• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شایعه تلاش برای سقوط تیم ربیعی بعد از کاهش بودجه صنایع مس

بحران در رفسنجان با بودجه 162 میلیاردی

علیزاده: نیاز به حمایت صنایع مس داریم، توقع از تیم ما بیشتر از مس کرمان است

ردر هفته‌های ابتدایی فصل نقل‌وانتقالات تیم معترض به بودجه اختصاصی صنایع مس به ورزش مس کرمان بود و مدیران و مسئولان باشگاه مس رفسنجان تقریبا عملکرد منفعلی از خود نشان می‌دادند. در همان زمان اما مدیران هر دو باشگاه برسر بودجه اختصاصی مشکل داشتند. مسی‌های رفسنجان اما چون چند فصلی بیشتر در لیگ برتر تجربه داشتند سعی کردند با موضع سکوت توجه مسئولان را به خود جلب کرده و خود را مطیع نشان دهند شاید سرکیسه برایشان شل شد اما در سوی دیگر مس کرمان چنین رویه‌ای نداشت تا جایی که کار به مصاحبه و نقد از مسئولان صنایع مس رسید و نارضایتی خود را علنی اعلام کردند.

بحران در رفسنجان با بودجه 162 میلیاردی

نیلوفرمژدهی، خبرنگار:در هفته‌های ابتدایی فصل نقل‌وانتقالات تیم معترض به بودجه اختصاصی صنایع مس به ورزش مس کرمان بود و مدیران و مسئولان باشگاه مس رفسنجان تقریبا عملکرد منفعلی از خود نشان می‌دادند. در همان زمان اما مدیران هر دو باشگاه برسر بودجه اختصاصی مشکل داشتند. مسی‌های رفسنجان اما چون چند فصلی بیشتر در لیگ برتر تجربه داشتند سعی کردند با موضع سکوت توجه مسئولان را به خود جلب کرده و خود را مطیع نشان دهند شاید سرکیسه برایشان شل شد اما در سوی دیگر مس کرمان چنین رویه‌ای نداشت تا جایی که کار به مصاحبه و نقد از مسئولان صنایع مس رسید و نارضایتی خود را علنی اعلام کردند. درنهایت اما مس کرمان با همان فرمانی که داشت پیش رفت و این رفسنجانی‌ها بودند که در میانه فصل مجبور به واکنش شده و درنهایت همان رویه تیم هم‌استانی را درپیش گرفتند. با این تفاوت که آنها یازده هفته عقب هستند و مشکلات‌شان بیشتر است. 

دلیل تفاوت مشکلات دو مس
این سوال مطرح است که چرا مشکلات این تیم نسبت به همتای خود بیشتر است؟ چون باور نکردند باشگاه‌شان با کسر بودجه روبه‌رو شده. چون فکر می‌کردند می‌توانند با سکوت نظر بالادستی‌ها را جلب کنند  و منتظر حمایت آنها بودند. این تو بمیری اما از آن تو بمیری‌ها نبود و صنایع مس بر کسر بودجه تیم‌های لیگ برتری تاکید داشت. در مجمع عمومی صنایع مس که اوایل تیر برگزار شد اعضا بودجه ورزش را مشخص کردند و با توجه به درصد ثابت موجود سهم دو باشگاه لیگ برتری بسیار کمتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردند. تیم مس کرمان برای بقا وارد لیگ برتر شده بود و با همان بودجه‌ای که به او تعلق گرفت هرچند معترض، اما وارد مسابقات شد. تیم مس رفسنجان اما با توجه به توقعی که برای سومین سال لیگ برتر از آنها می‌رفت نتوانست توقعات را برآورده کند و مورد انتقاد قرار گرفت. اینجا بود که دیگر سکوت جایز نبود و صدای اعضای تیم مس رفسنجان درآمد. 
علی علیزاده، معاون فنی ورزشی باشگاه مس رفسنجان با اعتراف به اینکه مشکلات مالی امان این تیم را بریده به «فرهیختگان» گفت: «از ابتدای فصل توقع داشتیم مدیران صنایع مس همچون سال‌های قبل در کنارمان باشند اما گویا صنایع مس در همان مقطع به مشکلاتی برخورد کرد که حالا عواقبش به تیم ما هم رسیده است. این شرایط نه‌تنها برای تیم ما بلکه برای همه تیم‌های صنایع مس وجود دارد. نکته اما اینجاست که توقعی از باشگاه و تیم ما هست که بیش از تیم مس کرمان است. تیم مس کرمان برای ماندن می‌جنگد. از تیم ما اما توقع دارند جزء 5 تیم اول جدول باشد. ما می‌دانستیم این توقع از ما می‌رود. از این‌رو با همین هدف هم بودجه‌ای بسته شد که متاسفانه به ما ندادند. شاید اگر آن بودجه مدنظر را به تیم ما پرداخت می‌کردند می‌توانستیم یکی از تیم‌های بالای جدول باشیم اما با تغییرات در بودجه اختصاصی کار سخت شد. البته ما ناامید نیستیم و همین حالا هم می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم اما خب کار کمی سخت است. تیم تمرکز ندارد و دخل‌وخرج باشگاه با هم جور درنمی‌آید.»
این اظهارات علیزاده یعنی بخشی از مشکلات تیم حتی اگر به گردن مسائل فنی باشد زیر سایه مشکلات مالی پنهان شده است و همین می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد. 

ربیعی توپ را به زمین صنایع مس انداخت
محمد ربیعی سرمربی مس رفسنجان در دو بازی اخیر به دلیل نتایج ضعیف و دور از توقع مورد انتقاد قرار گرفت. او که مشکلات موجود در تیمش را عامل اصلی نتایج تیمش می‌دانست اجازه نداد یک‌تنه زیر سوال برود و به سرعت نسبت به مشکلات تیمش موضع گرفت و به‌نوعی با نام درد دل، هرچه این چندوقت بر او گذشته بود را انتقادگونه بیان کرد. 
او به مشکلات مالی تیمش اشاره کرد. از بودجه کسر شده باشگاه مس پرده برداشت و به آنچه از نظر مالی در این چند ماه به او گذشته بود اعتراف کرد. حالا دیگر عیان شده بود که مسی‌ها رازی پنهان داشتند. نه آنقدرها پنهان که کسی نداند ولی حداقل از اعتراف به آن امنتاع می‌کردند. اما دیگر زمان سکوت نبود و آنها که دیدند خودشان زیر سوال رفته‌اند با انداختن توپ به زمین صنایع مس، هم فشار ناشی از عملکرد پرانتقاد خود را کم کردند و هم به همین بهانه از صنایع مس در جهت کمک مالی به تیم‌شان درخواست‌هایی مطرح کردند. 
آنها در تعطیلات زمستانه درحالی که فصل قبل راهی ترکیه شده بودند حتی امکان اردو در تهران را هم ندارند و اصلا نمی‌دانند چه برنامه‌ای برای آماده‌سازی تیم‌شان خواهند داشت. ربیعی بارها عنوان کرد که تیم مس به لحاظ مالی تحت فشار است و درواقع می‌خواست به مسئولان بفهماند بدجایی پشت او را خالی کردند و این می‌تواند عواقب بدی برایش داشته باشد حتی به قیمت سقوط این تیم!
معاون فنی باشگاه مس رفسنجان از ربیعی حمایت می‌کند. علیزاده در این خصوص گفت: «به ربیعی حق بدهید. برعلیه تیمش ناداوری می‌شود. از او توقع تیم اول تا پنجم را دارند. بودجه را هم کاهش دادند. با این تفاصیل هرکسی جای او بود اعتراض می‌کرد. با این‌حال من می‌دانم او ناامید نیست ولی ما هم باید جوابگوی بازیکنانمان باشیم. مربی و بازیکن آرامش و تمرکز می‌خواهند و من میدانم مدیران این باشگاه و مسئولان صنایع مس به‌خوبی به آن واقف هستند. از این‌رو ناامید نیستم و می‌دانم چاره‌اندیشی می‌شود. حیف است این تیم با اتفاقات منفی روبه‌رو شود.» 

پول می‌رسد اما کی؟
علیزاده می‌گوید شک نکنید پول می‌رسد. او از موضع آشتی وارد می‌شود و به‌نوعی می‌خواهد خود و همکارانش را در تیم صنایع مس قرار دهد. او امیدوار است مسئولان این صنایع بفهمند که او سرکشی نمی‌کند و در عوض توقع دارد هوایش را داشته باشند و پاداش این همراهی را بدهند. 
در همین خصوص شنیدیم قرار است طی 40 روز آینده جلسه‌ای اختصاصی با همین مضمون با حضور مسئولان صنایع مس و امور ورزش آن به همراه مسئولان باشگاه‌های ورزشی خصوصا باشگاه مس رفسنجان تشکیل شود و در مورد بودجه تعلق گرفته به آنها تصمیماتی جدید اتخاذ شود. 
دقیقا وقتی که تیم مس کرمان به لیگ برتر صعود کرد مسئولان باشگاه مس رفسنجان در جریان کسری بودجه قرار گرفتند چراکه قرار بود حالا درصد بودجه مس کرمان بالا رفته و تقریبا هم‌تراز آنها شود. از این‌رو آنها فکر نمی‌کردند تغییر زیادی در بودجه‌شان صورت گیرد اما هرگز تصور نمی‌کردند که از بودجه فصل قبل‌شان هم کمتر به آنها تعلق گیرد. مبلغ 162 میلیارد برای باشگاه مس کرمان با وجود تمام تیم‌هایی که دارد حتی کمتر از بودجه‌ای است که هرساله خرج فقط تیم فوتبال این باشگاه می‌شد. چیزی که صنایع مس بر آن تاکید دارد و مدعی است مسی‌ها باید با همین بودجه تا پایان فصل همه تیم‌های خود را سر و سامان دهند. این درحالی است که آنها با توجه به توانایی مالی هرساله‌شان در ابتدای فصل فعالیت کردند و حالا با این بودجه از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند و حتی در پرداخت پول بازیکنان هم مشکل دارند. این درحالی است که تیم مس رفسنجان حداقل در فصل جاری قراردادهای نامعقول ندارد و هرچند یکی دو قرارداد رقم‌بالا بستند ولی همین‌ها هم نجومی نیست. 
علیزاده بودجه مورد اطلاع ما (162 میلیارد) را نه رد می‌کند و نه تکذیب اما مدعی است هیچ قرارداد نامعقولی ندارند با این‌حال بودجه اختصاصی جوابگوی هزینه‌هایشان نیست. وی ادامه داد: «شک نکنید شرایط تغییر می‌کند. من اصلا بدبین نیستم. مسئولان اجازه نمی‌دهند این تیم‌ها که با حمایت خودشان به این جایگاه رسیده آسیب ببیند. ما ابتدای فصل بودجه‌ای درخواست کرده و براساس آن برنامه‌ریزی کردیم و تیم بستیم ولی وقتی آن مبلغ به باشگاه تزریق نشد به مشکل برخوردیم. نمی‌شود هم پول نداشته باشی و هم هدف بزرگ داشته باشی. هدف بزرگ به حمایت نیاز دارد.»

دست‌های پشت پرده برای سقوط مس؟
نکته قابل تامل در مورد تیم مس رفسنجان که در حواشی اخیر پیرامون این باشگاه بارها شنیده شد قربانی کردن آنها است. صنایع مس هرقدر متمول، برای مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی درصد مشخصی از سود خود را هزینه می‌کند. این سود که حدود 2 درصد از کل سود صنایع مس است این‌بار به‌نوعی خاص تقسیم‌بندی شد، به‌طوری که جوابگوی هزینه‌ها نشد. ابتدا مسی‌های رفسنجان تصور کردند این بودجه برای این است که مس کرمان توقع زیادی نداشته باشد و در ادامه آنها ساپورت خواهند شد اما در ادامه متوجه شدند این‌طور نیست و قرار است با همین 162 میلیارد به کارشان ادامه دهند. 
درنتیجه نسبت به موضوع، حساس‌شده و شایعاتی به گوش‌شان رسید که از دیگران هم پنهان نماند؛ اینکه دست‌هایی پشت پرده است تا تیم مس رفسنجان به لیگ یک سقوط کند چراکه صنایع مس دلیلی نمی‌بیند تا این حد از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خود را صرف فوتبال کند درحالی‌که رشته‌های دیگری نیز در ورزش این صنایع مشغول هستند. 
از طرفی مس کرمان به‌عنوان تیم مرکز استان از مقبولیت بیشتری برخوردار است، درنتیجه اگر قرار است یک تیم لیگ برتری داشته باشند چه‌بهتر که تیمی کرمانی باشد تا رفسنجانی. این شایعات هرچند هرباره رد می‌شود اما همچون سایه‌ای بر سر باشگاه مس رفسنجان سنگینی می‌کند و صدالبته که در عملکرد این تیم نیز بی‌تاثیر نیست. 
علیزاده به‌عنوان نماینده این باشگاه که بیش از هر فرد دیگری از زیروبم جریانات موجود در این باشگاه باخبر است چنین شایعه‌ای را رد می‌کند. او به «فرهیختگان» گفت: «من بعید می‌دانم و هیچ چیزی در این‌خصوص نشنیدم. مس آنقدر درآمد دارد و آنقدر قدرتمند است که می‌تواند 3 تیم هم در لیگ برتر داشته باشد. موضوع کسر بودجه چیز دیگری است و این نیست که می‌خواهد تیمی سقوط کند. طبیعی است وقتی مشکلات زیاد شود حواشی آن را دربر‌ می‌گیرد. این شرایط فعلی باید مدیریت شود. شک نکنید مدیران در این یک ماه پیش‌رو جلساتی برگزار کرده و به نتیجه می‌رسند تا بیش از این اذیت نشویم.»
با این‌حال رفسنجانی‌ها ناامید نیستند. آنها در روزهای آینده تلاش می‌کنند جلسه‌ای با مدیران صنایع مس داشته تا یا بودجه را افزایش دهند یا بودجه‌ای کمکی دریافت کنند و بخشی از مشکلات‌شان را حل کنند. آنچه مسلم است دخل‌وخرج این باشگاه با هم جور درنمی‌آید و به این شکل نمی‌توانند ادامه دهند. از این‌رو مدیرعامل این باشگاه برای اینکه از حواشی تیمش بکاهد و بر آرامش بازیکنان و دیگر اعضای تیم بیفزاید اطمینان داد تا پایان کار برای پیشرفت باشگاه مس رفسنجان تمام توان خود را به‌کار خواهد گرفت. 
او همچنین مدعی شد با کمک شرکت مس به‌زودی نتایج خوب و قابل قبولی در همه تیم‌ها خواهند گرفت و این باشگاه را به جایگاه واقعی خود می‌رسانند. از این‌رو باید دید این همکاری محقق می‌شود و صنایع مس از خود نرمش نشان می‌دهد یا قرار است همچنان بر موضع خود باقی بماند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک