• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۴ - ۲۱:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
احمدزاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: انزلی همیشه برای پرسپولیس یک کابوس بوده است

به عملکرد ملوان و زارع نمره قبولی می‌دهم

بازگشت ملوان به سطح نخست فوتبال ایران بعد از 6 سال با حضور 2 بازیکن محبوب پیشین قوهای سپید انزلی یعنی پژمان نوری و مازیار زارع در قامت مدیرعامل و سرمربی می‌توانست به زیبای‌های رقابت‌های لیگ خلیج فارس بیافزاید.

به عملکرد ملوان و زارع نمره قبولی می‌دهم

امید نظری گوهر، خبرنگار:رقابت‌های بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فارغ از حضور مربیانی همچون قربان بردیف، ژوزه مواریس و ریکاردو ساپینتو و بازگشت بازیکنان نام‌آشنایی همچون علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، اشکان دژاگه و کاوه رضایی به فوتبال ایران از حیثی دیگر نیز دارای جذابیت است. بازگشت ملوان به سطح نخست فوتبال ایران بعد از 6 سال با حضور 2 بازیکن محبوب پیشین قوهای سپید انزلی یعنی پژمان نوری و مازیار زارع در قامت مدیرعامل و سرمربی می‌توانست به زیبای‌های رقابت‌های لیگ خلیج فارس بیافزاید اما شاگردان زارع تا این لحظه برخلاف انتظارات نتوانسته‌اند در مستطیل سبز همچون ادوار دهم و سیزدهم لیگ برتر برابر حریفان تیمی ترسناک و خطرساز ظاهر شوند و دستاوردشان تا پیش از تقابل حساس برابر پرسپولیس کسب 1 پیروزی، 2 تساوی و 5 شکست بوده است.
 
ملوان فضای لیگ برتر را درک کرد
ملوان انزلی درحالی با کسب 27 امتیاز در پانزدهمین دوره لیگ برتر به جایگاه چهاردهم رقابت‌ها تکیه‌زد و راهی سطح دوم فوتبال ایران شد که در فصول گذشته تلاش مربیانی همچون محمد مایلی‌کهن، نادر دست‌نشان، محمد احمدزاده و اکبر میثاقیان حاصلی بهتر از کسب جایگاه چهارم، ششم، یازدهم و پانزدهم لیگ آزادگان نداشته است تا تیم محبوب خطه شمال با اعتماد به مازیار زارع ابتدا در جایگاه یازدهم قرار گیرد و در فصل 1401-1400 لیگ آزادگان با کسب عنوان قهرمانی راهی لیگ برتر شد. 
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که فوتبال‌دوستان می‌توانستند برای ملوان تصور کنند به دیر تطابق پیدا کردن ملوان و شخص مازیار زارع با فضای لیگ برتر برمی‌گشت؛ اتفاقی که بارها در هفته‌های نخست تماشاگران به‌وضوح آن را مشاهده کردند تا شاگردان سرمربی 37 ساله نتوانند گل پیروزی برابر استقلال و نساجی را حفظ کنند. اما تقابل بسیار حساس برابر صنعت نفت فرصتی برای بلوغ نسبی ملوان بود تا با پیروزی 2 بر 1 نخستین پیروزی‌اش در رقابت فصل فوتبالی 1402-1401 را به‌دست آورد. همچنین فارغ از آمارها و نتایج نماینده فوتبال استان گیلان توانست برابر شاگردان الهامی فوتبالی با برنامه‌تر را به‌نمایش بگذارد. 
محمد احمدزاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان» صحه بر نکات اشاره شده گذاشت و درمورد عملکرد ملوان برابر هوادار گفت: «بازیکنان ملوان بازی خوبی انجام می‌دهند آنها شاید در نتیجه‌گیری خوب عمل نکرده باشند ولی به‌نظر من عملکردشان قابل قبول بوده است و روزبه‌روز این موضوع بهتر می‌شود. اصلی‌ترین دلیل ناکامی ملوان بدشانسی است.»
 
مهره‌های نه‌چندان با کیفیت برای لیگ برتر
بدون شک یکی از بزرگ‌ترین علت‌هایی که داستان تیم‌های تازه لیگ برتری را در این رقابت‌ها به‌ پایان خود می‌رساند، ادامه همکاری با بازیکنان تاثیرگذار در لیگ آزادگان اما نه‌چندان گره‌گشا در لیگ برتر است. معضلی که ملوان نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند تا حاصل تلاش بازیکنانی همچون سعید کریمی، علیرضا خوشکفا و پدرام قاضی‌پور در خط دفاع دریافت 11 گل و ایستادن در جایگاه سیزدهم مشترک به‌همراه صنعت نفت و مس کرمان باشد. 
البته احمدزاده درمورد مشکلات خط دفاعی ملوان نظری متفاوت داشت و در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «ملوان نسبت به همیشه در دفاع مشکلی ندارد. به‌نظر من اگر این تیم در 90 دقیقه 2 موقعیت گل به حریفان بدهد در عملکرد دفاعی معمولی عمل کرده است.»
ملوان در خط آتش نیز دارای نقاط ضعف زیادی است و بازیکنانی مثل سهیل فداکار، مسعود کاظمین و سجاد بازگیر نتوانسته‌اند در 4 رقابت دروازه حریفان را باز کنند و با آمار 6 گل زده به‌همراه فولاد خوزستان در رتبه دهم خطوط هجومی قرار دارند. 
سرمربی و مهاجم زهردار دهه شصت ملوان درباره مشکلات گلزنی قوی سپید انزلی اعلام کرد: «مشکلات ملوان را کادرفنی این تیم می‌داند و چند بار اعلام کرده‌اند که نیاز به حضور یک فوروارد دارند و فکر می‌کنم اگر این نقطه ترمیم شود مشکلات کمی کمتر خواهد شد.»
 
نقطه قوت ملوان= نقطه ضعف پرسپولیس
صدرنشین فعلی لیگ برتر تا پیش از آغاز هفته دهم با دریافت 3 گل بهترین عملکرد دفاعی را بین 16 تیم حاضر در مسابقات داشته است اما طبق نشانه‌ها آمار اشاره شده کمی کادرفنی سرخ‌های پایتخت را فریب داده تا برنامه‌ای برای رفع نقطه ضعف‌شان در دستورکار خود قرار ندهند. شاگردان گل‌محمدی به‌وضوح در لحظات ضدحمله آلومینیوم، سپاهان، تراکتور و نفت مسجدسلیمان متزلزل عمل کردند که دقیقا این معضل با نقطه‌اتکا ملوان یعنی ضدحملات خطرناک شاگردان زارع همخوانی دارد. 
احمدزاده درمورد نقشه و استراتژی ملوان برابر پرسپولیس و نقاط ضعف شاگردان گل‌محمدی گفت: «این موضوع را باید خود کادرفنی تشخیص دهد چون تیم را بهتر می‌شناسند. من کنار تیم نیستم و از بیرون ناظر یک بازی در هفته هستم. قطعا زارع و دستیارانش با تیم زندگی می‌کنند و طبیعتا خودشان باید استراتژی را تعیین کنند. پرسپولیس نسبت به سال‌های گذشته اصلا قوی‌تر نیست و مخصوصا در انزلی قابل دسترسی است و همیشه انزلی برای آنها یک کابوس بوده و ملوان می‌تواند برابر پرسپولیس نتیجه بگیرد.»
 
عملکرد قابل تحسین باشگاه ملوان
در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از باشگاه‌های حاضر در لیگ آزادگان برای صعود به سطح نخست به مربیانی اعتماد کردند که سابقه و کارنامه قابل دفاعی در سالیان گذشته داشتند اما در فصول اخیر نتوانسته‌اند افتخارات گذشته را تکرار کنند. باشگاه ملوان نیز از این قاعده اشاره‌شده مستثنی نبود اما بعد از چند سال تجربه ناموفق، مدیران ملوان فهمیدند که کلید موفقیت در دستان فردی است که اتمسفر انزلی را درک کرده باشد. فارغ از حضور یا عدم حضور ملوان در دوره بیست‌وسوم لیگ برتر این باشگاه همچون مس کرمان به فردی اعتماد کرده که شاید در کوتاه‌مدت آنها را به جایگاه یک‌دهه گذشته خود نرساند اما طبق شواهد می‌تواند درصورت اعتماد بلندمدت، وضعیتی بهتر از فرورفتن چندین ساله در باتلاق لیگ آزادگان را برای ملوان رقم بزند. 
احمدزاده درمورد عملکرد زارع در هفته‌های گذشته نیز به «فرهیختگان» گفت: «طبیعتا باید به زارع نمره قبولی داد چون هنوز چند هفته بیشتر نگذشته است و نمی‌توانیم الان درمورد مازیار نظرات منفی داشته باشیم. این مربی باید برای ادامه کار زمان بیشتری داشته باشد تا آن موقع شاید بتوانیم راحت‌تر در این مورد صحبت کنیم. زارع باید همچنان کارش را با قوت ادامه دهد چون خیلی از تیم‌ها هنوز به ایده‌آل‌شان نرسیده‌اند.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار