• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۹ - ۰۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
همه درحال ترک پورتو هستند به جز ستاره ایرانی!

کاپیتانی طارمی؟ شاید 2 فصل دیگر

جدایی ستارگان جوان قطعا نقش مهدی طارمی را در تیم پررنگ‌تر می‌کند؛ مهاجم 29ساله اهل بوشهر بعد از درخشش و تاثیرگذاری روی 23 گل تیم ریوآوه در فصل 2021-2020 به جمع اژدهایان پیوست تا این تیم با وجود جدایی فابیو سیلوا، زی لوئیس، تیکینیو سوارس، آندره پریرا و وینسنت ابوبکر با خلأ وجود مهاجم تاثیرگذار مواجه نشود.

کاپیتانی طارمی؟ شاید 2 فصل دیگر

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: با فرارسیدن پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستانی فصل 2023-2022 مدیران تیم پورتو پرتغال که در فصل گذشته با هدایت سرجیو کونسیسائو و تکیه به حضور بازیکنانی همچون مهدی طارمی، لوئیز دیاز، اوانیلسون، فابیو ویرا، دیوگو کاستا، په‌په، ویتینیا و اوتاویو موفق به کسب سی‌امین قهرمانی در لیگ پرتغال و هجدهمین قهرمانی در جام‌حذفی پرتغال شد، در روزهای اخیر پای میز مذاکره با باشگاه‌های آرسنال انگلیس و پاری‌سن‌ژرمن نشستند تا با فروش 2 هافبک 22ساله خود یعنی ویتینیا و فابیو ویرا بالغ‌بر 80 میلیون یورو به آورده‌های مالی خود اضافه کنند. این اتفاق البته در این باشگاه 128ساله جدید نیست و آبی‌وسفیدها در سال‌های گذشته با فروش بازیکنانی همچون لوئیز دیاز، دنیلو پریرا، فابیو سیلوا، الکس تلس، ادر میلیتائو، فیلیپه، ریکاردو پریرا، دیگو دالوت، آندره سیلوا، روبن ناواس، جکسون مارتینز، دنیلو، الکس ساندرو، الیاکیم مانگالا، خامس رودریگز، خسوس کرونا و... به اهداف اقتصادی خود رسیدند اما جدایی این 2 بازیکن که از تیم‌های پایه آبی‌وسفیدها به تیم بزرگسالان تزریق شدند قطعا کار پورتو را برای کم کردن تعداد فاصله قهرمانی با بنفیکا سخت‌تر می‌کند. بااین‌حال تیم اهل شهر لیسبون 37 قهرمانی لیگ داخلی در رزومه خود می‌بیند و حداقل تا 7 سال آینده پرافتخارترین تیم کشور پرتغال است.

طارمی در جمع فیکس‌های باتجربه
جدایی این ستارگان جوان قطعا نقش مهدی طارمی را در تیم پررنگ‌تر می‌کند؛ مهاجم 29ساله اهل بوشهر بعد از درخشش و تاثیرگذاری روی 23 گل تیم ریوآوه در فصل 2021-2020 به جمع اژدهایان پیوست تا این تیم با وجود جدایی فابیو سیلوا، زی لوئیس، تیکینیو سوارس، آندره پریرا و وینسنت ابوبکر با خلأ وجود مهاجم تاثیرگذار مواجه نشود. این مهاجم 187سانتی‌متری در اولین فصل فعالیت نظر مربی اهل کویمبرا در تمامی تورنمنت‌ها موفق به ثبت آمار 23 گل و 18 پاس گل شد که بخشی از این آمار با گشودن دروازه یوونتوس و چلسی ثبت شده است. مهاجم تیم ملی فوتبال ایران که سابقه 58 بازی ملی زیرنظر کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ را در کارنامه خود دارد در دومین فصل حضورش که منتهی به برگزاری فصل 2022-2021 شد، با تاثیرگذاری روی 43 گل شاگردان سرجیو کونسیسائو یکی از فصل‌های جذاب چند سال اخیر این تیم را رقم زد. قطعا ثبت این آمار توسط هر بازیکنی منجر به حضورش در لیست خریدهای تیم‌های بزرگ اروپا خواهد شد اما طارمی به‌دلیل شرایط سنی یک سد محکم مقابل راه پیشرفت خود می‌بیند. ششمین گلزن برتر تیم ملی ایران تا رسیدن به 30سالگی، 29 روز فاصله دارد که همین موضوع شانس حضورش در تیم‌های بزرگ را کمتر از پوشیدن پیراهن پورتو برای سومین فصل خواهد کرد و طبق انتظارات مهدی طارمی در فصل 2023-2022 باید نقشی فراتر از یک مهاجم زهردار را برای آبی‌وسفیدها ایفا کند.

شانس کم برای رسیدن به بازوبند
در فصل گذشته این تیم ریشه‌دار و 128ساله در 33 رقابت با کاپیتانی مدافع مستحکم و خشن خود یعنی په‌په 39ساله که در کارنامه خود کلکسیونی از افتخارات همچون قهرمانی جام ملت‌های اروپا، لیگ قهرمانان اروپا، جام باشگاه‌های جهان، سوپرکاپ اروپا، جام ملت‌های اروپا را دارد، به میدان رفت؛ این مدافع که در فصل 2023-2022 هشتمین فصل حضورش در جمع پورتو را تجربه می‌کند با نزدیکی به سن 40 سال دچار مصدومیت و روند پرنوسان شده است که قطعا این موضوع می‌تواند در چندسال آینده او را متقاعد به خداحافظی از مستطیل سبز کند. کاپیتان دوم این باشگاه اوتاویو 27ساله است که بعد از بازی در تیم زیر 20سال و 23سال برزیل کمتر از یک سال پیش اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی بزرگسالان پرتغال انجام داد؛ این هافبک اهل ژواو پسوا برزیل که در فصل آتی هشتمین فصل حضورش در پورتو را تجربه می‌کند در رقابت‌های فصل گذشته 12بار با بازوبند کاپیتانی راهی مستطیل سبز شد.نفر بعدی ایوان مارکانو مدافع 34ساله اهل اسپانیاست که اولین‌بار سال 2014 به جمع آبی‌وسفیدها پیوست و در این سال‌ها تنها یک فصل پیراهن رم ایتالیا را پوشید. او در مسابقات فصل گذشته 5بار پیش از همبازی‌هایش قدم در چمن‌های سبز ورزشگاه‌های اروپا گذاشت تا کاپیتانی پورتو را تجربه کند. دیگر کاپیتان فصل گذشته شاگردان کونسیسائو هافبک 31ساله کلمبیایی متئوس اوریبه است که در فصل فوتبالی 2020-2019 راهی شهر پورتو شد و در رقابت‌های فصل گذشته مقابل بلننسش کاپیتانی پورتو را تجربه کرد. همچنین سرجیو اولیویرا که در نقل‌وانتقالات زمستانی پیراهن رم ایتالیا را پوشید و شاگردی ژوزه مورینیو را تجربه کرد، فصل گذشته مسابقات در غیاب کاپیتان‌های اصلی این تیم 2بار بازوبند کاپیتانی را به بازوی خود بست و به‌عنوان اولین بازیکن پورتو راهی میدان نبرد شد. این پایان کار نیست و بازیکنانی همچون دیوگو کاستا، آگوستین مارچسین، ویلسون مانافا، برونو کاستا، گالنو، فرناندو آندارنده پیش از حضور مهدی طارمی در تیم پورتو پیراهن این تیم را پوشیدند و بازیکنانی همچون اوانیلسون، مارکو گروییچ، ژائو ماریو و زایدو سانوسی به‌همراه مهاجم ایرانی در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی 2021-2020 به جمع آبی‌وسفیدها پیوستند. البته مهدی طارمی نباید بابت کثرت بازیکنان باتجربه این تیم نگرانی داشته باشد چون بازیکنانی مثل مارچسین، مانافا، برونو کاستا و آندرانده در فصل گذشته مسابقات اکثر رقابت‌ها را از روی نیمکت دنبال کردند و حتی درصورت حضور در مستطیل سبز بازیکنانی همچون فرناندو آندرانده، گالنو و برونو کاستا به‌دلیل چند بار جدایی قرضی و قطعی از جمع پورتو شانس کمتری برای رسیدن به بازوبند کاپیتانی این تیم نسبت به بازیکنانی که حضور مداوم داشتند پیش‌روی خود می‌بینند.

شاید 2 فصل دیگر
بعد از بررسی بازیکنان حاضر در اردوی تیم پورتو متوجه خواهیم شد مهدی طارمی شانس بسیار کمی برای کاپیتانی این تیم در فصل 2023-2022 دارد اما اگر او تا دو سال آینده پیراهن پورتو را بر تن داشته باشد با توجه به روند جدایی ستاره‌ها و بازنشسته شدن قابل انتظار برخی قدیمی‌ها قطعا یکی از گزینه‌‌های کاپیتانی دومین تیم پرافتخار لیگ پرتغال، دومین تیم پرافتخار جام‌حذفی و پرافتخارترین تیم سوپرکاپ پرتغال خواهد بود که این موضوع قطعا افتخاری کم‌تکرار و خوشحال‌کننده برای فوتبال ملی ایران است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار