• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» از حضور علیرضا زاکانی در دانشگاه شریف گزارش می‌دهد

دوئل 180 دقیقه‌ای دانشجویان با شهردار تهران

روز گذشته در 15 آذر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه شریف رفت. در برنامه‌ای که حدود‌ سه‌ساعت طول کشید، حرف‌های ناگفته اقشار مختلف جامعه از زبان دانشجویان در حضور شهردار تهران گفته شد.

دوئل 180 دقیقه‌ای دانشجویان با شهردار تهران

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:روز گذشته در 15 آذر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه شریف رفت. در برنامه‌ای که حدود‌ سه‌ساعت طول کشید، حرف‌های ناگفته اقشار مختلف جامعه از زبان دانشجویان در حضور شهردار تهران گفته شد. از طرفداران پر و پا قرص رسانه‌های معاند تا کسانی که اخبار صداوسیما را نگاه می‌کنند و دانشجویانی که خواهان ماندن در ایران بودند، همگی حرف زدند. برنامه رأس ساعت 1 بعد از ظهر شروع شد. پیش از آمدن زاکانی ظرفیت سالن تکمیل شد و جمعیتی که وارد سالن می‌شد، روی زمین و پله‌ها می‌نشستند. بعد از گذشت زمان کوتاهی، زاکانی به‌همراه جلیلی رئیس دانشگاه شریف، وارد سالن جابر ابن‌ حیان شدند. برنامه در ابتدا با قرائت قرآن آغاز شد و بعد سرود ملی پخش شد. اکثریت سالن برای سرود ملی ایستادند و همخوانی کردند.

  این گستره شغلی طبیعی نیست!
 بعد از پایان پخش سرود ملی، علی عسگری، نماینده بسیج دانشجویی با دعوت مجری پشت تریبون آمد تا مواضع خود را بیان کند. عسگری صحبت خود را این گونه آغاز کرد: «امروز آنچه بیش از همه ما را نگران می‌کند، تهی‌ شدن جمهوری اسلامی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. آنچه امروز نقطه اشتراک تمام شهروندان این آب و خاک است، نگرانی درباره ایران و آینده ایران است. ایرانی که این روزها حال خوشی ندارد.» او در ادامه در پنج بخش مانند جمهور معترض، شایسته‌سالاری، شفافیت و ملت محرم، عدالت دربرابر ملت و شهرداری ناکارآمد نکاتی را درباره حاکمیت و شهرداری بیان کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «شایسته سالاری و مردم‌سالاری؛ آقای زاکانی راستش نمی‌دانم با چه کسی صحبت می‌کنم، یک فعال دانشجویی سابق که پا به عرصه سیاست گذاشته یا پزشکی که عرصه روزگار او را سوار بر صندلی خیابان بهشت کرده است؟ هرچه باشد این گستره شغلی طبیعی نیست.»
زاکانی در پاسخ به این سوال گفت: «من سیاستمدارم و پزشک و هیات‌علمی دانشگاه نیز هستم. شهرداری ماده 55، 27 بند دارد که دو بند آن ناظر به سلامت است. مگر می‌توان سلامت را از جامعه گرفت؟» 

 ما باید گفت‌وگو با شما را تحریم می‌کردیم
بعد از صحبت‌های هشت‌دقیقه‌ای نماینده بسیج، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی، ابوالفضل مختاریان، پشت تریبون حاضر شد. صحبت‌های ابتدایی مختاریان درباره ادعای انقلابگری و ولایت‌مداری زاکانی و عدم توجه به بیانات رهبری با تشویق دانشجویان بسیاری همراه شد. مختاریان در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «بهتر نبود به قانون ولو قانون بد و ناقص احترام می‌گذاشتید؟ البته همین که مرزهای بسته اصولگرایی قبول کرد، قانون می‌تواند مشکل داشته باشد، جای شکرش باقی است. در اصل به دلیل بی‌قانونی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی که برای رسیدن به این پست داشتید ما باید گفت‌وگو با شما را تحریم می‌کردیم، اما چاره‌ای نیست.» 
او در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: «اما بحث دیگر که نگران‌کننده است و امنیت شهر تهران را برای ساکنان آن به شدت به خطر انداخته، رجعت ارتجاعی به دست‌فرمان آسمان‌فروشی در شهر تهران است. بررسی عملکرد شهرداری تهران در دوره ریاست شما حکایت از آن دارد که شهرداری مجددا می‌خواهد با در اولویت قرار دادن درآمدزایی از ناحیه تراکم‌فروشی، مشکلات بودجه‌ای خود را حل کند. اتخاذ رویکرد توسعه عمودی شهر به‌جای توسعه افقی نه‌تنها با سیاست‌های اتخاذشده از سمت دولت متناقض است، بلکه به‌طور جدی زیست شهری شهروندان تهران را تهدید خواهد کرد. درواقع با این کار انگار شهرداری امنیت و آسایش شهروندان را با درآمد معاوضه کرده، آن هم درآمدی که چندین برابر آن در میان‌مدت از جیب شهرداری بیرون خواهد آمد. همه اینها درحالی است که شما در اظهارنظری سابق بر این گفته بودید: «در تهران هرگز تراکم‌فروشی نداریم.» پس این حجم مصوبات جدید کمیسیون ماده ۵ چیست و چرا مصوبات ماده ۱۰۰ را شفاف نمی‌کنید؟ اصلا آقای زاکانی به این سوال پاسخ بدهید،‌ در دوره ریاست شما، چند پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به تخریب گرفته و رای اجرا شده؟
شهردار تهران درباره این ادعا که قانون را تغییر دادند، گفت: «عین قانون را برای من اجرا کردند، بعد از آن نیز در دیوان عالی عدالت اداری کسانی شکایت کردند و رد شکایت شد. در فضای مجازی تبلیغی می‌شود اما حق شما و مرا ضایع می‌کند. حق شما را به این‌عنوان که باید خدمت بگیرید. تهران مستثنی است و درحقیقت مدرک در موضع شهردار تهران مورد قیاس قرار نمی‌گیرد، چون جایگاهی سیاسی دارد و عضو هیات‌دولت است. افرادی بوده‌اند که نمی‌خواستند من به شهرداری بروم برای اینکه بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان از پول مردم را بازگرداندم.» 
پس از صحبت‌های مختاریان، حسن‌پور نماینده شورای صنفی دانشجویان، پشت میکروفن آمد. وی که کمتر از پنج‌دقیقه صحبت کرد، در بخشی از آن گفت: «نماینده مجلسی هستید که به‌عنوان پاداش حضور پوششی در مناظرات بین وزارت بهداشت و شهرداری، شهرداری را انتخاب کردید، آن هم در حالتی که مدرک تحصیلی مرتبط نداشتید و تمام ترم‌های تحصیلی را بدون مشروطی نگذراندید.» صحبت‌های حسن‌زاده با حمایت و تشویق حضار داخل سالن همراه شد و دانشجویان او را با شعار «باشرف باشرف» تشویق کردند. مجری برنامه با اشاره به اینکه برخی نمایندگان دانشجویی دعوت را برای سخنرانی قبول نکردند، تریبون را به زاکانی داد تا درباره مسائل مطرح‌شده صحبت کند. 
شهردار تهران در پاسخ به صحبت‌های حسن‌پور گفت: «من زمانی که مشروط شدم، دو بچه داشتم و درکنار آن کار نیز می‌کردم. من با تمام وجود به این موضوع افتخار می‌کنم.»

 فاسد دانشجویی است که با چاقو وارد دانشگاه می‌شود
زاکانی سخنان خود را با پرداختن به 16 آذر و جنبش‌های دانشجویی آغاز کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «اشکال است و باید آن را اصلاح کرد. صحبت از مبارزه با فساد شد. من چندین‌بار برای مبارزه با فساد دادگاه رفته‌ام. اگر اسامی افرادی را بگویم که با آنها مبارزه کردم، ممکن است درست نباشد. من با وزیر اطلاعات بعد از آمدن به صحن مجلس، سه بار دادگاه رفتم و پیروز بیرون آمدم. با مرتضوی دادستان تهران، دو معاون رئیس جمهور، وزیر نفت دادگاه رفتم. آنقدر غیرت داشتم که به دادگاه رفتم. شما حاضرید یک سیلی بخورید؟» 
در ادامه دانشجویان در پاسخ به سوال زاکانی بله گفتند. بعد از آن یکی دیگر از دانشجویان با صدایی رسا گفت: «این چه نظامی است که سر تا پای آن فاسد است؟»
زاکانی در پاسخ به این سوال گفت: «اصلا این‌طور نیست. نظامی که فاسد است، آمریکاست. اسرائیل و عربستان است. من می‌گویم شما شعار فساد را می‌دهید اما من برای آن دادگاه می‌روم. چه کسی فاسد است؟ من؟ همانی که مردم را می‌کشد؟ فاسد کسی است که با چاقو وارد دانشگاه می‌شود. همان خائنی که از محیط دانشگاه سوءاستفاده می‌کند و به ارکان نظام فحش می‌دهد. کسی با شما صاف و صادق حرف نزده است.»
 بعد از این صحبت‌ها جمعی از دانشجویان سالن را ترک کردند و زاکانی در واکنش به این حرکت گفت: «شما گروه فشار هستید، فرار نکنید و بشنوید!»

 ایستادن همه پشت این تریبون آزاد بود
بعد از صحبت‌های شهردار تهران، نوبت به سوالات دانشجویان رسید. در ابتدا فردی که خود را از پرسنل شهرداری تهران معرفی کرد و پشت تریبون رفت که با اعتراض دانشجویان مواجه شد، علیرضا زاکانی نیز از پاسخ به این فرد امتناع کرد.
سیدرضا حسینی‌تبار یکی از دانشجویان دانشگاه شریف بالای سن رفت و درباره مردمی صحبت کرد که کف صحنه هستند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «مردم از تبعیض ناراحت هستند. ما در صحنه دانشگاه ناعدالتی آموزشی را می‌بینیم. به نظر شما چه می‌‌شود که امروز به این مرحله می‌رسیم که به‌صورت غیرمستقیم به مردم می‌گوییم هر کسی که پولدارتر است در دانشگاه بهتری درس می‌خواند. شورای عالی چگونه می‌تواند بگوید که 55 درصد دانشگاه شریف جز دهک 10 درآمدی هستند. برنامه شما برای عدالت آموزشی چیست؟» 
زاکانی در پاسخ به این سوال گفت: «فقر قابل‌تحمل است، زمانی من جایی رفته بودم. پیرمردی کنار من نشست که پیراهن مندرسی به تن داشت و گفت من فقیرم اما اصلا ناراحت نیستم که فقیرم اما از تبعیض ناراحت هستم. من در شورای انقلاب و مجموعه آموزشی نقشی ندارم تنها به این دلیل که در مسیر تحول برای آموزش کشور بتوانیم از ظرفیت‌های شهر استفاده کنیم، در خدمت شما هستم.» 

 اهتزاز کارت‌های دانشجویی برای رد یک ادعا!
بعد از این مکالمه، حدودا پنج‌نفر دیگر از دانشجویان به‌صورت مستقل پشت این تریبون حاضر شدند و از مسائل مختلفی صحبت به میان آوردند. همایون فلاحی روی سن آمد و در ابتدای صحبت‌های خود ادعا کرد که بیش از 500 نفر غیردانشجو وارد دانشگاه شدند، این صحبت با واکنش سریع دانشجویان مواجه شد و دانشجویان در اعتراض به این ادعا، کارت‌های دانشجویی خود را بالا آوردند.
دانشجوی بعدی که پشت این تریبون ایستاد، دختری بود که بدون رعایت قانون حجاب صحبت‌های خود را آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با اعتراض گروهی از دانشجویان مواجه شد. زاکانی در پاسخ به آن گفت: «بگذارید حرف بزند، ممکن است فردی بخواهد نماینده داعش یا... باشد.» این دانشجو پس از پایان صحبت‌های خود سالن را ترک کرد.
شهردار تهران در پاسخ او گفت: «اینکه بی‌حجاب روی سن حاضر شده‌اند، شکستن قانون کشور است و کسی که به قانون کشور پایبند نباشد به هیچ چیزی پایبند نیست.» 

 یک ایران در وجود من است
میلاد رخشان‌پور دانشجوی بعدی بود که صحبت‌های خود را با از بین بردن مرز بین بسیجی و غیربسیجی ادامه داد و گفت: «من مهندسی صنایع می‌خوانم. اهواز به دنیا آمدم، اصفهان زندگی می‌کنم و تهران هم درس می‌خوانم؛ خلاصه که یک ایران در وجود من است. می‌خواهم بگویم مهاجرت حق است اما نباید اجبار شود. نباید من که از سال 98 وارد دانشگاه شدم از بقال سرکوچه تا فامیل و آشنا درباره مهاجرت از من بپرسند. من نمی‌توانم در کشوری بروم که نمی‌توانم حتی با هموطنم شوخی کنم. من زاده این هستم که به زبان شیرین فارسی صحبت کنم، پس آقای زاکانی خواهش می‌کنم در صحن‌های علنی بیشتر درباره مهاجرت صحبت کنید که ضربه‌های بسیاری از آن خورده‌ایم. پاینده باد ایران.»
زاکانی به صحبت‌های این دانشجو هم پاسخ داد و گفت: «ما مکلفیم، چون ایران این ظرفیت را دارد که بر بام جهان بنشیند و پیشتاز باشد. باید دست در دست هم ایران را بسازیم. کامروایی و ناکامروایی آن برای ماست. باید تلاش کنیم آرمان‌های انقلاب تبدیل به الگو نشود، اگر تبدیل به الگو شود مهارشدنی نیست و الان امید داریم که مهارش کنیم.» این جلسه با تمام حواشی خود بعد از سه‌ساعت به‌پایان رسید.
خروج زاکانی از سالن هم با حواشی بسیاری همراه شد. او مقابل در ورودی دانشکده شیمی نیز با دانشجویان گفت‌وگوی کوتاهی داشت و چهره‌به‌چهره با دانشجویان صحبت کرد. هرچند عده‌ای از دانشجویان با شعارهای تندی سعی بر متشنج کردن فضا داشتند اما توفیقی در ایجاد جو منفی پیدا نکردند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار