• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۶ - ۲۳:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیمرغ‌های گرافیکی؛

نگاهی به ۱۲ پوستر جنجالی جشنواره فیلم فجر

در طول 42 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، پوسترهای مختلفی توسط طراحان و گرافیست‌های ایرانی برای جشنواره فیلم فجر که تقریبا پرطرفدارترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، طراحی شده است.

نگاهی به ۱۲ پوستر جنجالی جشنواره فیلم فجر

مریم فضائلی، خبرنگار: در طول 42 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، پوسترهای مختلفی توسط طراحان و گرافیست‌های ایرانی برای جشنواره فیلم فجر که تقریبا پرطرفدارترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، طراحی شده است. گرافیست‌های شناخته‌شده و مطرحی همچون ابراهیم حقیقی که رکورد طراحی پوستر جشنواره‌های فیلم فجر را در دست دارد. حدود 26 گرافیست‌ و طراح در این 42 سال برای جشنواره پوستر طراحی کردند. در تمام این سال‌ها پوسترهای جشنواره فیلم فجر به تناسب شرایط روز و پدیده‌ها و وقایع مختلف طراحی شدند. هرکدام از این آثار یادآور اتفاقی خاص هستند، با این همه تقریبا در اغلب این پوسترها المان‌هایی مشابه ازجمله «سیمرغ» معروف جشنواره، همچنین «نقوش اسلیمی ایرانی» و رنگ «آبی» به‌کار رفته است.

بهمن 61 و پوستر اول

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در یک 12 بهمن سرد و زمستانی در سال 61 با سخنرانی وزیر ارشاد وقت در تالار وحدت افتتاح شد. اولین دوره این جشنواره به دبیری حسین وخشوری برگزار شد. می‌توان درک کرد که فضای آن روزهای کشور، سینما و جشنواره کاملا تحت تاثیر انقلاب و شروع جنگ تحمیلی قرار داشت. اگرچه تولیدات سینمایی آن سال ناچیز بود اما از سوی مخاطبان استقبال گسترده‌ای از اکران فیلم‌های جشنواره انجام گرفت. برگزارکنندگان در این دوره این‌گونه ترجیح دادند که بخش سینمای حرفه‌ای، به صورت غیررقابتی برگزار شود و فقط در بخش سینمای آماتور به تعدادی فیلم دیپلم افتخار اهدا شد. از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره می‌توان به «حاجی واشنگتن»، «خط قرمز»، «مرگ یزدگرد»، «اشباح» و «سفیر» اشاره کرد که هیچ‌کدام بعد از جشنواره اجازه اکران و نمایش را به دست نیاوردند!

تنها حضور بانوان در طراحی پوستر

طراحی‌ها و پوستر دوره‌ بیست‌وششم برای اولین بار توسط دو هنرمند خانم طراحی شد؛ میراندا انصاری و الهام عیوضی. در این پوستر هنر نگارگری نمود چشمگیری داشت. «به همین سادگی» رضا میرکریمی فیلم برگزیده این دوره بود و مجید مجیدی جایزه بهترین کارگردانی جشنواره این سال را برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» به‌دست آورد. امین حیایی برای بازی در فیلم «شب» بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و محسن تنابنده با کسب سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد برای بازی در «استشهادی برای خدا» نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

42 سیمرغ در یک پوستر

اما پوستر چهل‌ودومین دوره را دوباره حمیدرضا بیدقی، طراحی کرده است. او درباره المان‌های به کار رفته در این پوستر گفت: «فرمی که شاهد آن هستید یک سرو است که با 42 سیمرغ طراحی شده. سرو از قدیم قدمتی به طول تاریخ سرزمین ما دارد و نماد مقاومت و ایستایی است. در طی 42 دوره از برگزاری جشنواره اتفاقات بسیاری افتاده و بارها در مرز کمرنگ شدن پیش رفته اما برگزار شده است. این سیمرغ‌ها دور هم جمع شده‌اند و یک سرو را تشکیل داده‌اند و نشان می‌دهد چراغ جشنواره همیشه روشن خواهد بود و از ناملایمات دور خواهد ماند.» این پوستر روز گذاشته شد با انتقادهایی هم در فضای مجازی همراه بود؛ اینکه چند درصد فیلم‌های جشنواره، فیلم‌های مقاومتی هستند که از طرح سرو برای پوستر استفاده شده است. یا انتقادهایی به ترکیب‌بندی و خالی بودن پوستر. اگر جشنواره به دنبال داشتن مخاطبانی غیرایرانی است، به جز نوشته‌های انگلیسی چرا هیچ حرفی برای گفتن ندارد و مفهومی را منتقل نمی‌کند و در آخر این پوستر چه ارتباطی با یک جشنواره سینمایی دارد؟

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار