• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۳ - ۰۴:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مردم سرابله ایلام از نمایش بزرگ دانشجویان جهادگر استقبال کردند

اجرای قصه غدیر برای 16هزار مخاطب

مسئول برگزاری نمایش غدیر گروه جهادی شهید حسینی: بنا داریم برای اربعین امسال هم تعزیه‌ای داشته باشیم.

اجرای قصه غدیر برای 16هزار مخاطب

سامان ترخان، مسئول برگزاری نمایش غدیر گروه جهادی شهید حسینی به «فرهیختگان» می‌گوید: «موضوع اصلی این واقعه غدیر است، بعد از اینکه ماجراهای رخ‌داده در آن برهه تاریخی را روایت کردیم، داستان نمایش به انقلاب وصل می‌شود و پیرمرد صحبت می‌کند و بعد از آن به ظهور امام‌زمان(عج) می‌رسد. تقسیم‌بندی وقایع تاریخی از حادثه غدیر، انقلاب اسلامی و درنهایت ظهور باعث شده زمان این نمایش به دوساعت برسد.»
وی به داستان این نمایش اشاره و تصریح می‌کند: «در این نمایش، تقسیم‌بندی کاروان‌ها را داریم و قصه هرکدام را برای مخاطب به‌نمایش درمی‌آوریم. یک کاروان، کاروان حضرت علی(ع) است که شخصیت‌های اصلی‌مان مقداد، ابوذر و سلمان هستند. کاروان دیگری‌مان کاروان حضرت رسول(ص) است که در آن شخصیت‌های ابوبکر، عمر و عثمان را داریم، البته در نمایش اصلی‌مان هرکدام از این کاروان‌ها حدودا 400 نفر را در بر می‌‌گیرند که تنها بخش اندکی از آنها جزء بازیگران اصلی هستند.»
او با اشاره به برگزاری این نمایش در سومین سال متوالی، به تفاوت نمایش امسال با دو نمایش قبلی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «آغاز ماجرای نمایش همیشه از غار حرا بوده و بعد ماجرا را به واقعه غدیر می‌رسانیم. بخش دوم قصه نمایش هم به انقلاب و ظهور می‌رسد، اما امسال با توجه به خواندن سرود سلام فرمانده، این ایده به ذهن‌مان رسید که وقتی نمایش به اتفاقات انقلاب اسلامی می‌رسد، سرود سلام فرمانده را پخش‌کنیم که همین کار را هم انجام دادیم، یعنی در حین نمایش با پخش این سرود، همراهی مردم را هم داشتیم که کار تیمی زیبایی رقم خورد.»

 16 هزار تماشاگر به تماشای قصه غدیر نشستند
مسئول برگزاری نمایش غدیر گروه جهادی شهید حسینی دانشگاه فرهنگیان ایلام به استقبال بالای تماشاگران از برگزاری این نمایش اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «نمایش غدیر سه‌سال است که اجرا می‌شود؛ سال اول در شهرستان ایلام، سال دوم در شهرستان چوار استان و امسال نیز در شهرستان سرابله برگزار شد. سال اول با توجه به اینکه هنوز به‌خوبی معرفی نشده بودیم، بین چهارهزار تا پنج‌هزار نفر تماشاگر داشتیم. در سال دوم تقریبا دو تا سه برابر سال اول یعنی نهایتا حدود 12 هزار تماشاچی داشتیم، اما برای امسال که به منطقه سرابله رفتیم، 16 هزار تماشاگر برای شب دوم به منطقه آمده بودند. جالب‌تر اینکه در شب اجرای تمرینی حدود هزار نفر تماشاچی داشتیم.»
ترخان درباره روند پیش‌تولید این نمایش می‌گوید: «نزدیک به 30 نخل آوردیم و چندین روز زمان ‌برای آماده‌سازی زمین صرف کردیم تا بتوانیم فضا را مهیا کنیم. قطعا ما باید جایگاه‌ها را هم برای نمایش و هم برای تماشاگران آماده می‌کردیم که این کار حدود 6 ماه زمان ‌برد. پروسه زمانبر آماده‌سازی فضا برای این نمایش باعث شده برای سال آینده نیز تقریبا از بهمن یا دی‌ماه امسال برنامه‌ریزی کنیم.»
او درباره تغییراتی که هرساله این نمایش دارد، ادامه می‌دهد: «سال‌به‌سال تغییری در نمایش خواهیم داشت تا نمایش دچار روند تکراری نشود، یعنی هرسال جلوه‌هایی به نمایش اضافه می‌شود. در همین راستا امسال نقش جدیدی را به داستان اضافه کرده و پیرمردی را که از عالم دیگری آمده و در بخش انقلاب، با سرباز بسیجی مکالمه‌ای دارد به نمایش اضافه کرده‌ایم. قطعا سال آینده نیز سکانس‌های جدیدتری به آن اضافه خواهیم کرد.»

 نمایش امسال بیش از 500 میلیون تومان هزینه داشت
او ادامه می‌دهد: «درکنار آماده‌سازی زمین، برگزاری این نمایش هزینه‌هایی هم دارد که هرسال از طرق مختلف تامین می‌شوند؛ لوازم مورد نیاز در بخش صوتی و تصویری ما حدود 30 میلیون تومان بودجه دارد که در تمام این سال‌ها از تهران تامین شده‌اند، البته معمولا برای تامین هزینه‌هایمان فراخوان می‌دهیم و هر بار نیز یکی از ارگان‌های دولتی آن را متقبل می‌شود.»
هزینه بالای برگزاری این نمایش به‌حدی است که درصورت عدم تامین آن، عملا امکان برپایی سالانه وجود ندارد. مسئول برگزاری این نمایش در گروه جهادی حسینی نیز درباره این موضوع می‌گوید: «امسال هزینه صدا، نور، عوامل و بازیگران را داریم و تقریبا معادل 500 تا 600 میلیون تومان هزینه فقط برای صحنه و نمایش و... است. شاید هزینه‌های جلوه‌سازی و بنر و... اگر صورت بگیرد به نزدیک یک میلیارد نیز برسد.»
او درخصوص ایده اولیه این نمایش توضیح داد: «ایده این نمایش با توجه به اینکه نمایش‌های غدیر در خارج از کشور (عراق) کار شده است اما ما تنها گروهی هستیم که در دل شب نمایش غدیر را انجام می‌دهد. در کشور نیز تنها گروهی هستیم که با نورپردازی، صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه در شب این کار را انجام می‌دهیم و 500 نفر عوامل بازیگری داریم. برای بازیگران در شهرستانی که قرار است فعالیت کنیم، فراخوان می‌دهیم و در مسجد جامع شهرستان اطلاعات کلی درمورد نمایش می‌گذاریم.»
ترخان با بیان اینکه نمایش امسال‌مان 700 نفر بازیگر داشته است، می‌گوید: «با توجه به حجم بالای کارهای مربوط به برگزاری این نمایش، دو سرپرست کاروان تعیین می‌کنیم تا افراد مربوط به هر کاروان در قصه، ذیل نظر آنها رفتار کنند. همچنین با توجه به اینکه بازیگران اصلی‌مان نیز نقش شخصیت‌های حضرت علی(ع)، پیامبر(ص)، سلمان، ابوبکر، عثمان و عمر را ایفا می‌کنند، از افرادی بهره می‌بریم که در بازیگری حرفه‌ای‌تر از بقیه هستند.»

 تعزیه اربعینی و نمایش فاطمی در انتظار ایلامی‌ها
ترخان به برگزاری نمایش جدیدی ویژه اربعین از سوی این گروه جهادی اشاره و عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه هرساله در مناسبت‌های مذهبی چنین نمایش‌هایی داشته‌ایم، بنا داریم برای اربعین امسال هم تعزیه‌ای داشته باشیم. خوشبختانه کارهای مقدماتی آن و صحنه نمایش تامین شده‌اند، البته این تعزیه به وسعت نمایش غدیر نیست و در حد یک سالن آمفی‌تئاتر برگزار خواهیم کرد، حتی به مناسبت ایام فاطمیه نیز پنج‌شب نمایش خواهیم داشت که در شهرستان ایلام برگزار می‌شود و در آن صحنه به آتش کشیده شدن خانه حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار