• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۹ - ۰۲:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0
فعالیت‌‌‌های دانشجویی و محدودیت‌هایی که علیه آنها اعمال شده است؛

کمیته انضباطی دانشگاه‌های غربی؛ همکار صهیونیست‌ها

ز هفته گذشته بعد از حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی، نیروهای رژیم اشغالگر، کشتار وحشیانه‌ای را به راه انداختند که اعتراض‌های شدیدی را به همراه داشت و باعث مرگ‌ومیر شمار زیادی از زنان و کودکان شد. همین کشتارها، تظاهرات گسترده‌ای را در سطح جهان ازجمله دانشگاه‌ها به راه انداخت که بالا بودن این اعتراض‌ها گاهی تا بر هم خوردن شرایط دانشگاه‌ها هم پیش رفت.

کمیته انضباطی دانشگاه‌های غربی؛ همکار صهیونیست‌ها

ندا اظهری، مترجم: از هفته گذشته بعد از حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی، نیروهای رژیم اشغالگر، کشتار وحشیانه‌ای را به راه انداختند که اعتراض‌های شدیدی را به همراه داشت و باعث مرگ‌ومیر شمار زیادی از زنان و کودکان شد. همین کشتارها، تظاهرات گسترده‌ای را در سطح جهان ازجمله دانشگاه‌ها به راه انداخت که بالا بودن این اعتراض‌ها گاهی تا بر هم خوردن شرایط دانشگاه‌ها هم پیش رفت و برخی مقامات دانشگاهی به مقابله با معترضان و وضع قوانین سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تداوم این اوضاع پرداختند و محدودیت‌هایی را برای دانشجویان حامی فلسطین وضع کردند. در این میان، دانشگاه‌های آمریکا بیش از سایر دانشگاه‌های جهان به مرکز تجمعات و اعتراض‌ها تبدیل شده است. 

دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی ازجمله شناخته‌شده‌ترین مراکز آموزش عالی دنیا برای آموزش و پژوهش پیرامون موضوعات مرتبط با آفریقا و آسیا به‌ویژه خاورمیانه به شمار می‌رود. به دنبال اعتراض‌هایی که در این دانشکده شکل گرفت، اعضای انجمن فلسطین در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در لندن به دلیل تظاهرات همبستگی برای غزه که هفته گذشته برگزار شد، تعلیق شدند. به گزارش middleeastmonitor، در طوماری که در توییتر منتشر شده بود؛ انجمن فلسطین این دانشکده خبر برگزاری تجمعی در همبستگی با مردم غزه را اعلام کرده بود. بعد از این اقدام، دانشگاه چند نفر از دانشجویان حامی غزه و فلسطین را از تحصیل تعلیق کردند که به‌شدت تحصیلات آنها را تحت تاثیر قرار داده است. در پاسخ، انجمن فلسطین اقدامات انجام‌شده توسط مدیریت این دانشگاه را به‌شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که «انجمن فلسطین به صراحت اقدامات این دانشگاه را که سابقه سرکوب دانشجویان را دارد، محکوم می‌کند؛ آنها به تازگی پس از تظاهرات انجمن فلسطین در همبستگی با تجاوز نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی به غزه که در آن بیش از 4000 فلسطینی ازجمله بیش از 1000 کودک کشته شدند، دانشجویان خود را تعلیق کرد.» این انجمن اعلام کرده است که در حال حاضر، مقامات دانشکده از نقض قوانین ایمنی و بهداشت به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان در دانشگاه و ساکت کردن افرادی استفاده می‌کند که بیشترین فعالیت را در طرفداری از مردم فلسطین در دانشگاه داشته‌اند. تعدادی از دانشجویان ازجمله اعضای کمیته، از حضور در دانشگاه محروم شده‌اند و حتی آن گروه از اعضای کمیته که در تجمع حضور نداشته‌اند، اخطار رسمی دریافت کرده‌اند. 

به گزارش رویترز، دو کشور آلمان و فرانسه که بزرگ‌ترین جوامع یهودی و مسلمان اتحادیه اروپا را در خود جای داده‌اند، از زمان حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی، گروه‌های طرفدار فلسطین را سرکوب کرده‌اند که شامل دانشگاه‌های این کشور هم می‌شود. یکی از دانشجویان 20 ساله فرانسوی الجزایری اظهار کرده است که با توجه به سرکوبی که از سوی دانشگاه‌ها علیه طرفداران فلسطین و غزه صورت می‌گیرد، نگران این هستند که آنها را متهم به طرفداری از تروریسم کنند، در‌حالی‌که اعتراض آنها تنها با اهداف بشردوستانه و در اعتراض به حملات رژیم‌صهیونیستی و کشتار فلسطینی‌ها صورت گرفته است. طرفداران فلسطین معمولا در اعتراض‌های خود به نشانه طرفداری از آنها، از چفیه‌های مخصوص و پرچم‌هایی با شعارهای ضد‌صهیونیستی استفاده می‌کنند؛ از این رو دانشگاه‌ها و مقامات آموزش عالی آلمان محدودیت‌هایی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها وضع کرده‌اند به‌طوری که از ورود دانشجویانی که چفیه به صورت بسته باشند و نیز دانشجویانی که پرچم‌هایی حاوی عبارت «فلسطین را آزاد کنید» همراه داشته باشند، ممانعت به عمل می‌آورند. 

به گزارش نیویورک پست، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی نیز در هفته‌های اخیر محل تجمع معترضان طرفدار فلسطین بوده و سعی کرده‌اند با حماس و مردم فلسطین ابراز همبستگی کنند. این اقدام گروه‌های دانشجویی به‌شدت مورد انتقاد مقامات این دانشگاه شده است؛ به‌عنوان مثال، مقامات مختلف این دانشگاه ازجمله یکی از استادان دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در یکی از گزارش‌هایی که در مجله وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، خواستار آن شد که دانشجویان حامی فلسطین و حماس را در سازمانی استخدام نکنند. او حتی برخی از دانشجویان خود را که در این تظاهرات حمایتی از حماس و فلسطین شرکت کرده بودند، مورد خطاب قرار داده است. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، بعد از حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی و طرفداری گروه‌های دانشجویی از مردم فلسطین، دانشجویان از سوی دانشگاه‌های آمریکا تحت فشار قرار گرفتند. یکی از همین موارد مربوط به دانشگاه هاروارد می‌شود که در آن، بیش از 30 گروه دانشجویی نامه‌ای را امضا کردند مبنی‌بر اینکه رژیم‌صهیونیستی کاملا مسئول تمام خشونت‌ها در منطقه است. این بیانیه که از سوی کمیته همبستگی فلسطین دانشگاه هاروارد رهبری می‌شود، نام امضاکنندگان این نامه را به دلایل امنیتی حذف کرده است. این بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های انجمن‌های دانشجویی به‌شدت مورد انتقاد و اعتراض مقامات دانشگاه هاروارد قرار گرفته است به‌طوری که رئیس پیشین این دانشگاه، سکوت مقامات فعلی را علیه این بیانیه‌ها شرم‌آور دانستند. همچنین، برخی نیز انتساب این بیانیه‌ها به دانشگاه هاروارد را خجالت‌آور عنوان کردند. اما در واکنش به این بیانیه‌ها، ریاست فعلی هاروارد، فلسطینیان را محکوم کرد. هنوز اقدامی از سوی دانشگاه علیه دانشجویان امضاکننده این بیانیه اعمال نشده است و گویا قرار است فهرستی از نام اعضای این بیانیه منتشر شود تا ممنوعیت‌هایی نسبت به استخدام آنها انجام شود. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار