• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۴ - ۱۱:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از روند رو‌به‌رشد فناوری نانو که پیش‌بینی می‌شود تا 2030 به بیش از 288 میلیارد دلار برسد

رشد 19 درصدی مقالات هند، آمریکا را عقب نشاند

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که فناوری نانو در آینده، موضوعات مهمی چون انرژی، پزشکی، آب و موادغذایی را دربرمی‌گیرد. نانوفناوری حوزه‌ای نویدبخش است که در حوزه‌های پزشکی، موادغذایی و آرایشی، کشاورزی و بهداشت محیط و صنایع فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود تاثیر آنها در آینده‌ای نزدیک به‌شدت افزایش یابد. باوجوداین، چالش‌های زیادی نیز وجود دارد که باید برای عرضه یک محصول یا کسب‌وکار نانوفناورانه به بازار بر آنها غلبه کرد. پیش‌بینی می‌شود نانوفناوری به‌عنوان انقلاب صنعتی بعدی در نظر گرفته شود.

رشد 19 درصدی مقالات هند، آمریکا را عقب نشاند

ندا اظهری، مترجم: فناوری نانو جزء فناوری‌های نوظهوری قرار می‌گیرد که با تمرکز بر حوزه‌های علوم و مهندسی، توانسته بسیاری از چالش‌های روز دنیا را حل کند. در حال حاضر بیشتر فناوری‌های نانویی که بشر امروز با آن سر و کار دارد، در دل سایر فناوری‌ها ادغام شده و به‌عنوان یک محصول نانویی معرفی می‌شود. به‌عنوان مثال، فناوری نانو، تولید بسیاری از تولیدات و محصولات را بهینه کرده است به‌طوری که تراشه‌های کامپیوتری نسبت به اندازه قبلی که داشتند، کوچک‌تر و سریع‌تر شده و در نتیجه کارایی بهتری نیز پیدا می‌کنند. اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که فناوری نانو در آینده، موضوعات مهمی چون انرژی، پزشکی، آب و موادغذایی را دربرمی‌گیرد. نانوفناوری حوزه‌ای نویدبخش است که در حوزه‌های پزشکی، موادغذایی و آرایشی، کشاورزی و بهداشت محیط و صنایع فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود تاثیر آنها در آینده‌ای نزدیک به‌شدت افزایش یابد. باوجوداین، چالش‌های زیادی نیز وجود دارد که باید برای عرضه یک محصول یا کسب‌وکار نانوفناورانه به بازار بر آنها غلبه کرد. پیش‌بینی می‌شود نانوفناوری به‌عنوان انقلاب صنعتی بعدی در نظر گرفته شود. 

به گزارش azonano، بازار نانوفناوری هند با سرعت چشمگیری در‌حال رشد است و مقالات متعددی در حوزه مراقبت بهداشتی، کالاهای مصرفی، انرژی و نظامی به‌طور سالانه تولید می‌شود. اگر نگاهی به رتبه‌بندی‌های برترین کشورها در زمینه تولید مقالات نانویی بیندازیم، هند در سال 2021 با 19 هزار و 41 مقاله سومین کشور برتر جهان بعد از آمریکا بود که سهم آن از انتشار مقالات نانویی 13.9 درصد بود. اما با رشد روزافزون این فناوری در این کشور، هندی‌ها در سال 2022 توانستند یک پله صعود کرده و آمریکا را با تمام ادعاها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه فناوری نانو کرده، پشت‌سر بگذارند. تعداد مقالات نانویی هند در سال 2022 به 22 هزار و 995 مقاله رسید و سهم مقالات نانویی هند هم در سال گذشته به 15.35 درصد افزایش یافت. این در‌حالی است که تعداد مقالات آمریکا از 23 هزار و 225 مورد در سال 2021 و سهم 4.5 درصدی از کل مقالات نانویی به 22 هزار و 933 مقاله در سال 2022 کاهش یافت و با این تعداد مقاله جایگاه دومی خود را از دست داد و به رتبه سوم تنزل پیدا کرد. دولت هند سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر و مختلفی را روی پروژه‌های نانوفناوری، استارتاپ‌ها و همکاری‌های مختلف اختصاص داده است. یکی از حوزه‌های اصلی که در آن فناوری نانوی هند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخش مراقبت‌های بهداشتی است و توسعه نانوداروها و سیستم‌های دارورسانی تا حد زیادی اثرگذار بوده و روند درمان بیماران را تسریع کرده‌اند. 

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین