• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ - ۲۳:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

چه خبر از دانشگاه

کارگاه آموزشی «ارتقای فرهنگ نشاط و امید به زندگی» به‌همت دفتر توانمندسازی و مهارت کاربردی عصر دیروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

چه خبر از دانشگاه

برگزاری کارگاه ارتقای فرهنگ نشاط و امید به زندگی

کارگاه آموزشی «ارتقای فرهنگ نشاط و امید به زندگی» به‌همت دفتر توانمندسازی و مهارت کاربردی عصر دیروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.  مدرس کارگاه آموزشی «ارتقای فرهنگ نشاط و امید به زندگی» که به‌صورت تعاملی و پرسش و پاسخ برگزار شد، جلیلی‌غرقی مسن‌ترین دانشجوی دانشگاه آزاد و استاد این دانشگاه بود.  در این کارگاه آموزشی که به‌منظور توانمندسازی کارکنان مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها برگزار شد، معاون، مدیران کل، روسا و کارکنان این حوزه حضور داشتند. 

راه‌اندازی کلینیک گیاه‌پزشکی در دانشگاه آزاد  بجنورد
عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: «از مجموع ۱۱ کلینیک درجه‌یک در سطح کشور، کلینیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اولین کلینیک گیاه‌پزشکی درجه‌یک دانشگاهی است که در زمینه ارزیابی و نظارت بر سلامت نهال‌های تولیدی شناسنامه‌دار خدمات ارزنده‌ای به بخش کشاورزی منطقه ارائه می‌کند.» 
وی خاطرنشان کرد: «این خدمات نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد؛ چراکه این کلینیک و کلینیک‌های مشابه آن با به‌کارگیری علوم و فناوری کشاورزی، نسبت به شناسایی و مقابله با عوامل مختلف خسارت‌زا محصولات کشاورزی و در‌نهایت افزایش محصولات کشاورزی نقش ایفا می‌کنند.» 
محمدی در ادامه گفت: «اقدامات انجام گرفته و پیش‌روی اداره کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی، برند‌سازی آزمایشگاه‌ها از طریق اخذ استاندارد  ISO-17025و ISO-17020،  توسعه آزمایشگاه‌های همکار و عضو شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان غذا و دارو، محیط‌زیست، نظام مهندسی و سایر سازمان‌هاست که خوشبختانه در این خصوص توفیقات قابل ملاحظه‌ای از قبیل افزایش بیش از دوبرابری تعداد این آزمایشگاه‌ها در 6‌ماهه اول سال 1401 نسبت به کل سال 1400 حاصل شده است.» 
وی در پایان افزود: «مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد در استان‌ها ماموریت دارند با ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های استاندارد و همکار، تاثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی دانشگاه را در نقاط مختلف کشور توسعه و بهبود دهند.» 

برنامه‌های گرامیداشت یوم‌الله ۱۳‌آبان در دانشگاه آزاد اعلام شد
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد آیین‌نامه «سیاست‌های ابلاغی یوم‌الله 13‌آبان (روز مبارزه با استکبار جهانی)» را به روسای استان‌ها و واحدهای ویژه این دانشگاه اعلام کرد. 
جهان‌بین در این آیین‌نامه تاکید کرده است: «شایسته است واحدها و مراکز دانشگاه آزاد با محوریت تشکل‌های اسلامی، در روزهای منتهی به 13‌آبان برنامه‌های متنوع و خلاقانه برای گرامیداشت این مناسبت را متناسب با مقتضیات بومی برنامه‌ریزی، تدوین و اجرا کنند. 
براساس بندهای این آیین‌نامه، برنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد برای بزرگداشت یوم‌الله 13‌آبان شامل استفاده از ظرفیت اساتید گروه معارف اسلامی، درس وصایا، گروه‌های علوم سیاسی و علوم اجتماعی برای تبیین این واقعه در کلاس، فضاسازی محیطی متناسب با این رویداد مهم، صدور بیانیه توسط تشکل‌های اسلامی و نهادهای دانشجویی، برگزاری مراسم خاطره‌گویی، برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی، تولید محتوای هوشمندانه و هنرمندانه، حضور دانشجویان در مراسم غبارروبی و نثار شاخه‌های گل در مزار شهدا، مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های روز راهپیمایی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری مسابقات فرهنگی، هماهنگی با ستاد نمازجمعه و سخنرانی دانشجویان توانمند، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... است. 
همچنین تاکید شده که نشست‌های هم‌اندیشی در چهارچوب برنامه‌های فکری و معرفتی با عناوین مختلف در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.» 

تجلیل از ۱۴ برنامه برتر در دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد 
سید‌جواد جعفری، مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در نشست کمیته داوری انتخاب برنامه برتر دومین جشنواره امامت و مهدویت گفت: «به‌منظور ارزیابی هر‌چه بهتر برنامه‌های این جشنواره، کمیته داوری فعالیت خود را آغاز کرده است که با توجه به شاخص‌ها و معیارهای اعلام‌شده، ۱۴ استان برتر (برنامه برتر) به نیت ۱۴‌معصوم انتخاب و در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر به‌عمل می‌آید.» 
وی ادامه داد: «نشست‌های این کمیته به‌طور منظم و مستمر برگزار می‌شود تا ارزیابی دقیقی انجام شود.» 
لازم به ذکر است در این نشست هریک از اعضای کمیته داوری انتخاب برنامه‌های برتر به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. 

استادان معارف کلاس‌ها را به کرسی‌های آزاد‌اندیشی تبدیل کنند
جلسه گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد استان خوزستان با حضور محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، محمود حزبه‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد استان خوزستان و استادان گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد در واحد اهواز برگزار شد. 
در این جلسه شریفانی با تاکید بر اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: «استادان گروه معارف حداقل سه کلاس خود را در طول ترم به برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و رفع شبهات اختصاص بدهند. آنها می‌توانند همان مباحث اعتقادی دروس معارف را با جهت‌گیری تبیینی و رفع شبهات در‌قالب پرسش و پاسخ به نسل حاضر ارائه دهند و این امر در اولویت قرار دارد.» 
همچنین شریفانی در سفر خود به استان خوزستان با حضور در جلسه شورای اداری این دانشگاه که با حضور روسای واحدها و معاونان دانشگاه و استان برگزار شد، با اشاره به رمز موفقیت پیغمبر اکرم(ص) گفت: «پیغمبر اکرم(ص) شخصیتی مهربان، نرم‌خو، اهل مشورت و گذشت بودند. مولفه‌های شخصیتی ایشان یک دستور‌العمل برای همه مدیران است. مدیر موفق مدیری است که حداکثر ارزش‌های اخلاقی را داشته باشد.» 
وی همچنین در کارگاه توانمندسازی استادان درس انس با قرآن کریم و کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، با اشاره به اهمیت قرآن کریم و عظمت و شأن این کتاب الهی و بررسی مولفه‌ها و شاخصه‌های آن اظهار کرد: «قرآن کتابی نوآور است که طبق گفته خودش می‌تواند مرده را زنده کند و کوه‌ها را از جای برکند، قطعا این کتاب با این قابلیت‌ها می‌تواند تحولی در روح و روان انسان‌ها ایجاد کند.» 
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد تاکید کرد: «استادان درس انس با قرآن کریم هر‌کدام در حوزه نشر و تبلیغ قرآن در دانشگاه فعالیت داشته باشند و در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند. در طرح «یکشنبه‌های قرآنی» برنامه‌ریزی شود با برگزاری کلاس قرائت و تفسیر قرآن، به شکل‌های گوناگون در فضای دانشگاه این طرح به نحو احسن انجام شود.» 

دشمنان ایران چشم دیدن فتوحات عرصه‌های علمی و دیپلماسی را ندارند
کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد درخصوص اعتراضات و اغتشاشات اخیر بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «کمی بیش از یک‌ماه از بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌گذرد، بازگشایی‌ای که طبق معمول و مطابق با سنت هر‌ساله نبود. آغازی که همراه بود با حاکم شدن فضایی ملتهب در سطوح مختلف جامعه که دانشگاه‌ها و مدارس هم از آن بی‌تاثیر نبود. از روزهای ابتدایی جمعی از نوجوانان و جوانان تجمعات اعتراضی با محوریت فوت مرحومه امینی بود، اما زمانی که دامنه اعتراضات خارج از دانشگاه گسترده شد و صورت متفاوتی گرفت و به تبع آن رویکرد تجمعات در دانشگاه نیز تحت‌تاثیر آن فضا به شکل دیگری ادامه پیدا کرد و شاهد بروز درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی دور از شأن نهاد علمی دانشگاه بودیم. 
ملت شریف و بیدار ایران می‌دانند که در مهرماه و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، ناخشنودی استکبار جهانی و دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی از پیشرفت‌های شگرف علمی، حضور مقتدرانه رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل، افزایش اعتماد افکار‌عمومی و سرمایه اجتماعی نسبت به نظام اسلامی، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای، گسترش چشمگیر روابط ایران با کشورهای همسایه و در‌نتیجه کاهش وابستگی به دلار و درآمدهای نفتی و تسهیل در حل مشکلات اقتصادی کشور ریشه دارد. 
حضور احساسی برخی نوجوانان در اغتشاشات اخیر، امری ناخوشایند، نیازمند آسیب‌شناسی دقیق و مستلزم تلاش فکری و فرهنگی برای ممانعت از تکرار آن در آینده است. 
خباثت و شیطنت اخیر دشمنان با راه‌اندازی اغتشاشات کور و بی‌هدف، به‌ بهانه دروغین دفاع از حقوق زنان، اما در عمل تجزیه‌طلبی، توهین به نوامیس مردم، هتک‌حرمت مقدسات و ارزش‌های اسلامی همه بیانگر این است که ما به قله‌های رفیع آرمان‌های انقلاب نزدیک می‌شویم و دشمنان ما چشم دیدن این فتوحات عرصه‌های علمی، اقتصادی، دیپلماسی، فرهنگی و امنیتی را ندارند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار