رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
واحد بین‌الملل فرشتگان، دانشگاهی برای افراد کم‌توان است که تا پیش از این ادامه تحصیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها بود.
  • ۱۴۰۱-۰۷-۰۶ - ۰۳:۰۰
  • 00
رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
تعداد دانشجویان واحد فرشتگان به ۴۰۰ می‌رسد
تعداد دانشجویان واحد فرشتگان به ۴۰۰ می‌رسد

«واحد بین‌الملل فرشتگان» یک دانشگاه خاص است با دانشجویان خاص. همان‌طور که از نام آن مشخص است در این دانشگاه، افرادی می‌توانند مشغول به تحصیل شوند که شرایط ویژه‌ای داشته باشند. واحد بین‌الملل فرشتگان، دانشگاهی برای افراد کم‌توان است که تا پیش از این ادامه تحصیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها بود. دغدغه‌ای که بسیاری از آنها را به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور انداخته بود. اما سال 98 بود که دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس یک واحد دانشگاهی ویژه افراد کم‌توان، این دغدغه را رفع کرد. بهمن ماه سال 98 بود که دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان رسما افتتاح شد تا تحصیل برای دانشجویان با نیازهای ویژه با محوریت ناشنوایان جامعه دیگر همانند گذشته کاری سخت به نظر نیاید تا آنها هم بتوانند پا به پای سایرین در کشور خودشان ادامه تحصیل دهند. دانشگاه فرشتگان ایران این روزها توانسته 250 دانشجوی کم‌‌توان را در خود جای دهد و آن‌طور که علی مقداری رئیس این واحد پیش‌بینی کرده است، در سال تحصیلی جدید تعداد دانشجویان این واحد با رشد 40درصدی به 400 دانشجو برسد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان برای تبدیل شدن به انتخاب اول واجد شرایط‌ترین دانش‌آموزان و دانشجویان گروه متنوعی از کم‌توان‌های جسمی- شناختی، و همچنین پذیرش و آماده‌سازی درصدی از سایر دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز که به دنبال حرفه‌های شغلی مرتبط با جامعه هدف هستند، تاسیس شده است. این دانشگاه فارغ‌التحصیلان خود را با ارائه دانش و مهارت‌های لازم برای دستیابی به موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای و تاثیرگذاری در جوامعی که در آن کار و زندگی می‌کنند، توانمند می‌سازد. علی مقداری رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «در سال جاری یک رشته حسابداری به مجموع رشته‌های این واحد اضافه شده و هم‌اکنون 19 رشته فعال در واحد فرشتگان دارای مجوز است و در آن دانشجو پذیرش می‌شود.» 
مقداری بیان کرد: «بعد از دوران کرونا، امسال اولین سال تحصیلی است که عملا پذیرای دانشجویان به صورت کاملا حضوری هستیم؛ البته در ترم قبل هم کلاس‌ها حضوری بود، اما برخی از کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد. بنابراین در واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد تا در 19 رشته پذیرش دانشجو داشته باشیم. در مقطع کارشناسی‌ارشد در دو رشته زبان‌شناسی گرایش ناشنوایی و مهندسی معماری پذیرش دانشجو خواهیم داشت.»

 پذیرش دانشجو در رشته حسابداری برای اولین بار
رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «همچنین 17 رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی خواهیم داشت که در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی پیوسته برای اولین بار دانشجو پذیرش می‌کنیم. بقیه رشته‌ها از سال قبل پذیرش دانشجو داشته‌اند؛ بنابراین طبق برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌کنیم تا هر چه بهتر بتوانیم نیروهایی را برای تدریس و آموزش جذب کرده و به همکاران هیات‌علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس آموزش دهیم که بتوانند به صورت همزمان به کمک مترجمان زبان اشاره کلاس‌ها را برگزار کنند.» 
او عنوان کرد: «در سال اول تاسیس واحد بین‌الملل فرشتگان 11 رشته در این واحد فعال بود که در سال‌های بعد هفت رشته به این تعداد اضافه شد، در سال جاری نیز یک رشته حسابداری به مجموع رشته‌های این واحد اضافه شده و هم‌اکنون در مجموع 19 رشته فعال در واحد فرشتگان دارای مجوز بوده و در آن پذیرش دانشجو انجام می‌شود.»

  تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در سال جاری
مقداری تصریح کرد: «از سوی دیگر از آنجایی که در برخی از رشته‌ها وارد سال دوم و سوم شدیم، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از مهم‌ترین اقدامات‌مان در سال جاری است که این اقدام آغاز شده، چون دانشجویان به دروس آزمایشگاهی و کارگاهی نزدیک شده و دروس نظری سال اول خود را گذرانده‌اند. در بعد آموزش مهم‌ترین اقدامی که باید انجام شود، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هاست و با توجه به اینکه واحد فرشتگان، نوپاست به انرژی زیاد و منابع زیادی نیازمند است تا این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را تجهیز کرده و نیروهایی را آموزش دهیم که به‌عنوان دستیار در کنار مدرسان به دانشجویان خدمات ارائه دهند.»

 افزایش 40درصدی دانشجویان واحد بین‌الملل فرشتگان در سال تحصیلی جدید
او درخصوص تعداد دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز گفت: «در حال حاضر 250 دانشجوی تمام‌وقت در این واحد مشغول به تحصیل هستند، اما ورودی‌های جدیدمان در حال ثبت‌نام هستند و پیش‌بینی می‌کنیم حدود 150 نفر به 250 دانشجوی قبلی اضافه شوند که درمجموع تعداد این دانشجویان به 400 نفر خواهد رسید.» 
رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «با توجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها، دانشجویان مخاطب ما عملا از وجود چنین واحدی در ایران و در تهران آگاه شدند و با توجه به پذیرفته‌شدگانی که مرکز آزمون به ما اعلام کرده و ثبت‌نام در محل، پیش‌بینی می‌کنیم امسال 150 دانشجو به دانشجویان این واحد دانشگاهی اضافه شود. با این اوصاف تعداد دانشجویان واحد فرشتگان 40 درصد افزایش پیدا می‌کند.» 
او درخصوص برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت زبان اشاره ایرانی نیز توضیح داد: «دوره‌های کوتاه‌مدت زبان اشاره ایرانی به صورت مستمر در حال برگزاری است؛ این دوره‌ها هر دو ماه یک بار برگزار شده و ترم‌ها نیز دوماهه است که به صورت مستمر در بخش آموزش‌های آزاد تخصصی ما برگزار می‌شود.» 
مقداری بیان کرد: «دوره‌های کوتاه‌مدت هم جنبه درآمدزایی و هم جنبه تربیت نیروی انسانی دارد. از آنجایی که مدرسان ما قبلا این دوره‌ها را نگذرانده‌اند، تصمیم گرفتیم این دوره‌ها را ارائه دهیم که شرکت در آنها برای مدرسان و کارکنان رایگان است، چون قرار است در واحد فرشتگان تدریس کنند، اما شرکت‌کنندگان بیرون از دانشگاه ملزم به پرداخت هزینه برای حضور در این دوره‌ها هستند که عملا از طریق این هزینه برای دانشگاه کسب درآمد خواهیم کرد. از محل برگزاری این دوره‌ها هر سال حدود 40 میلیون تومان کسب درآمد داشته‌ایم.»

  تدریس رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی و زبان‌شناسی ناشنوایی در واحد فرشتگان 
مقداری با بیان اینکه دو رشته در ایران وجود دارد که فقط واحد بین‌الملل فرشتگان متولی اجرای آن است، اضافه کرد: «این دو رشته یعنی مترجمی زبان اشاره ایرانی و رشته زبان‌شناسی ناشنوایی در دانشگاه‌های دولتی و سایر دانشگاه‌ها فعال نیست؛ رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی در مقطع کاردانی و کارشناسی و رشته زبان‌شناسی ناشنوایی در مقطع کارشناسی‌ارشد فعال است که این دو رشته فقط در واحد فرشتگان ارائه می‌شود.» 

 پی‌دی‌اف کتاب دانشگاهی زبان اشاره ایرانی به‌صورت رایگان در دسترس همگان است
رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد درباره اولین کتاب دانشگاهی زبان اشاره ایرانی نیز که تالیف آن پیش از این صورت گرفته بود، گفت: «اولین کتاب دانشگاهی زبان اشاره ایرانی توسط یک تیم تخصصی تالیف و دکتر طهرانچی نیز از آن رونمایی کردند. در حال حاضر فایل پی دی اف این کتاب به صورت رایگان روی سایت دانشگاه قرار دارد. این کتاب اولین کتاب در این حوزه است که توسط انتشارات دانشگاه صنعتی‌شریف و دانشگاه آزاد اسلامی فرشتگان به‌صورت مشترک چاپ شده است. این کتاب در حال حاضر هم به صورت چاپی و هم پی دی اف در دسترس همگان قرار دارد و بیش از 2 هزار نفر نیز در سطح کشور آن را دانلود کرده‌اند. از آنجایی که این اولین کتاب زبان اشاره بود، تشخیص دادیم که فایل پی دی اف آن به صورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد تا افراد در تمام نقاط کشور بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.» 
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و ماموریت این واحد دانشگاهی در این سند اظهار کرد: «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی سند جامعی است، ولی مفاد بیشتر برای دانشگاه‌هایی که سابقه طولانی دارند با توجه به تعداد پرسنل و استادانی که در اختیار دارند، قابلیت اجرایی شدن دارد. البته به صورت پراکنده بخش‌هایی از این سند با اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان همپوشانی دارد، ولی فعلا واحد فرشتگان برای بسیاری از مطالب این سند آمادگی اجرایی ندارد. ما در راستای انتشار کتاب، منابعی که در ایران وجود نداشته و... قدم برداشته‌ایم و این در جهت ماموریت سند تحول و تعالی دانشگاه است.» 
او افزود: «برای مثال ما اخیرا آزمون کارشناس رسمی دادگستری را برای زبان اشاره ایرانی به درخواست قوه قضائیه برگزار کردیم که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد. قوه قضائیه از ما خواست برای کسانی که می‌خواهند مترجم رسمی زبان اشاره ایرانی باشند آزمونی را طراحی و برگزار کنیم که بتوانند از آن در دادگاه‌ها استفاده کنند. وقتی به این اقدامات پراکنده نگاه کنیم خواهیم دید که بخش‌های کوچکی از این سند را پوشش داده‌اند، اما فکر می‌کنم این سند برای دانشگاه‌هایی است که قدمت طولانی‌تری دارند و ماموریت‌شان نیز با ماموریت ما متفاوت است، ولی تلاش‌ ما این است که در بخش‌های مختلف این سند نقش خود را ایفا کنیم.» 
 مقداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هفته اول مهر با هفته جهانی ناشنوایان مقارن است؛ بنابراین با کمک انجمن‌ها و نهادهای NGO فعال در کشور در این حوزه فعالیت خواهیم کرد. برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی را در دستور کار داریم که متولی آن همین نهادها و انجمن‌ها هستند و دانشگاه نیز به آنها کمک می‌کند. امیدوارم تا پایان نیمسال اول سال جاری دو کتاب دیگر را نیز به چاپ برسانیم.»

 چاپ دو کتاب جدید در راستای توسعه زبان اشاره ایرانی
او با بیان اینکه نگارش این کتاب‌ها به پایان رسیده است تصریح کرد: «این آثار اکنون در حال طی کردن مراحل داوری و ارزیابی هستند. کتاب‌های مذکور در راستای توسعه زبان اشاره ایرانی و مترجمی است که برای اولین بار در ایران چاپ خواهد شد. یکی از مشکلات واحد فرشتگان این است که با کمبود منابع علمی برای قشر ناشنوا روبه‌رو هستیم؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل شورای انتشارات عملا کتاب‌های مورد نیاز واحد به کمک استادان مربوطه تالیف، ترجمه و گردآوری شوند تا به‌تدریج بتوانیم بر غنای علمی متون بیفزاییم.» 

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰