رشد 42 درصدی دانشجویان بین‌المللی چگونه هند را به پنجمین اقتصاد جهان تبدیل کرد
با توجه با اینکه هندوستان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست، بنابراین رشد اقتصادی‌اش، اقتصاد دنیا را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۴ - ۰۰:۰۰
  • 00
رشد 42 درصدی دانشجویان بین‌المللی چگونه هند را به پنجمین اقتصاد جهان تبدیل کرد
جذب استعدادها؛ میان‌بُر رونق اقتصاد
جذب استعدادها؛ میان‌بُر  رونق اقتصاد

ندا اظهری، خبرنگار:انگلیس در سال‌های اخیر به‌دنبال استقلال بیشتر، از معاهده برگزیت خارج شد و همین سرآغاز بسیاری از مشکلات اقتصادی در این کشور شد، به‌طوری‌که تبعات ناشی از این تصمیم‌گیری اشتباه تا سال‌ها گریبانگیر این کشور خواهد بود. نخستین پیامدهای این اتفاق کاهش شدید بازار اقتصادی این کشور بود که باعث شد هند با تلاش‌هایی که برای رونق اقتصادی درپیش گرفته، بتواند از انگلیس جلو بزند و در زمینه رشد اقتصادی پیشرفت کند. از زمانی که GDP هند رتبه یازدهم را داشت، تنها یک‌دهه می‌گذرد، اما طبق آمار ارائه‌شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، حالا در سال 2022 اقتصاد هند با رشد 7 درصدی، اقتصاد انگلیس را پشت سر گذاشته و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شده است. با توجه با اینکه هندوستان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست، بنابراین رشد اقتصادی‌اش، اقتصاد دنیا را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 

  هند؛ کشوری با 7 درصد تولید جهانی
اقتصاد هند با توجه به وسعت این کشور و جمعیت جوانی که در خود جای داده و نیز سیستم سیاسی دموکراتیکی که دارد از اهمیت جهانی برخوردار است. هنوز قابلیت‌های کشف‌نشده‌ای در این کشور وجود دارند که اگر به منصه‌ظهور برسند به‌طورقطع اقتصاد هند رده‌های بالاتری را در دنیا به‌دست خواهد آورد. مسیر رشد هند به این بستگی دارد که چگونه می‌تواند از بزرگ‌ترین دارایی خود یعنی مردم و نیروی جوانی استفاده کند که در اختیار دارد. هند با بیش از یک‌میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت، دومین جمعیت بزرگ جهان را دارد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که طی یک تا دو‌ دهه آینده جمعیت هند از چین پیشی خواهد گرفت و به بزرگ‌ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد، به‌طوری که تا سال 2030 جمعیت این کشور به مرز یک‌میلیارد و 600 میلیون نفر و در سال 2060 نیز جمعیت هند به اوج یک‌میلیارد و 700 میلیون نفر نزدیک خواهد شد. اما درحال‌حاضر با توجه به جمعیت بالایی که دارد، تنها 7 درصد از تولید جهان را دربردارد. هند طی چنددهه گذشته با اعمال اصلاحات و گسترش طبقه مصرف‌کننده تلاش کرده هم از نظر تولیدی توسعه پیدا کند و هم از کلاس جهانی و یک پله افزایش در نرخ رشد برخوردار بوده است. با توجه به چالش‌های سیاستگذاری در این کشور بزرگ و متنوع با ساختار دولت فدرال، اصلاحات عمدتا به‌صورت تدریجی پیش خواهد رفت و نمی‌توان انتظار داشت در چندسال همه‌چیز با رشد و توسعه چشمگیری روبه‌رو شود. دولت مرکزی و ایالتی، هر دو به‌نوبه خود نقش مهمی را در این کشور ایفا می‌کنند. استفاده حداکثری از مزیت‌های جمعیتی هند مستلزم ایجاد اصلاحات در بازار کار، انجام اقداماتی برای بهبود آموزش و مهارت‌ها و نیز بهبود چشمگیر مشارکت زنان در اقتصاد این کشور است. محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها ازجمله چالش‌های مهم این کشور به‌شمار می‌روند. از سال 1970 تاکنون، GDP واقعی این کشور حدود پنج‌برابر افزایش یافته است. درنتیجه میلیون‌ها نفر از خط فقر خارج شده‌اند. شاخص‌های کلیدی توسعه مانند مرگ‌ومیر نوزادان و امید به زندگی به‌طور پیوسته بهبود یافته است. از آنجا که مصرف خانوار در این کشور 60 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را به‌خود اختصاص می‌دهد، منبع مهمی از رشد اقتصاد هند را شامل می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های وزارت خزانه‌داری این کشور، هند در دودهه آینده از رشد سالانه حدود 6 درصدی برخوردار خواهد بود و براساس اصلاحاتی که در این کشور درپیش گرفته شده، انتظار می‌رود سال 2035 سالانه با رشد 6 تا 8 درصدی روبه‌رو شود.  موفقیت اقتصادی هند پیامدهای مهمی را در اقتصاد و استراتژیک بین‌الملل خواهد داشت. در سال 2035، اقتصاد جهانی به‌طور فزاینده‌ای به‌سمت آسیا حرکت خواهد کرد، به‌طوری که هند، چین و اقتصادهای پیشرفته به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، حتی با متوسط نرخ رشد سالانه 6 درصد، رشد اقتصاد هند بیش از دوبرابر بیشتر از سال 2017 خواهد بود. سهم اقتصاد جهانی تا سال 2035 از حدود 7 درصد در سال 2016 به حدود 16 درصد افزایش خواهد یافت و این امر، هندوستان را به یکی از قطب‌های اصلی قدرت اقتصادی جهانی و هم‌تراز با ایالات‌متحده تبدیل می‌کند. 

 رکود اقتصاد انگلیس؛ فرصتی برای رشد هند
به گزارش weforum، با توجه به تورم شدیدی که در انگلیس حاکم شده و به‌دنبال آن بالا رفتن بحران هزینه‌های زندگی و خطر رکود اقتصادی بانک انگلیس، اقتصاد هند توانست گوی سبقت را از انگلیس برباید و خود را به‌عنوان پنجمین قدرت اقتصادی جهان ثابت کند. پیش‌بینی می‌شود وضعیت وخیم اقتصادی در انگلیس حتی تا سال 2024 هم همچنان تداوم داشته باشد. درکنار این شرایط، اوضاع نوسانات سیاسی و معلق شدن معاهده برگزیت عوامل تحریک‌کننده‌ای بوده‌اند که باعث شدند خروجی‌های مالی هندوستان در سه‌ماهه چهارم سال 2021 در مقایسه با انگلیس رشد زیادی داشته باشد و همین امر وضعیت هند را از نظر اقتصادی با رشد چشمگیری مواجه کرد. با رشدی که هند در سال‌های اخیر در زمینه اقتصادی با آن روبه‌رو بوده، این گمانه‌زنی‌ها را ایجاد کرده که تا سال 2027 حتی می‌تواند به جایگاه چهارم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز صعود و انگلیس به رتبه ششم جدول برترین و بزرگ‌ترین اقتصاد سقوط کند. شواهد نشان می‌دهد که پیشرفت اقتصادی هند به‌صورت خطی پیش نمی‌رود، بلکه در سال‌های آینده در معرض تغییرات ساختاری متعددی قرار خواهد گرفت و با اختلالاتی در حوزه‌های فناوری و محیط‌زیستی مواجه خواهد شد.

  هند چگونه پنجمین اقتصاد دنیا شد؟
به گزارش timesofindia، درحالی‌که 75 سال از استقلال هندوستان می‌گذرد، سناریوی جدیدی در حوزه اقتصاد این کشور نوشته شده و کارشناسان به این موضوع اشاره کرده‌اند که سه اقدام مهم و استراتژیک شامل اتخاذ تصمیمات دشوار برای دستیابی به نتایج مهم‌تر، اجرای سریع اهداف مالی و اجرای یک مدل توسعه مبتنی‌بر علم‌وفناوری، هند را به‌سمت پنج اقتصاد برتر جهان سوق داده است.  در مقابل کشوری مانند  آمریکا با توجه به اینکه به‌عنوان قدرت مالی دنیا شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین غول‌های فناوری دنیا ازجمله اپل، گوگل و... را در خود جای داده است. دلار آمریکا یکی از ارزهای قدرتمند در دنیا محسوب می‌شود. بعد از آمریکا، چین با GDP قریب 14 هزار میلیارد و 720 میلیون دلار دومین اقتصاد بزرگ دنیا را از آن خود کرده است. همچنین ژاپن با GDP حدود پنج‌هزار میلیارد و شش‌میلیون دلار، رتبه سوم بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را به‌خود اختصاص داده است. آلمانی‌ها با تولید GDP حدود سه‌هزار میلیارد و 850 میلیون دلاری چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست که بعد از تنزل رتبه انگلیس در این رتبه‌بندی، آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد بزرگ اروپاست. شواهد حکایت از آن دارد که میزان رشد اقتصاد هند در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن تا 13.5 درصد اعلام شده است. 

 جذب استعدادهای جهانی راهی برای رونق اقتصاد
هند یک کشور پیشرو برای دانشجویانی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند اما درحال‌حاضر با سیاست‌های اصلاحی که دولت این کشور درپیش گرفته، زمان ایجاد یک اکوسیستم آموزشی قوی در داخل کشور است که استعدادهای باکیفیتی را از خارج از کشور جذب و رشد دانش را در عصر کنونی تسریع می‌کند. بسیاری از دانشجویان هندی تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را به تحصیل در داخل کشور ترجیح می‌دهند، به‌طوری که در سال 2019 حدود یک‌میلیون و 100 هزار دانشجوی هندی در دانشگاه‌های بین‌المللی ثبت‌نام کردند. زمانی که موضوع فرار مغزها از سوی دولت هند جدی گرفته شد، برنامه‌هایی موردنظر قرار گرفت تا بتوانند حدود 7500 دانشجو را طی سه‌سال به کشور جذب کنند. در این میان، درکنار جذب دوباره دانشجویان هندی به دانشگاه‌های داخل، دولت هند برنامه تقویت جذب دانشجویان بین‌المللی را هم در دستور کار دارد. هند تا رسیدن به هدف جذب 200 هزار دانشجوی بین‌المللی در آموزش عالی خود راه زیادی را پیش رو دارد. به‌طورقطع، جذب هرچه بیشتر دانشجوی بین‌المللی با توجه به ارزی که هر دانشجو وارد کشور می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی می‌تواند اقتصاد هند را تحت‌تاثیر قرار دهد. این کشور برای موفقیت در این مسیر باید روی استراتژی‌هایی تمرکز کند که بتواند نسبت دانشجو به استاد را افزایش دهد و میزان پژوهش‌های دانشگاهی را در عصر فناوری جدید بهبود ببخشد و فرصت‌های خوبی را برای پژوهش و اکتشاف پیش روی دانشجویان قرار دهد. تا سال 2000 میلادی، تنها 66 هزار و 713 دانشجوی هندی تصمیم داشتند در خارج از کشور به تحصیلات خود ادامه دهند؛ این درحالی است که در سال 2016 این آمار به حدود 30 هزار نفر رسید. تا سال 2017 بیش از 586 دانشجوی هندی در 86 کشور دنیا و از این تعداد بیش از دوسوم آنها در آمریکا، کانادا و استرالیا تحصیل می‌کردند. کشورهای توسعه‌یافته به نقش مهاجران در حفظ و بهبود موقعیت اقتصادی خود پی‌برده‌اند و تا حد توان در راستای رونق بخشی جذب مهاجر یا دانشجویان بین‌المللی تلاش می‌کنند. در عصر امروز، دانش و فناوری از نشانه‌های پیشرفت اقتصادی در کشورها محسوب می‌شود. برای هند، ایجاد یک اکوسیستم آموزشی برجسته، نه‌تنها برای رفع نیاز دانشجویان بومی، بلکه برای جذب استعدادهای برتر از سراسر جهان ضروری است. هند هم ازجمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر سیاست‌های آموزشی خود را روی جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی متمرکز کرده است. 

 استراتژی هندی برای ظرفیت بیشتر دانشجوی خارجی
به گزارش theprint، شمار دانشجویان خارجی که سالانه برای تحصیل وارد هند می‌شوند، در کمتر از یک‌دهه گذشته حدود 42 درصد رشد داشته که نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌های به‌کار رفته در سیستم آموزش عالی این کشور است. کشورهایی که دانشجویان خود را به هند اعزام می‌کنند، نسبت به قبل تغییر نکرده‌اند اما در این میان بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی از آفریقای جنوبی وارد هند می‌شوند و به‌طورکلی آفریقای جنوبی و نپال بالاترین سهم از دانشجویان بین‌المللی را از آن خود کرده‌اند. درواقع کشورهایی چون مالزی و بوتان که شمار زیادی از دانشجویان خود را برای تحصیل به هند اعزام می‌کردند، بعد از بهبود تجهیزات آموزشی داخلی و آموزشی، شمار دانشجویان بومی خود را در هند کاهش داده‌اند. طبق آمارهای ارائه‌شده از آموزش عالی هند طی هفت‌سال یعنی از سال تحصیلی 2013- 2012 تا 2020- 2019، شمار دانشجویان بین‌المللی که به قصد تحصیل وارد هند شده‌اند از 34 هزار و 774 نفر در سال 2013- 2012 به 49 هزار و 348 نفر در سال تحصیلی 2019- 2020 افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحصیل دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم و فناوری در راس پرطرفدارترین رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی قرار دارد و مدیریت بازرگانی در رده بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.  شواهد بیانگر آن است که دولت هند سیاست روشنی برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی ندارد. موسسات آموزش عالی علاوه‌بر مجوز پذیرش دانشجویان بین‌المللی به‌صورت فوق‌العاده، مجاز به دریافت هزینه‌های متفاوت از دانشجویان بین‌المللی برای درآمدزایی هستند. در این بین دانشگاه‌ها می‌توانند از مشوق‌هایی چون معافیت، بورسیه‌تحصیلی و کمک‌هزینه تحصیلی برای جذب دانشجویان بین‌المللی استفاده کنند. مقامات آموزش عالی هند عنوان کرده‌اند که حتی دانشجویانی از انگلیس یا کانادا یا آمریکا هم در دانشگاه‌های هند دیده شده‌اند که هدف بیشتر آنها از تحصیل در هند، آموزش زبان‌های هندی، سانسکریت یا برخی موضوعات سنتی دیگر عنوان شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شمار دانشجویان بین‌المللی از کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون آمریکا در هند در سال‌های اخیر روند رو به رشد داشته است، به‌طوری‌که تعداد دانشجویان آمریکایی در سال تحصیلی‌ 2013- 2012 حدود 852 نفر بوده اما در سال تحصیلی 2020- 2019 این تعداد به بیش از 1600 دانشجو رسیده است. کمیسیون کمک‌هزینه‌های دانشگاه هند به‌تازگی از تمام دانشگاه‌ها خواسته 25 درصد صندلی اضافی به دانشجویان خارجی اختصاص دهند. به‌طورقطع هرچه تعداد دانشجویان بین‌المللی در هند افزایش یابد- با توجه به پول‌هایی که در این کشور هزینه می‌شود- اقتصاد آن به همان نسبت رشد و رونق پیدا می‌کند و این مهم‌ترین نقشی است که دانشگاه‌های هند می‌توانند در توسعه بازار اقتصادی داشته باشند. 

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰