• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۵ - ۰۴:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

انعقاد 300 تفاهمنامه بالغ بر ارزش چندده میلیارد تومانی

واحد دانشگاهی یزد با عقد 300 تفاهمنامه توانسته در راستای شکوفایی ظرفیت‌های استانی خود قدم بردارد.

انعقاد 300 تفاهمنامه بالغ بر ارزش چندده میلیارد تومانی

استان یزد که با 95 تیم و هسته منتخب در رویداد ملی عصر امید شرکت کرده بود، توانست با دستان پر از رویداد ملی عصر امید و شهر تهران به یزد بازگردد. این واحد دانشگاهی با عقد 300 تفاهمنامه توانسته در راستای شکوفایی ظرفیت‌های استانی خود قدم بردارد. محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری این رویداد توانسته خودباوری را به نسل جوان برگرداند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره رویداد ملی عصر امید گفت: «معتقدم برگزاری این برنامه تولد دوباره‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی بود. از دستاوردهای مهم این رویداد می‌توان به نظام‌سازی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، شبکه‌سازی ارزشمند پژوهشی و فناوری و نوآوری دانشگاه، معرفی دستاورد‌های انقلاب به مردم و مهم‌تر از همه، امیدبخشی به نسل جوان اشاره کرد. وقتی دانشجوی ترم اول و دوم در مقاطع مختلف در عرصه‌ای ایده خود را معرفی می‌کند کارش دیده و ثبت می‌شود و درنهایت مدیر و مسئول کار او را می‌بینند و سرمایه‌گذار بر کار او سرمایه‌گذاری می‌کند، این مساله به دانشجویان خودباوری و ‌انگیزه خواهد داد که بسیار ارزشمند است.»
او درخصوص تیم‌های شرکت‌کننده از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گفت: «در استان یزد با 95 تیم و هسته منتخب در رویداد حضور پیداکردیم. طی این حضور به دستاوردهای بسیار ارزشمندی رسیدیم که ازجمله آن می‌توان به بیش از 300 تفاهمنامه که بالغ بر ارزش چندده میلیارد تومانی است اشاره کرد. معتقدم این آغاز ایجاد دانشگاه کارآفرین با مسئولیت اجتماعی است همان‌گونه که موردتوجه مقام‌معظم‌رهبری نیز بوده و شعار سال هم براساس همین دغدغه تعیین شده است.»
دهقانی‌اشکذری با بیان اینکه واحد یزد در رویداد ملی عصر امید به‌عنوان غرفه برتر انتخاب شده، ادامه داد: در جشنواره فرهیختگان به دلیل انتخاب آثار برتر جزء پنج استان برتر بوده‌ایم. در حوزه بسیج غرفه ما غرفه برتر کشوری شد، اما درکل به این جهت که بچه‌های ما خودشان را پیدا کرده و شرکای مالی فناوری خودشان را شناخته‌اند، برنده میدان هستیم.»

 فروش محصول قبل از افتتاحیه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در توضیح بیشتر درباره قراردادها گفت: «در سه سطح قرارداد داشته‌ایم. بخشی از این قراردادها فروش محصول بود. روز اول قبل از افتتاحیه مجموعه‌ای داشتیم که محصول خود را 40 میلیون تومان فروخت. این سطح از قراردادها مخصوص شرکت‌هایی بود که محصول‌شان آماده بود و درنتیجه محصول خود را فروختند. یک‌سری از شرکت‌های ما دانش فنی داشتند که نیازمند بازار بودند؛ این بخش حدود 60 درصد از تفاهمنامه‌های ما را شامل می‌شود.»
او اضافه کرد: «این تفاهمنامه‌ها مستمر و بلندمدت بود که یک حوزه‌ای آمده و محصول را خریده است و طی یک سال آینده به فروش می‌رود. بخش آخر هم مخصوص تفاهمنامه‌هایی است که استارتاپ و ایده اولیه نیاز به دانش فنی و تامین مالی داشته و نیازمند به کسی بود تا زنجیره آن را کامل و خود را به شرکت پایدار موفق در حوزه کسب‌وکار برساند.»
دهقانی‌اشکذری عنوان کرد: «برای مثال شرکتی داشتیم که با یک مجموعه قراردادی بالغ بر 10میلیارد تومان منعقد کرد که طی 3 سال آینده محصول‌شان وارد بازار شده و به فروش می‌رسد. امیدوارم برگزاری این رویداد سرآغاز یک حرکت برای بومی‌سازی باشد؛ چراکه قرار است در استان یزد با شرکت‌های خودمان و برخی از شرکت‌های دیگر در استان در فضایی چنین رویدادی را برگزارکنیم تا با ارتباط‌گیری با استاندار، اصناف و... ظرفیت‌های موجود ارائه شود و قدمی مثبت در این راستا برداریم.»

 تعیین ماموریت‌ها براساس بوم هر شهر
او با اشاره به مزیت منطقه‌ای استان و ماموریت استان یزد براساس آمایش منطقه‌ای گفت: «ما در استان یزد 10 شهرستان داریم که هرکدام آن ظرفیت خاص خود را دارد. براساس بوم هر شهرستان ماموریت‌ها را مشخص و سند آمایش را تدوین کرده‌ایم، شهر یزد دو الی سه حوزه مهم دارد که یکی از آنها گردشگری است. شهر یزد اولین شهر تاریخی ثبت شده جهانی است. ما یک مجموعه چند هزار هکتاری داریم که کلا ثبت جهانی شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم و اصلی شهر یزد است، عنوان کرد: «بر همین اساس مدارس عالی مهارتی را تاسیس کرده‌ایم. نکته دوم حوزه معادن است. یزد باتوجه به تنوع معادن غنی یکی از استان‌هایی است که ظرفیت بسیار عالی معدنی دارد که در این حوزه مرکز رشد معدن را تاسیس کرده‌ایم. حوزه بعدی حوزه کاشی و سرامیک است؛ شهر میبد بزرگ‌ترین مرکز صادر‌کننده کاشی و سرامیک کشور است. این حوزه صنعتی هم یکی از حوزه‌هایی است که به‌شدت آن را دنبال کرده‌ایم.»
او خاطرنشان کرد: «کشاورزی کم آب‌خواه و پیشرفته نیز موردتوجه است و در این استان کشت هیدروپونیک و کشت‌های کم آب‌خواه را داریم. این استان در حوزه کشاورزی دارای بزرگ‌ترین گلخانه‌های کشاورزی است که این امر هم به دلیل کم آب‌خواه بودن آن است. در کل در حوزه کشاورزی درحال توسعه هستیم.»

* مسعود رحیمی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار