• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۸ - ۰۲:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شمارش معکوس آغاز بزرگ‌ترین رویداد نانویی کشور؛

نانویی‌ها با 9 طرح ویژه به نمایشگاه چهاردهم می‌آیند

چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو از سیزدهم تا شانزدهم آبان‌ماه در دو سالن خلیج‌فارس و ملل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که فعالان حوزه‌های فناوری نانو و میکرو در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و به ارائه محصولات خود می‌پردازند. این بار نمایشگاه نانو با توسعه بازار نانوکاتالیست‌ها و صنایع اپتیک رونق بیشتری پیدا کرده و علاوه‌بر این، بخشی هم در توسعه فناوری با عنوان فناوری‌های بدیع آغاز به کار کرده است که در آن محصولاتی به نمایش درخواهند آمد که برای نخستین‌بار در دنیا فناوری و ابداع نوینی را ارائه کرده و دارای مجوز کانون پتنت ایران یا پتنت آمریکا هستند.

نانویی‌ها با 9 طرح ویژه  به نمایشگاه چهاردهم می‌آیند

ندا اظهری - زهرا رمضانی، گروه دانشگاه: در سالی که گذشت ستاد فناوری نانو تغییر و تحولات گسترده‌ای را تجربه کرد که از تغییر مدیریت تا افزوده شدن مسئولیت‌های این ستاد را شامل می‌شود. حالا این ستاد علاوه‌بر توسعه فناوری‌های نانو، توسعه فناوری‌های میکرو را هم در اختیار گرفته و دو مسئولیت را همگام با هم پیش‌می‌برد. درواقع نمایشگاه امسال کمی نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل متفاوت است. چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو از سیزدهم تا شانزدهم آبان‌ماه در دو سالن خلیج‌فارس و ملل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که فعالان حوزه‌های فناوری نانو و میکرو در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و به ارائه محصولات خود می‌پردازند. این بار نمایشگاه نانو با توسعه بازار نانوکاتالیست‌ها و صنایع اپتیک رونق بیشتری پیدا کرده و علاوه‌بر این، بخشی هم در توسعه فناوری با عنوان فناوری‌های بدیع آغاز به کار کرده است که در آن محصولاتی به نمایش درخواهند آمد که برای نخستین‌بار در دنیا فناوری و ابداع نوینی را ارائه کرده و دارای مجوز کانون پتنت ایران یا پتنت آمریکا هستند.

ستاد فناوری نانو سال‌هاست با هدف توسعه فناوری‌های حوزه نانو فعالیت می‌کند، اما به‌تازگی مسئولیت جدیدی هم به این ستاد محول شده است که علی طهاری، دبیر چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» عنوان می‌کند: «ستاد فناوری نانو علاوه‌بر وظایفی که در قبال توسعه فناوری‌های نانو در کشور دارد، مسئولیت پیشبرد فناوری‌های میکرو در کشور را هم برعهده گرفته است. در کنار فناوری‌های نانو، فناوری‌هایی هم وجود دارند که به میکرو شناخته می‌شوند و مقیاسی بزرگ‌تر از نانو دارند. از آنجایی که کشور در زمینه میکروالکترونیک قابلیت‌های بالایی دارد و وظیفه توسعه این بخش، از سوی شورای انقلاب فرهنگی به ستاد فناوری‌های نانو محول شده است که با توجه به تجربه‌های موفقی که ستاد در زمینه نانو داشته، انتظار می‌رود ستاد نانو با همان موفقیت قبلی و کنونی با همان مکانیسمی که پیش‌تر روی فناوری‌های نانو متمرکز بودند، فناوری‌های میکرو را نیز دنبال کنند و به موفقیت برسانند و به این واسطه بتواند توسعه فناوری را در این حوزه از فناوری روی سطوح مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی، دانشگاه و حمایت از پژوهش و حمایت از توسعه فناوری، حمایت از رسوخ در صنعت و توسعه بازار و صادرات را انجام دهد.» 

به‌طور طبیعی زمانی که مسئولیت بیشتری به یک ستاد یا سازمانی محول می‌شود، بودجه‌ای هم برای آن تعیین می‌شود، اما طهاری در پاسخ به این سوال که آیا با اضافه شدن وظیفه توسعه فناوری‌های میکرو، بودجه‌ای مازاد به ستاد تعلق گرفته، اشاره می‌کند که خیر، بودجه اضافه و جداگانه‌ای به ستاد داده نشده و ما همچنان با بودجه 230 میلیارد تومان به فعالیت در ستاد ادامه می‌دهیم و هنوز مشخص نیست که اختصاص بودجه جداگانه به بخش توسعه فناوری‌های میکرو محقق خواهد شد یا خیر. به گفته دبیر نمایشگاه فناوری نانو، علاوه‌بر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های نانویی که در چهاردهمین نمایشگاه نانو حضور خواهند یافت، غرفه‌ای در نمایشگاه تعبیه شده است که غرفه میکرو در آن حضور پیدا خواهد کرد و به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازند. غرفه میکرو چهار برنامه اصلی دارد و شرکت‌هایی هم که در حوزه میکرو فعال هستند و تعداد آنها به 6 عدد می‌رسد، در طبقه اول سالن خلیج‌فارس حضور خواهند داشت و محصولات متنوعی را به نمایش می‌گذارند. 

دبیر نمایشگاه فناوری نانو و میکرو در ادامه اظهار می‌کند که به‌دلیل تقارن برگزاری روز نخست چهاردهمین نمایشگاه نانو با روز دانش‌آموز، غرفه دانش‌آموزی فناوری نانو را مانند هر سال داریم که تورهای بازدید از نمایشگاه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. همچنین تور بازدید دانشجویان را هم در برنامه امسال نمایشگاه داریم که کار جدیدی را در نمایشگاه امسال در این بخش در‌نظر گرفته‌ایم که شامل تور دانشجویان خارجی است و هماهنگ شده که حدود هزار دانشجوی خارجی که در دانشگاه‌های ایرانی تحصیل می‌کنند از پیشرفت‌های فناوری نانوی ایران بازدید و استفاده کنند. این دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند که از کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و حتی جنوب‌شرق ‌آسیا هستند. به گفته او هدف دعوت از دانشجویان خارجی این است که آنها پس از بازگشت به کشورهای خود اغلب در جایگاه هیات‌علمی مشغول به فعالیت خواهند شد و می‌توانند از توانمندی‌های ایران به‌ویژه روی حوزه‌های تجهیزات آزمایشگاهی، تبادل فناوری و حوزه‌های مختلف استفاده کنند و به‌نوعی به‌دنبال آن هستیم آنها مبلغ محصولات و فناوری‌های ایرانی باشند. ما پیش‌تر هم این تجربه را داشته‌ایم به‌طوری که اساتیدی داشته‌ایم که در ایران تحصیل کرده‌اند و بعد از بازگشت به کشورشان، تجهیزات موردنیاز خود را در عرصه فناوری از ایران خریداری کرده‌اند. در‌حال‌حاضر هم همین فرآیند را پیگیری می‌کنیم. 

طهاری در ادامه با اشاره به آغاز آیین افتتاحیه نمایشگاه چهاردهم فناوری نانو به «فرهیختگان» می‌گوید: «ساعت 10 صبح روز شنبه سیزدهم آبان با حضور دهقانی‌فیروزآبادی، معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری آیین افتتاحیه نمایشگاه برگزار خواهد شد. روز دوم هم نشست معرفی فرصت‌های همکاری با توانمندی‌های فناوری‌های نانوی ایران را با حضور حدود 40 سفیر خارجی در برنامه خواهیم داشت که طی آن، توانمندی‌های فناوری نانوی ایران را برای آنها ارائه خواهیم کرد و بسته‌هایی را برای ارائه به آنها ترتیب داده‌ایم و تور نمایشگاه را نیز برای سفرای علاقه‌مند به نمایشگاه در‌نظر خواهیم داشت.» او همچنین ادامه می‌دهد که در روز سوم نمایشگاه نیز قراردادهای صنعتی و انتقال فناوری بین شرکت‌های بزرگ صنعتی و میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فناورها به امضا می‌رسد. دبیر نمایشگاه نانو همچنین به حضور هیات‌های خارجی شامل هیات‌هایی از کشورهای سوریه، تاجیکستان، روسیه، امارات‌متحده‌عربی، امان و ونزوئلا اشاره کرد که برای برگزاری رویدادهای B2B (‌به همرسانی) در ایران حضور پیدا خواهند کرد و جلسات B2B را با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه خواهیم داشت که امیدواریم باعث آغاز همکاری میان شرکت‌های ایرانی و طرف خارجی شود. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار