• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۴ - ۱۶:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش؛

25 دوره مهارتی برای سال تحصیلی جدید برگزار می شود

روشنک دوراندیش، خبرنگار: تمرکز آموزش های دانشگاهی بر روی مباحث و سرفصل های تئوری طی سال های گذشته را باید دلیلی برای عدم موفقیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی بامهارت مورد نیاز صنعت و بخش های مختلف کشور دانست که در نهایت نرخ بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلان را به همراه داشت. همین مهم باعث شد تا طی سال های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی به سمت راه اندازی مدارس عالی مهارتی حرکت کند تا از این طریق بتواند بستر لازم برای ارائه مهارت های مورد نیاز در رشته های مختلف دانشگاهی را فراهم سازد. مدارسی که اولین بار در سال 97 آغاز به کار کرده و حالا 61 مدرسه در واحدهای مختلف این دانشگاه در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.
واحدهای مختلف دانشگاه آزاد امروز بنا به ظرفیت خود و منطقه شان تلاش کرده اند تا مدرسه مهارتی ای را ایجاد کنند که از قبال آن بتوان به رفع نیازهای منطقه و حتی استان خود بپردازند. حسین فیضی‌پور، رئیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز در گفتگو با «فرهیختگان» گفت: این مدرسه با رویکرد حل مسئله تاسیس شده و طبیعتا سیاست های کلان کشوری که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد وجود دارد را دنبال خواهد کرد. به عبارت دقیق تر این سازمان با توجه به پتانسی هایی که هر استان دارد، اقدام به راه اندازی مدارس عالی مهارتی کرده و از آنجایی که استان آذربایجان شرقی و بالخص تبریز سابقه طولانی در حوزه چرم و کفش داشته، به سمت راه اندازی این مدرسه حرکت کنیم تا بتوانیم نیروهای مهارتی برای فعالیت در این حوزه را تربیت کنیم. 
او با بیان اینکه دو سال قبل از آغاز به کار مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش، کارهای مطالعاتی و زیرساختی آن را آغاز کردیم، تصریح کرد: بعد از پایان این مرحله، تجهیزات مورد نیاز را خریداری و اقدام به راه اندازی مدرسه کردیم. در حال حاضر یک سال از عمر این مدرسه می گذرد و در همین بازه زمانی هم توانستیم حدود 400 مهارت آموز و کارآفرین روانه بازار کنیم. خوشبختانه فارغ التحصیلان این مدارس بعد از کسب مهارت های لازم، اقدام به راه اندازی بنگاه های کسب و کاری خود می کنند و در مقابل بخشی هم وارد بدنه صنعت می شوند. 
فیضی پور اظهار داشت: در دوره تابستانی که از سوی این مدرسه برگزار شده، نزدیک به 100 ثبت نام کننده داریم که در دوره های کوتاه مدت مهارتی شرکت می کنند؛ انتخاب دوره های مهارتی کوتاه مدت برای آن است که نمی خواهیم دوره ها را به‌صورت دوره‌های بلندمدت فرساینده داشته باشیم. البته ما دوره های میان مدت هم داریم که هر دو این دوره ها بر اساس استانداردهای دانشگاهی و استانداردهای سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برگزار می شود.
رئیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز با تاکید بر اینکه بر اساس تعاملی که واحد تبریز و این مدرسه  با سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان داشته، شرایط لازم برای صدور گواهی مهارتی به فارغ التحصیلان را فراهم کرده ایم، خاطر نشان کرد: برای سال تحصیلی جدید پیش بینی کرده ایم که 25 دوره آموزشی را تعیین کنیم که در آن بتوانیم به 1200 مهارت آموز، آموزش های لازم را ارائه دهیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار