• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۵ - ۰۳:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تلاش انیمیشن‌سازان ایران برای صنعتی‌شدن

پرواز ادامه دارد

با آنکه ضعف زیرساختی و شیوه‌های قدیمی و پوسیده، بلای جان سینمای امروز ایران است اما انیمیشن ایرانی با تلاش جوان‌های کشور به پیش می‌رود.

پرواز ادامه دارد

در دهه 40 شمسی ایران دچار تحولاتی در زمینه گرافیک نوری با نئون شد و همزمان با آن تعدادی از هنرمندان موسس بخش انیمیشن وزارت فرهنگ و هنر شدند. در آن زمان اسفندیار احمدیه اولین انیمیشن خود را به‌نام ملانصرالدین به‌صورت اسلاید ساخت. پس از آن جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو و نصرت‌الله کریمی به ساخت انیمیشن پرداختند. بعدها مرکز سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شکل گرفت و تعدادی از هنرمندان با کانون همکاری کردند. بعد از  انقلاب، تولید انیمیشن وارد فاز جدیدی شد و صداوسیما بخشی را برای تولید انیمیشن اختصاص داد. با این حال فرآیند ساخت و نمایش انیمیشن محدود به قاب تلویزیون شد. تا اینکه در نوروز 1392 «تهران 1500» اولین پویانمایی سینمایی بلند ساخت ایران در سینماهای کشور اکران شد. چند سال بعد، یک تیم جوان، در فضای سینمای ایران معرفی شدند تا نشان دهند می‌توان چرخ‌دنده‌ها و اجزای جداافتاده صنعت انیمیشن در کشور را کنار هم قرار داد. گروه هنر پویا انیمیشنی با عنوان شاهزاده روم را به مدت 15 ماه تولید کردند و درنهایت با یک بودجه دومیلیارد تومانی توانستند به فروش پنج‌میلیاردی در سال 1394 برسند. حالا دیگر رویای کودکان ایرانی در دست جوان‌هایی افتاده بود که با همت و توان خود، فن و هنر انیمیشن را یاد گرفته بودند و ثابت کردند چرخه صنعت انیمیشن در داخل مرزهای ایران تکمیل شده است. با آنکه ضعف زیرساختی و شیوه‌های قدیمی و پوسیده، بلای جان سینمای امروز ایران است اما انیمیشن ایرانی با تلاش جوان‌های کشور به پیش می‌رود.

تهران‌1500
داستان این انیمیشن درباره گذشته و حال پیرمردی ۱۶۰ ساله به نام اکبرآقاست و زمان داستان ۱۵ روز قبل از تحویل سال ۱۵۰۰ هجری شمسی است. در سال ۱۵۰۰ ربات‌ها درکنار مردم زندگی می‌کنند و آدم‌های ثروتمند می‌توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا ۱۶۰ سال زندگی کنند.

شاهزاده روم
داستان عاشقی و دلدادگی شاهزاده‌ای پاکدامن مسیحی به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا، وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانو به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتا پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌شود.

بنیامین
بنیامین نام پسر شجاعی است که برای آزادی مادرش از زندان‌های فرعون، به سفری پرخطر می‌رود تا مادرش را نجات دهد و پدرش را که زندانی فرعون است، ملاقات کند. در این جریان پدرش فوت می‌کند و بنیامین متوجه می‌شود عمویش، جاسوس فرعون بوده است.

فهرست مقدس
فهرست مقدس براساس سرگذشت اصحاب اُخدود ساخته شده است که مربوط به «ذونواس» یهودی آخرین پادشاه «حمیر» در سرزمین یمن است. این پادشاه یهودی، مسیحیان نجران را به آیین یهودیت فرا می‌خواند، اما ظاهرا آنان نپذیرفته و ذونواس دستور می‌دهد گودال‌هایی پر از آتش آماده کنند و مومنان مسیحی را زنده‌زنده در آن بیندازند.

فیلشاه
داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخالف تصور همه شادفیل بسیار دست‌وپاچلفتی است و همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود.

آخرین داستان
این انیمیشن برداشتی آزاد از ماجرای «ضحاک» در شاهنامه فردوسی است. اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرا گرفته است. در این میان آفریدون که کودکی است کشاورززاده، متولد می‌شود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام می‌کند...»

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

یک دنیا رنگ  و  رویا(لینک)

زنده‌باد رویای ایرانی(لینک)

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار