• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی تیم بسکتبال سه نفره بانوان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با کمی شانس سوم می شدیم

هم دانشگاه و هم فدراسیون دنبال افزایش مسابقات دانشجویی هستند

هم دانشگاه و هم فدراسیون دنبال افزایش مسابقات دانشجویی هستند

امیدنظری گوهر، خبرنگار:تیم بسکتبال سه نفره بانوان دانشگاه آزاد که همچون ادوار گذشته در سال 2022 نیز جز جدایی‌ناپذیر رقابت‌های لیگ جهانی بسکتبال بود در ششمین دوره این رقابت‌ها توانست با هدایت صنم کوهی پایین‌تر از چین تایپه، مکزیک و مغولستان به رتبه چهارم تکیه بزند. تلاش‌های  زینب غفاری، آیدا گل‌محمدی، آناهیس خداوردیان و نسرین فلاح در استانبول ترکیه باعث پیروزی نماینده قاره آسیا برابر شیلی و نیوزیلند و ناکامی مقابل اسپانیا و مغولستان شد. نماینده بسکتبال ایران در مرحله حذفی برابر مکزیک شکست خورد تا روانه دیدار رده‌بندی شود و در رقابتی نزدیک نتواند به دلیل شکست 15 بر 12 برابر مغولستان افتخارات ادوار قبل یعنی حضور در بین 3 تیم برتر را تکرار کند. «فرهیختگان» برای بررسی بیشتر وضعیت و اتفاقات رقابت‌های لیگ جهانی بسکتبال 2022 ترکیه به سراغ سرمربی تیم دانشگاه آزاد رفت که در ادامه صحبت‌های این سرمربی جوان را مطالعه خواهید کرد.

بسکتبال ایران چه شرایطی را در دوران ریاست جواد داوری تجربه می‌کند؟ 
آقای داوری واقعا دارند زحمت می‌کشند و از بانوان حمایت می‌کنند. ایشان در تمام رده‌ها تیم بانوان را به مسابقات اعزام و اردوهای ملی را برگزار می‌کنند. هدف این است که دخترهای ایرانی با جوامع و رقابت‌های بین‌المللی آشنا بشوند و بتوانند از نزدیک همه این رقابت‌ها را لمس کنند.

اعتقاد دارید بسکتبال بانوان در دوران حضور ریاست بسکتبالیست اسبق تیم ملی پیشرفت قابل توجهی داشته است؟
بله، ما پیشرفت داشته‌ایم. امسال برای اولین بار تیم سه نفره  رده زیر 17 سال به مسابقات اعزام شد که این افراد پایه تیم ملی هستند و قرار است این بچه‌ها در آینده زیرساخت تیم ملی بزرگسالان را تشکیل بدهند و آنها از همین‌جا توانستند جوامع و رقابت‌های بین‌المللی در آسیا را از نزدیک ببینند و تجربه کنند.

سطح تورنمنت 2022 ترکیه چقدر چالشی بود؟
در مسابقات ترکیه واقعا سطح رقابت‌ها خیلی خوب و بالا بود یعنی دانشجوهایی در مسابقات حاضر بودند که همه آنها بسکتبالیست بودند؛ من در صحبت  با  مقام‌های رسمی و مربیان خیلی از کشورها متوجه شدم در تمام تیم‌ها، ملی‌پوش وجود داشت. در 12 تیم همان‌طور که شاهد بودید ما مقام چهارم را کسب کردیم. به نظرم در بازی رده‌بندی شانس با ما یار نبود و توپ‌هایمان گل نشد وگرنه بازی تیم دانشگاه آزاد عالی بود.

با توجه به کیفیت رقبا و ظرفیت‌های فنی چهار بسکتبالیست تیم دانشگاه آزاد کسب رتبه چهارم چقدر با پتانسیل شاگردان‌تان همخوانی داشت؟
اگر کمی شانس همراه‌مان بود مقام سوم را کسب می‌کردیم. روز آخر مسابقات بازی‌ها به مکان دیگری منتقل شد؛ روز بازی‌های گروهی رقابت در خود دانشگاه برگزار شد ولی روز آخر مسابقات در منطقه‌ای به نام گالاتاپاک پیگیری شد که در آن منطقه هوا نسبت به روزهای قبل خیلی سرد بود و باد می‌وزید که به نظرم این موضوع کمی روی عملکرد بچه‌ها تاثیر داشت. من از دید فنی می‌گویم که می‌توانستیم مقام سوم را به‌دست آوریم چون اگر توجه کرده باشید ما در دور گروهی به مغولستان با اختلاف زیاد باختیم ولی در دیدار رده‌بندی مقابل همین تیم با فاصله 3 امتیاز شکست خوردیم.

چهار ورزشکار اعزامی به مسابقات لیگ جهانی دانشجویان چقدر ریزبینانه از بین استعدادهای دانشگاهی برگزیده شده‌اند؟
هر چهار بسکتبالیست دانشجو بودند که سه نفر آنها دانشجوی دانشگاه آزاد هستند و یک بسکتبالیست فکر می‌کنم در دانشگاه دولتی یا غیرانتفاعی تحصیل می‌کند.

هدف شما در این مسابقات حضور با برترین بسکتبالیست‌ها بود یا در انتخاب نفرات مبحث آینده‌نگری را نیز در دستور کارتان قرار داده‌اید؟
صددرصد هر دو موضوع با هم بود و ما بهترین بازیکن‌هایی که دانشجو بودند انتخاب کردیم کما اینکه رده سنی در مسابقات دانشجویی ملاک بود و حتما بازیکن باید زیر 25 سال باشد.

علت چهار شکست شاگردان‌تان را کدام معضلات می‌دانید؟
اگر بخواهم به عنوان یک مربی و مسئول بسکتبال سه نفره فدراسیون بسکتبال صحبت کنم، باید تاکید کنم که نیاز داریم میدان‌های بین‌المللی را خیلی بیشتر از گذشته از نزدیک لمس کنیم. همان‌طور که عرض کردم آقای داوری این حرکت را شروع کرده است و کار اشاره شده را دارند انجام می‌دهند. خوشبختانه آقای لشگری نیز در بخش دانشگاه آزاد این کار را انجام می دهند و از اعزام تیم بانوان حمایت می‌کنند.

برگزاری رقابت‌های مختلف دانشجویی تا چه حد می‌تواند به اعتلای تیم‌های ملی کمک کند؟
صددرصد ما اگر این رقابت‌ها را در کشور به طور دائم برگزار کنیم باعث کمک به تیم ملی می‌شود. افزایش رقابت‌ها و برگزاری مستمر مسابقات جزء اهداف دانشگاه آزاد و فدراسیون است. وقتی به صورت دائم بازیکنان در رقابت باشند می‌توانند نتایج بهتری کسب کنند. ولی موضوع خیلی مهم  در بسکتبال سه نفره برگزاری اکثر رقابت‌های این رشته در فضای باز است. شخصی که در سالن تمرین می‌کند و بازی انجام می‌دهد، نمی‌تواند شرایط جوی و وزیدن باد را تجربه کند. واقعا لازمه بسکتبال سه نفره حمایت در فضای باز است، یعنی هر جایی که می‌شود یک حلقه تخته پهن شود و بسکتبال سه نفره انجام شود و نباید این رشته مثل بسکتبال پنج نفره در سالن پیگیری شود.

دانشگاه آزاد تا این لحظه چه اقدامات شایانی در بسکتبال سه نفره انجام داده است و باید برای پیشرفت روزافزون چه اموری را دنبال کند؟
خدا را شکر دانشگاه آزاد رویداد سه نفره‌اش را در مرداد امسال برگزار کرد و آقای لشگری برنامه‌های بعدی‌ را نیز آماده کرده است که در فصل زمستان نیز مسابقات سه نفره برگزار شود. همچنین در فصل بهار آینده این برنامه را دنبال خواهد کرد و تا آن بازه زمانی را پیش‌بینی و جدول مسابقات را آماده کرده‌اند. به نظر من برگزاری مسابقات در فضای باز باعث می‌شود که همزمان فضای تثبیت، آفتابی، بادی و... لمس شود. بادی که می‌وزد به هر حال روی بازیکن تاثیر می‌گذارد و تعبیه فضای باز برای بانوان خیلی مهم است.

نکته‌ای مدنظرتان بود که در مصاحبه به آن آشاره نشده باشد؟
مهم‌ترین مساله برای من حمایت از ورزش بانوان و جذب اسپانسرها است. حمایت مشوقان مالی باعث برگزاری رویدادهای خیلی حرفه‌ای می‌شود و باید تیم‌هایمان به همه رقابت‌های بین‌المللی  فرستاده شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار