• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۳۰ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو در سطح استان ایلام

 براساس سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، این روزها اختیارات بیشتری به واحدها واگذار شده است؛ مسئولان دانشگاه این روزها از مدیران و روسای استان‌ها خواسته‌اند استان خود را به یک یا دو قطب علمی متناسب با مزیت‌‌های استان تبدیل کنند تا هر شهر در یک حوزه فعالیت کند.

رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو در سطح استان ایلام

 براساس سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، این روزها اختیارات بیشتری به واحدها واگذار شده است؛ مسئولان دانشگاه این روزها از مدیران و روسای استان‌ها خواسته‌اند استان خود را به یک یا دو قطب علمی متناسب با مزیت‌‌های استان تبدیل کنند تا هر شهر در یک حوزه فعالیت کند. در دانشگاه آزاد استان ایلام نیز وضعیت به همین صورت است و این روزها دهلران و مهران به‌عنوان قطب نفت و گاز در این حوزه ورود کرده و قرار است رشته‌های متناسب با این حوزه نیز در این دانشگاه تعریف شود. البته یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی که دانشگاه آزاد استان ایلام این روزها پیگیری می‌کند حفاظت و صیانت از جنگل‌های زاگرس و منابع طبیعی این استان است. آن‌طور که بهروز ناصری رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام به «فرهیختگان» گفته قرار است با استفاده از اعتبارات استانی در حوزه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان ورود کرده و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود. دانشگاه آزاد ایلام می‌خواهد به دستگاه‌های مربوطه در حوزه تحقیق و پژوهش کمک کرده و با ارائه راهکار بتواند در حفظ و منابع طبیعی استان که نقش اساسی در حفظ منابع آب، حفظ حیات‌وحش و حفظ جنگل‌ها دارد ورود کند. 

  استان ایلام رتبه نخست جذب دانشجو در کشور
بهروز ناصری رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام درخصوص اقدامی که در این واحد برای سال جدید تحصیلی انجام شده؛ عنوان کرد: «تلاش برای راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی در سطح استان انجام شده است. در حوزه جذب دانشجو نیز رتبه اول را کسب کردیم؛ به عبارتی به نسبت سایر استان‌ها رتبه اول جذب دانشجو را به خود اختصاص دادیم.»
او با بیان اینکه درصدد هستیم رشته‌های در حوزه آمایش و رشته‌های متناسب با نیاز استان را از مقطع کاردانی تا دکتری توسعه دهیم اضافه کرد: «این رشته‌ها متناسب با آمایش و بحث اشتغال در استان است. این رشته‌ها بیشتر در حوزه نفت و گاز و صنعت بوده که حدود 40 رشته از مقطع کاردانی تا دکتری را در برمی‌گیرد.»

 راه‌اندازی زائرسرای مهران تا اربعین سال آینده
ناصری با بیان اینکه در حوزه کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای چند پروژه در دست اقدام است تصریح کرد: «احداث چند گلخانه در سطح شهرستان‌های استان برای تولید گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای از جمله این اقدامات است. ایجاد زائرسرای مهران یکی دیگر از این اقدامات برای استفاده همکاران است. بحث تامین اعتبار این زائر سرا انجام شده و نقشه احداث آن نیز مشخص شده و پیش‌بینی می‌کنم حداکثر تا اربعین سال آینده این زائرسرا راه‌اندازی شده تا همکاران ما بتوانند از این زائرسرا استفاده کنند.»
رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام در ادامه خاطرنشان کرد: «در بحث قراردادهای آموزشی نیز اقداماتی انجام شده و با برخی از دستگاه‌های دولتی و ارگان‌های استان چند قرارداد منعقد شده است تا دانشگاه آزاد در بحث توانمندی‌سازی کارکنان دستگاه‌های ایلام پیشرو باشد و بیشترین آموزش ضمن‌خدمت مجموعه کارکنان دستگاه‌های مختلف استان در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.»

 به حوزه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان ورود می‌کنیم
او اضافه کرد: «قراراداد با شرکت شهرک‌های صنعتی، نظام مهندسی، استانداری، شرکت آب‌وفاضلاب و پالایشگاه گاز استان نیز در دست اقدام و در آستانه امضاست. همچنین در حوزه حفاظت از جنگل‌های استان ایلام با توجه به اینکه خشکسالی‌های اخیر خسارت‌های زیادی را وارد کرده است تفاهمنامه‌ای با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان منعقد می‌شود که در این حوزه کارهای خوبی انجام داده‌اند. امیدوارم با استفاده از اعتبارات استانی بتوانیم در حوزه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان نیز بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.»
ناصری در ادامه اظهار کرد: «قطب جنگل‌های زاگرس در کشور، استان ایلام است. یعنی ایلام یکی از استان‌هایی است که در بحث جنگل‌های زاگرس و جنگل غالب که جنگل بلوط است ورود کرده زیرا این جنگل‌ها به دلیل خشکسالی‌ها مورد خسارت قرار گرفته است. ما می‌خواهیم در این حوزه ورود کرده و به دستگاه‌ها مربوطه در حوزه تحقیق و پژوهش کمک کنیم و با ارائه راهکار بتوانیم در حفظ و منابع طبیعی استان که نقش اساسی در حفظ منابع آب، حفظ حیات‌وحش، تولید محصولات فرعی جنگل‌ها دارد تاثیرگذار باشیم.»
او گفت: «جنگل‌های استان ایلام حدود 650 هزار هکتار است که می‌خواهیم کارهای مطالعاتی آن را انجام داده و راهکار حفظ از جنگل‌های استان را داشته باشیم و به 11 استان زاگرس‌نشین کشور تعمیم دهیم.»

 25 درصد رشد پذیرش دانشجو در سطح استان
رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «درخصوص سند تحول و تعالی دانشگاه نیز اقدامات خوبی انجام شده و جلسات زیادی برای اساتید، کارمندان و دانشجویان در این راستا برگزار شده و محور تمام جلسات و برنامه‌های ما سند تحول و تعالی دانشگاه است. متناسب با برنامه پنج ساله‌ای که برای استان ترسیم کردیم در سال اول جواب گرفتیم و به تدریج استان ایلام از زیان‌دهی خارج شده است. در واقع در حوزه اقتصادی با اقداماتی که در یک سال اخیر انجام شده در سال اول اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه از زیان‌دهی خارج می‌شویم.»
او درخصوص اقدامات انجام‌شده در این راستا گفت: «در گام اول مجموعه سند را به مجموعه همکاران دانشگاه آزاد ایلام معرفی کردیم. در تمام جلسات اجزای مختلف سند تحول در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، درآمدهای غیرشهریه‌ای، نقش دانشگاه در مناسبات اجتماعی استان را بند‌به‌بند و مرحله‌‌به‌مرحله پیش رفته‌ایم. در گام بعدی نیز بحث آمایش و سند آمایش را نیز به موازات سند تحول اجرایی می‌کنیم.»

 ناصری در ادامه بیان کرد: «11 درصد نفت و گاز کشور متعلق به استان ایلام است و تقریبا متناسب با این حوزه نیز اقداماتی انجام شده و در این حوزه پیشرو هستیم. در صدد هستیم تا ارتباطاتی با پالایشگاه پتروشیمی استان برقرار کردیم و برنامه داریم یک سری بازدیدهای علمی از این پالایشگاه صورت بگیرد. مسئولان این پالایشگاه اعلام آمادگی کردند که همکاران ما در رشته‌های مختلف طرح‌های پژوهشی خود را در این مجموعه به انجام برسانند.» او خاطرنشان کرد: «در دهلران و مهران که پتروشیمی، پالایشگاه و صنعت نفت فعال است به این سمت حرکت می‌کنیم که رشته‌های مرتبط را در این شهرستان‌ها نیز فعال کنیم.» ناصری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مراکز تحقیقاتی این استان نیز صحبت به میان آورد و گفت: «در این استان در مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست و مرکز تحقیقات علوم قرآنی فعال است. امروزه بحران آب و شریط زیست‌محیطی از اصلی‌ترین موضوعات پیش‌رو در جامعه بوده که نیازمند برنامه‌ریزی و کنترل است. بنابراین این مرکز تحقیقات با حمایت و انجام فعالیت‌های پژوهشی کاربردی و ارائه تجهیزات و روش‌های موثر و کارآمد برای رفع مشکلات کمبود آب، بهبود کیفیت آب و کسب اطلاعات بیشتر از سفره آب زیرزمینی در مناطق مختلف، گامی موثر در رفع مشکلات جامعه برخواهد داشت. باید گفت هدف اصلی این مرکز، بررسی مشکلات زیست‌محیطی در سطح کلان در حوزه کشوری و نیز در سطح استانی و شهر ایلام مانند پسماندهای شهری و مشکلاتی است که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند.»
او خاطرنشان کرد: «در مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست یکی از اقدامات انجام‌شده بحث راه‌اندازی کارخانه آب آشامیدنی در شهرستان ایوان بود که متاسفانه به دلیل خشکسالی منابع آب این دانشگاه یعنی خشک شدن چاه آبی که در مجموعه دانشگاه در شهرستان ایوان وجود دارد این پروژه متوقف شد. ضمن اینکه افزایش هزینه‌های احداث نیز 20 برابر شد و الان نیازمند 80 میلیارد تومان نقدینگی برای راه‌اندازی این کارخانه هستیم بنابراین این پروژه فعلا متوقف شده است.»
او ادامه داد: «البته تعامل و ارتباط خوبی با شرکت آب منطقه‌ای فاضلاب استان وجود دارد و تفاهمنامه‌ای که برای حذف جنگل‌ها و محیط‌زیست داریم در همین حوزه است. در حوزه مرکز تحقیقات علوم قرآنی نیز برای اولین بار مجوز مجله مرتبط گرفته شده که کارهای آن در حال انجام است.»

 اعلام خروجی تعداد پایان‌نامه‌های طرح پایش تا پایان آذر
رئیس دانشگاه آزاد استان ایلام درخصوص طرح پویش گفت: «تقریبا در همه شهرستان‌ها کارگروه‌های مرتبط با این موضوع شکل گرفته است. قبلا تمرکزمان فقط بر مرکز استان بود اما الان هرکدام از شهرستان‌ها را به‌عنوان یک قطب در نظر گرفته‌ایم. به‌طور مثال شهرستان دره شهر قطب کشاورزی استان است. در حوزه مهران و دهلران نیز بحث نفت و گاز مطرح است. در واقع در هر یک از شهرستان‌های استان یک ظرفیت خاص وجود دارد و طبق نامه‌ای که از سازمان مرکزی رسیده خروجی تعداد پایان‌نامه‌ها در این حوزه را تا آخر آذر ماه اعلام می‌کنیم.»
او اضافه کرد: «به‌طور مثال در حوزه آموزش ابتدایی در کل استان حدود 600 دانشجوی آموزش ابتدایی داریم و با تعامل با آموزش‌وپرورش تعداد قابل‌توجهی از این تعداد در مجموعه مدارس سما و مدارس شهرستان‌ها حین تحصیل، کارورزی‌هایی انجام داده و تعدادی از آنها در مرحله استخدام نیز هستند.»
ناصری درخصوص طرح پایش نیز گفت: «متاسفانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی شرایط مناسبی نداریم و بیشترین تمرکزمان در گروه‌های حقوق و روان‌شناسی و علوم اجتماعی بر این بوده که پایان‌نامه‌ها به این سمت سوق پیدا کنند. یعنی پایان‌نامه‌ها را به سمت کاربردی شدن سوق دهیم و الان تقریبا کارگروه شورای تخصصی آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه آزاد است. خوشبختانه اقبال به دانشگاه آزاد بیشتر از گذشته شده است یعنی بیشتر مجموعه دستگاه‌های استان علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه آزاد هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار