• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۰ - ۰۲:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نشست خانه گفت‌وگو و تحولات اخیر فلسطین؛

طوفان الاقصی زیر ذره بین 17 دانشجو

سومین جلسه از سلسله جلسات «دانشگاه، خانه گفت‌وگو» ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری دوشنبه هشتم آبان‌ماه به موضوع جنگ حماس و رژیم‌صهیونیستی اختصاص یافت.

طوفان الاقصی زیر ذره بین 17 دانشجو

مطهره‌سادات قاسمی- فاطمه طاری‌بخش، گروه دانشگاه: سومین جلسه از سلسله جلسات «دانشگاه، خانه گفت‌وگو» ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری دوشنبه هشتم آبان‌ماه به موضوع جنگ حماس و رژیم‌صهیونیستی اختصاص یافت. این دومین نشست دانشجویان در موضوع تحولات اخیر فلسطین بود که با حضور سیدرضا صدرالحسینی و حسن لاسجردی کارشناسان مسائل منطقه، همسر شهید علی‌محمدی اولین شهید هسته‌ای، ابوالفضل یداللهی‌اصلانی مدیرکل ارتباطات اجتماعی معاونت مجلس دانشگاه آزاد و جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری واحدهای مختلف در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد. پیش از این هجدهمین دوره از سلسله نشست‌های دانشگاه، خانه گفت‌وگو که مختص اساتید بود هم به عملیات طوفان‌الاقصی و شرایط جنگ غزه پرداخته بود. یداللهی‌اصلانی، مدیرکل ارتباطات اجتماعی معاونت مجلس دانشگاه آزاد در ابتدای این نشست عنوان کرد طرح دانشگاه، خانه گفت‌وگو برای تحقق جهاد تبیین و در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها در این دانشگاه برگزار می‌شود. خلاصه این نشست را در صفحه دانشگاه «فرهیختگان» می‌خوانید‌.

*اگر از همه آن 75 سال عبور کنیم و به دو سال اخیر وضعیت رژیم‌صهیونیستی و فلسطینی‌ها توجه بیشتری داشته باشیم شاید بتوانیم ادعایی که در ابتدا مبنی‌بر واکنشی بودن عملیات طوفان‌الاقصی داشتم را بهتر و بیشتر متوجه شویم. در سالیان طولانی به‌ویژه دوسال گذشته شرایط نامناسب و نامساعدی برای مردم فلسطین به وجود آمد که ممکن است بخش‌هایی از آن را از قاب تلویزیون هم مشاهده کرده باشید. در طول 10 ماه اخیر میلادی بیش از 370 کودک فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. در طول یک سال گذشته که دولت تندرو نتانیاهو آمده و وزیر داخله بسیار تندرویی را برای این صحنه قرار داده، اتفاق جدیدی که نتیجه آن عبور از خطوط قرمز فلسطینی‌ها بوده با شدت بیشتری صورت گرفته است که در واقع پاگذاری روی خطوط قرمز معنوی فلسطینی‌ها بود. مردم فلسطین شاید با شهادت کودکان، تخریب منازل، آوارگی ملت فلسطین، افزایش زندانی‌ها، جسارت مستقیم به زندانی‌ها و شرایط بسیار دشواری که برای اقتصاد، سیاست، امنیت و زیست مردم در طول یک‌سال گذشته صورت گرفته به‌گونه‌ای کنار آمده یا عادت کرده بودند که با شدت کم و زیادی با آن سر کنند. اما آنچه در طول یک سال گذشته رخ داد عبور از خطوط قرمز معنوی و جسارت مستقیم به مسجدالاقصی توسط تندروهای صهیونیست بود.

*چون جمع دانشگاهی است به نظر می‌رسد یکی از نکات بسیار مهم این است که توان نیروهای مقاومت برای عملیات چقدر بوده است و اگر به اخبار‌ و تحلیل‌هایشان توجه کنید؛ درباره توان انجام این کار در سرزمین‌های اشغالی نیروهای متعدد و متنوعی است. حتی بر این باور هستم که این توان در نیرو‌ها داخلی این سرزمین نیز موجود است و آنها می‌توانند به اسرائیل رخنه کرده و به آن ضربه بزنند یا حضور نظامی داشته باشند. اما برخی معتقدند آنقدر آن سرزمین کوچک و تحت کنترل و نظارت است که امکان این کار بزرگ وجود ندارد و برخی نیز معتقدند که این کار به جهت امنیت و تاثیری که در مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته اصلا کار نیروهای ملی و منطقه‌ای نیست و حتما قدرت بزرگی در پس این پرده است.
*آیا اسرائیل با حمله همه‌جانبه با اسرائیل می‌تواند حماس و دیگر نیرو‌های مقاومت را از بین ببرد و این سرزمین را از هر نوع دشمنی‌ای خالی کند؟ من می‌گویم خیر، زیرا تجربه نشان داده نیروهایی که مخالف هر چیزی هستند، زمانی که مقابل ماشین نظامی یک حکومت قرار می‌گیرند وارد نبرد زیرزمینی می‌شوند، زیرا خالی کردن این سرزمین از نیرو‌های مقاومت و دشمنان امکان‌پذیر نیست. همچنین در فلسطین دومیلیون نفر زندگی می‌کنند و اگر اسرائیل بخواهد این کار را انجام دهد به معنای واقعی باید حمام خون راه بیندازد و این مساله در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم به‌ویژه در جهانی که به ثانیه خبر، عکس و فیلم جابه‌‌جا می‌شود، کنش اینچنینی امکان‌پذیر نیست.
*هدف از انجام عملیات طوفان‌الاقصی همچنان گنگ است، زیرا در سال 2006 قبل از جنگ 33 روزه هدفی که اعلام شده بود آزادسازی اسرای لبنانی بود و شهید سلیمانی در آخرین مصاحبه‌ خود درباره جنگ 33 روزه بیان کردند که حزب‌الله قولی به مردم داده بود و نمی‌توانست زیر قولش بزند به همین دلیل مجبور شد این عملیات را انجام دهد که اشاره می‌کنند انتظار ‌چنین واکنشی را از رژیم‌صهیونیستی نداشتند. سوال من این است که هدف حماس از انجام این عملیات چه بود و آیا خواسته‌هایش تا به الان مشخص شده است یا خیر؟ همچنین آیا این حجم از کشتار رژیم‌صهیونیستی را پیش‌بینی می‌کردند؟

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار