• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۰ - ۱۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

مسئول هدایت دانشجویان؛ شورای فرهنگی دانشگاه ها هستند

ستار محمودی نسب، خبرنگار: دانشجوی امروز زیست متفاوتی نسبت به هم نسلی های قبلی خود دارد. زیستی که نمود عینی آن را به وضوح در اتفاقات اخیری که در دانشگاه ها ایجاد شده، می توان دید. دانشجویانی که حتی در شکل و شمایل اعتراض هم متفاوت از دانشجویان دهه های 70 و 60 هستند؛ هر چند که برخی از اساتید و فعالین آموزش عالی معتقدند این مسئله به دلیل آن است که دانشجویان هشتادی در دوران کرونا، درکی از زیست دانشجو و فضای دانشگاهی نداشتند و آموزش های غیرحضوری به آنها باعث شد تا آنها نگاه متفاوتی به دانشگاه داشته باشند. از طرف دیگر با فراگیر شدن ابزارهای ارتباطاتی، دیگر دانشگاه ها به عنوان مرجع اصلی برای دریافت خبرهای سیاسی دست اول نیستند؛ در حالی که تا پیش از آن، برگزاری برنامه های سیاسی از سوی تشکل های دانشجویی در محیط دانشگاه، یکی از مهمترین و پراقبال ترین برنامه های دانشجویی به شمار می رفت. موضوعی که این روزها به حاشیه رفته و می طلبد تا مسئولین دانشگاهی با در نظر گرفتن شرایط و مختصات دانشجوی امروز، برنامه ریزی جدیدی را در حوزه فعالیتهای فرهنگی داشته باشند. 
 نهله غروی‌نائینی، استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «فرهیختگان» گفت: واقعیت این است که دانشجویان دوره های قبل به نسبت نسلی که امروز وارد دانشگاه ها شده است، از نخبگی بیشتری برخوردار بود؛ اما نباید این مسئله را هم فراموش کرد که همه ما در تربیت نسل امروز دانشجویی مسئولیت داریم. به همین دلیل همه ارکان از خانواده گرفته تا معلمان و اساتید باید بتوانند در تعامل با یکدیگر برنامه تربیتی مناسب نسل جوان را اجرایی کرد. 
او به نقش شورای فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره و اظهار داشت: این شوراها در همه دانشگاه ها مسئولیت دارند تا فکری به حال هدایت نسل جوان کرده و برنامه ریزی مدونی را در این زمینه انجام دهند. نکته مهم این است که در این شوراها باید اساتید زن در کنار اساتید آقا حضور داشته باشند، نه اینکه بگوییم برخی اساتید مرد دور هم جمع شوند برای همه دانشگاه برنامه ریزی کنند. 
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به وسایل ارتباط جمعی و نقش آن در شکل گیری زیست دانشجوی امروز اشاره و تصریح کرد: رها کردن نسل جوان و وجود وسایل ارتباطات متنوع و تبلیغات گسترده در موضوعات متعدد باعث شده دانشجوی امروز، داشته‌های متفاوتی داشته باشد و جوانان با مسائلی روبه‌رو باشند که هرچند به اطلاعات آنها اضافه می‌کند، اما موضوع مهم این است که اگر پایه تربیتی درستی برای دانشجویان وجود نداشته باشد، آنها در طی کردن مسیرشان هم دچار اشتباه می‌شوند. 
به گفته او، در شرایط فعلی بحث تربیت اهمیت ویژه ای دارد؛ چرا که از این طریق می توان راه را به نسل جوان نشان داد؛ با این حال آنطور که انتظار می رفت نتوانستیم جوانان را در دانشگاه‌ها جذب کنیم و همین مسئله خود مشکلاتی را ایجاد کرده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین