• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قرایی‌مقدم عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نتوانستیم نسل جوان را در موضوعات مختلف قانع کنیم

حرکت تند اعتراضات دانشجویی به سمت رادیکال‌تر شدن از همان روزهای اولیه شکل‌گیری اعتراضات در دانشگاه‌ها نشان داد که نسل جدید، تفاوت‌های قابل توجهی با دانشجویان گذشته دارد.

نتوانستیم نسل جوان را  در موضوعات مختلف قانع کنیم

زهرا رمضانی، خبرنگار:حرکت تند اعتراضات دانشجویی به سمت رادیکال‌تر شدن از همان روزهای اولیه شکل‌گیری اعتراضات در دانشگاه‌ها نشان داد که نسل جدید، تفاوت‌های قابل توجهی با دانشجویان گذشته دارد. جمعیتی معترض که امروز به جای طرح دقیق مطالبات‌شان، مسیر فحاشی را در پیش گرفته‌اند و صدای مخالفی را هم تحمل نمی‌کنند. مولفه‌هایی که نشان می‌دهد نظام آموزش عالی قرار است بعد از این در مقابل عموم دانشجویان، میزبان دانشجویانی باشند به هر بهانه‌ای به جای اعتراض، دست به تخریب و فحاشی و اغتشاش می‌زنند و این مساله اهمیت بررسی ویژگی دانشجوی امروز و نوع مواجه با آن را بیشتر کرده است. 
امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی گفت: «واقعیت این است که نسل جوان امروز از مرحله سنت‌خواهی عبور کرده و به مرحله خودمختاری رسیده است. یعنی به جایی رسیده که تصور می‌کند به دلیل تحصیلات و پیشرفتی که در دنیا حاصل شده، تنها از عقل و فکر خودش پیروی می‌کند. اما ما در کنار این دو مرحله، مرحله سومی هم به نام دنباله‌روی داریم که برای نسل جوان امروز شرایط متفاوت‌تری دارد. یعنی دهه هشتادی‌ها از فضای مجازی و هم‌سن و سال‌هایشان پیروی می‌کنند و در مقابل با توجه به اینکه دانشگاه به دلیل مختصاتی که دارد، پذیرای تغییرات نسل جوان است، شاهد نمود آن در این محیط‌ها هستیم.»
این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه متاسفانه نسل جوان معترض به هیچ وجه قانع نمی‌شود، ادامه داد: «واقعیت این است که زمان تغییر کرده و اتفاقا معتقدم که دانشگاه‌ها توانسته‌اند تا حدی با این تغییر شرایط حرکت کنند، اصلا فهم دانشگاه خود تغییر‌دهنده بوده و از تغییرات نیز تاثیر می‌گیرد. اما نسبت به شرایط امروز باید این مساله را هم مدنظر قرار داد که طی سال‌های گذشته اعتراضاتی را داشتیم اما در عمل پاسخی به مطالباتی که در این اعتراضات طرح شده بود، داده نشد و این مساله باعث شد تا امروز شرایط اعتراضات متفاوت شود.»
قرایی‌مقدم گفت: «در سال 80 مقاله‌ای نوشته و در آن اعلام کردم آموزش و پرورش ما بیمار است. ما باید از همان ابتدا افراد با تجربه و به اصطلاح استخوان‌خردکرده‌های حوزه تعلیم و تربیت را در وزارت آموزش و پرورش می‌گذاشتیم اما این اتفاق نیفتاد و امروز شاهد وضعیت امروز هستیم. قطعا وقتی حرمت استاد و معلم در جامعه از بین برود، طبیعی است که مسیر به اینجا می‌رسید، موضوع دیگر این است که عموما در دانشگاه‌ها در این سال‌ها شاهد تک‌صدایی بودیم و همین این مولفه‌ها در کنار یکدیگر باعث رسیدن به نقطه امروز شده است.»
قرایی‌مقدم با بیان اینکه جامعه‌شناسان کشور از سال‌ها گذشته تغییر وضعیت را گوشزد کرده بودند اما مسئولان به این حوزه توجهی نداشتند، اظهار داشت: «ما توقعات سبک زندگی را در میان نسل جوان بالا بردیم اما زمینه تحقق آن را فراهم نکردیم. امروز اعتماد عمودی که بین مردم و حاکمیت است دچار خدشه شده و دلیلش هم این است که مسئولان به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند. در چنین شرایطی دانشجویان هم دست به اعتراض می‌زنند.» این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: «قطعا آشوب فعلی برای جامعه ما بسیار مضر است، اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که نتوانستیم نسل جوان را در موضوعات مختلف مانند حجاب یا دیگر مطالباتی که امروز مطرح می‌شود، قانع کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار