• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۶ - ۰۴:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان راهین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

رضایت 92 درصدی از نحوه پاسخگویی در سیستم «دان» دانشگاه آزاد اسلامی

در جهان امروز تحول دیجیتال در مسائل اقتصادی با بهره‌وری و اثرگذاری بهره‌وری همراه بوده و برای 10 سال آینده DGP کشورها سهمی بالغ ‌بر 30 درصد را به خود اختصاص خواهد داد.

رضایت 92 درصدی از نحوه پاسخگویی در سیستم «دان» دانشگاه آزاد اسلامی

راضیه فلاح، خبرنگار: این روزها قدرت فناوری دیجیتال بیش از پیش خود را در زندگی روزانه به رُخ می‌کشد. شیوع کرونا و ایجاد قرنطینه‌های خانگی به همراه تعطیلی که در بسیاری از مشاغل و مراکز مانند دانشگاه‌ها به وجود آمد؛ تاثیر مثبت این فناوری‌ها را بیش از گذشته نمایان کرد. استفاده از پلتفرم‌های آموزشی برای دانشجویان و دانش‌آموزان بهترین نمونه استفاده از فضای مجازی در این ایام بود. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از اولین نهادهای دانشگاهی کشور در این زمینه با ایجاد سیستم پنجره یکتای خدمات دیجیتال(دان) توانست در زمان همه‌گیری، عملکرد قابل‌قبولی در مقیاس کشور از خود ارائه دهد.
امین کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان راهین است؛ او درخصوص فعالیت و محصولات این شرکت به «فرهیختگان» گفت: «این شرکت به‌صورت متمرکز برای مجموعه‌هایی که به دنبال تحول در فضای دیجیتال هستند؛ پلتفرم‌های دیجیتال تولید می‌کند.»
او درباره تحول دیجیتال و تاثیری که روی زندگی افراد دارد؛ توضیح داد: «در عصر حاضر تحول دیجیتال در اصل به‌عنوان انقلاب چهارم صنعتی شناخته شده و از منظر ارزش و اهمیت اقتصاد دیجیتال خیلی مهم است. به‌طوری که در جهان امروز این تحول در مسائل اقتصادی با بهره‌وری و اثرگذاری بهره‌وری همراه بوده و برای 10 سال آینده DGP کشورها سهمی بالغ ‌بر 30 درصد را به خود اختصاص خواهد داد.»
کلاهدوزان درمورد سهم ایران از DGP در اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: «متاسفانه سهم اقتصاد دیجیتال در DGP کشور نزدیک به 4 درصد بوده که در هدف‌گذاری‌ها ارتقای آن، تا 10 درصد درنظر گرفته شده است. این درحالی است که این عدد به صورت ایده‌آل باید بین 20 تا 25 درصد افزایش پیدا کند.»
مدیرعامل شرکت راهین درخصوص درصد DGP که در اختیار سیستم دان(پنجره یکتای خدمات دانشگاه آزاد اسلامی) است؛ گفت: «درحال حاضر از منظر بالفعل این عدد هنوز به دهم درصد نیز نرسیده؛ اما از جهت آنکه دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور و خاورمیانه از نظر جمعیت دانشجویان، اساتید و کارکنان شناخته می‌شود؛ از لحاظ بالقوه می‌تواند سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد. هم‌اکنون روی این پلتفرم چیزی کمتر از یک صدم درصد اقتصاد شکل گرفته که با فعالیت آهسته و مدام هسته‌های فناور، نوآور و دانشجویی حرکت و توسعه آن از طریق کسب‌وکار و ارتباطات این شرکت‌ها به وجود آمده و این عدد بالا خواهد آمد.»
او درباره زیرساخت‌های لازم برای طی کردن این مسیر، عنوان کرد: «درحال حاضر، بزرگ‌ترین زیرساخت دانشگاه هوشمند کشور با محصول «بان» در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. این محصول زیرساختی 200 سرور دارد و در حدود رَکت دیتا سنتر مرکزی و بزرگ‌ترین پلتفرم دیجیتال کشور شناخته می‌شود.» کلاهدوزان در ادامه تصریح کرد: «به‌عنوان ظرفیت بالقوه و از منظر تراکنش و قدرت ارتباطی توانسته‌ایم با 8 اپراتور بزرگ کشور مانند همراه اول، رایتل، آسیاتک و مخابرات ایران ارتباط فیبری مستقیم برقرار کنیم. این اقدامات برای یک شرکت هسته دانش‌بنیان بسیار هزینه‌بر بوده اما با همت دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده و در اختیارمان قرار گرفته است. همچنین هر دانشجو یا هسته فناوری که ایده‌ای دارد و می‌خواهد آن را در فضای دیجیتال ایجاد و به بازار عرضه کند می‌تواند سه تا چهار ماه رایگان از زیرساخت «دان» استفاده و اگر به اهداف مدنظر خود دست پیدا کرد؛ با پلن‌های تشویقی دانشگاه از این زیرساخت‌ها استفاده کند.»
مدیرعامل شرکت راهین درمورد زمان شکل‌گیری سیستم دان، اظهار کرد: «سیستم دان در اواخر سال 1397 در دانشگاه آزاد اسلامی با 20 موتور و پلتفرم اصلی شکل گرفت. اما، بخش آموزشی آن به علت آنکه در شیوع همه‌گیری بیماری کرونا بیشتر استفاده شد؛ با قدرت و سرعت بالاتری در بین مخاطبان، شناخته شده است. به غیر از این بخش، 19 پلتفرم دیگر این سیستم هست که دانشجویان و هسته‌های فناور از آن می‌توانند استفاده کنند.»
او درخصوص نقشی که دانشگاه آزاد در پیشبرد آموزش عالی در کشور ایفا می‌کند، عنوان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در این امر بسیار مثبت و پیشرو عمل کرده و به نسبت دیگر دانشگاه‌ها جلوتر قرار دارد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دانشگاه آزاد در این خصوص داشته که به‌عنوان عملکرد مثبت و روبه‌ جلو آن محسوب می‌شود؛ حرکت فضای آموزش الکترونیک دانشگاه از آموزش صرف کلاسی به سمت یادگیری عملی الکترونیکی بوده است. همچنین با نگاه یکپارچه‌سازی دانشگاه، استفاده از فضای IT برای اتوماسیون کردن اطلاعات، کمک شایانی به فرآیند آموزشی در قالب نسل نو ایجاد می‌کند. البته، مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به مرور زمان بهبود و رفع شود.»
کلاهدوزان با نگاه مقایسه‌ای نسبت به عملکرد سیستم دان و دیگر پلتفرم‌های مشابه آن توضیح داد: «در سال گذشته مطالعاتی درخصوص سنجش رضایتمندی دانشجویان و اساتید بین سیستم دان و دیگر سیستم‌های آموزشی انجام دادیم. در این تحقیقات متوجه شدیم سیستم دان با دیگر سیستم‌های مشابه پلتفرم‌ها یک فاصله معناداری دارد. به عقیده من این امر نیز به علت استفاده از سیستم اتوماتیک نظردهی در این سیستم برای بعد از هر کلاسی است که برگزار می‌شود.»
او در ادامه تصریح کرد: «در سیستم دان بعد از برگزاری هر کلاس، افراد می‌توانند نظرات خود را در قسمت نظردهی به اشتراک بگذارند. همچنین، مرکز تماس این سیستم با 50 نفر به صورت مداوم مشکلاتی که از جانب دانشجویان و اساتید اعلام می‌شود را رصد می‌کند و پاسخ می‌دهند. بعد از هر مرحله پاسخگویی نیز افراد می‌توانند به عملکرد کارکنان امتیاز دهند. روزانه حدود 6 تا 7 هزار پاسخگویی وجود داشته و رضایت افراد نیز در این بخش از 87 درصد کمتر و 92 درصد بیشتر نشده است. البته هنوز 8 درصد فاصله تا 100 دردصد وجود دارد که باید از بین برود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار