• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۶ - ۲۲:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از وضعیت دانشجویان خارجی در پرطرفدارترین کشورهای دنیا گزارش می‌دهد

برترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی در سال 2022

195 کشور در دنیا وجود دارد اما در این میان، دانشجویان بین‌المللی تنها کشورهای محدودی را به عنوان مقصد خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند.

برترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی در سال 2022

195 کشور در دنیا وجود دارد اما در این میان، دانشجویان بین‌المللی تنها کشورهای محدودی را به عنوان مقصد خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند. تحصیل در بهترین کشورهای دنیا رویایی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در سر می‌پرورانند اما در این میان، انتخاب کشوری مناسب که بتواند ایده‌آل‌های یک دانشجوی خارجی را برآورده کند مستلزم آگاهی کامل نسبت به همه ابعاد آن کشور است. به‌طور کلی، دانشجویان معمولا کشور مقصد را برای تحصیل براساس معیارهایی چون کیفیت آموزشی، گزینه‌های شغلی، فرصت اشتغال، آب‌وهوا و میزان شهریه انتخاب می‌کنند. انتخاب بهترین مقصد از میان کشورهای برتر معمولا موضوعی چالش‌برانگیز است و دانشجویان بین‌المللی پیش از تحصیل در یک کشور خارجی، در کنار موارد ذکر شده، سیستم آموزشی، هزینه اقامت و خوابگاه و مجوز اشتغال بعد از تحصیل را نیز مدنظر  قرار می‌دهند. برخی کشورها به دلیل شرایطی که دارند سهم عمده‌ای از ترجیح دانشجویان را در انتخاب به عنوان کشور مقصد بر عهده می‌گیرند که دلیل عمده آن، زبان، رتبه تحصیلی کشور، منطقه امن و بسیاری موارد دیگر است. 

 آمریکا مقصد نخست دانشجویان خارجی دنیا

آمریکا سال‌هاست که به دلیل شرایط مساعد آموزش عالی، برترین مقصد دانشجویان بین‌المللی در دنیا به‌شمار می‌رود اما از مدتی قبل از همه‌گیری کرونا و تصمیم‌گیری‌های نادرست دولت این کشور پیرامون جذب و اقامت و نیز اشتغال، شرایط برای تحصیل دانشجویان خارجی دشوار شد و شروع همه‌گیری کرونا و مسدود شدن مرزها نیز عامل تیر خلاصی به بدنه آموزش عالی آمریکا بود تا شمار دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور با کاهش چشمگیری مواجه شود. اما کارشناسان با مطالعه 559 موسسه آموزش عالی آمریکا در آمارهای جدید ارائه شده پیش‌بینی کرده‌اند که دانشگاه‌ها و دانشکده‌های این کشور در سال تحصیلی 2023- 2022 با رشد دانشجویان بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد. شمار دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا در سال 2021 با کاهش 15 درصدی نسبت به سال 2020 مواجه بوده به‌طوری‌که در سال گذشته، تعداد این دانشجویان به 914 هزار نفر رسید. این در حالی است که شمار دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا در سال 2020 بیش از یک میلیون نفر بوده که 5.5 درصد از کل دانشجویان مراکز آموزشی این کشور را به خود اختصاص می‌داد. کشورهای چین، هند و کره‌جنوبی بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی حاضر در آمریکا را تشکیل می‌دادند. کیفیت آموزشی، فرصت‌های تحصیلی و شغلی ایده‌آل، دروس منحصربه‌فرد ارائه شده در دانشگاه‌ها و محیط چندفرهنگی، آمریکا را به مقصدی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. همچنین این دانشجویان مجازند هفته‌ای 20 ساعت در مشاغل پاره‌وقت فعالیت کنند. دانشجویان پاره‌وقت به ازای هر ساعت کار بین 7 تا 9 دلار دریافتی دارند و دانشجویانی که مهارت کافی دارند، تا ساعتی 10 دلار هم دریافت می‌کنند. مهندسی، حقوق، مدیریت، زیست‌شناسی، علوم زیستی و پزشکی پرطرفدارترین رشته‌ها در دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، دانشگاه MIT، دانشگاه استنفورد، هاروارد، مؤسسه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه شیکاگو در صدر انتخاب دانشجویان خارجی هستند.

 21 درصد دانشجویان انگلیس، خارجی هستند

انگلیس دومین کشور دنیا با بالاترین میزان جذب دانشجویان بین‌المللی است به طوری که سالیانه بیش از نیم میلیون دانشجوی خارجی را به خود جذب می‌کند. شمار دانشجویان بین‌المللی این کشور در سال 2021 به مرز 605 هزار و 130 نفر رسید که در مقایسه با 551 هزار و 495 دانشجوی بین‌المللی در سال 2020 با رشد حدود 10 درصدی روبه‌رو شده است. از مجموع دانشجویان بین‌المللی که در سال تحصیلی 2021- 2020 در دانشگاه‌های انگلیس ثبت‌نام کردند، حدود 153 هزار دانشجو از کشورهای اتحادیه اروپا و بیش از 452 هزار دانشجو نیز دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بودند. دانشگاه «کانونتری» بالاترین تعداد دانشجویان کارشناسی اتحادیه اروپا (حدود سه هزار و 425 نفر) را دربردارد. از سوی دیگر، دانشگاه کمبریج بالاترین تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد اتحادیه اروپا (حدود یک‌هزار و 385 نفر) را در خود جای داده است. طبق رتبه‌بندی شهری QS، انگلیس با داشتن شهرهای برتری چون لندن، ادینبورگ، منچستر، گلاسکو و غیره مقصد خوبی برای دانشجویان خارجی از نقاط مختلف دنیا محسوب می‌شود. انگلیس برای داشتن آموزش عالی غنی و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معروف است. پروژه‌های تحقیقاتی برجسته و تجهیزات مناسب دانشگاهی، دانشجویان را در عرصه نوآوری و اکتشاف موفق‌تر می‌کند. از دیگر مزایای تحصیل در انگلیس مهارت‌های زبانی است که برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. زبان انگلیسی زبانی جهانی است که برای دیپلماسی و تجارت جهانی حیاتی است. یکی از چالش‌های زندگی در یک کشور خارجی برای دانشجویان بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای امرار معاش و تأمین خرج زندگی است. طبق قانون انگلیس، این دانشجویان قادرند هفته‌ای 20 ساعت در دوران تحصیل و در تعطیلات هم می توانند به طور تمام وقت کار کنند. آنها همچنین قادرند با کار تجربی مهارت‌های لازم برای اشتغال به کار را هم پیدا کنند. به‌طور کلی، از کل جمعیت انگلیس حدود 21 درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. شهریه دانشگاه‌های انگلیس مبلغ قابل پرداختی برای دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید و نیز می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی هم استفاده کنند. علاوه بر این، اجازه فعالیت در مشاغل پاره‌وقت به استقلال هر چه بیشتر آنها کمک می‌کند. ویزای فارغ‌التحصیلی در انگلیس به این دانشجویان اجازه می‌دهد پس از تکمیل تحصیلات خود تا دو سال در انگلیس اقامت کنند. همچنین، انگلیس به دلیل وجود دوره‌هایی با مدت کوتاه نیز معروف است. مقطع تمام‌وقت کارشناسی معمولا سه سال طول می‌کشد. 

 رشد 43 درصدی دانشجویان بین‌المللی کانادا در سال 2021

به گزارش educanada، همواره به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا به عنوان مقصد دانشجویان بین‌المللی در دنیا شناخته می‌شود اما امسال، کانادا برترین کشور دنیا از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. طبق رتبه‌بندی‌های پایگاه QS در سال 2022، 28 دانشگاه از کانادا حضور دارند. علاوه بر این، دانشگاه «تورنتو»، دانشگاه «مک گیل» و دانشگاه «بریتیش کلمبیا» جزء 50 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. علاوه بر این، بسیاری از دانشجویان خارجی این کشور را به دلیل شهریه‌های پایین آن ترجیح می‌دهند. همچنین کیفیت بالای آموزش و زندگی در کانادا آن را در دنیا برجسته کرده است. یک دانشجوی بین‌الملل در این کشور می‌تواند با ثبت‌نام در یکی از دانشگاه‌های این کشور هفته‌ای 20 ساعت کار کند. تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا سه تا چهار سال و در مقطع ارشد یک تا سه سال بسته به مدرک به طول می‌انجامد. علاوه بر این، این کشور مجوز اشتغال را به دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد می‌دهد که البته زمان مجوز اشتغال آنها بسته به مدت زمان تحصیل دانشجویان بین هشت ماه تا سه سال زمان می‌برد. بیش از 90 موسسه آموزش عالی در کانادا وجود دارند که هر کدام از آنها نقش مهمی در ارائه باکیفیت‌ترین سطح آموزشی به دانشجویان دارند. آمارها حکایت از آن دارد که شمار دانشجویان بین‌المللی سال به سال در حال افزایش است. تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 به 450 هزار نفر رسید. در مقایسه با شش سال گذشته، تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا تقریبا نصف آمار سال 2021 بوده است. به عبارتی، سیستم آموزش عالی کانادا از سال 2015 تا 2021 با رشد 43 درصدی جمعیت دانشجویان بین‌المللی مواجه شده است. کانادا جزء کشورهایی است که به ویژه در سال‌های اخیر از بسیاری از کشورهای غربی در زمینه جذب دانشجوی خارجی پیشی گرفته است. طبق گزارش‌ها، حدود نیمی از دانشجویان بین‌المللی را در کانادا، دانشجویان بین‌المللی از دو کشور هند (30 درصد) و دانشجویان چینی (25 درصد) شامل می‌شوند. فرانسه، ویتنام، برزیل و ایران از دیگر کشورهایی هستند که دانشجویان بین‌المللی آنها در کانادا مشغول تحصیل هستند. 

 اوج گرفتن تعداد دانشجویان خارجی استرالیا بعد از همه‌گیری 

به گزارش universityworldnews، بعد از باز شدن مرزهای استرالیا به روی دانشجویان بین‌المللی در نوامبر 2021 بعد از دو سال همه گیری کرونا، تعداد دانشجویان بین‌المللی ورودی به این کشور با کاهش روبه‌رو شد اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2023 و اصلاح منابع صنعتی و زیرساخت‌ها، شمار دانشجویان خارجی بار دیگر افزایش خواهد یافت و دوباره محبوبیت خود را بین دانشجویان بین‌المللی به دست می‌آورد. مطالعه روی بیش از 11 هزار دانشجوی آینده، متقاضی و دانشجوی فعلی نشان می‌دهد که محبوبیت استرالیا به عنوان مقصد تحصیلی از مارس 2022 حدود پنج درصد افزایش یافته است. استرالیا به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان تایلندی، سریلانکایی، فیلیپینی و ویتنامی است اما از سوی دیگر، دومین بازار جذب دانشجویان بین‌المللی برای دانشجویان چینی و هندی در دنیا به شمار می‌رود. از این تعداد دانشجوی خارجی، حدود 62 درصد اعلام کردند که استرالیا را به دلیل این که کشوری امن برای دانشجویان بین‌المللی است، به عنوان نخستین مقصد خود انتخاب خواهند کرد. زمانی که همه‌گیری کرونا در سال 2020 آغاز شد، استرالیا یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را به روی دانشجویان خارجی مسدود کرد. درآمد حاصل از صادرات دانشجویان بین‌المللی در استرالیا حدود 25 میلیارد دلار گزارش شد و آموزش عالی آن جزء سه حوزه برتر صادراتی بعد از مواد معدنی و گردشگری بود. استرالیا با انجام اقداماتی به دنبال پیشرفت در عرصه رقابتی است. دولت این کشور سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی روی ارائه خدمات به بخش آموزش عالی اختصاص داده است. همه‌گیری کرونا موجب ارتقاء بخش نوآوری در سطح بین‌المللی شده است. مهم‌ترین نیازهای دانشجویان بین‌المللی در استرالیا شامل برقراری تعادل بین تحصیل در دانشگاه و اشتغال در کارهای پاره‌وقت، به‌دست نیاوردن درآمد کافی و سازگاری با فرهنگ جدیدی که در آن قرار می‌گیرند و نیز شیوه یادگیری می‌شوند. بسیاری از بورسیه‌ها و دوره‌های مقرون به صرفه در استرالیا وجود دارد. دانشگاه کلی استرالیا، دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیوسوت ولز و دانشگاه کوئینزلند در رتبه‌بندی جهانی QS جزء 50 دانشگاه برتر دنیا هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی و ارشد یک ویزای اشتغال دو ساله پس از فارغ‌التحصیلی دریافت خواهند کرد. دانشجویانی که مدارک تحقیقاتی دریافت می‌کنند، ویزای کار سه ساله پس از تحصیل دریافت می‌کنند. علاوه بر این، شهریه‌های پایین، فرصت‌های شغلی مناسب، دریافت راحت‌تر ویزا و دوره‌های کارآموزی از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا به شمار می‌روند. تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در استرالیا در ابتدای سال 2022 حدود 527 هزار و 259 دانشجو رسید این در حالی است که تعداد دانشجویان خارجی در سال 2020 در دانشگاه‌های استرالیا به حدود 464 هزار نفر رسید. 

 رشد 8 درصدی دانشجویان خارجی در فرانسه

فرانسه نیز جزء برترین کشورهای مقصد برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌‌شود. این کشور یکی از برترین کشورها برای یادگیری زبان است. اگر دانشجویان برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌مدت وارد فرانسه شده باشند نمی‌توانند بعد از تکمیل دانشگاه در این کشور باقی بمانند و طبق قانون فرانسه، اگر مجوز اشتغال نداشته باشند باید این کشور را ترک کنند. دانشجویان در صورتی که در دوره‌های طولانی‌مدت کارشناسی و ارشد در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند می‌توانند مجوز اشتغال و نیز اقامت بعد از تحصیل را کسب کنند. شمار دانشجویان بین‌المللی در فرانسه در سال تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ با رشد هشت درصدی به بیش از 400 هزار نفر رسید که بالاترین رشد طی 15 سال گذشته به شمار می‌رود. بسیاری از این دانشجویان را دانشجویان اروپایی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که شمار دانشجویان بین‌المللی در سال 2020 به 358 هزار نفر می رسید. از مهم ترین دلایل انتخاب فرانسه به عنوان مقصد تحصیلی، داشتن آموزش عالی در کلاس جهانی و شهریه‌های معقول و قابل پرداخت از سوی دانشجویان بین‌المللی است. فرانسه در میان دیگر کشورهای اروپایی، جزء ارزان‌ترین شهریه‌های دانشگاهی است که البته این موضوع روی کیفیت آموزشی دانشگاه‌های آن تأثیری نمی‌گذارد. فرانسه به تربیت برجسته‌ترین دانشمندان، هنرمندان، فلاسفه و طراحان در دنیا معروف است. بیشتر دانشجویانی که فرانسه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند در رشته بازرگانی و مدیریت مشغول به تحصیل می‌شوند. دیگر رشته‌های پرطرفدار در فرانسه هم شامل مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی، محاسبات، طراحی و خلاقیت و هنرهای اجرایی و... است. بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در فرانسه به ترتیب از کشورهای مراکش، چین، الجزیره، ایتالیا، سنگال، تونس، ساحل عاج و اسپانیاست. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار