• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۸ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رافائل سیلوا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

طرفدار برزیل هستم اما با هم‌تیمی‌هایم ایران را تشویق می‌کنیم

ساپینتو یک مربی باهوش است؛ او می‌خواهد هر روز پیشرفت کنیم توانایی قهرمانی دوباره با استقلال را داریم

یم فوتبال استقلال درحالی فصل گذشته عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به خود اختصاص داد که بدون شک باید یکی از ارکان موفقیت این تیم را مدافع برزیلی آبی‌ها قلمداد کنیم؛ بازیکنی که در نیم‌فصل سال گذشته به‌جای دو مدافع سرباز استقلال که ناچار به جدایی از این تیم شدند، به‌عنوان بازیکن آزاد از الفیصلی عربستان به تهران آمده تا نقش بزرگی را در قهرمانی استقلال بعد از حدود یک دهه ایفا کرده باشد.

طرفدار برزیل هستم اما با هم‌تیمی‌هایم ایران را تشویق می‌کنیم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق ، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال درحالی فصل گذشته عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به خود اختصاص داد که بدون شک باید یکی از ارکان موفقیت این تیم را مدافع برزیلی آبی‌ها قلمداد کنیم؛ بازیکنی که در نیم‌فصل سال گذشته به‌جای دو مدافع سرباز استقلال که ناچار به جدایی از این تیم شدند، به‌عنوان بازیکن آزاد از الفیصلی عربستان به تهران آمده تا نقش بزرگی را در قهرمانی استقلال بعد از حدود یک دهه ایفا کرده باشد. رافائل سیلوا، آسمانخراش برزیلی استقلال که تنها نیم‌فصل با این باشگاه قرارداد داشت بعد از قهرمانی با پیراهن این تیم، برای فصل جاری هفته‌ها با استقلال به مذاکره پرداخته و درحالی‌که اطرافیان تیم شانس کمی را برای ماندن او در تهران قائل بودند اما ناگهان ورق چرخیده و سیلوا که مجددا با آبی‌ها برای فصل جدید نیز به توافق رسیده بود از راه دور قراردادش را تمدید کرد تا حداقل برای یک فصل دیگر نیز این باشگاه را در لیگ برتر ایران همراهی کند. بر همین اساس و درباره شرایط سیلوا در استقلال، قهرمانی فصل گذشته رقابت‌های لیگ و فصل جاری در سوپرجام دقایقی این فرصت دست داد تا با این مدافع برزیلی در «فرهیختگان» گفت‌وگو کنیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

درباره انتخاب استقلال از نیم‌فصل گذشته که این امر رقم خورد صحبت را آغاز کنیم. 
می‌توانم این موضوع را این‌طور عنوان کنم که استقلال درحالی انتخاب من بود که از چند تیم حاشیه خلیج فارس پیشنهادهایی داشتم. با این‌حال با شناخت نسبی که از این تیم به‌دست آوردم پیراهن آبی را بر تن کردم و در ادامه هم با تجربه‌ای که با پیراهن استقلال در فصل گذشته کسب کردم این امر باعث شد تا این تصمیم را بگیرم که در تهران بمانم و با این تیم به کارم ادامه بدهم. 

درمجموع تا به امروز از این انتخاب راضی هستی؟
در هرصورت من به‌خاطر شناختی که از باشگاه و هواداران استقلال داشتم در این تیم ماندگار شدم. 

درحالی دوباره در استقلال ماندنی شدی که ابتدای فصل جاری قرار نبود این اتفاق بیفتد اما به یک‌باره ورق چرخید و ماندنی شدی. پشت‌پرده چه اتفاقی افتاد که این امر محقق شد؟
همان‌طور که در بالا گفتم یکی از دلایل اصلی که در استقلال ماندم به خاطر هواداران این باشگاه بود. همچنین اتفاقاتی که در پیش‌فصل سال گذشته و در طول 3 ماه برایم رخ داد، ازجمله قهرمانی که به‌دست آمد، من را به تداوم همکاری با استقلال بیشتر ترغیب کرد. 

پیشنهادهای دیگری هم داشتی؟
بله. از چند تیم و کشورهای دیگر هم پیشنهاد به دستم رسیده بود اما انتخاب اول من استقلال بود و می‌خواستم اینجا و با پیراهن این تیم همچنان به کارم ادامه بدهم. البته یک مدت طول کشید که توانستیم به توافق برسیم اما همه‌چیز خوب پیش رفت و درمجموع شرایط برایم برای انتخاب دوباره استقلال اوکی و مهیا بود. 

در کمتر از یک فصل حضور در استقلال دو جام به‌دست آوردی؛ فصل گذشته در لیگ برتر و حالا در سوپرجام. این درحالی است که به‌عنوان یک بازیکن غیرایرانی حتی جام لیگ برتر را روی دستانت تتو (خالکوبی) کردی. آیا قصد داری سوپرجام را هم تتو کنی؟
بله، در بازگشت دوباره به برزیل حتما جام سوپرجام را هم روی دستانم تتو خواهم کرد. در هرصورت این جام‌ها و قهرمانی‌ها افتخارات مهمی محسوب می‌شوند که تا آخر عمر همیشه با من خواهند بود. 

در این مدت در ترکیب استقلال به‌قدری خوب ظاهر شدی که در بازگشت دوباره مرادمند و یزدانی جای آنها را گرفتی. در این مورد صحبت می‌کنی؟
وقتی من برای اولین‌بار به استقلال آمدم آنها اینجا نبودند و به‌خاطر اعزام به سربازی در تیم بازی نمی‌کردند. زمانی که من به این تیم آمدم سعی کردم با بازی‌هایم بهترین عملکردم را برای استقلال ارائه بدهم. در ادامه هم خدا را شکر که همه چیز به‌خوبی پیش رفت و توانستم به هدفی که داشتم برسم. 
خودت از بازی کنار کدام مدافع استقلال راحت‌تر هستی؛ هرچند بیشتر کنار عارف غلامی بازی کردی. با این مدافع راحت هستی؟
در این ماه‌ها و بعد از پیوستن به استقلال من فقط یک‌بار این فرصت را داشتم تا در کنار محمدحسین مرادمند بازی کنم که این هم تجربه خوبی بود. در هرصورت ما در تمرینات و بعضا بازی‌های دوستانه تیم، مدت‌ها در کنار هم تمرین و بازی کرده بودیم و از یکدیگر شناخت داشتیم اما با این‌حال همان‌طور که گفتید از آنجایی که بیشتر در کنار عارف بازی کردم، به همین دلیل شناخت بیشتر و بهتری از بازی یکدیگر داریم و نسبت به اتفاقاتی که در زمین می‌افتد، هماهنگی بیشتری با هم داریم. ما تقریبا 8 ماه در کنار هم بازی کردیم و به همین دلیل شناختی که از یکدیگر در زمین داریم نسبت به سایر مدافعان خیلی بیشتر است. از وقتی که به استقلال آمدم عارف هم در تیم بود این درحالی است که او به‌تازگی از یک مصدومیت بزرگ به زمین بازگشته بود. 

درباره مدافعان استقلال به‌صورت کلی چه صحبتی داری؟
استقلال مدافعان بزرگی دارد که اگر به هرکدام از آنها اطمینان شود می‌توانند در ترکیب این تیم موفق عمل بکنند و از اینکه من هم یکی از ارکان تدافعی استقلال را تشکیل می‌دهم از این بابت بسیار خوشحال هستم. 

به استقلال فصل جاری برسیم. درباره ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی تیم و احتمال قهرمانی دوباره با استقلال صحبت کن. 
ساپینتو یک مربی کاربلد و باهوش است. او همیشه از ما می‌خواهد که از روز قبل بهتر باشیم و روزبه‌روز پیشرفت کنیم و بازیکنان بهتری باشیم و من این خصوصیت اخلاقی ساپینتو را خیلی دوست دارم. 

درباره شانس‌های قهرمانی استقلال در فصل جاری هم صحبت می‌کنی؟
بله، ما می‌توانیم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم. اگر همین‌طوری سخت تلاش کنیم و تمرکز خود را حفظ کنیم می‌توانیم در ادامه فصل به اهداف بزرگی که داریم برسیم. ما توانایی قهرمانی دوباره با استقلال را داریم و فقط باید سخت سعی و تلاش کنیم تا به این خواسته بزرگ خود برسیم. 

در این مدت حضور در استقلال کم‌حاشیه و مقتدر نشان داده‌ای و همین خصوصیات تو باعث شده است تا به بازیکن محبوب هواداران تبدیل شوی. برای آنها چه صحبتی داری؟
من از حضور در استقلال خیلی راضی هستم و خیلی زود توانستم خودم را با شرایط محیطی و زندگی در ایران وفق‌ داده و با وضعیت تیم هماهنگ شوم. همیشه در این مدت سعی کرده‌ام تا بهترین عملکردم را داشته باشم. از این موضوع نیز بسیار خوشحال هستم و این امر باعث می‌شود تا هر روز پیشرفت کنم و بهتر بشوم. به همین دلیل سعی می‌کنم همیشه خوب و پرانرژی باشم. هم خودم و هم خانواده‌ام از زمانی که به ایران آمده‌ایم حس خوبی را از هواداران گرفته‌ایم. 

فردا جام‌جهانی قطر به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. در جام‌جهانی 2022 طرفدار کدام تیم هستی؟ 
من برزیلی هستم و مسلما در جام‌جهانی قطر نیز به‌عنوان یک برزیلی طرفدار این تیم خواهم بود و بازی‌های این تیم را هم دنبال خواهم کرد. 

بازی‌های تیم ملی ایران را هم در این رقابت‌ها دنبال می‌کنی؟
بله چراکه نه! در جام‌جهانی بازی‌های تیم ملی ایران را هم دنبال می‌کنم و به‌همراه هم‌تیمی‌هایم تیم ملی ایران را هم تشویق می‌کنیم و هوادار آنها هم هستیم و امیدوارم تیم ملی ایران در جام‌جهانی قطر موفق باشد. 

به‌عنوان یک برزیلی چقدر این شانس را به تیم ملی کشورت می‌دهی که موفق شود ششمین عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورد. 
بله البته! تیم ملی برزیل می‌تواند قهرمان جام‌جهانی بشود. ما در تیم ملی بازیکنان بسیار مستعد و توانمندی داریم و فکر می‌کنم شانس زیادی داریم که بتوانیم کاپ قهرمانی جهان را به خانه ببریم. البته تیم ملی کشورهای دیگر هم خوب هستند. در این دوره چند تیم ملی قوی در جام‌جهانی حضور دارند که بدون شک کمک می‌کنند تا بازی‌های امسال بسیار جذاب‌تر برگزار و دنبال شود اما به‌عنوان یک برزیلی و یک هوادار فوتبال امیدوار هستم که تیم ملی برزیل قهرمان این دوره از رقابت‌ها بشود تا همان‌طور که گفتید ششمین عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به‌دست بیاوریم و همچنان به‌عنوان پرافتخار‌ترین تیم ملی جهان باقی بمانیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار