• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۷ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» جزئیات حمایت مالی آمریکا از صهیونیست‌ها را بررسی می‌کند؛

پولی که آمریکا در تل‌آویو به چاه ریخت

اگر بودجه نظامی هر یک از این کشورها را به جمعیت آنها تقسیم کنیم سرانه بودجه نظامی کشورها آمار و ارقام قابل تاملی را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که رژیم‌صهیونیستی با هزینه 2589 دلار به ازای هر نفر جمعیت، در این رتبه‌بندی در رتبه اول جهان قرار دارد.

پولی که آمریکا در تل‌آویو به چاه ریخت

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد: عملیات برق آسای «طوفان‌الاقصی» جهان را به شگفتی واداشته است. ارقام عجیب‌وغریب هزینه‌های نظامی، القای شکست‌ناپذیری صهیونیست‌ها و گنبد آهنین، حالا در مقابل جوانان فلسطینی سر خم کرده‌اند. کابینه صهیونیست‌ها تا عصر دیروز ‌شمار کشته‌شدگان این رژیم در علمیات طوفان الاقصی را ۶۰۰ تن ذکر کرده و البته گفته است هنوز اطلاع دقیقی از آمار کشته‌های مفقودی‌ها در دست نیست و باید شاهد افزایش تلفات هم باشیم. گزارش پیش‌رو نگاهی به آمار و ارقام هزینه‌های نظامی این رژیم غاصب دارد. آمارها نشان می‌دهد صهیونیست‌ها براساس رقم سرانه، بالاترین هزینه نظامی جهان را دارند. همچنین آمارهای رسمی آمریکا نشان می‌دهد رقم حقیقی کمک‌های این کشور به صهیونیست‌ها طی سال‌های 1946 تاکنون حدود 260 میلیارد دلار بوده که نزدیک به 80 درصد آن کمک‌های نظامی بوده است.
اشغالگری سرزمین فلسطینی‌ها، هزینه‌های سنگینی را به رژیم غاصب صهیونیستی تحمیل کرده است. براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، طی سال 2022 رژیم‌صهیونیستی در رقم هزینه‌کرد نظامی با بودجه نظامی 23.4 میلیارد دلاری، پس از 14 کشور شامل آمریکا (با 877 میلیارد دلار)، چین (292 میلیارد دلار)، روسیه(86.4 میلیارد دلار)، هند(81.4 میلیارد دلار)، عربستان(75 میلیارد دلار)، انگلستان(68.5 میلیارد دلار)، آلمان(55.8 میلیارد دلار)، فرانسه(53.6 میلیارد دلار)، کره جنوبی(46.4 میلیارد دلار)، ژاپن(46 میلیارد دلار)، اوکراین(44 میلیارد دلار)، ایتالیا(33.5 میلیارد دلار)، استرالیا(32.3 میلیارد دلار) و کانادا (26.9میلیارد دلار) در رتبه 15 جهان قرار داشته است.
اسپانیا و برزیل با 20 میلیارد دلار در رتبه‌های 16 و 17 جهان قرار دارند. لهستان با 16.6، هلند با 15.6 و تایوان با 12.5 میلیارد دلار کشورهایی هستند که در رتبه‌های 18، 19 و 20 جهان قرار دارند. سنگاپور، ترکیه، پاکستان، کلمبیا، الجزایر، مکزیک، نروژ، کویت، یونان، سوئد و بلژیک نیز از دیگر کشورهایی هستند که در رتبه‌های 21 تا 31 جهان ایستاه‌اند و بودجه نظامی آنها در سال 2022 بین 7 تا 12 میلیارد دلار بوده است. در این رتبه‌بندی، کشورمان ایران نیز با 6.8 میلیارد دلار بودجه دفاعی در رتبه 32 جهان قرار دارد (البته ایران در مولفه جمعیت و وسعت در رتبه‌های 17 و 18 جهان است)‌. سوئیس، قطر، عمان، تایلند، شیلی، دانمارک، رومانی و پرتغال نیز کشورهایی هستند که در رقم بودجه نظامی پس از ایران و در رتبه‌های 33 تا 40 جهان قرار دارند. رقم بودجه این کشورها در سال 2022 بین 5 تا 6 میلیارد دلار بوده و فاصله بودجه آنها با ایران چندان زیاد نیست.
اما این همه ماجرا نیست، اگر بودجه نظامی هر یک از این کشورها را به جمعیت آنها تقسیم کنیم سرانه بودجه نظامی کشورها آمار و ارقام قابل تاملی را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که رژیم‌صهیونیستی با هزینه 2589 دلار به ازای هر نفر جمعیت، در این رتبه‌بندی در رتبه اول جهان قرار دارد. آمریکا با هزینه 2579 دلار به ازای هر نفر جمعیت، در رتبه دوم قرار داشته و قطری‌ها با هزینه 2156 دلار در رتبه سوم هستند. عربستان سعودی با 2030 دلار، سنگاپور با 1945 دلار، کویت با 1903 دلار، نروژ با 1578 دلار، عمان با 1246 دلار، استرالیا با 1187 دلار، اوکراین با 1043 دلار، انگلستان با 993 دلار، دانمارک با 947 دلار و کره جنوبی با 892 دلار در رتبه‌های چهارم تا دوازدهم قرار دارند. در این رتبه‌بندی، هلند در رتبه 13، فرانسه 14 و یونان در رتبه 15 قرار دارد.
اما سرانه هزینه 2589 دلاری به ازای هر نفر جمعیت در رژیم‌صهیونیستی درحالی است که این مقدار برای ایران به ازای هر نفر جمعیت فقط 80 دلار است. این مقدار ایران را در بین 40 کشور با بالاترین هزینه نظامی در رتبه 37 جهان قرار می‌دهد. طبق این آمارها، در کنار ایران، سرانه هزینه نظامی برخی کشورهای همسایه نیز نسبتا پایین است. برای مثال هزینه نظامی پاکستان به ازای هر نفر 41 دلار و در هند 57 دلار است. البته این کشورها مجهز به تسلیحات اتمی هستند و از این منظر پایین بودن هزینه نظامی آنها نسبت به ایران چندان غیرطبیعی نیست. در مکزیک سرانه هزینه نظامی به ازای هر نفر طی سال گذشته 64 دلار بوده، این میزان برای تایلند 81 دلار، در برزیل 93 دلار، در ترکیه 125 دلار و در چین 205 دلار بوده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار