• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۱۸ - ۰۲:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» از قونیه

استارت خوب کاروان ایران و 2 رکورد که باد برد!

نمایندگان ایران در این رقابت‌ها تا عصردیروز موفق به کسب یک مدال طلا و 4 نقره شدند.

استارت خوب کاروان ایران و 2 رکورد که باد برد!

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: پنجمین دوره رقابت‌های بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از روز جمعه به صورت غیررسمی در چند رشته مختلف ازجمله دوچرخه‌سواری، هندبال، پاراشنا و تنیس روی میز آغاز شد و این رقابت‌ها از امشب با برگزاری مراسم افتتاحیه به‌صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. کاروان کشورمان نیز با حضور نزدیک به 300 ورزشکار به‌عنوان سومین کاروان بزرگ این تورنمنت را پس از ترکیه و آذربایجان تشکیل داده است. ورزشکاران حاضر در این مسابقات به مدت 13 روز با هم به رقابت می‌پردازند تا درنهایت نفرات برتر هر رشته و همچنین رده‌بندی کلی مدال‌ها مشخص شود. کاروان ایران که با عنوان کاروان پیامبر اعظم در این مسابقات حاضر شده شروع امیدوارکننده‌ای در این رقابت‌ها داشته و مدال‌آوری را از همان روزهای ابتدایی آغاز کرده است تا برای رسیدن به یکی از سه رده نخست بسیار امیدوار باشد.

برنامه‌ریزی نامناسب با وجود فرصت کافی
ترکیه در ابتدا قرار بود این مسابقات را در شهر استانبول برگزار کند و زمانی که در جلسه انتخاب میزبان رای‌دهندگان این کشور را به‌عنوان میزبان انتخاب کردند، استانبول به‌عنوان محل آن معرفی شده بود اما مدتی بعد این کشور تصمیم گرفت شهر تاریخی قونیه را به‌عنوان میزبان جایگزین دیدارها انتخاب کند. باتوجه به اینکه این شهر از نظر زیرساخت‌ها و همچنین امکانات اولیه تفاوت بسیاری با استانبول که جزء شهرهای بزرگ این کشور است، دارد این جابه‌جایی باعث شد تا مشکلات زیادی را در این رقابت‌ها شاهد باشیم. اگر چه قونیه حدود دو سال برای آمادگی جهت میزبانی این مسابقات فرصت داشت و البته شیوع کرونا باعث شد تا این تورنمنت یک سال به تاخیر افتاده و به‌جای سال 2021 در سال جاری میلادی برگزار شود اما هم قونیه و هم کشور ترکیه که تجربه چندانی در زمینه برگزاری مسابقات در چندین رشته مختلف و با تعداد زیادی ورزشکار را نداشتند به‌خوبی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
شهر قونیه به‌عنوان مدفن مولانا جلال‌الدین بلخی از ارزش و اهمیت تاریخی زیادی در کشور ترکیه برخوردار است و مقامات این کشور هم به همین دلیل تصمیم گرفتند بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را در این شهر برگزار کنند تا این شهر را هرچه بیشتر به جهان اسلام و 56 کشوری که در این مسابقات حاضر هستند، معرفی کنند. برگزاری مسابقات در این شهر کوچک که ترافیک بسیار کمتری نسبت به استانبول دارد محاسنی هم دارد اما برنامه‌ریزی مسئولان برگزاری رقابت‌ها باعث نارضایتی برخی کاروان‌ها و همچنین تیم‌های خبری کشورهای مختلف شده است.
بخش اول تیم خبری اعزامی ایران به این رقابت‌ها روز یکشنبه عازم قونیه شد که درنهایت پس از سفری نسبتا طولانی به هتل محل اقامت خود رسیدند و از دیروز کار خود را آغاز کردند اما مشکلاتی که از نظر حمل‌ونقل و حضور در سالن‌ها و ورزشگاه‌های مختلف که در نقاط مختلف شهر پراکنده است مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. کاروان ایران هم که در چندین بخش راهی قونیه شده‌اند در دهکده این بازی‌ها که در یکی از دانشگاه‌های این شهر واقع است استقرار دارند و البته مسابقات چند رشته ازجمله تکواندو و کشتی در همان دانشگاه برگزار می‌شود اما برای انجام  بیشتر رشته‌ها مجبورند تا راهی سایر ورزشگاه‌ها که در نقاط مختلف شهر قرار دارند، شوند.

رقابت ایران برای عنوان دوم
در سه دوره گذشته این مسابقات که برگزار شده است(دوره دوم که قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد لغو شد) کاروان ایران رتبه‌های دوم، چهارم و سوم را به دست آورده است و در این دوره هم براساس پیش‌بینی‌هایی که مسئولان کاروان ایران داشتند بعید است در این دوره هم کاروان ما بتواند عنوان قهرمانی را در جدول نهایی مدال‌ها کسب کند و طبق روالی که در سه دوره قبلی مرسوم بوده و کشورهای میزبان بیشترین تعداد مدال را به خود اختصاص داده‌اند باز هم این میزبان خواهد بود که به احتمال زیاد عنوان قهرمانی را به دست خواهد آورد و ایران در کنار آذربایجان و البته ازبکستان برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی تلاش خواهد کرد. اگر چه آذربایجان با تعداد ورزشکار بیشتر از ایران در این بازی‌ها حاضر شده است اما اگر پیش‌بینی‌ها از عملکرد ورزشکاران ایران محقق شود و ارزیابی‌هایی که از تعداد مدال‌های نمایندگان ما وجود دارد به حقیقت بپیوندد رسیدن به‌عنوان نایب‌قهرمانی در این بازی‌ها دور از دسترس نخواهد بود.

تلاش میزبان برای کسب مدال بیشتر
کشور میزبان مطابق روالی که در چنین مسابقاتی وجود دارد با حذف برخی رشته‌هایی که چندان در آنها قدرتمند نیست و البته سایر کشورهای رقیب ممکن است در آن بتوانند به مدال برسند و افزودن رشته‌های تخصصی خودش تلاش داشته تا تعداد مدال‌های خود را در این تورنمنت بالا ببرد. آنها در همین راستا رشته‌های ووشو و ورزش‌های زورخانه‌ای را از لیست این بازی‌ها حذف کردند تا بخشی از مدال‌های کاروان ایران که به‌خصوص در ووشو یکی از قدرت‌های دنیا محسوب می‌شود، کم شود. همچنین تیم‌ملی فوتبال امید ایران که قرار بود به‌عنوان یکی از 8 تیم حاضر در این بازی‌ها راهی ترکیه شود به دلیل مشکلاتی ازجمله ابتلای برخی بازیکنانش به کرونا، مصدومیت چند بازیکن اصلی و همچنین عدم همکاری باشگاه‌ها برای در اختیار گذاشتن نفرات کلیدی این تیم تصمیم به کناره‌گیری از این تورنمنت گرفت که این اتفاق جریمه‌ای 10 هزار دلاری را برای کاروان ایران به دنبال داشت.

شروع خوب و رکوردهایی که باد برد!
نمایندگان ایران در این رقابت‌ها تا عصر دیروز موفق به کسب یک مدال طلا و چهار نقره در رشته‌های مختلف شدند و البته از امروز به تدریج کار رشته‌های مدال‌آور کاروان ایران ازجمله تکواندو و کشتی استارت خواهد خورد. نخستین مدال کاروان ایران را بهنام آرین در رشته دوچرخه‌سواری کسب کرد که موفق شد در ماده اسکرچ خیلی زود کاروان ایران را صاحب یک مدال نقره کند. نخستین طلایی کاروان ایران اما عضوی از یکی از سه رشته ورزشکاران جانبازان و معلولان ایران در این رقابت‌ها بود. سینا ضیغمی‌نژاد یکشنبه گذشته در فینال ماده 400 متر آزاد توانست زودتر از رقبای خود به خط پایان مسابقه رسیده و عنوان قهرمانی و مدال طلای این رشته را به خود اختصاص دهد. البته نفر دوم این رشته هم یکی دیگر از نمایندگان کاروان ایران بود. شاهین ایزدیار در این ماده دوم شد و نقره گرفت. همچنین ابوالفضل ظریف هم در این ماده از ایران حضور داشت که به‌عنوان چهارمی بسنده کرد. ضیغمی‌نژاد در 100 متر پروانه هم در این تورنمنت حاضر بود که این بار به مقام نایب‌قهرمانی رسید و دومین مدال خود را کسب کرد.
یکی از جالب‌ترین اتفاقات روز نخست(دیروز) رقابت‌های دوومیدانی رکوردشکنی حسن تفتیان و فرزانه فصیحی در رقابت‌های دوی 100 متر بود که البته با بدشانسی هر دو نفر این رکوردها که برای نخستین بار در تاریخ این رشته در ایران به ثبت رسیده بود، رسمی نشد. تفتیان در دور مقدماتی این رشته در گروه خود با قدرت تمام رقیبان را پشت سر گذاشت و به نخستین مرد ایرانی تبدیل شد که 100 متر را زیر 10 ثانیه دویده است اما خیلی زود مشخص شد که سرعت وزش باد در این مسابقه بیش از 2 متر بر ثانیه بوده است و به این ترتیب براساس قوانین این ورزش، رکوردی که به ثبت رسیده رسمی نبوده است. تفتیان البته بعد از مسابقه ابراز امیدواری کرد این نمایش عالی را در دیدار فینال که امروز برگزار خواهد شد تکرار کرده و بتواند این بار بدون هیچ حرف و حدیثی رکورد ایران را به زیر 10 ثانیه ارتقا دهد.
دقایقی بعد و در بخش بانوان نیز فرزانه فصیحی رقابت خود را آغاز کرد و او هم به رکورد 11:24 ثانیه رسید که رکورد 100 متر زنان را جابه‌جا می‌کرد اما او هم با دلیلی مشابه رکوردش فقط به این دلیل که سرعت باد 4.0 ثانیه بیشتر از حد استاندارد بود، رسما ثبت نشد و نتوانست رکورد این رشته که در اختیار خودش بود را بهبود بخشد.
کاروان ایران در ادامه این مسابقات امروز در رشته‌های مختلف با رقبای خود مسابقه خواهد داد. تیم‌ملی والیبال قرار است در نخستین دیدار خود برابر قطر به میدان برود. همچنین در هندبال بانوان نیز دختران ایران اولین بازی خود را برابر کامرون، نماینده آفریقا برگزار خواهند کرد. نمایندگان تکواندوی ایران هم کار خود را در دو بخش بانوان و مردان آغاز می‌کنند که مهدی
 حاج موسایی(54- کیلوگرم) و حسین لطفی(58- کیلوگرم) نمایندگان مردان ایران و ناهید کیانی(53- کیلوگرم) و نسترن ولی‌زاده(57- کیلوگرم) دو تکواندوکار بانوی ایرانی هستند که دیدارهای مراحل اول خود را برابر حریفان‌شان برگزار می‌کنند. تیم‌های تکواندوی ایران که در 8 وزن مردان و 7 وزن بانوان در این مسابقات حاضر است یکی از امیدهای کسب مدال در این مسابقات به‌شمار می‌روند. همچنین در رشته‌های دوومیدانی، پاراشنا و تنیس روی میز نیز دیگر نمایندگان ایران رقابت‌های مراحل نیمه‌نهایی و فینال خود را برای کسب مدال برگزار خواهند کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار