• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۲ - ۰۴:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
داوطلبان 1402 بخوانند؛

پاسخ به 13 سوال پرتکرار پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد

کمتر از یک ماه دیگر نودانشجویان باید در کلاس‌های درس دانشگاهی حاضر شوند تا از این طریق عملا سال تحصیلی جدید در نظام آموزش عالی هم آغاز شود و آنها تنها همین مدت را زمان دارند تا تصمیم نهایی خود را برای انتخاب‌رشته و واحد دانشگاهی‌شان بگیرند. داوطلبانی که چند سالی می‌شود در کنار آزمون سراسری، از مسیر سوابق تحصیلی هم امکان ورود به دانشگاه را پیدا کرده و می‌توانند از مسیر پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی، به تحصیل در رشته مورد نظرشان برسند.

پاسخ به 13 سوال پرتکرار پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: کمتر از یک ماه دیگر نودانشجویان باید در کلاس‌های درس دانشگاهی حاضر شوند تا از این طریق عملا سال تحصیلی جدید در نظام آموزش عالی هم آغاز شود و آنها تنها همین مدت را زمان دارند تا تصمیم نهایی خود را برای انتخاب‌رشته و واحد دانشگاهی‌شان بگیرند. داوطلبانی که چند سالی می‌شود در کنار آزمون سراسری، از مسیر سوابق تحصیلی هم امکان ورود به دانشگاه را پیدا کرده و می‌توانند از مسیر پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی، به تحصیل در رشته مورد نظرشان برسند. امروز بیش از 90 درصد رشته محل‌های دانشگاه آزاد که تعدادشان از چهار هزار هم فراتر رفته، در دسترس داوطلبان قرار دارد و آنها  می‌توانند تنها براساس سلیقه شخصی‌شان و البته دور و نزدیکی محل زندگی‌شان، اقدام به انتخاب‌رشته کنند. طبیعتا انتخاب رشته مهم‌ترین گام برای رسیدن به رویایی است که هر کس بنا به دیدگاه‌های شخصی‌اش دنبال می‌کند؛ از این رو حتما پیش از انتخاب‌رشته لازم است تا در جریان کم و کیف چگونگی انتخاب رشته قرار بگیرند. در این گزارش به 15 سوال پرتکرار درباره چگونگی پذیرش در رشته‌های بدون آزمون کارشناسی این دانشگاه پاسخ داده شده که در ادامه می‌خوانید. 

1. تا چه زمانی مهلت ثبت‌نام دارید؟

اگر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی هستید می‌توانید تا ساعت 24 شنبه 11 شهریور، کارهای مربوط به ثبت‌نام و انتخاب رشته مورد نظرتان را انجام دهید. 

2. مهم‌ترین شرط برای ثبت‌نام چیست؟ 

برای ثبت‌نام حتما باید دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کـاردانش) را حداکثر تـا تـاریخ 31 شهریور ماه دریافت کرده باشید. دارا بـودن مـدرک پیش‌دانشگاهی یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی تا 31 شهریورماه نیز برای تمام داوطلبان الزامی است. 

3. روش ثبت‌نام به چه صورت است؟

می‌توانید با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی www. azmoon. org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت و با پرداخت مبلغ 171 هزار تومان نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنید و بـا درج شـماره کارت اعتباری و شماره کد ملی وارد صفحه ثبت‌نام شوید. 

4. اتباع غیرایرانی چطور می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

اگر اتباع غیرایرانی هستید برای ثبت‌نام در این دوره لازم است با مراجعه بـه وبسـایت سـازمان امـور دانشـجویان وزارت علـوم، تحقیقات و فناوری به آدرس ir. saorg. www اطلاعات مربوطه را تکمیل و با اخذ کد پیگیری 13 رقمی کارت خرید اعتباری را دریافت کنید. 

5. چند رشته واحد می‌توانید انتخاب کنید؟

می‌توانید نسبت بـه انتخـاب 20 رشته/ شـهر از یـک مجموعه و یـک نظـام آموزشـی از میـان رشته/شهرهای ارائه‌شده در سامانه اقدام کنید. البته اگر تمایل به انتخاب رشته/ شهر از نظام‌های آموزشی متفاوت دارید می‌توانند مجـددا بـا خریـد کـارت اینترنتـی ثبت‌نام نسبت به انتخاب 20 رشته/شهر از نظام آموزشی دیگر اقدام کنید. 

6. شرایط برای مشمولان سربازی چگونه است؟

 اگر دانش‌آموز سال آخر دوره متوسطه هستید و به‌صورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و تا تـاریخ 31 شهریورماه در سـنوات مجاز تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوید می‌توانید در این دوره ثبت‌نام کنید. همچنین مشمولان دیپلم که در سنوات مجاز تحصیلی به‌صورت پیوسته و حضوری فارغ‌التحصیل شده‌اند و مشروط به اینکه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع دیپلم تا زمان قبولی قطعی در دانشگاه بیش از یک سال سپری نشده و همچنین قبل از ثبت‌نام در دانشگاه غیبت نداشته باشند می‌توانند ثبت‌نام کنند. همچنین اگر قبل از سن مشمولیت (18 سالگی تمام) موفق به اخذ دیپلم نظـام آموزشـی جدیـد 6-3-3 بـه‌صـورت حضوری یا غیرحضوری شده باشید به شرط نداشتن غیبت می‌توانید در این دوره ثبت‌نام و انتخاب‌رشته کنید. 

7. سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا قابل استفاده هست؟

اگر جانباز 25 درصد و بالاتر یا همسر و فرزندان آنان این دسته از جانبازان هستید یا اگر جزء «آزادگـان و همسـر و فرزندان آنان» یا همسر و فرزند رزمندگان با حداقل 6 ماه حضـور داوطلبانـه در جبهـه هستید یا اگر همسـر و فرزنـدان شـهدا و مفقودالاثر هستید برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقـدام کنید و نیـازی بـه مراجعه به وبگاه ایثار ندارید و درصورت تایید ارگان مربوط، در این مرحله پذیرش در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوید. 

اگر هم جزء خانواده معظم شهدا هستید (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مزبور باید نسبت به تکمیـل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام کنید و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتـی ایثـار ندارید. در ایـن مرحلـه از پـذیرش درصورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوید. 

اگر سابقه حداقل شش ماه حضور در جبهه دارید جزء سهمیه رزمندگان محسوب شده و تابع ضوابط مربوط بـه سـهمیه رزمنـدگان هستید. حدنصاب نمره برای این داوطلبان 75 درصد نمره گزینش آزاد در رشته/محل مورد نظر است. رزمندگانی که از تـاریخ 31 شهریورماه سال 59 تا 31 شهریورماه سال 67 شش (6) ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است به ارگان ذی‌ربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه کرده و فرم مخصوص استفاده از سـهمیه رزمنـدگان را تکمیل کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد و درصورت تایید نهایی توسط ارگان‌های ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند. 

8. شهریه داوطلبان بدون آزمون با داوطلبان دیگر تفاوت دارد؟

خیر. از آنجایی که هیچ تفاوتی بین رشته‌های با آزمون و بدون آزمون وجود ندارد بنابراین تفاوتی هم در میزان شهریه نیست. در آغاز هر نیمسال تحصیلی مبلغی به‌عنوان شهریه ثابت، مبلغی نیز به ازای هر واحـد درسـی به‌عنوان شهریه متغیر از دانشجویان دریافت می‌شود که میزان آن قبل از شروع هر سال تحصیلی اعلام می‌شود. پس از انجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در محل دانشگاهی باید مبلغی را بابت هزینـه خدمات آموزشی و حق بیمه دانشجویی به همراه شهریه نیمسال اول از طریق سامانه آموزشیار پرداخت کنید. 

9. شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی مقیم کشور چگونه است؟

اگر اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی معتبر هستید و مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسـلامی ایران را داشته یا از مدارس بین‌المللی در داخل ایران فارغ‌التحصیل شده‌اید، مجاز به ثبت‌نام هستید. البته اتباع غیرایرانی پذیرفته‌شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصرا باید واجد شرایط و ضوابط اعلام‌شده از سوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت منـاطق ممنوعـه در هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشند در غیر این صورت قبولی آنان منتفی شده و از ادامه تحصیل آنها جلوگیری می‌شود. 

10.  داوطلبان بدون آزمون تسهیلات می‌گیرند؟

اگر داوطلب تحصیل پذیرش بدون آزمون هستید می‌توانید هم از محل منابع صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد و هم از محل منابع بیرونی صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد تسهیلاتی را دریافت کنید. همچنین از منابع تخصیصی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از منابع تخصیصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تسهیلاتی به شما تعلق می‌گیرد. یک‌سری از تسهیلات از طریق بانک‌های ملی ایران و مهر ایران و رسالت است. نحوه پرداخت وام‌ها نیز متناسب با بازه پرداخت آن متفاوت خواهد بود. 

11.  برای تحصیل در واحد فرشتگان چه مدرکی نیاز است؟

در واحد بین‌الملل فرشتگان 75 درصد ظرفیت پذیرش به داوطلبـان ناشـنوا/کم‌شـنوا، نابینـا، معلـولین جسـمی - حرکتی اختصاص دارد. بنابراین اگر داوطلب تحصیل در این دانشگاه هستید باید گواهی یا کارت معتبر با قید میزان معلولیت از سازمان بهزیستی کشور را در زمان ثبت‌نام ارائه کنید. متقاضیان تحصیل در واحد بین‌الملل فرشـتگان جهـت کسـب اطلاعـات بیشـتر و شـرایط پـذیرش دانشـجو می‌تواننـد بـه سـایت اینترنتـی واحـد بـه آدرس: https://fib. iau. ir  مراجعه کنند. 

12.  پذیرش داوطلبان براساس چه اولویتی صورت می‌گیرد؟

اولویت پذیرش با معدل بالاتر است. البته در این میان پس از اعمال ضریب براساس نوع دیپلم، معدل بالاتر لحاظ می‌‌شود. 

13  نتایج ثبت‌نام چه زمانی اعلام می‌شود؟ 

دانشگاه آزاد هرساله برای دو ورودی مهر و بهمن دانشجو می‌پذیرد. با استناد به رویه زمان اعلام نتایج بدون کنکور دانشگاه آزاد دوره‌های قبلی پذیرش بدون آزمون کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، معمولا جواب قبول‌شدگان بدون کنکور دانشگاه آزاد پذیرش ورودی مهرماه حدودا سه الی هفت روز بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و انتخاب‌رشته از طریق سایت دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار