• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ - ۰۲:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

مشارکت 77 هزار نفر در دومین لیگ ورزش‌های همگانی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد با زیرساخت‌های بسیار خوب و در حد بین‌المللی در بین سایر دانشگاه‌های کشور سرآمد است و بسیاری از فدراسیون‌ها، هیات‌ها و حتی وزارت ورزش و جوانان، برای حضور تیم‌های ملی در امکان ورزشی ما اقبال نشان داده و علاقه‌مند هستند که تیم‌های ملی آنها در مجموعه‌های ورزشی ما تمرین کنند.

مشارکت 77 هزار نفر در دومین لیگ ورزش‌های همگانی دانشگاه آزاد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: با نگاهی به کارنامه طلایی مرکز ورزش و تربیت‌‌بدنی دانشگاه آزاد می‌توان متوجه شد که این مرکز در راستای تحقق اهداف تعیین‌‌شده خود، تلاش همه‌جانبه و دستاوردهای درخشانی داشته است. یکی از مهم‌ترین اهدافی که این مرکز در سال جدید دنبال می‌کند توسعه ورزش همگانی است و در یکی از بندهای سند تحول و تعالی دانشگاه نیز به آن پرداخته شده است. براساس این بند در سال اول اجرای سند تحول، 10درصد از دانشجویان باید در ورزش همگانی فعال شوند. موضوعی که این روزها به آن پرداخته شده و با توجه به اهمیت و ضرورت تندرستی اعضای مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان و خانواده‌های آنان، اجرای برنامه‌های راهبردی در حوزه ورزش همگانی با جدیت ادامه دارد.

 150 سانتی‌متر؛ سرانه ورزشی هر دانشجو
امیرعباس لشگری، رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در 40سال گذشته دستاوردهای زیادی را به‌دنبال داشته است؛ این دانشگاه در حوزه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و ورزش حرفه‌ای فعالیت می‌کند. یک میلیون و 520 هزار مترمربع فضای ورزشی در سراسر کشور داریم؛ کوچک‌ترین شهرهای ما، واحدهای دانشگاهی اماکن و فضاهای ورزشی دارد. اگر یک میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی درحال تحصیل باشند سرانه ورزشی هر دانشجو برابر با 1/5 مترمربع خواهد بود.» رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ موسسه آموزش عالی در کشور چنین سرانه ورزشی برای دانشجویان خود ندارد، ادامه داد: «دانشگاه آزاد با زیرساخت‌های بسیار خوب و در حد بین‌المللی در بین سایر دانشگاه‌های کشور سرآمد است و بسیاری از فدراسیون‌ها، هیات‌ها و حتی وزارت ورزش و جوانان، برای حضور تیم‌های ملی در امکان ورزشی ما اقبال نشان داده و علاقه‌مند هستند که تیم‌های ملی آنها در مجموعه‌های ورزشی ما تمرین کنند، زیرا امکانات دانشگاه آزاد، امکانات بسیار خوب و باکیفیتی است.» لشگری درباره حوزه ورزش همگانی توضیح داد: «در 40 سال گذشته کمتر به حوزه ورزش همگانی در دانشگاه پرداخته شده بود و بیشتر روی ورزش همگانی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کردیم؛ خوشبختانه در دو سال اخیر نقطه‌ضعف خود را شناسایی کردیم که باید به‌عنوان ورزش دانشگاهی به ورزش همگانی نیز بپردازیم تا بگوییم ما دانشگاه سالم و دوستدار ورزش هستیم. بنابراین در بحث ورزش همگانی فعالیت‌های بسیار خوبی را شروع کردیم.»

 دانشگاه آزاد، تنها موسسه آموزش عالی فعال در حوزه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای
او تاکید کرد: «دانشگاه آزاد تنها موسسه در میان کل موسسات آموزش عالی کشور است که در زمینه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای فعالیت دارد. در دو سال اخیر به‌ویژه در زمینه ورزش همگانی برنامه‌‌ریزی‌‌های بسیار خوبی انجام گرفته؛ به‌طور مثال طراحی سامانه برگزاری مسابقات غیرحضوری یکی از اقدامات دانشگاه در زمان شیوع کرونا بوده و برای دانشجویان، کارکنان و استادان انجام داده است.»
رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «کوچک‌ترین واحد دانشگاهی ‌ما حداقل یک مجموعه ورزشی ساده و واحدهای بزرگ سالن چندمنظوره، سالن‌های چندهزار نفری و... دارند. سه واحد دانشگاهی در این دانشگاه دارای پیست اسب‌سواری هستند که هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دولتی دارای چنین امکاناتی نیستند. در دانشگاه آزاد 39 زمین چمن طبیعی فوتبال وجود دارد که ظرفیت عظیم و بی‌نظیری در کشور است. هیچ دانشگاهی دارای این تعداد زمین چمن نیست. گستردگی دانشگاه آزاد در تمام پهنه کشور باعث شده سرانه ورزشی ما بالا باشد تا جایی که حتی کوچک‌ترین و دورترین واحدهای ما اعم از دانشجویان، کارکنان و استادان از ورزش بی‌بهره نباشند. بنابراین یک میلیون و 520 هزار فضای ورزشی و یک میلیون دانشجو داریم که سرانه ورزشی برای هر دانشجو 1/5 مترمربع است.»

 مشارکت 77 هزار نفر در دومین لیگ ورزش‌های همگانی
او با بیان اینکه سال گذشته لیگی با عنوان لیگ ورزش همگانی در سراسر کشور آغاز شد، عنوان کرد: «31 هزار و 314 نفر در لیگ ما شرکت کردند که عدد بی‌نظیری است. لیگ دوم نیز امسال آغاز شد و این لیگ دو ماه به طول انجامید که از 20 فروردین آغاز شد و تا 23 خردادماه ادامه داشت. دانشجویان، کارمندان و هیات‌علمی در این لیگ شرکت کردند و بیشتر افرادی بودند که شاید هیچ سابقه فعالیت حرفه‌ای و قهرمانی نداشتند. هدف ما نیز همین موضوع است یعنی دانشجویان و استادانی که تابه‌حال فعالیت ورزشی نداشته‌اند، در لیگ حضور پیدا کنند.» رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «فعالیت‌های ورزشی در این لیگ بسیار ساده دیده شد، برای اینکه فقط یک فعالیت جسمانی و فیزیکی ایجاد شود. در این لیگ بالغ‌بر 77 هزار شرکت‌کننده حضور داشتند که دوبرابر لیگ قبلی بود. هیچ موسسه آموزش عالی در سطح کشور در توسعه همگانی چنین توسعه‌ای نداشته است.»

 10 درصد دانشجویان دانشگاه در حوزه ورزش همگانی فعال می‌شوند
او با بیان اینکه یکی از بندهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه ورزش همگانی است که به‌خوبی در این دانشگاه دیده شده است، گفت: «دانشگاه موظف است در سال اول اجرای این سند، 10درصد از دانشجویان در ورزش همگانی فعال شوند. حوزه ورزش همگانی از مواردی بود که در گذشته چندان به آن پرداخته نشد و تمرکز دانشگاه آزاد تنها بر زمینه ورزش قهرمانی و حرفه‌‌ای بوده است و دانشگاه سالم و فعال که در زمینه ورزش کشور شناخته شود. مسئولیت ما به‌عنوان خادمان ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی این است که ورزش همگانی را بیش از پیش توسعه دهیم؛ خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی افتاده است تا جایی که ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها در این حوزه پیشران هستیم. ما ورزش همگانی را در دانشگاه خود نهادینه کردیم و می‌توانیم بگوییم دانشگاه آزاد به‌سمت دانشگاه دوستدار ورزش حرکت کرده است.»
او در پایان تاکید کرد: «امسال نمایشگاه‌های دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد از هشتم تا یازدهم خرداد در مصلی برگزار شده و ظرفیت‌های دانشگاه درمعرض دید عموم قرار گرفت. معتقدم اگر 10 مصلی داشتیم و می‌توانستیم غرفه داشتیم باز هم برای ارائه دستاوردهای 40ساله این دانشگاه کم بود تا بتوانیم واقعیت دانشگاه را نشان دهیم. تنها گوشه‌ای از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد ملی عصر امید به نمایش گذاشته شد که بخشی از آن نیز افتخارات ورزشی دانشگاه بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار