• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۶ - ۰۹:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0

آیا «میم‌ها» نظام ضرب‌المثل را متحول کرده‌اند؟

میم‌ها واحدهای انتقال معنا هستند که مفاهیم قراردادی را منتقل می‌کنند. از نظر برخی نشانه‌شناسان این واحدهای کوچک و پرمفهوم رشدی ویروس‌گونه دارند. در دنیای امروز دست به دست کردن میم‌ها در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا کرده است. آیا میم‌ها جای ضرب‌المثل‌ها را گرفته‌اند؟

آیا «میم‌ها» نظام ضرب‌المثل را متحول کرده‌اند؟

محبت یاری: ایران فرهنگ ادبیاتی غنی‌ای دارد که در آن اشعار و عبارت‌های بسیاری به عنوان ضرب‌المثل استفاده می‌شوند. این عبارت‌ها ساختاری جمله‌مانند دارند که غیر مستقیم معنایی را به مخاطب می‌رساند. وجه اشتراک «میم‌ها» با ضرب‌المثل‌ها در همین انتقال معنا نهفته است. گاهی استفاده کردن از ضرب‌المثل‌ها سخن گوینده را در نظر مخاطب ارزنده‌تر می‌کند و به حرف عمق بیشتری می‌دهد. البته لازمه‌ی درک معنای آن ضرب‌المثل داشتن فرهنگ مشترک بین استفاده‌کنندگان آن است. فرهنگی که به واسطه آن معانی قراردادی را یاد می‌گیریم و نسل به نسل آن را انتقال می‌دهیم. کاری که وقتی میم‌ها را به اشتراک می‌گذاریم هم انجام می‌دهیم. میم‌ها یک قابلیت خاص دارند که آن‌ها را از ضرب‌المثل جدا کرده است. آن‌ها همزمان سمعی و بصری هستند. شاید دلیل محبوبیت آن‌ها در درفضای مجازی هم همین ویژگی باشد. میم‌ها حواس بیشتری از مخاطب را درگیر می‌کنند چون آن‌ها را در قالب عکس یا ویدیو می‌بینیم. کارکردی که ضرب‌المثل‌ها کمتر از آن برخوردارند. آن‌ها فاخر و عمیق هستند اما مانند میم‌ها نمی‌تواند چشم‌ها را درگیر کنند. بلکه فقط باید به گوشمان بخورند تا برای ما آشنا باشند و بتوانیم معنای آن را دریابیم. میم‌ها به واسطه نشانه‌شناسی درک و پردازش می‌شوند. این واحد‌های معنایی خود تکثیر‌اند درست مانند ویروس‌ها. آنها با ذهن‌ها سروکار دارند یا بهتر است بگوییم مفاهیم بین ذهنی‌اند از این نظر که به واسطه آن‌ها فرهنگ، نماد یا رفتاری از ذهنی به ذهن دیگر منتقل می‌شود. هرچند ضرب‌المثل‌ها هم همین کاربرد را دارند اما فرم آن‌ها با میم فرق دارد. میم ها سهل‌الوصول هستند. آن‌ها با یک شیب تند وایرال می‌شوند و سپس از یادها میروند. می‌توان آن‌ها را مفاهیمی بسیار سیال دانست. برعکس ضرب‌المثل‌ها که دیرپا و ماندگارند. بستر شکل‌گیری وانتقال میم‌ها، فضای مجازی است. همین فضای مجازی جبرا میم‌ها را سیال و زودگذر کرده است. چون این بستر بیشتر کاربردی سرگرم‌کننده دارد و کم‌تر می‌توان در آن به دنبال محتوای فاخر گشت. این در حالی است که ضرب المثل‌ها تکه‌هایی جداشده از یک بیت یا یک عبارت مشهوراند که داستانی را روایت می‌کنند. و غنای آن‌ها با گذر زمان بیشتر می‌شود. میم‌ها بازتولید سریعی دارند. امروز یک میم دست به دست میشود و فردا دیگر خبری از آن نیست. ما زمانی متوجه میزان درآمیختگی نحوه ارتباط‌گیریمان با دیگری به وسیله میم‌ها می‌شویم که برای رساندن یک پیام خاص برای دوستان یا آشنایانمان «میم» ارسال می‌کنیم. و زمانی ارتباطمان کامل می‌شوند و معنا را منتقل‌شده تلقی می‌کنیم که فرستنده بتواند میم را تفسیر کند یا به آن واکنش نشان دهد. ما روزانه میم‌های زیادی دریافت می‌کنیم و یا میفرستیم. ما معنایی که آن‌ها می‌خواهند انتقال دهند را ادراک می‌کنیم. بنابراین درآمیختگی زندگی ما در وجه فراغت یا سرگرمی آن با میم، پیوندی عمیق دارد. انباشت اطلاعات و محتوا در فضای مجازی روند مشهورشدن و از یاد رفتنِ پر سرعت را برای میم‌ها ایجاد کرده است. این همان چیزی است که میم‌ها را سطحی می‌کند و نمی‌گذارد آن‌ها فاخر یا اصیل باشند درست برعکس ضرب‌المثل‌ها. در هر حال میم‌ها با زندگی امروز تطابق زیادی دارند شاید تا به حال از این منظر به میم‌ها نیاندیشیده باشید ولی می‌توان آن‌ها را ضرب‌المثل‌هایی نوپدید دانست.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار