• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۹ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تدارک برنامه‌های ویژه ایام اربعین حسینی خبر داد

طرح «25+25» به‌دنبال ایجاد اخوت میان دانشجویان ایرانی و عراقی

تلاش داریم تلفیقی ایجاد شود که هر دانشجوی عراقی، میزبانی یک یا چند ایرانی را برعهده بگیردو این طرح نیز بر همین اساس 25+25 نامیده شده است.

طرح «25+25» به‌دنبال ایجاد اخوت  میان دانشجویان ایرانی و عراقی

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: محرم، آغاز فصل دلدادگی به سید و سالار شهیدان و اظهار ارادت به‌ساحت مقدس شهیدان کربلاست؛ ارادتی که نه فاصله زمانی ذره‌ای بر آن تاثیری داشته و نه فاصله‌های جغرافیایی از شور و حرارت آن کاسته است. اظهار ارادت به اباعبدالله که از آغازین روزهای محرم شروع می‌شود تا اربعین حسینی در میعادگاه عاشقان و عزاداران حسینی در کربلا ادامه خواهد داشت. امسال با انجام واکسیناسیون گسترده و کاهش شدت کرونا امیدها به حضور در پیاده‌روی و زیارت اربعین بیش از یکی، دو سال اخیر شده و حالا مجموعه‌های مذهبی و نهادهای مختلف تلاش می‌کنند حضور مشتاقان زیارت اربعین را هموارتر کنند. دانشگاه آزاد هم امسال به‌مثابه سال‌های گذشته در این راستا اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که یکی از این اقدامات طرح «25+25» است. این طرح با هدف ترویج فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به خارج از مرزها و فعالیت دانشجویان در حلقه‌های بین‌المللی، توسط ستاد اربعین دانشگاه با محوریت حضور 25هزار دانشجوی عراقی و 25هزار دانشجوی ایرانی درحال تحصیل در این دانشگاه در مراسم راهپیمایی اربعین برای نخستین‌بار تدوین و همزمان با برپایی این مراسم اجرایی خواهد شد.
طرحی که بنابر اجرای آن، هر دانشجوی عراقی، میزبانی یک یا چند دانشجوی ایرانی را برعهده می‌گیرد. البته اجرای این طرح می‌تواند موجب شکل‌گیری اتحاد میان دانشجویان ایرانی و عراقی در مسیر راهپیمایی اربعین شود. سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است «25+25» زمینه‌ساز ایجاد جامعه دانشجویان جهان اسلام شده و این جریان، یک حرکت بسیار مهم در مباحث علمی و هم در مباحث اعتقادی خواهد بود که امسال کلید آن توسط ایران و عراق زده شده اما در سال‌های آینده گستره بیشتری پیدا خواهد کرد.
در ادامه درخصوص روند برگزاری طرح «25+25»، تامین هزینه‌ها و مخارج مراسم، نحوه ثبت‌نام دانشجویان در سامانه ستاد اربعین، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی دو کشور و... با احمد صالحی‌آرا، سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی داشته‌ایم که می‌خوانید.

  تثبیت حضور حداکثری دانشجویان دانشگاه آزاد در راهپیمایی اربعین
احمد صالحی‌آرا، سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد با اشاره به اجرای طرح 25+25 بیان کرد: «راهپیمایی اربعین یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های سربازان امام عصر(ع) قبل از ظهور حضرت است. اعتقاد داریم پیاده‌روی اربعین یکی از زمینه‌سازهای ظهور حضرت حجت خواهد بود. در بیانات مقام‌معظم‌رهبری نیز قیدشده است که این مسیر نشان‌دهنده راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، بلکه عشق همراه با بصیرت و عشق به اولیای خداوند.»
وی افزود: «همه کسانی که در سفر اربعین طی این چندسال گذشته حضور داشته‌اند، به این نکته اذعان دارند که این مسیر با وجود سختی‌های مختلف، سفر بسیار شیرینی است. از این جهت که هنوز اربعین سال آینده نیامده، همه به‌خاطر برگزاری بهتر و باشکوه‌تر این حرکت عظیم برنامه‌ریزی می‌کنند؛ حرکتی که نه‌فقط شیعیان، بلکه تمامی مسلمانان، عاشقان و آزادگان آمادگی حضور قدرتمند خود را برای این راهپیمایی اعلام می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به رویکردی که طی چهار تا پنج‌سال گذشته از خود به‌جای گذاشته، نقش موثری را در برگزاری مراسمی همچون مراسم راهپیمایی اربعین برعهده داشته و تمام تلاش خود را بر این گذاشته است که حضور حداکثری دانشجویان و کارکنان خودش را در این مراسم تثبیت کند.»

 هر دانشجوی عراقی میزبان یک دانشجوی ایرانی در راهپیمایی اربعین
سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: «برای سال‌جاری نیز برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدوارم بتوانیم با قوت بسیار زیاد با حضور جوانان مومن و انقلابی که در این نهاد علمی مشغول تحصیل یا کار هستند، در این مراسم نقش‌آفرینی کنیم.»
وی در ادامه بیان کرد: «ازجمله برنامه‌هایی که در این مسیر داریم می‌توان به طرح 25+25 اشاره کرد. دانشگاه آزاد 25 هزار نفر دانشجوی عراقی درحال تحصیل در پنج واحد بزرگ این دانشگاه دارد. هماهنگی‌های خوبی با تعداد بسیاری از این دانشجویان انجام شده، البته مسئولیت این اقدام برعهده معاونت بین‌الملل دانشگاه و نماینده دانشگاه در کشور عراق است.»
صالحی‌آرا عنوان کرد: «با توجه به اشتیاق دوطرفه‌ای که برای این منظور وجود دارد، هم از سوی جامعه دانشگاهی عراق به‌واسطه استقبال و میزبانی از زائران و همچنین اشتیاق دانشجویان ایرانی برای حضور در راهپیمایی اربعین تلاش داریم تلفیقی ایجاد شود که هر دانشجوی عراقی، میزبانی یک یا چند ایرانی را برعهده بگیرد. این طرح نیز بر همین اساس 25+25 نامیده شده تا به‌ازای هر یک دانشجوی عراقی، یک زائر ایرانی هم میهمان‌شان باشد. هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های این طرح درحال انجام است که بتوانیم امسال از این ظرفیت بالا و مثبت بهره‌مند شویم.»

 «25+25» به‌دنبال ایجاد اتحاد و اخوت میان دانشجویان ایرانی و عراقی است
سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «یکی از نشانه‌های رسیدن به هدف طولانی‌مدتی که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اشاعه فعالیت‌های دانشجویی این دانشگاه به بیرون مرزها تعیین کرده، اجرای همین طرح است تا بتوانیم یک اخوت و برادری میان دانشجویان ایرانی و عراقی در مسیر راهپیمایی ایجاد کنیم.»

 موکب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر راهپیمایی برپا می‌شود
وی در ادامه تصریح کرد: «از دیگر اقداماتی که در این راستا ایجاد می‌شود و قریب به چهارسال است (به ‌غیر از سال 1399 که مراسم راهپیمایی اربعین ایران به‌دلیل پاندمی کرونا تعطیل شد) موکبی تحت‌عنوان موکب امت محمد(ص) در مسیر راهپیمایی داشتیم که امسال همین موکب تحت‌عنوان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برقرار خواهد شد و میزبانی دانشجویان آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و حتی منطقه خاورمیانه را برعهده دارد.»
به گفته سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، دو موکب اصلی در مهران و عمود 770 دانشگاه آزاد پذیرای دانشجویان داخلی و خارجی خواهند بود.
صالحی‌آرا با اشاره به تاثیرگذاری اجرای این طرح در افزایش و اشاعه فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه آزاد به خارج از مرزها گفت: «روندی که در راهپیمایی اربعین وجود دارد، این است که مردم عراق میزبان زائران و دانشجویان ایرانی خواهند بود. بخشی از مردم این کشور درحال‌حاضر دانشجویان دانشگاه آزاد هستند و چون این اتفاق مابین دانشجویان دو کشور بنابر استقبال و درخواست دانشجویان شکل گرفته، موجب شده زمینه‌های حضور دانشجویان ایرانی نیز در این راهپیمایی فراهم شود تا این دانشجویان با حضور حداکثری در این مراسم شرکت کنند.»
سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «این طرح برای نخستین‌بار انجام شده و مراحل ابتدایی و مقدماتی خود را طی می‌کند. تلاش داریم در فاصله‌ای که تا اربعین حسینی باقی‌مانده، اقدامات لازم را برای اجرای این طرح در ایران و عراق انجام بدهیم.»

 کلید ایجاد اجتماع دانشجویان جهان اسلام توسط ایران و عراق زده شده است
وی با اشاره به چشم‌انداز اجرای این طرح توضیح داد: «ایجاد این حرکت بزرگ، زمینه‌ساز ایجاد جامعه دانشجویان جهان اسلام شده و این جریان، یک حرکت بسیار مهم در مباحث علمی و هم در مباحث اعتقادی خواهد بود. ایجاد اجتماع دانشجویان جهان اسلام که کلید آن توسط ایران و عراق زده شده است، سال‌های آینده گستره بیشتری پیدا کرده و دیگر کشورها نیز به آن خواهند پیوست، به‌نوعی که اثرگذاری بالایی داشته باشد.»
به‌گفته صالحی آرا، همکاران ما درحال‌حاضر در تدارک این هستند که در پایان این مسیر راهپیمایی یک همایش و یک نمایشگاهی را نیز از دستاوردهای علمی دو کشور به نمایش بگذارند.

 هزینه‌های مراسم راهپیمایی اربعین دانشجویان از طریق دریافت نذورات است
سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: «در رابطه با جریان راهپیمایی اربعین، ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را شروع کرده است. بنای کار ستاد نیز بر این است که تمامی اقدامات ازجمله ایجاد موکب و اقدامات فرهنگی، درمانی و پشتیبانی از زائران در خطوط مرزی یا خارج از خطوط مرزی که قرار است انجام شود، توسط دانشجویان دانشگاه صورت بگیرد. بنابراین ستاد اربعین صرفا به‌عنوان یک مجموعه تسهیل‌کننده اقداماتی را دنبال می‌کند و برای اینکه دانشجویان بتوانند در این رویداد حضور حداکثری داشته باشند، تسهیلاتی را برای جریان خروج از کشورشان با هماهنگی با اداره کل دانش‌آموختگان و حوزه نظام‌وظیفه انجام داده تا حضور آنها در این مراسم تسهیل شود.»
وی در ادامه افزود: «از طرفی در حوزه خدمات رفاهی و تخصیص وام به دانشجویان تلاش کردیم برخی دانشجویان که نیاز به پشتیبانی مالی دارند، از این امکان بهره‌مند شوند. البته درخصوص مخارج و هزینه‌های راهپیمایی اربعین و ایجاد موکب باید گفت که طبق دستورالعمل و مصوباتی که در جلسه ستاد اربعین اعلام شد، تمامی هزینه‌های مترتب در این موضوع صرفا از طریق دریافت نذورات از داخل و خارج دانشگاه تامین خواهد شد.»
صالحی‌آرا همچنین گفت: «برای دریافت نذورات از کارکنان و استادان سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که در آن افراد حضور پیدا کرده و ضمن ثبت‌نام برای حضور در راهپیمایی اربعین، نذورات خود را حتی به‌شکل اقساط (به درخواست کارکنان و استادان) پرداخت می‌کنند. البته روش دیگر دریافت نذورات نیز از خارج دانشگاه و توسط کمک خیران است؛ چراکه آنها به برگزاری چنین مراسم‌هایی در دانشگاه آزاد تمایل دارند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار