین‌های پیشرفته با استفاده از تکنولوژی‌هایی که توسط شرکت‌های امنیتی بزرگ استفاده می‌شود موضوعی بوده که یک بار دیگر توجهات را به سمت شرکت G4S جلب کرده است.  یک کمیته فلسطینی با توجه به شواهدی بیان داشته G4S تجهیزات امنیتی را که توسط نیروهای اسرائیلی مورد استفاده قرار گرفته، برای محدود کردن دسترسی فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی استفاده کرده است. فلسطینی‌ها این اقدام اسرائیل را به‌عنوان یک اقدام مهم در برنامه‌های طولانی‌مدت اسرائیل در نظر می‌گیرند تا به واسطه آن آزادی فلسطینیان را به‌طور کامل مسلوب کنند. تنها در سال گذشته بود که G4S روابط تجاری خود را با اسرائیل استحکام بخشید و ابتدا در زندان‌های اسرائیل سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داد. در چند ماه گذشته مشخص شده است که G4S قصد دارد با اسرائیل، روابط خود را به صورت متعهدانه پیش ببرد.  این در حالی است که بعد از اعتراض مدافعین حقوق بشر، در 4 ژوئن 2014 شرکت G4S بعد از مجمع عمومی سالیانه خود تایید کرد که تمام قراردادهای خود را با زندان‌های اسرائیل در سه سال آینده به پایان می‌رساند.  این شرکت متهم است در زندان‌های تحت کنترل خود حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و زندانیان را شکنجه می‌کند. مدیر اجرایی این مجموعه ادعا کرده بود که در زندان‌ها نیرویی ندارد و تنها اقدام به فروش تجهیزات به این زندان‌ها می‌کند. یکی از نهاد‌های نظارتی بریتانیا نیز، بازرسی‌هایی را از فعالیت‌های این شرکت در کرانه باختری انجام داده است.

  شرکت امنیتی G4S

شرکت چندملیتی «G4S» انگلیس، بزرگ‌ترین شرکت امنیتی خصوصی حال حاضر جهان است. این شرکت در 6 قاره فعالیت (بیش از 120 کشور) و 618هزار نفر پرسنل دارد و خود را به‌عنوان شرکتی پیشرو در عرصه خدمات امنیتی می‌داند. شرکت G4S در لیست 100 شرکت برتر بورس لندن قرار دارد. همچنین بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس کوپنهاگ قرار دارد. گردش مالی این شرکت در سال 2013 معادل 4/7 میلیارد دلار بوده است. از لحاظ تعداد کارمندان نیز یکی از بیشترین تعداد کارمندان شرکت‌های حاضر در بورس لندن را دارا است. این شرکت از ادغام میان دو شرکت سکیوریتور و گروپ فور فلک در جولای 2004 تشکیل شد. اداره مرکزی و کمیته اجرایی نیز در شهر کراولی در بریتانیا واقع شده است.

  G4S در عربستان

شرکت G4S همان شرکتی است که عربستان سعودی «امنیت» مرزهای جنوبی این کشور را به آن واگذار کرده است. منابع خبری در این خصوص گفته‌اند براساس یک سند منتشرشده آشکار شد که عربستان با توجه به شکست نیروهایش در یمن و ناکامی در تاسیس یک ائتلاف بین‌المللی تاثیر‌گذار علیه حوثی‌ها و پس از آنکه شهرهای مرزی آن بر اثر شلیک خمپاره و موشک‌های بالستیکی از سوی نیروهای مشروع یمن و حوثی‌ها در آستانه سقوط بود، از یک شرکت اسرائیلی به نام «مجال گروپ فور» خواست تا در مقابل دریافت 45 میلیون دلار، مسئولیت ایجاد موانع و کاشت مین در مرز جنوبی کشور را به عهده بگیرد. این شرکت از جمله زیرمجموعه‌های شرکت G4S بوده است. این شرکت شعبه‌های متعددی در شهرهای مختلف عربستان سعودی دارد؛ اما شعبه اصلی آن در جده است و پیش از این مسئولیت تامین امنیت حرمین شریفین را به عهده داشت.

G4S همان شرکتی است که در حادثه‌ای که در حج ۹۴ منجر به فاجعه برای  مسلمانان شد نقش برجسته‌ای داشته است.

  G4S در عراق

این شرکت سال 2008، «آرمرگروپ» بزرگ‌ترین شرکت در انگلیس را خرید و از این طریق به بازار خصوصی نظامی و امنیتی در عراق راه پیدا کرد. شرکت آرمرگروپ که قبلا قراردادهای سودآوری در عراق بسته بود، با پیوستن به ‌G4S، سود آنها را هم برای این شرکت به ارمغان آورد. ‌G4S سپتامبر 2015 اعلام کرد که قراردادی جدید به ارزش 270 میلیون دلار امضا کرده که طی آن متعهد شده به شرکت گاز بصره خدمات امنیتی ارائه دهد. این شرکت انگلیسی، همزمان قرارداد دیگری را هم با سفارت انگلیس در افغانستان امضا کرد تا به ازای دریافت 100 میلیون پوند (بیش از 142 میلیون دلار)، به مدت پنج سال تامین امنیت این سفارتخانه را به عهده بگیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
مطالب پیشنهادی