• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۴ - ۰۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از انتخاب‌ رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

پاسخ به 9 سوال درخصوص انتخاب‌رشته ارشد دانشگاه آزاد

اگر در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1401 شرکت کرده و براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب‌رشته شده و علاقه‌مند به انتخاب رشته/محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستید، می‌توانید با استفاده از کد دسترسی انتخاب‌رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش تا ساعت 24 روز شنبه 11 تیرماه با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنید.

پاسخ به 9 سوال درخصوص انتخاب‌رشته ارشد دانشگاه آزاد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: نتایج آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ هفته گذشته روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت تا نتیجه تلاش داوطلبان ورود به مقاطع بالاتر آموزش عالی در مرحله نخست مشخص شود. آزمونی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت در ۱۸۶ شهرستان کشور برگزار شد. درمجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته امسال بودند که از این تعداد ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ نفر مجاز به انتخاب‌رشته شدند. حالا نوبت ورود به مرحله بعدی آزمون است و داوطلبان باید در فرصت کوتاه انتخاب‌رشته نسبت به انتخاب دانشگاه و اولویت‌هایشان تصمیم بگیرند. این امکان برای داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی از روز پنجشنبه آغاز شده است. در ادامه به تعدادی از سوالات مهم داوطلبان درخصوص نحوه پذیرش کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ دادیم که در ادامه می‌خوانید.

1. برای انتخاب‌رشته تا چه زمانی فرصت داریم؟
اگر در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1401 شرکت کرده و براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب‌رشته شده و علاقه‌مند به انتخاب رشته/محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستید، می‌توانید با استفاده از کد دسترسی انتخاب‌رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش تا ساعت 24 روز شنبه 11 تیرماه با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنید. هرچند احتمال تمدید زمان وجود دارد اما بهتر است پرکردن فرم را به دقایق پایانی موکول نکرده و با آرامش مرحله را طی کنید.

2. چند کد رشته می‌توانید انتخاب کنیم؟
البته توجه داشته باشید ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنید تا حین انتخاب‌رشته با مشکلی مواجه نشوید. بعد از انتخاب رشته/ محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را نیز تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنید. توجه داشته باشید می‌توانید حداکثر 100 کد رشته/محل متناسب با کد مجموعـه امتحانی انتخاب کنید.
اگر علاوه بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحـانی دوم نیـز ثبـت‌نـام و در آزمـون شـرکت کرده‌اید می‌توانید رشته/محل‌های متناسب با کد رشته امتحـانی دوم خود را براساس اولویت موردنظر در میان 100 رشته/محل انتخابی درج کنید. تنها امکان انتخاب‌رشته/گرایش‌هـایی را دارید که مطابق کارنامه صادره از سـوی سـازمان سـنجش آموزش کشور در کـد ضـریب متنـاظر بـا آن (از کـد رشـته امتحانی اول یا دوم) مجاز شده باشید.
 توجه داشته باشید نحوه قرارگرفتن رشـته‌/محل‌ها در دفترچـه بـه صورت دوستون است که ادامه رشته/‌محل ستون اول در ستون دوم بوده و ادامه ستون دوم در صفحه بعـد و در ستون اول قرار گرفته است.
پس از ورود به سامانه فوق با استفاده از شناسه انتخاب‌رشـته مندرج در ذیل کارنامـه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و کد ملی (یا کد پیگیری اتباع خارجی) بـه سـامانه انتخـاب‌رشـته وارد و سپس با پرداخت هزینه انتخاب‌رشته به مبلغ یک‌میلیون و 160 هزار ریال از طریق سامانه مذکور نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنید.

3. سهمیه رزمندگان و ایثارگران چگونه محاسبه می‌شود؟
25 درصد ظرفیت هر کـد رشـته‌/محـل بـه «همسـر و فرزندان شهدا و مفقـودالاثر»، «آزادگـان و همسـر و فرزنـدان آنان»، «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزنـدان آنـان» و پنج درصد ظرفیت هر کد رشته/محل نیز به «جانبازان زیر 25 درصد و همسـر و فرزنـدان آنـان» و «همسـر و فرزنـدان رزمندگان با حداقل 6 مـاه حضـور داوطلبـان در جبهـه» اختصاص دارد.
اگر جزء داوطلبان مشمول این سهمیه هستید درصورتی‌که سـهمیه 25درصدی ایثارگران توسط شما تکمیل نشود، باقی‌مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر بـازهـم این ظرفیت خالی ماند باقی‌مانده آن به داوطلبـان سـهمیه آزاد اختصاص پیدا می‌کند.
توجه داشته باشید براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعـم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا پنج درصـدی) 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته/ محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گـزینش آزاد در هـر کـد رشـته/محـل است. همچنین ظرفیت در کد رشته/محل‌هایی بـه سهمیه‌های فـوق تخصیص پیدا می‌کند که امکان گردکردن ریاضی برای آنها وجود داشته باشد.

4. اتباع خارجی چگونه پذیرش می‌شوند؟
اگر جزء اتباع غیرایرانی شرکت‌کننده در آزمون ورودی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال 1401 هستید باید بدانید علاوه بر دارابودن شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون باید بند مربوط را در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، علامت‌گذاری کنید. اگر جزء اتباع غیرایرانی باشید که در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون قرار می‌گیرند در زمان ثبت‌نام بند 16 تقاضانامه را علامت‌گذاری نکرده باشید، پذیرش آنان شامل شما خواهد شد.
برای ساماندهی و تسهیل فرآیند انجام امور کنسولی متقاضیان غیرایرانی، اگر داوطلب غیر‌ایرانی متقاضی تحصیل در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی هستید باید بعد از انجام ثبت‌نام خود در سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه، نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات خود اقدام کنید.

5. مراحل ارسال اطلاعات داوطلبان غیرایرانی چگونه است؟
در مرحله اول به وب‌سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهwww.saorg.ir مراجعه کنید. سپس وارد درگاه دانشجویان غیرایرانی شده و اطلاعات را تکمیل و کد پیگیری را اخذ کنید. در مرحله بعد کد پیگیری را به نماینده کنسولی واحد مربوطه جهت تایید دانشگاهی اعلام کنید. اگر کد پیگیری خود را فراموش کرده‌اید به همراه نام، نام‌خانوادگی، نام پدر و شماره گذرنامه یا کارت، جهت بازیابی کد خود به سامانهsaorg.ir مراجعه کنید. اگر به هر دلیلی امکان خروج از کشور را ندارید، امکان ثبت‌نام و پذیرش در واحدهای برون‌مرزی را نخواهید داشت.

6. شهریه مراکز بین‌المللی دانشگاه آزاد چقدر است؟
شهریه پذیرفته‌شدگان واحدها، پردیس‌ها و مراکـز بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شهریه مصوب سالانه این محل‌های دانشگاهی تعیین می‌شود و تا دوبرابر شهریه واحدهای داخلی است.

7. نحوه نقل‌وانتقال چگونه است؟
با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی انتقـال و میهمانی دانشجویان مطابق آیین‌نامه نقل و انتقـال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. هرگونه انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون‌مرزی بـه دیگر واحدهای دانشگاه آزاد هم ممنوع است. پس از پذیرش در دانشگاه و ثبت‌نام و اخذ واحد (اعم از دانشجویان با آزمون یا بدون آزمون) به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل را داشته باشید، طبق ضوابط و مقررات دانشگاه مشمول پرداخت هزینه انصراف خواهید شد.
البته اگر شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد هستید که از طریق آزمون در همـان واحـد یا واحد دیگر پذیرفته شده‌اید از پرداخت هزینه انصراف معاف هستید.

8. داوطلبان ناشنوا/کم‌شنوا سهمیه اختصاصی دارند؟
در واحد بین‌الملل فرشتگان 75 درصـد ظرفیـت پذیرش به داوطلبان ناشنوا/کم‌شنوا اختصاص دارد. اگر داوطلب شرکت در این دانشگاه هستید باید گواهی یا کارت معتبـر بـا قید میزان معلولیت از سازمان بهزیستی کشور را در زمـان ثبت‌نام ارائه کنید. اگر متقاضی تحصـیل در واحـد بـین‌الملل فرشتگان هستید جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصـوص این واحد دانشگاهی و شرایط پذیرش دانشجو می‌توانید به سایت اینترنتی واحد بـه آدرس  http:// iaufib.ac.irمراجعه کنید.

9. ماجرای پذیرش دانشگاه‌های آلمان چیست؟ شرایط و ضوابط آن چگونه است؟
برای پذیرش در دوره‌های مشترک دانشگاه آزاد تهران‌جنوب با دانشگاه‌های آلمان یعنی دانشـگاه ایلمنائو، دانشگاه ارفورت و دانشگاه نوردهاوزن باید متولد سال 1375 به بعد باشید. یعنی حداکثر سن متقاضی 26 سال است. لازم است رشته تحصیلی در دوره کارشناسی با رشته انتخابی در کارشناسی‌ارشد متجانس باشد.
اگر متقاضی مرد هستید در زمان اعزام باید فاقد‌مشکل نظام‌وظیفه باشید. از دانشجویان معرفی شده به واحد تهران جنوب پس از اعلام قبولی مصاحبه اختصاصی می‌شود. پس از قبولی در مصاحبه ورودی به انستیتو گوته معرفی خواهید شد که شهریه دوره‌های فوق فشرده (حدود سه میلیون تومان) بوده و طول مدت هر دوره فوق فشرده حدود یک‌ماه و نیم خواهد بود و تا زمان آماده شدن برای امتحان دیپلم آلمانی حدود 10 دوره را باید با موفقیت بگذرانید. شهریه دانشجویان اعزامی به آلمان طبق مصوبه استان مبلغ 1500 یورو است که 1000 یورو آن در ابتدا و 500 یورو آن پس از موفقیت در امتحان دیپلم زبان آلمانی (Testdaf) از دانشجویان اخذ خواهد شد.
البته اگر به هر دلیل از ادامه‌تحصیل منصرف شوید دانشگاه به هیچ عنوان شهریه پرداختی را مسترد نخواهد کرد. اگر به هر عنوان نتوانید ویزای تحصیلی از سفارت آلمان اخذ کنید، دانشگاه در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت. هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه‌های طرف قرارداد ماهیانه حدود 750 یورو است و امکانات لازم برای استفاده از خوابگاه دانشجویی برای شما فراهم خواهد شد. نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که کل دوره در کشور آلمان برگزار می‌شود و مدرک نهایی خود را پس از گذراندن موفقیت‌آمیز تحصیل از دانشگاه طرف قرارداد آلمان اخذ می‌کنید.
توجه داشته باشید اگر به هر علتی درطول تحصیل نتوانید دروس را بگذرانید (دو مرتبه مردودی در هر درس منجر به اخراج از دانشگاه می‌شود)، در این صورت واحد تهران جنوب هیچ‌گونه مسئولیتی برعهده نخواهد داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار