• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
فعالان دانشجویی در جلسه با وزیر بهداشت چه گفتند؟

از دغدغه‌های دارویی تا ردپای نفوذی‌ها در اغتشاشات علوم پزشکی‌ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود.

از دغدغه‌های دارویی تا ردپای نفوذی‌ها در اغتشاشات علوم پزشکی‌ها

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود. نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی در این جلسه و در حضور بهرام عین‌اللهی وزیر و عباس شیراوژن انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به مجموعه این وزارتخانه را مطرح کردند.  عین‌اللهی در این نشست از افزایش پویایی و نشاط علمی به‌عنوان یکی از هدف‌های اصلی وزارت بهداشت یاد کرده و گفته بنا نداریم فضای نا‌آرامی که خواست دشمنان است، بر دانشگاه‌ها حاکم شود. او تصریح کرده برگزاری این رویدادها در فضایی آرام و مبتنی‌بر منطق هم‌اندیشی و گفت‌وگوی تفاهم‌آمیز، می‌تواند منشأ آثار ارزنده و دستاوردهای فکری ارزشمندی باشد. 
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با دانشجویان حاضر در این نشست از نکات طرح شده توسط تشکل‌ها را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید. 

  خواستار برخورد جدی با اساتید متخلف شدیم
 امیرمحمد کولانی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره فضای این جلسه گفت: «جلسه تشکل‌ها با وزیر بهداشت بعد از مدت طولانی و احتمالا با توصیه‌ای که مقام‌های بالادستی به او برای جلسه با تشکل‌های دانشجویی داشتند، شکل گرفت. جلسه جو صمیمی داشت و تشکل‌ها هر نکته‌ای که به ذهن‌شان می‌رسید بیان می‌کردند و راهکارهایی که داشتند را می‌گفتند. وزیر نیز متناسب با صحبت‌هایی که شد توضیحاتی دادند. اما به‌دلیل جلسه فوق‌العاده‌ای که برای او پیش آمد، صحبت‌های او نیمه‌تمام ماند و معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت جلسه را ادامه داد.»  کولانی درباره مطالباتی که در جلسه از سمت تشکل‌ها مطرح شد، بیان کرد: «کلیت جلسه درخصوص شرایط دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. وضعیت حراست و بحث کمیته انضباطی صحبت شد. درخصوص کمبود دارو صحبت کردیم که ممکن است در این شرایط به تشویق دانشجویان، معترضان و اغتشاشگران منجر شود. ممکن است به التهاب مجدد فضا منجر شود و از وزیر درخواست کردم که چاره‌ای در این خصوص بیندیشند. برنامه‌هایی نیز برای پیشبرد این مورد دارند. ظاهرا دولت کاستی‌هایی بعد از حذف ارز ترجیحی داشته و به‌دلیل سوءاستفاده‌هایی که برخی در ارز 4200 داشتند، بعدا نیز با قطع این مورد همکاری‌هایی شکل گرفته است و همان‌طور که وزیر گفت در‌حال جبران است.» او در ادامه با تاکید بر اینکه درباره مسائل کمیته انضباطی در این جلسه صحبت شد، اضافه کرد: «در جلسه درخصوص اینکه چه تعداد دانشجو به کمیته انضباطی رفتند و چه تعداد احکام صادر شده است نیز صحبت شد. مطالبه‌ای که ما داشتیم این بود که اولا در حق کسی اجحاف صورت نگیرد. دوما اینکه کسانی که نقشی در از بین بردن آرامش داشتند، مطابق قانون مجازات شوند. تعداد دانشجویان گفته شد، نمی‌توان آن را بیان کرد اما تعداد زیادی نبود. در این حد بگویم که ما علاوه‌بر اینکه متقاضی برخورد جدی و منصفانه با دانشجویان متخلف بودیم، متقاضی برخورد جدی با اساتیدی که به این حرکات دمیدند و تشویق کردند نیز بودیم، اما وزیر بهداشت در این زمینه حرکتی که مدنظر ما است را انجام ندادند. همچنین در این جلسه گزارشی از فضای کلی دانشگاه علوم پزشکی و خوابگاه‌ها داده شد. در ادامه نیز توصیه و برنامه‌هایی برای آینده و ایام روز دانشجو پیشنهاد دادند و تاکید شد که وضعیتی برای کمک به تشکل‌ها و اتحادیه دانشجویی نیز صورت بگیرد.» 

  امیدواریم تصمیمات وزیر دانشگاه را به ریل اصلی بازگرداند 
 محمد‌حسین عباسی، مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور در باره این نشست گفت: «جو جلسه دوستانه و تعاملی بود، با حضور مسئولان اتحادیه‌های دانشجویی که در وزارت بهداشت فعالیت دارند، برگزار شد. درمورد کلیت وقایع اخیر دانشگاه‌ها نکاتی داشتیم، لزوم تدبیر بیشتر دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاه‌ها در این شرایط برای آرامش بیشتر و ادامه فعالیت‌های علمی و خدشه وارد نشدن به حیثیت دانشگاه را مطالبه کردیم. درخواست کردیم ضمن اولویت قرار دادن حقوق دانشجویی و حمایت حداکثری از دانشجویان، با اغتشاشگرانی که ساحت دانشگاه‌ را خدشه‌دار کردند و آگاهانه دست به اقدامات نامتناسب با فضای دانشگاه زدند، برخورد جدی شود. برخورد جدی نیز نه از باب آسیب رسیدن به دانشجویان بلکه از باب بازدارندگی برای حفظ شرایط دانشگاه‌ها و اینکه به مسائل علمی و روتین خودشان بازگردند.» 
او در ادامه درباره مواردی که توسط وزیر بهداشت به آن اشاره شد، افزود: «وزیر بهداشت ضمن تایید صحبت‌های اکثر دانشجویان درخصوص لزوم مدیریت فضای دانشگاه‌ها و برگشت هر‌چه سریع‌تر دانشگاه‌ها به شرایط معمول خود، نکاتی را درمورد برخورد و ملاحظات این برخورد با دانشجویان و اساتید را بیان کرد.» 
عباسی تصریح کرد: «این جلسه بیشتر ماهیت هم‌اندیشی و هم‌فکری وزارت بهداشت و تشکل‌های دانشجویی برای بهبود اوضاع دانشگاه‌ها بود، لذا شاید بیشتر از باب تصمیماتی که قرار است در آینده اتخاذ شود، اهمیت داشته باشد. امیدواریم تصمیماتی که مسئولان وزارت بهداشت می‌گیرند، تصمیماتی باشد که دانشگاه به ریل اصلی خودش بازگردد و رفتارها کنترل شود. چه رفتارهای منفی که باید با بازدارندگی و هدایت کنترل شود و چه رفتارهایی که باید مسئولان در انجام آن دقت بیشتری داشته باشند.» 
عباسی در پایان افزود: «نکاتی نیز درباره شرایط دارویی و تامین دارو به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها داشتند که توضیحاتی داده شد و تدابیر نیز گفته شد. در‌مورد رفتارها و اقدامات مثبت و منفی برخی اساتید دانشگاه نیز گفته شد و تقریبا اکثر دانشجویان تاکید بر لزوم نظارت بیشتر و سنجش و گزینش بهتر اعضای هیات‌علمی داشتند. اعضای هیات‌علمی نقش‌شان در این مواقع باید پر‌رنگ‌تر باشد.» 

  مسئولان دانشگاه‌ها خط جریان فکری اخیر را به‌خوبی بشناسند
 امیررضا بخشی‌پور، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت درباره جلسه تشکل‌ها با وزیر بهداشت تصریح کرد: «جلسه رسمی و صریحی بود، یعنی تمامی حرف‌هایی که نیاز بود، وزیر و معاون او بزند، زده شد. جلسه این‌طور نبود که مطالبات یا گفته نشود یا سانسور شود، بلکه نمایندگان مطالبات خود را بسیار صریح گفتند. وزیر نیز باصراحت صحبت کرد.»
وی در ادامه درباره مسائلی که در جلسه به آن اشاره شد، گفت: «وزیر تاکید زیادی بر اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها داشت و شرحی از آن داد.‌ مواضع نسبتا محکمی درخصوص اغتشاشگران و فتنه اخیر داشت، از سوی دیگر تاکید بسیاری بر فضای آزاداندیشی و گفتمان خارج از فحاشی کرد. فضای آزاداندیشی مورد تاکید و تایید وزارت بهداشت است و به‌دنبال چنین فضایی در دانشگاه‌ها هستند. از تشکل‌ها خواسته شد در ایجاد این فضا به کمک وزارت بهداشت برویم و گفته شد حمایت‌های مختلفی برای تقویت فضای کرسی‌های آزاداندیشی صورت می‌گیرد.» او در ادامه درباره مطالبات دفتر تحکیم وحدت افزود: «صحبت‌های من بسیار کوتاه بود، اما از سمت اتحادیه دفتر تحکیم تاکید بر حفظ ارزش‌ها داریم. درواقع آن‌طور که مشخص است دشمن می‌داند که از انتهای این اغتشاشات براندازی نظام و این موارد بیرون نمی‌آید اما همچنان به‌دنبال آن است. خواست دشمن به‌نظر می‌رسد این است که این فضا نظام و مجموعه جریان مومنان را وادار به عقب‌نشینی به برخی از ارزش‌ها کند. در فضای دانشگاه نیز بحث حجاب و بحث پوشش مطرح است که عملا قوانین پوشش مورد اعمال قرار نگیرد و فضا به‌سمت بی‌قانونی در پوشش برود. درواقع می‌خواهند به مسئولان دانشگاه تلقین کنند که حفظ آرامش دانشگاه در گرو این است که قوانین مورد تایید رسمی کشور در دانشگاه مورد اعمال قرار نگیرد. تاکید داشتیم که این خط را مسئولان دانشگاه به‌خوبی بشناسند و نسبت به این مساله حساس باشند. نباید عقب‌نشینی از حکم الهی و قانون کشور صورت بگیرد.»
بخشی‌پور با تاکید بر اینکه اثر این جلسات در طولانی‌مدت مشخص می‌شود، ادامه داد: «همین‌که مطالبات شنیده شد، کافی است. هرچند شاید توقع می‌رفت که کمی زودتر از اینها جلسات شکل می‌گرفت اما همین‌که حرف‌ها شنیده شد، نکته مثبتی است. اثرگذاری این موارد در گرو این است که جلسات به‌صورت مستمر برگزار شود و مطالبات چندین‌بار شنیده شوند و بعد از شنیده شدن چاره‌اندیشی شود. در پایان نیز برنامه‌ای برای حل مسائل و معضلات ریخته شود. در غیر این صورت اگر یک جلسه باشد، طبیعتا نتیجه خاصی نخواهد داشت.»

  رویکرد تسامح‌گرایانه و نفوذی‌ها؛ عامل اغتشاشات در دانشگاه‌های علوم پزشکی
معین رضیئی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره مطالبات این اتحادیه در جلسه با وزیر بهداشت گفت: «در این نشست تحلیلی از فضای دانشگاه‌ها به وزیر ارائه دادیم. دانشگاه‌های تحت‌پوشش وزارت بهداشت، آن‌گونه که دانشگاه وزارت علوم فضای سیاسی را تجربه می‌کنند، نیستند. البته به‌دلیل شرایط دانشگاه و اینکه بخش عمده‌ای از زمان دانشجویان در بیمارستان می‌گذرد، طبیعی است. فضای علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت یک فرصت و یک تهدید است؛ فرصت آن این است که کمتر تحت‌تاثیر القائات فضای بیگانه قرار می‌گیرند و مثل دانشگاه‌های وزارت علوم، در وزارت بهداشت چالش پیدا کردن لیدر اغتشاشات را نداریم.»
رضیئی درباره تهدید دور بودن دانشگاه‌های علوم پزشکی از فضای سیاسی گفت: «اما تهدید آن این است که سال‌هاست حلقه نفوذی در فضای بی‌سروصدای علوم پزشکی شکل گرفته بود. این حلقه در اغتشاشات اخیر کاملا خودش را نشان داد و بار دیگر ضربه‌ زد. شاهد مثال آن نیز کسانی هستند که در دولت خاتمی و در سال‌های انتهایی دهه 70 در جبهه مشارکت مجلس ششم بودند، بعدا نیز در سازمان نظام پزشکی توانستند کار تشکیلاتی کنند. این آدم‌ها که در سایه مصونیتی که طی این سال‌ها در وزارت بهداشت دوران خاتمی و قاضی‌زاده‌هاشمی و روحانی ایجاد شده بود، توانستند به کار تشکیلاتی خود ادامه دهند. حالا این آدم‌های تشکیلاتی با استفاده از ظرفیتی که آماده کرده بودند، در اغتشاشات اخیر به بهترین نحو سعی کردند، نقش‌آفرینی داشته باشند. مثال این مورد بیانیه دانشگاه تهران بود که با 55 هزار دانشجو و هزاران نفر هیات‌علمی، 70 درصد امضاکنندگان آن از علوم پزشکی تهران هستند.»
او در ادامه با تاکید بر اینکه تسامح روسای دانشگاه‌ها نیز در این موضوع دخیل بود، گفت: «در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اتفاقات اخیر رخ داد. تقریبا نزدیک 92 تا 93درصد روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر کرده‌اند و بخشی از آنها تا به شرایط مسلط شوند زمان‌بر است، اما حداقل عملکرد مناسبی در مدیریت شرایط کنونی داشتند. دو یا سه رئیسی که هنوز از دولت قبل باقی مانده‌اند، مانند دانشگاه شهید بهشتی؛ ضعیف‌ترین عملکرد را در اتفاقات اخیر داشته‌اند که این دانشگاه به یکی از کانون‌های اعتراضات بدل شد و ما تعطیلی کلاس‌های دانشکده دندانپزشکی را نیز داشتیم. تمام این موارد به‌دلیل رویکرد تسامح‌گرانه رئیس این دانشگاه بود.»
او در پایان درباره نکات گفته‌شده از سمت وزیر بهداشت در این جلسه گفت: «نکات کلی گفته شد که موارد و اطلاعات آماری از مساله کمیته‌های انضباطی و شرح اتفاقات دانشگاه‌های سراسر کشور بود. البته وزیر به‌دلیل جلسه‌ای که داشت نتوانست به‌تمامی شبهه‌ها و مطالبات ما پاسخ دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار