• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۳ - ۰۲:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» خبر داد؛

4 دستورکار مهم نشست بیست‌وپنجم شورای دانشگاه

نشست‌های شورای دانشگاه یکی از جلساتی است که تقریبا هر فصل شاهد برگزاری آن در دانشگاه آزاد هستیم و هربار یکی از واحدها میزبان این نشست و اعضای شورایی می‌شوند که با حضور هیات‌رئیسه، روسای استانی و برخی مراکز و مجموعه‌های ویژه دانشگاه شکل می‌گیرد. ذیل شورای دانشگاه، سه کمیسیون وجود دارد که براساس تقسیم کار صورت‌گرفته روسای استان‌ها، معاونان و مراکز مرتبط در این کمیسیون‌ها حضور دارند و ملزمند با هر تعداد برگزاری جلسه، دستور جلسه شورای دانشگاه را در فاصله زمانی بین دو اجلاس مشخص و تدوین کنند.

4 دستورکار مهم نشست بیست‌وپنجم شورای دانشگاه

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: نشست‌های شورای دانشگاه یکی از جلساتی است که تقریبا هر فصل شاهد برگزاری آن در دانشگاه آزاد هستیم و هربار یکی از واحدها میزبان این نشست و اعضای شورایی می‌شوند که با حضور هیات‌رئیسه، روسای استانی و برخی مراکز و مجموعه‌های ویژه دانشگاه شکل می‌گیرد. ذیل شورای دانشگاه، سه کمیسیون وجود دارد که براساس تقسیم کار صورت‌گرفته روسای استان‌ها، معاونان و مراکز مرتبط در این کمیسیون‌ها حضور دارند و ملزمند با هر تعداد برگزاری جلسه، دستور جلسه شورای دانشگاه را در فاصله زمانی بین دو اجلاس مشخص و تدوین کنند. تاکنون 24 جلسه شورای دانشگاه برگزار شده است و امروز (شنبه سیزدهم آبان‌ماه) واحد مستقل نجف‌آباد میزبان برگزاری بیست‌وپنجمین جلسه خواهد بود.
علی سروری‌مجد، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این نشست و روند کاری جلسات شورای دانشگاه سخن گفت. به‌گفته او بیست‌وپنجمین نشست شورای دانشگاه امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) در دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد برگزار می‌شود؛ براساس اساسنامه، هیات‌موسس، هیات‌امنا، شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه ارکان دانشگاه محسوب می‌شوند. شورای دانشگاه یکی از ارکان دانشگاه آزاد است و بر همین اساس تلاش داریم که در هر فصل یک شورا را برگزار کنیم.
او درباره اعضای شورای دانشگاه آزاد توضیح داد: «معاونان، روسای مراکز سازمان مرکزی و روسای استان‌ها اعضای شورای دانشگاه به‌شمار می‌روند و به‌تناسب مدعوینی نیز از مسئولان دانشگاه خواهیم داشت که از آنها دعوت می‌شود در نشست شورا شرکت کنند. بحث‌های عمده‌ای که قبلا در کمیسیون‌های شورای دانشگاه مطرح و به‌عنوان دستور جلسه شورای دانشگاه آماده شده است به ترتیب در این کمیسیون‌ها مطرح و درباره آن موارد تصمیم‌گیری می‌شود. درخصوص برخی موارد تصمیم‌گیری می‌شود و البته برخی موارد نیز جنبه مشورتی دارد که به اطلاع اعضای شورای دانشگاه می‌رسد.» قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد درباره نحوه جمع‌بندی جلسات شورا صحبت به میان آورد و گفت: «خوشبختانه از آنجا که قبل از هر اجلاس شورای دانشگاه، کمیسیون‌های این شورا را تشکیل می‌دهیم، عمده مسائل در طول شورای قبلی تا شورای فعلی در کمیسیون‌ها بحث شده است. ما سه کمیسیون داریم که عبارتند از کمیسیون گسترش فضای انقلابی، کمیسیون حفظ کیان دانشگاه و کمیسیون ارتقای علمی. این کمیسیون‌ها متشکل از معاونان مرتبط و روسای استان‌ها هستند که در حوزه کار کمیسیون خود، مسائل مختلف دانشگاه در آنها بحث و تبادل‌نظر می‌شود و به‌عنوان یک پیشنهاد و دستور جلسه شورای دانشگاه مطرح می‌شود.» او بیان کرد: «چون این بحث‌های کارشناسی قبلا در کمیسیون‌ها انجام می‌شود، بنابراین وقت شورا گرفته نمی‌شود و همه افراد تقریبا در جریان بحث‌های کمیسیون‌ها هستند و با اشراف کامل تبادل‌نظر صورت می‌گیرد، درنتیجه جمع‌بندی زمانبر نیست و بحث‌ها به درازا نمی‌کشد.» سروی‌مجد در ادامه درخصوص شورای دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد و دستور کار این نشست توضیح داد: «آنچه قبلا در کمیسیون‌ها بحث‌شده به جمع‌بندی نهایی خواهد شد و مسائل پیش روی دانشگاه خصوصا اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه، بحث‌های فناوری و حوزه دانش‌بنیان‌ها، جذب دانشجو، بحث‌های مربوط به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای و عمدتا مسائل آموزشی، پژوهشی و فناوری خواهد بود.» قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد درخصوص تعداد جلسات سه کمیسیون شورای دانشگاه و مهم‌ترین طرح‌هایی که در آنها دنبال شده و قرار است در صحن شورا مطرح شود نیز تصریح کرد: «موضوع هر سه کمیسیون مشخص است، به‌طور مثال در کمیسیون ارتقای علمی آنچه به حوزه جذب هیات‌علمی، مسائل مربوط به هیات‌علمی وابسته، دستیار آموزشی و مساله ارتقای اعضای هیات‌علمی مطرح می‌شود. همچنین آنچه مربوط به حوزه‌های دانشی در معاونت‌های موضوعی است در کمیسیون مربوطه بحث می‌شود. آنچه در مسائل فرهنگی و گسترش فضای انقلابی است در کمیسیون مربوط به خود بحث می‌شود و درواقع یک نوع بازخوردگیری از عملکرد استان‌ها صورت می‌گیرد و برنامه‌های آتی مبتنی‌بر سند تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه است.» سروری‌مجد در پایان گفت: «در کمیسیون حفظ کیان دانشگاه، مسائل اداری مالی حقوقی عمده بحث‌ها خواهد بود که قاعدتا معاونت توسعه و فناوری نیز نقش اساسی را در این کمیسیون ایفا می‌کنند و پیشنهادهای آنها در صحن علنی شورا مطرح می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار