• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۹ - ۲۳:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حسین نهرودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: انتظار از شه‌بخش تبعات منفی و مثبت دارد

قول 3 یا 4 سهمیه المپیک پاریس را دادم

نهایت آرزوی‌ من بازی‌های خوب ملی‌پوشان در مسابقات جهانی است مشکلات برطرف نشود ادامه همکاری مشکل خواهد بود

به‌دنبال اتفاقات فدراسیون بوکس در اواخر سال گذشته و تغییر و تحولات مدیریتی در این فدراسیون که منجر به قطع همکاری علیرضا استکی با تیم ملی بوکس کشورمان شد، هدایت تیم ملی پس از چندسال مجددا در اختیار حسینقلی نهرودی، پیشکسوت بوکس کشورمان قرار گرفت.

قول 3 یا 4 سهمیه المپیک پاریس را دادم

مهدی منصرف، خبرنگار:به‌دنبال اتفاقات فدراسیون بوکس در اواخر سال گذشته و تغییر و تحولات مدیریتی در این فدراسیون که منجر به قطع همکاری علیرضا استکی با تیم ملی بوکس کشورمان شد، هدایت تیم ملی پس از چندسال مجددا در اختیار حسینقلی نهرودی، پیشکسوت بوکس کشورمان قرار گرفت. در ماه‌های گذشته ملی‌پوشان بوکس کشورمان با انجام تمرینات آماده‌سازی خود را مهیای حضور در مسابقات قهرمانی جهان کردند. رقابت‌هایی که از 11 تا 24 اردیبهشت‌ماه در تاشکند ازبکستان برگزار خواهد شد و تیم ملی کشورمان پس از تاریخ‌سازی دوره گذشته و کسب نخستین مدال جهانی این رشته پس از 86 سال، قرار است دوباره در این رویداد معتبر برای افتخارآفرینی روی رینگ برود. در شرایطی که تیم کشورمان بامداد جمعه 8 اردیبهشت عازم ازبکستان شد، نهرودی به‌دلیل مشکلات پاسپورت و عدم دریافت روادید شانس همراهی تیم ملی را از دست داد تا در بازگشت دوباره به تیم ملی در اولین سفر این تیم حضور نداشته باشد. نهرودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص دلایل عدم همراهی تیم ملی، شرایط ملی‌پوشان بوکس کشورمان و امکان کسب دوباره افتخار در این رویداد معتبر به صحبت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید. 

چه اتفاقاتی باعث شد امکان همراهی تیم ملی بوکس را در مسابقات جهانی نداشته باشید؟ آیا این موضوع به تیم لطمه نخواهد زد؟
دلیل نرفتنم مشکلی بود که در مغایرت پاسپورت و شناسنامه‌ام وجود داشت و تا این مشکل برطرف شد، زمان را برای دریافت ویزا از دست دادم و شانس همراهی تیم را پیدا نکردم. حضور همایون امیری و محمود نهتانی باعث خواهد شد بابت غیبت من مشکلی وجود نداشته باشد. به کار همایون امیری اطمینان دارم؛ او طی سالیان مختلف درکنار علیرضا استکی، اکبر احدی و من حضور داشته و به‌نظر نمی‌رسد غیبتم مشکلی را ایجاد کند. البته شاید حضورم می‌توانست مثمرثمر باشد. 

درنهایت و پس از برگزاری انتخابی‌های مختلف 7 بوکسور به مسابقات جهانی اعزام شدند. شرایط ملی‌پوشان را چگونه می‌بینید؟
به چهار نفر از بچه‌ها اطمینان بیشتری وجود دارد؛ دانیال شه‌بخش، شاهین موسوی، میثم قشلاقی و علی حبیبی‌نژاد ثابت کرده‌اند که می‌شود روی آنها حساب کرد تا ان‌شاءالله بی‌نتیجه بازنگردند. نباید خودمان را گول بزنیم؛ چراکه در هر وزن 50 بوکسور و درمجموع 650 بوکسور در مسابقات حضور دارند و کار خیلی‌سخت است. پوریا عبدالمالکی نیز بوکسوری است که در تمام رده‌های پایه کاپ تکنیک گرفته و بوکسور خیلی‌خوبی است، اما خام است. حضور در مسابقات جهانی اولین تجربه مسابقات خارجی او است و تجربه مسابقات تدارکاتی را ندارد. البته بحث مسابقات تدارکاتی خلأیی است که برای همه بوکسورهای ما وجود دارد، اما برای بوکسورهای جوانان بیشتر است. امین مجنونی دیگر بوکسوری است که خیلی دیر به ما رسید و درمجموع سه‌هفته نیز درکنار ما تمرین نکرد، اما بوکسور خوب و آینده‌داری است. پوریا امیری دیگر بوکسور ماست که شاید به‌شخصه خیلی از او انتظار نداشته باشم، اما سوابق خوبی دارد. 

قطعا با توجه به تاریخ‌سازی شه‌بخش در دوره گذشته و کسب مدال برنز جهان انتظارات از او بیشتر است. این موضوع باعث ایجاد بار روانی روی او نخواهد شد؟
اتفاقا با او صحبت‌های زیادی داشتم. این انتظار می‌تواند تبعات مثبت و منفی برای شه‌بخش داشته باشد. ابعاد مثبت این توقع باعث خواهد شد که تلاش کند مدال برنز خود را به نقره و طلا تبدیل کند و تبعات منفی آن بار روانی است که روی او وجود دارد. با توجه به تمریناتی که شه‌بخش صادقانه انجام داده و در مسابقه نیز کم‌فروشی نمی‌کند، امیدوارم به نتیجه برسد، اما به‌هرحال بوکس است و اگر خدایی‌نکرده به‌نتیجه نرسد نیز بازی‌های خوب او می‌تواند رضایت علاقه‌مندان این رشته را جلب کند. 

چه نتیجه‌ای در مسابقات جهانی توقعات شما را برآورده خواهد کرد؟ 
جواب این سوال مشکل است. به‌هرحال مشکلات کمی نداشتیم، اما با همه اینها امیدوارم بچه‌ها با بازی‌های خوب و درخشان نشان دهند که تمرینات خوبی داشته‌اند. این تمرینات خوب اگر منتهی به حضور در دو تورنمنت تدارکاتی و یک اردوی مشترک خارجی می‌شد، شاید نتیجه می‌توانست خیلی بهتر از چیزی باشد که به آن فکر می‌کنیم. در این شرایط نهایت آرزوی من انجام بازی‌های خوب از قهرمانان تیم ملی است. 

در نظر گرفتن جوایز 200، 100 و 50 هزار دلاری برای نفرات مدال‌آور چقدر باعث ایجاد‌ انگیزه در بوکسورهای دنیا خواهد شد؟
این جایزه باعث شده تمام بوکسورهای دنیا ‌انگیزه زیادی برای موفقیت داشته باشند. بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در بوکس نیز از لحاظ مالی دچار مضیقه هستند و این جایزه می‌تواند برای بوکسورهای آنها ایجاد ‌انگیزه کند. 

جایزه نقدی مسابقات و پاداشی که فدراسیون برای ملی‌پوشان درنظر گرفته است، می‌تواند باعث عملکرد بهتر ازسوی بوکسورهای ما نیز باشد؟
قطعا، خود پاداش مسابقات جهانی ‌انگیزه است و قول سرپرست فدراسیون هم می‌تواند ‌انگیزه مضاعفی برای بچه‌ها باشد. امیدوارم این ‌انگیزه‌ها درمقابل خلأها راهگشا باشند. 

قطعا کادرفنی و مسئولان فدراسیون درکنار مسابقات جهانی، اهداف بزرگ موفقیت در رویدادهای آینده را دارند. فکر می‌کنید پس از پایان مسابقات جهانی و مشخص شدن وضعیت فدراسیون می‌توان تدارکاتی مناسب برای حضور در بازی‌های آسیایی و جهانی را انتظار داشت؟
قرار نیست کسی به بوکس کمک کند تا از این مظلومیت خارج شود باید خودش به خودش کمک کند. تا زمانی که در بوکس دنیا مطرح نشویم این مظلومیت همچنان ادامه خواهد داشت و توجه مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم چنان که باید باشد، نیست. به‌عنوان یک هدف بزرگ باید قهرمانی را به‌صورت عالی ایجاد کنیم و خود را به مقامات ورزش کشور نشان بدهیم. در این صورت توجه مسئولان وزارت ورزش مانند کشتی و تکواندو به بوکس نیز جلب خواهد شد. درمورد خود فدراسیون با سرپرست و نایب‌رئیس صحبت‌هایی داشتم تا بعد از انتخابات و نشستن بر مسند امر فکری نو و بهتر اعمال شود. باید این خلأها برطرف شوند؛ چراکه در غیر این صورت ادامه همکاری برای من مشکل خواهد شد و خود آقایان نیز از نتیجه‌گیری بازمی‌مانند. آقایان قصد دارند بعد از انتخابات به نحو احسن جبران مافات کنند و هم‌وغم خود را برای بازی‌های هدف -که بازی‌های آسیایی است- بگذارند. بدون رودربایستی به قهرمانی جهان به‌عنوان یک تورنمنت نگاه می‌کنیم. درست است که قهرمان جهان جای تجربه‌اندوزی نیست، اما وقتی رویداد تدارکاتی نمی‌بینیم چاره دیگری نداریم. هدف ما موفقیت در بازی‌های آسیایی است که کسب سهمیه المپیک نیز در آن جاری است و این موضوع را در برنامه ارائه شده به وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز اعلام کردیم. 

عدم اختصاص سهمیه کامل به بوکس برای حضور با ترکیب کامل در بازی‌های آسیایی کم‌لطفی به این رشته نیست؟
اینها مواردی است که لحاظ شده، اما ‌ای کاش لحاظ نمی‌شد. در جلسه با مسئولان کمیته ملی المپیک از من پرسیده شد که شرایط را چگونه می‌بینم و چند سهمیه می‌توانیم کسب کنیم که من قول 3 تا 4 سهمیه المپیک 2024 را داده‌ام. آقایان نیز بر این اساس برای حضور در بازی‌های آسیایی به بوکس سهمیه داده‌اند. 

قرار است تیم ملی بوکس با 4 بوکسور در بازی‌های آسیایی 2022 حضور داشته باشد؟
هنوز این موضوع را اعلام نکرده‌اند، اما نظرشان همین است. فکر می‌کنم براساس صحبت‌های من، نظرشان این‌گونه باشد. قطعا دوست دارم با ترکیب کامل در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشیم. براساس تست ورزشی می‌توانم به میزان آمادگی ورزشی برسم، اما میزان آمادگی روحی و روانی در تست ورزشی مشخص نمی‌شود. قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا می‌تواند این تست را جواب بدهد و به‌نظر من کمیته ملی المپیک باید بعد از این دو مسابقه نتیجه‌گیری و برای ما سهمیه قائل شود. 

امیدوارید تیم ما دوباره مانند سال گذشته با مدال به کشور بازگردد؟
امیدوارم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار