• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۰ - ۲۰:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یک بام و دو هوای فدراسیون بوکس؛

جوان‌گرایی در حساس‌ترین زمان ممکن

تیم ملی بوکس ایران این روزها در حال برگزاری اردوی مشترک با تیم ملی روسیه در تهران است تا خود را برای حضور در مرحله دوم و نهایی گزینشی جهانی المپیک 2024 پاریس آماده کند. رقابت‌هایی که خردادماه سال جاری در کشور تایلند برگزار خواهد شد و آخرین فرصت جهت کسب سهمیه برای نماینده‌های کشورمان خواهد بود.

جوان‌گرایی در حساس‌ترین زمان ممکن

مهدی منصرف، خبرنگار: تیم ملی بوکس ایران این روزها در حال برگزاری اردوی مشترک با تیم ملی روسیه در تهران است تا خود را برای حضور در مرحله دوم و نهایی گزینشی جهانی المپیک 2024 پاریس آماده کند. رقابت‌هایی که خردادماه سال جاری در کشور تایلند برگزار خواهد شد و آخرین فرصت جهت کسب سهمیه برای نماینده‌های کشورمان خواهد بود. نخستین میدان کسب سهمیه برای بوکسورهای آسیایی در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو بود و این فرصت برای بوکسورهای کشورهای مختلف وجود داشت تا با کسب مدال در المپیک آسیایی، سهمیه حضور در پاریس را کسب کنند، اما عملکرد ضعیف بوکسورهای کشورمان باعث شد تا حتی به نزدیکی کسب سهمیه نیز نرسند. نتایجی که باعث شد تا بلافاصله پس از بازگشت تیم ملی به کشورمان، روح‌الله حسینی، رئیس فدراسیون از نیاز به حضور مربی خارجی برای پیشرفت بوکس کشورمان صحبت کند. واکنشی که باعث شد تا بار دیگر پروسه حضور مربیان خارجی در بوکس کشورمان استارت زده شود و از حضور مربیان کوبایی به عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک در بوکس دنیا در تیم ملی صحبت شود. در همین راستا در آذرماه سال گذشته ابتدا رینالدو فونتس وارد کشورمان شد. مربی‌ای که در میان خیل عظیم مربیان سرشناس کوبایی نام چندان شناخته‌شده‌ای نبود و تنها گفته می‌شد در مقاطعی با تیم‌های پایه کوبا همکاری داشته است. پس از مدتی عنوان شد که فونتس گزینه هدایت تیم ملی نیست و قرار است خوان‌ باتیستا‌ فونتانیلس ملقب به فونتانا، سرمربی سرشناس کوبایی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد و فونتس در کنار این مربی به فعالیت خواهد پرداخت و حتی شاید به تیم‌های پایه برود.
برخلاف فونتس رزومه فونتانا در دنیای بوکس قابل تامل است. این مربی از دهه 90 میلادی وارد تایلند شد و موفق شد در طی مدت حدود 15 سال با بوکسورهای این کشور موفق به کسب مدال المپیک، جهانی و آسیایی شود. پس از مدتی او همکاری خود را با تایلندی‌ها قطع کرد، اما دوباره به این کشور بازگشت و این بار هدایت تیم بانوان تایلند را برعهده گرفت. در این میان فونتانا مدتی نیز با مکزیکی‌ها همکاری داشت، اما برجسته‌ترین دوران مربیگری او با تیم ملی تایلند بود. البته پروسه حضور فونتانا در کشورمان نیز داستانی جالب و بسیار طولانی داشت و هر روز از سوی مسئولان فدراسیون یک تاریخ برای حضورش در کشور اعلام می‌شد. در نهایت فونتانای کوبایی به‌دنبال از دست رفتن زمان طولانی، 4 بهمن‌ماه وارد ایران شد تا برای آماده‌سازی بوکسورهای کشورمان جهت حضور در مرحله نخست مسابقات گزینشی جهان المپیک 2024 پاریس در ایتالیا یک ماه فرصت داشته باشد. طبیعتا فونتانا با توجه به زمان کوتاه تا مسابقات باید به هموطن خود اطمینان می‌کرد و جهت انتخاب ترکیب تیم اعزامی به ایتالیا به شنیده‌های او و مسئولان فدراسیون اکتفا می‌کرد.

تصمیم‌گیرندگان متفاوت
نکته جالب در این میان انتخاب نفرات قهرمان مسابقات قهرمانی کشور در دی‌ماه سال گذشته -که قبل از حضور فونتانا برگزار شده- به عنوان نمایندگان اعزامی به ایتالیا بود. رویه‌ای که در سالیان گذشته سابقه نداشت و معمولا نفرات برتر قهرمانی کشور در اردوهای تیم ملی طی چند مرحله مسابقات درون‌اردویی برگزار می‌کردند تا کادرفنی به ترکیب مدنظر خود برسد. البته طبیعتا این موضوع نباید مورد انتقاد باشد؛ چرا‌که پروسه انتخاب ترکیب در فدراسیون و نزد مربیان مختلف با یکدیگر متفاوت است و کادرفنی کوبایی تیم ملی این بار با این روش به ترکیب تیم اعزامی خود رسید؛ اما موضوع مورد ‌انتقاد، اتفاقات و حواشی پس از بازگشت تیم از ایتالیا است که نشان می‌دهد در فدراسیون بوکس تصمیم‌گیرندگان متفاوتی وجود دارد و هر لحظه نیز یک تصمیم می‌گیرند.
با پایان مسابقات گزینشی ایتالیا و عدم کسب سهمیه توسط بوکسورهای کشورمان، شاهین موسوی، کاپیتان کم‌حاشیه تیم ملی و یکی از موفق‌ترین بوکسورهای کشورمان در سالیان گذشته موضوعاتی را مطرح کرد که نشان از عمق حواشی در فدراسیون و تیم ملی داشت. موسوی که سه مدال برنز آسیا را در کارنامه خود دارد و همراه با دانیال شه‌بخش دو نماینده ایران در المپیک توکیو بودند، در مصاحبه با رسانه‌ها از اتفاقاتی صحبت کرد که بار دیگر نشان داد در بوکس ایران تعداد افراد تصمیم‌گیر بسیار بیشتر از رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی هستند. موسوی که با تغییر اوزان رشته بوکس برای المپیک 2024 پاریس به هفت وزن مجبور به تغییر وزن و حضور در وزن 80 کیلوگرم شده است، در فینال قهرمانی کشور مغلوب میثم قشلاقی، دیگر بوکسور توانمند کشورمان شد که سه سال پیش با کسب مدال نقره آسیا لقب تایسون ایرانی را دریافت کرده بود. موضوعی که باعث شد برای اولین بار طی سالیان اخیر موسوی در ترکیب تیم ملی در یک رویداد مهم حضور نداشته باشد و فرصت کسب سهمیه در گزینشی ایتالیا را از دست بدهد. مساله‌ای که طبیعتا نه از سوی موسوی جای اعتراض دارد و نه کسی حقی در این خصوص دارد، اما اینکه به یک‌باره تصمیم گرفته می‌شود شاهین موسوی به طور کلی از ترکیب تیم ملی در این مقطع حساس کنار گذاشته شود، جای انتقاد دارد.

ادعای جوان‌گرایی
موسوی در صحبت‌هایش مدعی‌ است که کنار گذاشتن او از اردوهای تیم ملی به خاطر صحبت کردن در خصوص پرداخت حقوق و امکانات به ملی‌پوشان بوده است و این صحبت‌ها را نیز به نمایندگی از طرف سایر بوکسورهای عنوان کرده است. اتفاقی که در صورت درستی ادعای او این ایراد را به مسئولان فدراسیون وارد می‌کند؛ چرا طاقت شنیدن درخواست‌های به‌حق ملی‌پوشان را ندارند؟ البته پس از صحبت‌های موسوی به صورت غیرشفاف ادعاهایی از سوی مسئولان فدراسیون بوکس و به نقل از کادرفنی تیم ملی عنوان شد که آنها به دنبال جوان‌گرایی در تیم ملی هستند و در کنار موسوی دیگر قصد فرصت دادن به ایمان رمضانپور و مسلم مقصودی، دو بوکسور باتجربه دیگر کشورمان را نیز ندارند. دو بوکسوری که برخلاف جوان‌گرایی در ترکیب تیم ملی در ایتالیا حضور داشتند، اما موفق به کسب سهمیه نشدند. موضوعی که این سوال را ایجاد می‌کند که اگر قصد جوان‌گرایی وجود داشت، کادرفنی می‌توانست این فرصت را در مسابقات ایتالیا در اختیار دو بازیکن جوان قرار بدهد تا کسب تجربه کنند و حداقل برای مسابقات تایلند از شانس بیشتری برای سهمیه برخوردار باشند. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان رشته بوکس نیز با کادرفنی تیم ملی برای نیاز به تغییر نسل و جوان‌گرایی در تیم ملی موافق هستند، اما این موضوع را در این مقطع به صلاح نمی‌دانند و دلیل آن را نیز زمان کوتاه تا مسابقات تایلند به عنوان آخرین فرصت کسب سهمیه عنوان می‌کنند. نکته جالب اینکه قرارداد فونتانا نیز با تیم ملی تا پایان رقابت‌های المپیک پاریس است و با توجه به سابقه بوکس ایران هیچ تضمینی برای ادامه با این مربی از سوی فدراسیون در صورت عدم کسب سهمیه وجود ندارد. ‌ای کاش مسئولان فدراسیون به جای واکنش‌های پنهانی در برخی رسانه‌ها، خیلی شفاف در خصوص اتفاقات اخیر صحبت می‌کردند و در ادامه کاملا واضح از برنامه‌ریزی‌ تیم ملی خبر می‌دادند. اینکه فدراسیون با حضور مربی باتجربه‌ای مانند فونتانا به دنبال برنامه‌ریزی برای آینده بوکس ایران باشد، نه تنها جای انتقاد ندارد، بلکه باید تشویق نیز شود، اما به شرطی که همکاری با فونتانا حداقل تا المپیک آینده ادامه داشته باشد و تبعات عدم کسب سهمیه در این دوره را نیز به جان خرید. موضوعی که به نظر نمی‌رسد در برنامه‌های فدراسیون باشد و تنهای توجیه دخالت اطرافیان پرشمار رئیس در تصمیم‌گیری‌های مختلف است. دخالت‌هایی که در جریان موضوع شاهین موسوی به خوبی دیده شده است و ظرف مدت یک ماه صبح به موسوی قول بازگشت به اردو را می‌دادند و شب از عدم نیاز به این بوکسور توانمند صحبت می‌کردند. درنهایت نیز پس از واکنش شاهین موسوی موضوع جوان‌گرایی را مطرح کردند و جالب اینکه شروع این تغییرات را نیز با موفق‌ترین بوکسورهای کشورمان در 5 سال اخیر زدند که به تازگی 29 ساله شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار