• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۳ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اتاق شیشه‌ای دانشگاه‌های برتر دنیا (قسمت سوم)

رشد 14 درصدی درآمد دانشگاه کالیفرنیا در 2022

دانشگاه کالیفرنیا بیش از 150 سال است که فرصت‌های آموزشی و اقتصادی گسترده‌ای را برای دانشجویان خود فراهم کرده و همین امر، این دانشگاه را به مرکزی برای نوآوری در آمریکا تبدیل کرده است.

رشد 14 درصدی درآمد دانشگاه کالیفرنیا در 2022

ندا اظهری ، مترجم: دانشگاه کالیفرنیا بیش از 150 سال است که فرصت‌های آموزشی و اقتصادی گسترده‌ای را برای دانشجویان خود فراهم کرده و همین امر، این دانشگاه را به مرکزی برای نوآوری در آمریکا تبدیل کرده است. این دانشگاه نیز مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های دنیا، روزهای دشواری را در همه‌گیری کرونا پشت سر گذاشت اما دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات‌علمی در این مدت با خلاقیت و انعطاف‌پذیری بالایی توانستند با چالش‌های ایجادشده کنار بیایند. در این میان، مقامات دانشگاهی تلاش کرده‌اند فرصت‌های تازه‌ای را پیش‌روی نسل تازه دانشجویان کالیفرنیایی ایجاد کرده تا در همکاری با دولت کالیفرنیا، بتوانند 23 هزار دانشجوی بیشتر را تا 2030 به تعداد ثبت‌نامی‌های این دانشگاه اضافه کنند. همین چند ماه پیش بود که دانشگاه اعلام کرد که در قالب طرحی جدید، قرار است ابتکاری جدید در نظر بگیرند که طبق آن دانشجویان بومی کالیفرنیا بتوانند شهریه‌های دولتی را پرداخت کرده و کاملا تحت پوشش هزینه‌های خدمات دانشجویی قرار گیرند.در بررسی گزارش مالی دانشگاه‌ها در سال 2022، این بار به سراغ دانشگاه کالیفرنیا رسیده‌ایم که با ارائه گزارش کامل از وضعیت مالی، شفافیت مالی را رعایت کرده است. دانشگاه کالیفرنیا در کنار آموزش‌وپرورش دانشجویان در بسیاری از حوزه‌ها، طرح‌هایی را برای دستیابی به برنامه‌های خنثی‌سازی کربن و دستیابی به اهداف پایداری در نظر گرفته است. مقامات این دانشگاه در سال 2021 مرکزی را برای بررسی وضعیت اقلیمی راه‌اندازی کرد که به بررسی منصفانه اقدامات اقلیمی در این کشور پرداخته و علاوه بر این، در مراکز مختلف اقلیمی و سلامت، راه‌حل‌هایی را برای بهبود سلامت بشر مدنظر قرار داده‌اند. دانشگاه کالیفرنیا سطح بالایی را از لحاظ تعالی در پژوهش، آموزش و مراقبت بیماران حفظ کرده است. تعداد بالای ثبت‌نامی دانشجویان برای پذیرش در ترم پاییز 2022 دانشگاه بیانگر ارزشی است که مدرک این دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌دهد. در این بین، دانشکده‌ها و بیمارستان این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آمریکا قرار دارند. محققان این دانشگاه هر روز به دنبال دانش و فناوری‌های جدید برای پاسخگویی به چالش‌های پیش‌روی جامعه هستند. دانشگاه کالیفرنیا یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزش عالی در دنیاست که در زمینه آموزش، پژوهش، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات عمومی نقش فعالی دارد. این دانشگاه از 10 پردیس، پنج مرکز پزشکی، چهار دانشکده حقوق، بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سراسر ایالت تشکیل شده است. این دانشگاه همچنین در مدیریت سه آزمایشگاه ملی سازمان انرژی آمریکا نیز فعالیت دارد.

 موقعیت مالی دانشگاه کالیفرنیا
بیانیه‌هایی که پیرامون وضعیت خالص مالی دانشگاه کالیفرنیا ارائه می‌شود، وضعیت مالی آن دانشگاه را در پایان هر سال مالی نشان می‌دهد. این وضعیت، کل دارایی‌های دانشگاه، خروجی‌های معوق، بدهی‌ها، ورودی‌های معوق و وضعیت خالص را نشان می‌دهد. تفاوت میان دارایی‌ها، خروجی‌های معوق، بدهی‌ها و ورودی‌های معوق با عنوان وضعیت خالص شناخته می‌شود. خروجی‌های معوق شامل مصرف دارایی‌های خالص توسط دولت که در دوره‌های آتی قابل‌استفاده است. ورودی‌های معوق نیز به تملک دارایی‌هایی خالص توسط دولت اطلاق می‌شود که از سوی دولت برای دوره‌های آتی قابل‌استفاده است.ورودی‌های معوقه به امتیاز خدمات دانشگاه‌ها، سود ناشی از بازپرداخت بدهی، فروش برخی از درآمدهای حق امتیاز آتی حق اختراع، تغییر در ارزش آتی تخمینی قراردادهای تقسیم سود غیرقابل‌برگشت و تغییرات مشخص در خالص بازنشستگی و مزایای خالص سلامت بازنشستگان اطلاق می‌شود. تغییر در جریان‌های ورودی معوقه عمدتا به‌دلیل نوسانات ایجادشده در بدهی خالص بازنشستگی مربوط به عملکرد بازار سرمایه‌گذاری و بدهی سلامت بازنشستگان درنتیجه تغییرات در نرخ کاهش است.   طبق آخرین گزارش‌های مالی این دانشگاه در سال 2022، کل دارایی‌های دانشگاه کالیفرنیا 92 میلیارد و 857 میلیون دلار برآورد شده است که از این میان، 37 میلیارد و 341 میلیون دلار آن سرمایه‌گذاری شده و 2 میلیارد و 163 میلیون دلار صرف سرمایه‌گذاری وثیقه نقدی، 6 میلیارد و 124 میلیون دلار صرف حساب‌های خالص دریافتی، 41 میلیارد و 675 میلیون دلار صرف دارایی‌های خالص سرمایه‌ای و 5 میلیارد و 554 میلیون دلار نیز صرف سایر دارایی‌ها شده است. ورودی‌های معوق چیزی بالغ بر 11 میلیارد و 430 میلیون دلار تخمین زده شده است. سرمایه‌گذاری خالص در دارایی‌های سرمایه‌ای دانشگاه کالیفرنیا 11 میلیارد و 805 میلیون دلار برآورد شده است که یک میلیارد و 307 میلیون دلار آن در سرمایه‌گذاری‌های غیرقابل گسترش، 11 میلیارد و 527 میلیون دلار در سرمایه‌گذاری‌های قابل‌گسترش و 24 میلیارد و 187 میلیون دلار نیز صرف سرمایه‌گذاری‌های نامحدود می‌شود. کل دارایی‌ها و خروجی‌های معوقه دانشگاه کالیفرنیا در سال 2022 بالغ بر 104 میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده شده است که در مقایسه با 100 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 2021 و 94 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2020 با رشد خوبی مواجه شده است. دارایی‌های سرمایه‌ای به دلیل تداوم سرمایه‌گذاری در تسهیلات مازاد بر استهلاک افزایش یافته است. اما در این میان، سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه در سال 2022 به دلیل بازده منفی بازار مالی با کاهش مواجه شده است به‌طوری که مقدار آن از 38 میلیارد و 448 میلیون دلار در سال 2021 به 37 میلیارد و 341 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. خروجی‌های معوقه هم در ابتدا به دلیل تغییرات ایجادشده در حقوق خالص بازنشستگی و تعهدات مزایای سلامت بازنشستگان دچار نوسان شده است.

 سرمایه‌گذاری‌هایی که نوسان داشتند
سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی دانشگاه کالیفرنیا انجام می‌شود، اصولا در این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد: سرمایه‌گذاری مشترک کوتاه‌مدت (STIP)، کل بازده سرمایه‌گذاری مشترک (TRIP)، سرمایه‌گذاری مشترک آبی و طلایی (BGP) و سرمایه‌گذاری مشترک عمومی موقوفه (GEP). وجوه نقدی عملیاتی و درآمدهای اوراق قرضه برای هزینه‌های ساخت‌وساز در STIP سرمایه‌گذاری می‌شود. دانشگاه از سرمایه‌گذاری‌های STIP برای رفع نیازهای نقدینگی عملیاتی خود استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاری TRIP فرصتی را برای افزایش بازده سرمایه‌ای بلندمدت با بهره‌گیری از صرفه‌جویی در مقیاس سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای بزرگ در طیف گسترده‌ای از طبقات دارایی فراهم می‌آورد. دانشگاه بهره‌مندی خود را از سرمایه‌گذاری TRIP به حداکثر می‌رساند؛ درحالی‌که هنوز بودجه کافی را در بخش STIP برای رفع نیازهای عملیاتی و نقدینگی حفظ کرده است. سرمایه‌گذاری BGP برای افزایش بازده با سرمایه‌گذاری غیرفعال وجوه در بازارهای سهام و با درآمد ثابت و در عین حال حفظ نقدینگی ایجاد شده است. دانشگاه کالیفرنیا از استراتژی‌های تخصیص دارایی استفاده می‌کند که برای بهینه‌سازی بازده سرمایه‌گذاری در طول زمان مطابق با اهداف سرمایه‌گذاری در سطوح قابل‌قبول در نظر گرفته شده است. سرمایه‌گذاری GEP در سال 2022 بازده سودی معادل 7.6درصد داشته که این مقدار در سال‌های 2021 حدود 33.7درصد و در سال 2020 معادل 5درصد اعلام شده است. سرمایه‌گذاری BGP از ابتدای جولای 2019 تا 30 آوریل 2020 با منحل شدن سرمایه‌گذاری مشترک، بازدهی 5درصدی داشته است. این نوع سرمایه‌گذاری در ابتدای آوریل 2021 مجددا راه‌اندازی شد و بازده مثبت 5.8درصد تا ژوئن 2021 و بازده 15.2درصدی در سال 2022 داشته است. سرمایه‌گذاری مشترک TRIP نیز به ترتیب در سال‌های 2022، 2021 و 2020 بازدهی معادل 11.3، 21.2 و 1.7درصد داشته است. سرمایه‌گذاری STIP نیز بازدهی مثبت 0.4، 0.8 و 2.1 درصدی در سال‌های 2022، 2021 و 2020 داشته است

 4 میلیارد دلار، کل دارایی‌های خالص سرمایه‌ای 
رشد ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه کالیفرنیا و نیازهای مستمر این مرکز به نوسازی، مدرن‌سازی و اصلاح تجهیزات و تسهیلات موجود ازجمله عوامل محرک در سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای به‌شمار می‌روند. هزینه‌های سرمایه‌ای باسرعت ادامه پیدا می‌کنند تا تسهیلات لازم برای حمایت از آموزش، پژوهش و خدمات عمومی دانشگاه و نیز برای مراقبت از بیماران فراهم شود. هزینه‌های سرمایه‌ای شامل ساخت و بازسازی ساختمان‌های دانشگاه، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، خدمات دانشجویی، سازه‌های پارکینگ و پروژه‌های زیربنایی در هر 10 پردیس و پنج مرکز پزشکی می‌شود. دانشگاه با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در پردیس‌ها، هدف خود را روی افزایش مسکن مقرون‌به‌صرفه برای تعداد بیشتری از دانشجویان گذاشته است. بیشترین افزایش دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 2022 مربوط به ساخت مسکن و تاسیسات پژوهشی در پردیس‌های مختلف و گسترش امکانات مربوط به مراکز درمانی بوده است. این درحالی است که بالاترین افزایش دارایی‌های سرمایه‌ای در سال گذشته به ساخت تسهیلات مسکن در پردیس‌های مختلف و تداوم نوسازی تسهیلات برای ایمنی لرزه‌ای اختصاص پیدا کرده بود. کل دارایی‌های افزوده سرمایه‌ای در سال 2022 قریب چهارمیلیارد دلار برآورد شده بود که در مقایسه با چهارمیلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2021 و چهارمیلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2020 روند کاهشی داشته است. سایر دارایی‌های دانشگاه کالیفرنیا هم شامل وجوه نقد و سرمایه‌گذاری‌های نگهداری‌شده از سوی متولیان، مطالبات تعهدشده، اسناد و مدارک دریافتی وام مسکن، موجودی‌ها و مطالبات سازمان انرژی آمریکا را شامل می‌شود.

 رشد 9 درصدی بدهی‌ها و ورودی‌های معوقه 
تغییرات ایجادشده در ارزش منصفانه نرخ سود دانشگاه با زیان و ضررهای ناشی از بازپرداخت بدهی، تعهدات دارایی‌های بازنشستگی و تغییرات معین در خالص بدهی‌های مستمری و خالص مزایای سلامت بازنشستگان به‌عنوان جریان خروجی معوقه مشخص می‌شود. در سال 2022، خروجی‌های معوقه به‌دلیل بازده سرمایه‌گذاری کمتر از حد انتظار برای طرح بازنشستگی دانشگاه کالیفرنیا افزایش یافت. در سال 2021، این خروجی‌های معوقه به‌دلیل بازده سرمایه‌گذاری بالاتر از حد برای طرح بازنشستگی این دانشگاه کاهش یافت. بدهی‌ها و ورودی‌های معوقه دانشگاه کالیفرنیا در سال 2022 در مقایسه با 95 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 2021، با رشد حدودا 9 درصدی به 104 میلیارد دلار رسید. تغییر در سال 2022 در درجه اول مربوط به افزایش بدهی‌ها برای مزایای بازنشستگی بوده است. این درحالی است که در سال 2021، بدهی ناشی از مزایای بازنشستگی به‌دلیل عملکرد مطلوب بازار در سرمایه‌گذاری کاهش یافت و جریان‌های ورودی معوقه با افزایش روبه‌رو شدند.

 کاهش 500 میلیون دلاری بدهی‌های معوقه
دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع مختلفی چون مشارکت‌های سهام دانشگاه، حمایت‌های دولتی، هدایا، اوراق قرضه درآمدی، وام‌های بانکی و اجاره‌ها یا ساختارهایی شامل اشخاص حقوقی تامین می‌شوند. اوراق تجاری و وام‌های بانکی، تامین مالی موقت را برای دارایی‌های سرمایه‌ای در دوره ساخت‌وساز فراهم می‌کند. بدهی‌های معوقه به ترتیب سه‌میلیارد و 100 میلیون دلار و سه‌میلیارد و 600 میلیون دلار در سال‌های 2022 و 2021 افزایش داشته است. بدهی‌های دانشگاهی که برای تامین دارایی‌های سرمایه‌ای مالی مورداستفاده قرار می‌گیرند قریب به 0.9 میلیارد دلار برآورد شده است. مجموع بدهی‌های معوقه در پایان سال 2022 چیزی حدود 35 میلیارد و 700 میلیون دلار تخمین زده‌شده است که تا حدودی رشد داشته است. در سال 2022، اوراق قرضه درآمدی مرکز پزشکی به ارزش 0.4 میلیارد دلار برای عملیات‌های دانشگاهی و دومیلیارد و 600 میلیون دلار برای تامین مالی خرید، ساخت، بهبود و نوسازی برخی امکانات در مراکز پزشکی دانشگاه صادر شده است. علاوه بر‌ این، 191 میلیارد و 300 میلیون دلار اوراق قرضه معاف از مالیات برای تامین مالی ساخت دوباره تسهیلات مسکن اختصاص یافت. کاهش بدهی‌های معوقه شامل 852 میلیارد و 600 میلیون دلار برای پرداخت‌های اصلی برنامه‌ریزی‌شده است.  دانشگاه 411 میلیارد و 700 میلیون دلار اوراق قرضه درآمد پروژه محدود معاف از مالیات را به فروش رساند که در فوریه 2022 تحویل داده‌ شده تا اوراق قرضه درآمد پروژه محدود قابل‌پرداخت را تامین مالی کند. علاوه بر این 277 میلیون و 400 هزار دلار اوراق قرضه معاف از مالیات برای تامین مالی و تامین مالی مجدد ساخت تسهیلات مسکن منتشر شد. کاهش بدهی‌های معوقه یک میلیارد دلار برای پرداخت‌های اصلی برنامه‌ریزی‌شده را دربرمی‌گیرد.  وضعیت خالص نشان‌دهنده سود باقی‌مانده دارایی‌های دانشگاه و خروجی‌های معوقه پس از کسر کلیه بدهی‌ها و جریان‌های ورودی معوقه است. وضعیت خالص دانشگاه در سال 2022، نیم‌میلیارد دلار اعلام شده، درحالی‌که این رقم در سال 2021 به چهارمیلیارد و 800 میلیون دلار رسیده بود. بخش خالص وضعیت سرمایه‌گذاری‌شده در دارایی‌های سرمایه‌ای، خالص استهلاک انباشته و بدهی معوقه مربوط که برای تامین مالی خرید، ساخت یا بهبود این دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود، 11 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2022 تعیین شده است که دانشگاه برای حمایت از رشد خود به سرمایه‌گذاری در امکانات فیزیکی ادامه می‌دهد. سرمایه‌گذاری خالص در دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 2022 به میزان یک میلیارد و 900 میلیون دلار کاهش‌یافته است.

 درآمد 46 میلیارد و 888 میلیون دلاری
صورت درآمدها، هزینه‌ها و تغییرات در موقعیت خالص، نمایشی از نتایج عملیاتی دانشگاه است و بهبود یا وخیم‌تر شدن وضعیت مالی دانشگاه را نشان می‌دهد. برخی از درآمدهای قابل توجهی که برای حمایت عملیاتی از ماموریت آموزشی دانشگاه بودجه‌بندی شده، باید به‌عنوان درآمدهای غیرعملیاتی، از جمله اعتبارات آموزشی دولتی، هدایای خصوصی و درآمد سرمایه‌گذاری ثبت شوند. درآمدهای کل عملیاتی و غیرعملیاتی دانشگاهی کالیفرنیا مبلغی بالغ بر 46 میلیارد و 888 میلیون دلار را شامل می‌شود که در مقایسه با 41 میلیارد و 193 میلیون دلار در سال 2021 با رشد حدودا 14 درصدی یا 5 میلیارد دلاری مواجه شده است. شهریه‌های دانشجویی 5 میلیارد و 441 میلیون دلار، اعتبارات آموزشی دولتی 4 میلیارد و 297 میلیون دلار، گرنت‌های مستقیم دولتی 843 میلیون دلار، گرنت‌های فدرال 444 میلیون دلار، گرنت‌ها و قراردادها 7 میلیارد و 55 میلیون دلار، مراکز پزشکی 17 میلیارد و 507 میلیون دلار، فعالیت‌های آموزشی 5 میلیارد و 351 میلیون دلار، شرکت‌های کمکی یک میلیارد و 646 میلیون دلار، بخش آزمایشگاه‌های انرژی یک میلیارد و 31 میلیون دلار، هدایای خصوصی یک میلیارد و 737 میلیون دلار و سایر درآمدها نیز یک میلیارد و 536 میلیون دلار هستند که درمجموع کل درآمدهای دانشگاه کالیفرنیا را تشکیل می‌دهند. میزان ثبت‌نام‌های دانشجویی در سال 2022 با رشد 1/3 درصدی مواجه شد و نرخ شهریه‌ها هم با افزایش حدودا 340 میلیون دلاری روبه‌رو شده است. 

 زیان خالص و خرجی که با دخل جور در نمی‌آید
با در نظر گرفتن میزان رشد درآمدی که دانشگاه کالیفرنیا در سال 2022 با آن روبه‌رو بوده، کل هزینه‌های این دانشگاه از کل درآمد آن بالاتر بوده و به عبارتی با یک میلیارد و 592 میلیون دلار زیان خالص مواجه شده است. کل هزینه‌های این دانشگاه در سال‌جاری حدود 48 میلیارد و 480 میلیون دلار برآورد شده است. حقوق و دستمزدها 19 میلیارد و 887 میلیون دلار، مزایای مستمری 4 میلیارد و 338 میلیون دلار، مزایای سلامت بازنشستگی یک میلیارد و 238 میلیون دلار، سایر مزایای کارمندان 4 میلیارد و 615 میلیون دلار، بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی یک میلیارد و 182 میلیون دلار، منابع و مواد 5 میلیارد و 361 میلیون دلار، استهلاک 2 میلیارد و 627 میلیون دلار، هزینه سود یک میلیارد و 126 میلیون دلار و سایر هزینه‌ها 7 میلیارد و 115 میلیون دلار را تشکیل می‌دهند که کل هزینه‌های این دانشگاه را به خود اختصاص می‌دهند. 

 کاهش 380 میلیون دلاری موقوفه‌ها و هدایای دانشگاهی
کل ارزش موقوفه‌ها و هدایایی که توسط دانشگاه نگهداری و اداره می‌شود، به استثنای درآمد توزیع شده در سال 2022 حدود 19 میلیارد و 506 میلیون و 375 هزار دلار برآورد شده است که شامل 5 میلیارد و 485 میلیون دلار موقوفه، حدود 11 میلیارد دلار بودجه‌های عملیاتی به‌عنوان موقوفه و 3 میلیارد و 113 میلیون دلار هدایا را دربرمی‌گیرد. این در‌حالی است که کل موقوفه‌ها و هدایای دانشگاه کالیفرنیا در سال 2021 رقمی بالغ بر 19 میلیارد و 885 میلیون و 582 هزار دلار را دربرمی‌گرفت که در سال‌جاری حدود 380 میلیون دلار نسبت به سال 2021 کاهش نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار