• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۳۰ - ۱۲:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
تیم رحمتی تا هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا به شرایط مطلوب می‌رسد؟

نساجی ناآماده، ناهماهنگ و بدون ترکیب ثابت

نساجی در آستانه قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا چهره خوبی از خود به نمایش نگذاشته است. این تیم که با تغییر و تحولات زیادی روبه‌رو است بدون برد و البته با دو تساوی پیاپی در رده نهم جدول رده‌بندی قرار دارد.

نساجی ناآماده، ناهماهنگ و بدون ترکیب ثابت

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: لیگ قهرمانان آسیا در پایان هفته جاری قرعه‌کشی می‌شود و طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا با مشخص شدن تیم‌های صعود‌کننده از مرحله پلی‌آف، مسابقات هفته اول 27 و 28 شهریور برگزار خواهد شد. مسابقات به شکل رفت و برگشت برگزار می‌شوند از این‌رو نساجی هم باید در ایران میزبان رقبا باشد. ظاهرا ورزشگاه آزادی آماده این مسابقات نیست و آنچه روی سکوها دیده می‌شود بدون شک مورد تایید نمایندگان کنفدراسیون قرار نمی‌گیرد. از این‌رو نساجی که نتوانست برای بازی در ورزشگاه وطنی نظر مثبت آنها را جلب کند باید در ورزشگاه نقش جهان اصفهان میزبان رقبای خود باشد. این در حالی است که سپاهان دیگر نماینده ایران در این مسابقات از همین ورزشگاه استفاده خواهد کرد. اما نکته اینجاست که اخیرا چمن نامناسب ورزشگاه نقش جهان به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده و چه بسا در این مسابقات نیز دردسرساز شود. در چنین شرایطی قصور اصلی متوجه‌ مسئولان قائمشهری است. در استان مازندران هیچ نهاد دولتی و غیردولتی حمایتی از نساجی نمی‌کند و حتی برای بازسازی وطنی در حد مطلوب و مورد تایید AFC کمکی به این تیم نکردند. در نتیجه تیم نساجی که حتی برای تمرین در یکی از شهرهای استان مازندران مشکل دارد تمریناتش را در تهران انجام می‌دهد و برای بازی‌ها همچون یک میهمان به قائمشهر با آب و هوای متفاوت می‌رود. با این همه تیم نساجی هم ایراداتی دارد که در آستانه لیگ قهرمانان آسیا به دردسری برای آنها تبدیل شده است. 

نساجی آماده نیست
نساجی در آستانه قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا چهره خوبی از خود به نمایش نگذاشته است. این تیم که با تغییر و تحولات زیادی روبه‌رو است بدون برد و البته با دو تساوی پیاپی در رده نهم جدول رده‌بندی قرار دارد. وضعیت این تیم خوب نیست چراکه توقع می‌رود با این همه هزینه و تغییراتی که در این تیم صورت گرفته حداقل نتیجه بهتری داشته باشد. این تیم که با ساکت الهامی تیم آلومینیوم مهدی رحمتی را شکست داد و به این مسابقات رسید، حالا بر حسب اتفاقات فوتبال، با رحمتی به این مسابقات می‌رود. سرمربی نساجی تغییرات زیادی در تیم به وجود آورد در حالی که شاید بهتر بود چندان تیم فصل قبل را دچار چالش هماهنگی نکند. آنچه امروز از تیم رحمتی می‌بینیم یک تیم ناهماهنگ و البته ناآماده است. به نظر می‌رسد بازیکنان هنوز سنگینی دوران بدنسازی را در بدن‌هایشان حس می‌کنند و به همین دلیل در میدان مسابقه سنگین و ناهماهنگ هستند. البته که هواداران این تیم در لیگ برتر می‌توانند به امید روزهای بهتر صبر کنند اما بدون شک رقبا در لیگ قهرمانان آسیا منتظر نساجی نمی‌مانند. از این‌رو رحمتی برای اینکه بتواند تیمش را زودتر به شرایط مسابقه برساند به بازیهای تدارکاتی در حین مسابقات لیگ برتر نیاز دارد. رحمتی و شاگردانش حدود یک ماه فرصت دارند تا از این شرایط خلاص شوند در غیر این صورت حضور در لیگ قهرمانان با تیمی سنگین و ناهماهنگ نتیجه‌ای نخواهد داشت. 
یکی از اعضای تیم نساجی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد: «تیم ما هنوز در حالت بدنسازی است. بدنسازی فشرده‌ای انجام شده است چراکه این تیم علاوه‌بر لیگ برتر و جام حذفی می‌خواهد در لیگ قهرمانان آسیا هم بازی کند. فشردگی مسابقات قطعا فشار زیادی به بازیکنان می‌آورد. از این‌رو ما نمی‌خواهیم بازیکنان در میانه مسابقات کم بیاورند. همین هم باعث شد رحمتی در بدنسازی‌ها فشار زیادی به بازیکنان بیاورد. شاید یکی از دلایل اصلی ناآمادگی تیم ما همین باشد.»

مراقب خودت باش آقای رحمتی
مهدی رحمتی در اولین هفته از رقابت‌های لیگ برتر اخراج شد و عنوان اولین کارت قرمز لیگ و اولین اخراجی در بین مربیان لیگ بیست‌‌وسوم را از آن خود کرد. البته او مدعی است بی‌جهت اخراج شده است، هرچند اعتراف می‌کند به‌شدت در این بازی تحت فشار بود. رحمتی اگرچه به شکل رسمی ادعایی در مورد داور این بازی ندارد اما شنیدیم که اعتقاد دارد این اخراج یک نوع لجبازی با او بوده است. به اینکه رحمتی درست اخراج شد یا نه، اعتراضش به حق بود یا نه یا داور لجباز بود، کاری نداریم. نکته این است که رحمتی به‌عنوان مربی تیمی که می‌خواهد در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند تا چه حد خویشتن‌دار بوده و در مقابل چالش‌های به وجود آمده در یک رقابت حرفه‌ای می‌تواند خود را کنترل کند. رفتارهای غیرحرفه‌ای در فوتبال ایران کم نیست و اغلب مسئولان این اتفاقات را به جای محرومیت با کدخدامنشی حل می‌کنند اما واقعیت این است که رقابت‌های بین‌المللی شوخی‌بردار نیست و هرگونه رفتار غیرحرفه‌ای می‌تواند عواقب بدی برای نمایندگان کشورمان داشته باشد. از این‌رو علاوه‌بر کلاس‌هایی که برای بازیکنان و اعضای تیم برگزار می‌کنند، هر تیمی که وارد چنین رقابت‌های حساسی می‌شود حداقل به یک روانشناس نیاز دارد تا افراد تیم را تحت کنترل درآورده تا عواقب بدی از خود به‌جا نگذارند. فرد نزدیک به تیم در ادامه صحبت‌هایش با ما گفت: «تیم پیکان به‌شدت سرحال و آماده بود. معمولا تیم‌های رسول خطیبی این‌گونه هستند و نمی‌دانم بدنسازی کرده بودند یا نه اما اصلا خسته نبودند. در نتیجه وقتی رحمتی دید تیمش از نظر بدنی سرحال نیست و در مقابل تیم سرحال پیکان که گویی بدنسازی نکرده کم می‌آورد، کمی عصبی شد. این عصبانیت در واکنش‌هایش هم بی‌تاثیر نبود. در واقع عصبانیت رحمتی به خاطر تیمش بود اما داور به خودش گرفت و واکنش نشان داد و او را اخراج کرد. در حالی که مربی ما اصلا کاری با او نداشت.»

آزمون و خطای ترکیب نساجی 
هنوز ترکیب نساجی مشخص نیست. با اینکه این تیم خیلی زود کادر فنی خود را تغییر داد و یارگیری‌ها به سرعت انجام شد اما آنها هنوز به ترکیب دلخواه خود نرسیده. در واقع رحمتی با اینکه اردوی تدارکاتی خوبی در ترکیه برگزار کرد و به اندازه کافی بازی تدارکاتی داشت اما هنوز تمایل دارد ترکیب‌های متفاوتی را برای موفقیت در این تیم امتحان کند. طبیعی است که بر حسب نوع بازی حریف ترکیب تیم تغییر می‌کند اما ناهماهنگی‌ای که در تیم رحمتی دیده می‌شود حکایت از آن دارد که هنوز در مرحله آزمون و خطا است. این مربی در بازی هفته اول مقابل پیکان با دو مهاجم و 4 بازیکن در خط میانی به میدان رفت در حالی که در بازی با مس که اتفاقا تیمی تهاجمی است از 3 مهاجم استفاده کرد. هرچند بازی در خانه و اهمیت 3 امتیاز خانگی می‌تواند از دلایل این مربی برای استفاده از ترکیبی هجومی‌تر باشد اما این تغییر برای تیمی که قرار است نماینده ما در آسیا باشد کمی نگران‌کننده است. رحمتی حتی در محفلی خصوصی به ناآماده بودن تیمش اعتراف کرده و خود به خوبی می‌داند هنوز آن تیم آماده که مد نظرش است را در اختیار ندارد. البته از او توقع بازی‌های خیلی هیجان‌انگیزی نمی‌رود چراکه او در تیم آلومینیوم هم اغلب به دنبال نتیجه بود. 
یکی از نزدیکان این تیم به ما گفت: «رحمتی تیم خوبی ساخته و بازیکنانی را با خود از اراک به نساجی آورده که به واقع توانایی‌های خوبی دارند. این مهم را می‌توانیم در تمرینات به‌وضوح ببینیم اما تیمش هنوز آماده نیست و هماهنگی لازم به وجود نیامده است. ضمن اینکه ما فقط به لیگ برتر فکر نمی‌کنیم و نگاه ویژه‌ای به آسیا داریم. از این‌رو او علاوه‌بر اینکه به دنبال نتیجه‌گیری در لیگ برتر است، می‌خواهد تیم را به شکلی آماده کند که در آسیا هم کم نیاورد.»
برای تیم رحمتی خیلی مهم است که تا زمان شروع رقابت‌های آسیایی با توجه به زمان باقیمانده به شرایط ایده‌آل برسد و این مربی معتقد است در طول مدت کوتاه مربیگری‌اش همواره به‌شدت به شرایط بدنی بازیکنان اهمیت می‌دهد. او قبول دارد که تیم و کادر فنی به‌شدت تحت فشار نتایج هستند اما در جلساتی که در جریان تمرینات با آنها داشت به‌شدت خواهان صبوری آنها شد. رحمتی خوب می‌داند که رقبا در آسیا به‌شدت قدرتمند‌تر از لیگ ایران هستند. از این‌رو تدارک ویژه‌ای برای حضور در این مسابقات دیده و به عقیده او بدن بازیکنان هنوز درگیر تمرینات بدنسازی پیش‌فصل است و تا شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا آماده خواهد شد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار