• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۵ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کار نیمه‌تمام نسل طلایی والیبال توسط جوانان به پایان می‌رسد؟

اتحاد برای شکستن طلسم 8 ساله

بلندقامتان ایرانی برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی و تقابل برابر برنده دیدار آرژانتین و صربستان راهی جز شکستن طلسم 8 ساله و برد برابر نایب‌قهرمان دوره گذشته ندارند.

اتحاد برای شکستن طلسم 8 ساله

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: شاگردان بهروز عطایی در حالی سه‌شنبه‌شب در ساعت 23:30 چهل‌و‌چهارمین دیدار در رویداد والیبال قهرمانی جهان را برابر تیم پنجم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال یعنی برزیل برگزار خواهند کرد که عملکرد آنها در 3 دیدار پیشین نتوانست از حیث نتیجه نظر کادرفنی و هواداران را جلب کند تا بلندقامتان ایرانی برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی و تقابل برابر برنده دیدار آرژانتین و صربستان راهی جز شکستن طلسم 8 ساله و برد برابر نایب‌قهرمان دوره گذشته مسابقات نداشته باشند. طبق نشانه‌ها فارغ از تمام کم و کاستی‌های ایران برابر آرژانتین، مصر و هلند، شاگردان عطایی می‌توانند با ایجاد چند تغییر در استراتژی‌ها و سود بردن از تمام ابزارهای موجود شانس پیروزی خود را در نبرد مجموعه ورزشی آرنا گلیویس بالا ببرند تا بعد از اعلام پایان بازی توسط داور اهل دومنیکن یعنی لاسی‌دنی فرانسیسکو، برزیلی‌ها بعد از ناکامی در المپیک توکیو و لیگ ملت‌های والیبال، با سومین ناکامی در یک سال اخیر خود مواجه شوند.

 امیدوار به نیمکت نشینان
بدون شک هیچ تیم قدرتمندی در والیبال دنیا نمی‌تواند در تورنمنت بزرگی همچون قهرمانی جهان تنها به پشتوانه ترکیب اصلی خود بین 3 تیم برگزیده رقابت‌ها قرار گیرد که همین موضوع باعث می‌شود والیبال‌دوستان ایرانی جدا از اعتماد قلبی به کادرفنی از سرمربی 52 ساله خود توقع داشته باشند همچون دیدار نخست برابر آرژانتین با استفاده از مهره‌های نیمکت‌نشین ایران راه پیروزی تیم رتبه نهم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال برابر نماینده آمریکای جنوبی را هموار کند. بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین مهره نیمکت‌نشین بلندقامتان ایرانی که با حضورش می‌تواند گره‌های هجومی ایران را بگشاید شخصی نیست به‌جز صابر کاظمی که در لیگ ملت‌های والیبال 2021 و المپیک توکیو نشان داد تا چه‌حد می‌تواند به خوبی از سد مدافعان حریف بگذرد و سرویس‌های کم نقص و غیرقابل دریافت رهسپار زمین حریفان کند که همین موضوع می‌تواند در دقایقی باعث حضور قطر پاسور 205 سانتیمتری و استراحت و بازیابی روحی و روانی امین اسماعیل‌نژاد شود.
مهره باتجربه و 32 ساله ایران یعنی شهروز همایونفرمنش که در لیگ برتر والیبال ایران از حیث موفقیت در دریافت توپ بهترین آمار را در میان دریافت‌کنندگان قدرتی این رقابت‌ها داشت نیز یکی از مهره‌هایی است که می‌تواند با حضورش در زمین نبرد مانع کسب امتیاز بازیکنی همچون یوآندی لئال از حربه سرویس شود که در دیدارهای گذشته توانسته بود 5 امتیاز از خط سرویس برای برزیلی‌ها به دست آورد. همچنین کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی می‌تواند به توپ‌گیری شاگردان عطایی کمک کند تا دیگر شاهد اتفافاتی همچون جدال‌های مرحله گروهی نباشیم.
از سوی دیگر دریافت‌کننده قدرتی 198 سانتیمتری ایران یعنی محمدجواد معنوی‌نژاد به دلیل پوشیدن پیراهن ورونا ایتالیا که منجر به حضور این بازیکن در لیگ فشرده و جذاب سری آ ایتالیا شد از تجربه خوبی برای حضور در میادین بزرگی همچون قهرمانی جهان برخوردار است تا در میدان حاضر شدن بازیکن 26 ساله و سود بردن از توانایی‌های بازیکن فصل گذشته پویتوین پویتیرز فرانسه در بخش سرویس، دفاع، حمله، دریافت و توپ‌گیری را بتوان از همه حیث به فال نیک گرفت و امیدوار به تاثیرگذاری آقای ارتفاع بود. دیگر بازیکن نیمکت‌نشین تیم ملی والییال ایران که می‌تواند حضورش برابر شاگردان رنان دال زاتو مفید واقع شود شخصی نیست به جز جواد کریمی که فارغ از افتی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دلیل 10 سانتیمتر بلندی قامت نسبت به محمدطاهر وادی می‌تواند مانع مستحکم‌تری برابر والاس دسوزا، یوآندی لئال و ریکاردو لوکارلی بسازد که به ترتیب در دیدارهای گذشته موفق شده‌اند 38، 38 و 21 امتیاز از حمله به دست آورند. ایضا در ظرفیت‌های فنی پاسور 24 ساله توانایی زدن سرویس‌های پرشی نیز دیده می‌شود تا او در کنار دیگر نیمکت‌نشینان تیم ملی یعنی صابر کاظمی و مهدی جلوه بتوانند با سرویس‌هایشان بازیکنانی همچون لئال، لوکارلی و تالس هاس را دچار مشکل کنند.

 تنوع حملات؛ راز غلبه بر برزیل
از زمان شروع رقابت‌های قهرمانی جهان بارها کارشناسان والیبال، اهالی رسانه و علاقه‌مندان این رشته، نیاز شاگردان عطایی به تنوع حملات بیشتر را گوشزد کردند، موضوعی که برابر برزیل به دلیل آمار 15، 9 و 4 دفاع منجر به امتیاز به ترتیب برابر کوبا، ژاپن و قطر بیش از گذشته مورد اهمیت است. طبق شواهد و قرائن تیم ملی والیبال ایران در تقابل سه شنبه‌شب فارغ از تنوع در ابزارهای هجومی، نیازمندهای استراتژی‌های کمتر استفاده شده همچون پایپ و راهبردهای غیرقابل پیش‌بینی برابر شاگردان دال زاتو است تا بتواند از سد دفاعی بازیکنانی همچون فلاویو گالبرتو، لوکاس ساتکمپ، یوآندی لئال و والاس دسوزا عبور کند که به‌ترتیب تا پایان مرحله گروهی ماحصل تلاش‌هایشان 8، 6، 5 و 4 دفاع بوده است.

 همدلی را از بین نبرید
بدون هیچ‌گونه تردید یکی از نکاتی که این روزها جدا از شکست برابر هلند کام والیبال دوستان را تلخ کرده است در واکنش عضو کادرفنی تیم ملی والیبال یعنی علیرضا طلوع‌کیان نسبت به انتقادات خلاصه می‌شود. سرمربی موفق اسبق شهداب یزد به جای اذعان به نقاط ضعف و قول دادن بابت تلاش بیشتر کادرفنی و بازیکنان، تلاش کرد نقاط ضعف و تزلزل را با دلایل غیرقابل قبول توجیه کند و حتی برای فرار از واقعیت‌ها جایگاه، رزومه و سواد منتقدان را زیر سوال برد. همچنین مربی جوان در یک اظهار نظر عجیب و قابل تامل جدال برابر هلند را یک بازی تشریفاتی نامید تا مخاطب احساس کند بعضی از اعضای کادرفنی انتقادها و پیشنهادها را به‌عنوان یک تهدید می‌پندارند که تداوم این موضوع قطعا در آینده همدلی و وفاق بین تیم ملی با کارشناسان و هواداران را کاهش خواهد داد.

 طلسمی که می‌تواند بشکند
مورد اشاره‌شده قطعا نمی‌تواند اندکی از علاقه مردم و کارشناسان به تیم ملی خود بکاهد. والیبال ایران درحالی گام در مسابقات لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان گذاشت که با پوست‌اندازی صحیح و اصولی به دنبال موفقیت در المپیک 2024 توکیو است. شاید بازیکنی همچون امیرحسین توخته پیش از این در لیگ ملت‌های 2018 برابر همین تیم برزیل با کسب 8 امتیاز درخشیده بود اما جسارت بهروز عطایی این روزها باعث شده است به این سرعتی‌زن 203 سانتی متری به‌عنوان بازیکن اصلی اعتماد شود و افرادی مثل رضا عابدینی، مسعود غلامی و علی شفیعی عملکرد این بازیکن 21 ساله را از تهران تماشا کنند.
بدون شک شکست ایران برابر شاگردان رنان دال زاتو پایان کار تیم تحت هدایت بهروز عطایی در سطح نخست والیبال جهان نیست و حتی اگر تهمیدات مناسب سنجیده شود، می‌توان از باخت احتمالی برابر برزیل درسی‌بزرگ برای رفع نقاط ضعف گرفت تا از فردای تقابل برابر نماینده آمریکای جنوبی به‌صورت هدفمندتر و با اشراف بیشتر نسبت به تمام مسائل عمل کرد اما طبق شواهد و قرائن نیاز این روزهای والیبال ایران توجه بیشتر به توانایی‌های تیم رتبه نهم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال است تا حمایت همه‌جانبه و تلاش ملی‌پوشان و کادرفنی باعث پیروزی و شکستن طلسم 8 ساله ملی‌پوشان ایرانی در راه برد برابر برزیل شود.
بی‌گمان طبق عملکرد ارائه‌شده توسط تیم تحت هدایت عطایی، آنها می‌توانند با این پیروزی راهشان را برای رسیدن به آرزوی دیرینه والیبال دوستان ایرانی یعنی صعود به جمع 4 تیم در المپیک 2024 پاریس هموار کنند. فارغ از توانایی‌های بلندقامتان قاره‌کهن بدون هیچ‌گونه نگاه اغراق‌آمیز باید اذعان کرد که برزیل صلابت سال‌های گذشته را ندارد که همین موضوع باعث شد شاگردان دال زاتو به سختی بتوانند برابر کوبا با پیروزی میدان را ترک کنند و روبه‌روی قطر با امتیاز حداقلی در 2 ست پایانی تیم چند ملیتی تحت هدایت کامیلو آندرس سوتو را شکست دهند. همچنین عملکرد ضعیف برزیلی‌ها در لیگ ملت‌ها، مصدومیت آلان سوزا و خلأ مهره مناسب باعث شد پشت خط‌زن 35 ساله این تیم یعنی والاس دسوزا بعد از خداحافظی دوباره به کمک کشورش بیاید تا سرنوشت آنها همچون المپیک توکیو و لیگ ملت‌ها ناکامی و عدم کسب مدال نباشد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار