• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۳۰ - ۱۶:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سود شرکت های داروسازی دنیا از پاندمی کرونا

محمد سلطانی، خبرنگار: با همه گیری کرونا و بالا رفتن میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری در دنیا، شرکت های داروسازی مطرح دنیا دست به کار شدند تا با ساخت واکسن، سلامتی مردم را مقابل این بیماری ناشناخته بیمه کنند. اتفاقی که باعث شد تا واکسن های مختلفی در دنیا ساخته شود و هر کدام هم به سهم خود، توانست جلوی بدتر شدن شرایط را بگیرد. درست است که شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که دوره همه گیری کرونا تمام شده، اما واقعیت این است که این بیماری قرار نیست دیگر هیچگاه این سیاره خاکی را ترک کند و بر اساس گفته کارشناسان، بعد از آن کرونا هم مانند سرماخوردگی و انفلوانزا خواهد بود. در این گزارش به بهانه فصل پاییز نگاهی به درآمدهای برخی از شرکت های واکسن سازی داشتیم که بعد از پاندمی کرونا، اقدام به ساخت واکسن این بیماری کردند. 
اگر بخواهیم به صورت کلی درباره میزان درامدهای شرکت های مطرح این حوزه حرف بزنیم، باید بگوییم که شرکت های مانند بیونتک، مادرنا، فایزر و شرکت داروسازی Regeneron توانستند رشد قابل توجه درآمدی را تجربه کنند به طوری که بر اساس گزارش پایگاه داده شرکت‌های مرکز اطلاعات دارویی، رشد درآمدهای سال به سال این شرکت ظرف یک سال میلادی یعنی از سال 2020 تا 2021 به بیش از 80 درصد رسیده است. تا جایی که بعد از فروش جهانی واکنس های این بیماری،  شرکت فایزر 81 میلیارد و 300 میلیون دلار و بیونتک هم 22 میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد داشته است. در این میان تولید واکسن Spikevax از سوی شرکت مادرنا هم باعث کسب درآمد 17 میلیارد و 700 میلیون دلاری این شرکت در سال 2021 شد. 
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که شرکتی مانند فایزر علی رغم رشدی که در سال 2020 داشته، در سه ماهه سوم سال میلادی گذشته، با کاهش 6 درصدی درآمدهایش مواجه شده و 22 میلایرد و 600 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. این مهم تنها به فایزر ختم نشد، بلکه شرکتی مانند جانسون اند جانسون هم که فروش 94 میلیارد و 800 میلیون دلار تا 95 میلیارد و 800 میلیون دلار را برای سال 2020 اعلام کرده بود، اما میزان فروش سه ماهه نخست این شرکت 23 میلیارد و 400 میلیون دلار بود که 200 میلیون دلار کمتر از پیش بینی های صورت گرفته، بود. شرکت مادرنا هم با کاهش 32 درصدی درآمدهایش بعد از فروکش کردن بیماری کرونا مواجه شد، به طوری که درآمد آن به 3 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید هر چند که این میزان بیشتر از برآورد تحلیلگران بوده است، اما در مجموع باید گفت که کرونا توانست وضعیت مالی شرکت های مطرح این حوزه را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار